بازدید 12588

ارزش لیر ترکیه سقوط کرد

کد خبر: ۸۸۷۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱ 23 March 2019

ترکیه پس از بحران ارزی در مرداد سال گذشته و سقوط ارزش لیر، بار دیگر شاهد سقوط پنج درصدی ارزش پول ملی خود شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، لیر ترکیه روز گذشته (جمعه) با ثبت پنج درصد سقوط در مقابل دلار، بیشترین میزان کاهش را پس از بحران ارزی این کشور در مرداد سال گذشته (اوت 2018) تجربه کرد.

سال گذشته نیز ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار 30 درصد کاهش یافت و در مقابل نگرانی های سرمایه گذاران درخصوص ثبات شرایط اقتصادی در این کشور و کنترل تورم از سوی بانک مرکزی ترکیه شاهد افزایش بود.

به گزارش رویترز، از مرداد سال گذشته و همزمان با بحران ارزی در ترکیه بسیاری از شهروندان ترکیه سرمایه خود را به دلار تبدیل کرده و این موضوع در هفته منتهی به نیمه ماه مارس (اسفند 97) شاهد یک رکورد بی سابقه بود که همگی بیانگر افزایش بی اعتمادی مردم به لیر است.

کارشناسان نیز سقوط پنج درصدی روز گذشته لیر را با سخنان اخیر «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه مرتبط می دانند که تصمیم آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن حق مالکیت منطقه جولان از سوی رژیم صهیونیستی را به پرتگاه کشاندن منطقه دانسته بود.

کارشناسان همچنین خرید سامانه پدافند هوایی 'اس 400' روسیه از سوی ترکیه را هم در تیره شدن روابط میان آنکارا و واشنگتن و تشدید بحران ارزی ترکیه بی تاثیر نمی دانند.

یک مسئول بانک مرکزی ترکیه نیز در گفت وگو با رویترز گفت: کم شدن ذخایر ارزی ترکیه در چند وقت اخیر در نتیجه فروش ارز به ارزش 5.33 میلیارد دلار به شرکت های وارد کننده انرژی و پرداخت بدهی های خارجی بوده است.

وی همچین گفت: این کاهش ذخایر طبیعی بوده و بانک مرکزی سیاست خود مبنی بر افزایش ذخایر ارزی را دنبال خواهد کرد.

ترکیه تابستان گذشته و در پی تیره شدن روابط میان آنکارا و واشنگتن با مشکلات ارزی روبرو شد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، در اوت 2018، لیر ترکیه ظرف چند ماه پیش از آن بیش از یک‌ سوم از ارزش خود را از دست داده بود.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه 10 اوت (19 مرداد) با انتشار گزارشی ضمن اشاره به کاهش مجدد ارزش لیر ترکیه نوشت که جنگ بازرگانی آمریکا و ترکیه و از جمله وضع عوارض گمرکی بر واردات فولاد و آلومینیوم، به صادرات ترکیه آسیب جدی رسانده است.

در مقابل رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بارها از مردم خواسته بود به تحولات بازار ارز بی‌اعتنا باشند.

وی همچنین از مردم ترکیه خواسته بود به جای تلاش برای خرید دلار و سایر ارزهای خارجی، دلارهای خود را در بازار به فروش برسانند و دارایی خود را به لیر تبدیل کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر