بازدید 5234

وضع بارندگی‌های ایران در سال ۹۷

کد خبر: ۸۸۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ 24 March 2019
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، وضعیت بارشی کشور در سال ۱۳۹۷، شش ماه ابتدایی سال زراعی، سه ماهه فصل زمستان و همچنین ماه گذشته را تشریح و تحلیل کرد.

به گزارش «تابناک» صادق ضیائیان در گفتگو با ایسنا میزان بارش‌های ایران را در سال شمسی گذشته اعلام و تصریح کرد: از ابتدای فروردین ماه ۹۷ تا پایان اسفندماه همین سال، در کل کشور ۲۷۴ میلیتر بارندگی ثبت شد. از آنجا که بارش کشور در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۵ میلیمتر بود و در مدت مشابه درازمدت ۲۳۲ میلی متر بوده است، در سال ۹۷ نسبت به سال قبل ۸۹ درصد و نسبت به درازمدت ۱۸ درصد افزایش بارش گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه از اول فروردین تا آخر اسفندماه ۹۷، استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ۲۹ درصد، هرمزگان ۱۰ درصد، گیلان و فارس ۹ درصد و یزد دو درصد نسبت به درازمدت خود کم بارشی داشتند، گفت: در همین دوره بقیه استان‌ها افزایش بارش را تجربه کردند که بیشترین افزایش بارش در استان‌های ایلام و لرستان به ترتیب با ۹۴ درصد و ۶۴ درصد ثبت شد.

این کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره وضعیت بارشی کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان اسفند ۹۷، گفت: از اول مهر ۹۷ تا آخر اسفند همین سال، میانگین بارندگی کل کشور ۲۰۴.۲ میلی متر بود. در مدت مشابه سال قبل بارش ایران ۸۷.۸ و در بازه درازمدت ۱۶۶.۳ میلی متر گزارش شد بنابراین شش ماه اول سال زراعی سال ۹۸-۹۷ نسبت به سال قبل ۱۳۲ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۲۲.۸ درصد افزایش بارش داشت.

ضیائیان همچنین با بیان اینکه در زمستان سال ۱۳۹۷، ایران ۱۱۹ میلی متر بارش داشت، اظهار کرد: بارش کشور در زمستان سال قبل از آن ۵۹ میلی متر و بارش بلندمدت فصل زمستان ۱۰۵ میلیمتر بود بنابراین بارش زمستان ۹۷ نسبت به زمستان ۹۶، دو برابر و نسبت به درازمدت ۱۳ درصد بیشتر شد.

به گفته این کارشناس هواشناسی، در زمستان سال ۹۷ استان‌های کرمان، بوشهر و فارس به ترتیب ۳۱، ۲۸ و ۱۶ درصد نسبت به میانگین بلندمدت خود کم بارشی داشتند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی همچنین در پایان وضعیت بارشی ایران را در آخرین ماه سال ۱۳۹۷ تشریح کرد و گفت: در ماه گذشته بارش ایران ۳۶.۵ میلیمتر بود. توجه داشته باشیم که بارش کشور در اسفند ۲۶.۹،۹۶ میلیمتر و بارش اسفندماه در دوره بلندمدت ۳۴.۴ میلیمتر است بنابراین بارش اسفند ۹۷ نسبت به اسفند سال قبل ۳۶ درصد و نسبت به بلندمدت شش درصد بیشتر شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی