بازدید 6310
۶

آغاز سال نوی سینما با بلیت ۲۰ هزار تومانی / مردم کمتری به سینما می‌روند، اما چه کسی اهمیت می‌دهد؟!

بدین ترتیب قیمت ارزان‌ترین تفریح فرهنگی چیزی حدود ۳۳ درصد افزایش یافت؛ اتفاقی که قاعدتاً خبر خوبی برای تماشاگران سینما نیست، ولی آن‌گونه که سینماداران تأکید می‌کنند، چاره‌ای جز افزایش چشمگیر قیمت جهت پوشش هزینه‌های سینما نیست و در عین حال برخی از آن‌ها این میزان افزایش را نیز کم می‌دانند.
کد خبر: ۸۸۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 19 March 2019

آغاز سال نوی سینما با بلیت 20 هزار تومانی / مردم کمتری به سینما می‌روند اما چه کسی اهمیت می‌دهد؟!با وجود آنکه تجربه ثابت کرده افزایش قیمت بلیت سینما به شکل چشمگیر منجر به ریزش قابل توجه مخاطبان سینما می‌شود، خبر «تابناک» مبنی بر اعلام قیمت 20 هزار تومانی بلیت سینما تایید شد و بدین ترتیب قیمت ارزان‌ترین تفریح فرهنگی چیزی حدود 33 درصد افزایش یافت؛ اتفاقی که قاعدتاً خبر خوبی برای تماشاگران سینما نیست اما آن‌گونه که سینماداران تأکید می‌کنند، چاره‌ای برای آنها به جز این افزایش چشمگیر قیمت جهت پوشش هزینه‌های سینما وجود ندارد و در عین حال برخی از آنها این میزان افزایش را نیز کم می‌دانند.

به گزارش «تابناک»؛ قیمت نهایی بلیت سینما همان گونه که انتظار می‌رفت به بیست هزار تومان افزایش یافت تا خبر یک ماه پیش «تابناک» تایید شود. بر اساس فرمول تازه و با هدف کاهش آثار روانی افزایش قیمت بلیت سینما، بهای بلیت در سینماهای مدرن (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه 15 هزار تومان، در روزهای سه شنبه نیم بها و 10 هزار تومان و در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات 20 هزار تومان تعیین شده است.

همچنین بهای بلیت سینماهای ممتاز (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه 12 هزار تومان، روزهای سه شنبه و نیم بها 8 هزار تومان و در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل 15 هزار تومان خواهد بود. قیمت بلیت سینماهای درجه یک (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه 10 هزار تومان، روزهای سه شنبه نیم بها شش هزار تومان و روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیل 12 هزار تومان خواهد بود. این تعرفه از شب گذشته برای پیش فروش بلیت اول فروردین در سامانه‌های آنلاین فروش بلیت اعمال شد.

سینما ارزان‌ترین سرگرمی و در عین حال یکی از ارزان‌ترین محصولات فرهنگی است که مردم ایران به آن دسترسی دارند و این قاعده صرفاً درباره ایران صادق نیست و سینما در اغلب کشورهای دنیا جزو تفریحات ارزان قیمتی محسوب می‌شود که هر طبقه اجتماعی و اقتصادی به آن دسترسی دارد. البته در ایران با وجود قیمت پایین بلیت سینما، همچنان طیفی از مردم توان رفتن به سینما را ندارند و شلوغی سالن‌های سینما در روزهایی که قیمت بلیت سینما نیم‌بهاست، مهر تأییدی بر این واقعیت می‌زند که گروهی از سینمادوستان، توان اقتصادی لازم برای تماشای فیلم‌ها روی پرده بزرگ را ندارند و اگر بلیت سینما ارزان‌تر باشد، این گروه که جمعیت کمی نیز نیستند، مشتری ثابت سالن‌های سینما می‌شوند.

آغاز سال نوی سینما با بلیت 20 هزار تومانی / مردم کمتری به سینما می‌روند اما چه کسی اهمیت می‌دهد؟!

در مقابل، صاحبان سالن‌های سینما اعتقاد دارند این گروه آنقدر بزرگ نیستند که حضورشان در سالن‌ها بتواند هزینه‌ها را پوشش دهد و همان امکان بلیت نیم‌بها در برخی روزهای هفته، نیاز این گروه را پوشش می‌دهد و در روزها و سانس‌های بهتر نظیر سانس‌های شب، باید بهای بیشتری برای بلیت توسط دیگر گروه‌های مردم پرداخت شود تا چرخ سینما بگردد و در واقع این نوع قیمت گذاری بلیت بر سر روز و زمان اکران را یک روش استاندارد تلقی می‌کنند.

بلیت سینما در سالی که گذشت، در پردیس‌های سینمایی باکیفیت به قیمت پانزده هزار تومان عرضه می‌شد و برای سال آینده صنف سینماداران به دنبال افزایش قیمت است و این افزایش قیمت با توجه به تورم شدیدی که در همه بخش‌ها مشهود است، اجتناب ناپذیر خوانده شده است. سینماداران تأکید دارند هزینه سینماداری پس از افزایش شدید ارزش ارز بسیار پرهزینه‌تر از قبل شده و تداوم حیات اقتصادی آنها متکی بر این افزایش‌هاست.

به عنوان نمونه، با توجه به آنکه عمر لامپ ویدیوپروژکشن‌ها بسته به مدل و مارک دستگاه‌ها، بین سه تا هفت هزار ساعت است، سالن‌های سینما مجبورند، سالیانه دست‌کم دو بار لامپ ویدیوپروژکشن‌ها را تعویض و در عین حال مجبورند در رقابت با دیگر سالن‌ها مرتباً فضای سالن‌های سینما و امکانات را بازسازی و بروزرسانی کنند.

در همین راستا، در حالی که شماری از سالن‌های سینما به پروژکتور دیجیتال لیزری مجهز شده بودند، اکنون پروژکتورهای 4K مستقر در یکی از سینماها، باز هم تکاپو را برای افزایش کیفیت سالن‌های سینما افزایش داده است؛ رقابتی که در نهایت به نفع تماشاگر تمام می‌شود، ولی این رقابت برای تماشاگر بی‌هزینه نیست.

به اینها باید افزایش ارزش دلار را افزود که حتی هزینه‌های روتین نظیر تغییر لامپ پروژکشن سالن سینما به عنوان اقدامی اجتناب ناپذیر را نیز با هزینه چند برابر همراه کرده، چه رسد به تغییر و بروزرسانی سیستم پخش سالن‌های سینما که بسیار گرانبها تمام می‌شود. با این اوصاف، سینماگران در پی افزایش هزینه برای جبران این افزایش‌ هزینه‌ها هستند که انتظار می‌رود در سال آینده نیز تداوم داشته باشد و به همین دلیل شرایط دشوار خواهد شد.

به اعتقاد برخی فعالان اقتصادی سینما، با این میزان افزایش نیز سینما همچنان ارزان‌ترین سرگرمی در دسترس عمومی می‌ماند اما شواهد نشان می‌دهد تماشاگران روزهای نیم بها و ارزان‌تر سینما بیشتر می‌شود و گروهی نیز قید سینما رفتن را می‌زنند و در عوض روزهای پنجشنبه و جمعه به گروه‌هایی که سطح درآمدی بالاتری دارند، تعلق خواهد گرفت. در مجموع انتظار می‌رفت فروش سینما با رشد در رقم کلی و عدم افزایش چشمگیر تعداد مخاطب و یا حتی ریزش مواجه شود و مردم بیشتری سینما را از اولویت خود خارج کنند اما چه کسی اهمیت می‌دهد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
ارزانترین کالای فرهنگی دانلود غیر قانونی فیلمای روز دنیاس منکه به جای رفتن به سینما با این بیست هزارتومن یک بسته اینرنتی میخرم و فیلمهای روز دنیارو دانلود میکنم و با دیدنشون لذت میبرم. شایدم صبر کنم تا فیلمای ایرانی به صورت غیر قانونی در سایت ها قرار داده بشه تا اوناروهم دانلود کنم ببینیم . چون تو کشوری که به من هیچ توجهی به کار و اشتغال معیشت من نمیشه چرا من باید به فکر کارهای فرهنگی دیگران باشم.
فیلم غیر قانونی دانلود میکنم نوش جونم لعنتش رو هم به اونایی بفرستین که قدرت خرید من رو آوردن پایین
کم کم داریم به نفت در برابر غذا ایمان می آوریم !!!
زیاد فکرتون را درگیر توان مالی نکنید چون اگر سالی یکبار هم مردم خواسته باشند بروند با همین هزینه ۲۰ تومانی می توانند بروند ولی جالبی ان این است که ۸۰ درصد مردم اصلا به سینما نرفتند و مسئله این است که اصلا نمی خواهند بروند
سینما کیلو چنده.
دانلود کنید ببینید.
ارزش نداره
اصلا کی به چی اهمیت میده ..؟؟!!
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همه دست اندر کاران خبرگزاری تابناک گل
بنده به اتفاق پسرم و همسرم سال 1396 کلا 9 دفعه سینما رفتیم سال 1397 کلا 15 دفعه سینما رفتیم سال 1398 هدفم 20 دفعه هست چکار میشه کرد به جز رفتن به سینما
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل