بازدید 45140

جزئیات تخریب گرانترین خانه تهران

کد خبر: ۸۸۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 19 March 2019

خانه موسوم به ثابت پاسال، گران ترین خانه تهران است که از دوره گذشته مدیریت شهری بنای تخریب آن وجود داشته است و البته متوقف شده بود این روزها دوباره زمزمه های تخریب آن به گوش می رسد.

به گزارش «تابناک» به نقل از برنا، خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران» بوده و معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است.

موضع شورای شهر گذشته در قبال ثابت پاسال: برنامه تخریب گران‌ترین خانه تهران

سوم خرداد 96 سایت خبری تیتر شهر می‌نویسد که بناست بزرگ‌ترین خانه تهران تخریب شده تا مسجدی به جای آن ساخته شود و به گفته مهدی چمران، ساخت بخش تجاری در مسجد نیز پیشنهاد شده تا بتواند هزینه‌هایش را دربیاورد. این در حالی است که پیش‌تر، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه گفته بود دستور توقف موقت عملیات در این خانه ارزشمند صادر شده است.

همین موضوع سبب شد بعد از مدت ها در آن زمان بحث ثبت تاریخی و فرهنگی عمارت ثابت پاسال به عنوان گرانترین و بزرگترین خانه تهران بار دیگر مطرح شود و رئیس سابق شورای شهر مورد انتقاد فراوان قرار گیرد. که در واکنش به این انتقاد ها مهدی چمران مدعی شد: مطرح شدن موضوع ساخت و ساز در عمارت ثابت پاسال یک نوع انتقام گیری از وی بوده است.

سرنوشت ثابت پاسال از سال 96 تا 97؛ دستور توقف تخریب کاخ ثابت پاسال

در خرداد ماه 96 پیروز حناچی، معاون وقت معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به قالیباف با تاکید بر ممنوعیت و توقف عملیات اجرایی در کاخ ثابت پاسال بر اساس پیگیری معاونت امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری، خواستار ارائه گزارش وضعیت ملک مزبور در اسرع وقت به دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شد.

با این حال درست پس از گذشت دو سال باز هم زمزمه های تخریب این خانه گران قیمت به گوش می رسد و اعضای شورای شهر از پیگیری این امر خبر می دهند.

نظری: برخی افراد مجددا به دنبال تخریب ثابت پاسال هستند

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفتگو با برنا بیان کرد: یکی از فضاهای واجد ارزش در تهران کاخ معروف ثابت پاسال است که در مقاطع پیشین مالکین به دنبال تخریب و ساخت فضاهای تجاری بودند که خوشبختانه در آن مقطع با حمایت اصحاب رسانه و فعالین سازمان های مردم نهاد این ممانعت صورت گرفته است.

وی افزود: شنیده ام برخی افراد مجددا به دنبال این هستند که از این فضا استفاده کنند و شاید بخواهند در آن فضای فاخر، مجدد فعالیت هایی برای ساخت و این مجموعه انجام بدهند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: البته بحث هایی مطرح می کنند که مالکین گفته اند به کاخ نمی خواهیم آسیب برسانیم و تنها از فضای پیرامون استفاده خواهد شد و به نظر من این اتفاق به درستی رخ نخواهد داد.

نظری ادامه داد: حتما با این رویکرد حریم منظر کاخ رعایت نمی شود و با ساخت و سازهای پیرامونی بیم آن می رود که به خود اثر آسیب برسد. امیدواریم بتوانیم با کمک اصحاب رسانه و فعالین سازمان های مردم نهاد مانع این تخریب شویم تا بخشی از هویت تهران حفظ شود.

خلیل آبادی: پیگیری می‌کنیم

از سوی دیگر، رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: در خصوص کاخ ثابت پاسال پیگیری می کنیم.

حسن خلیل آبادی افزود: سازمان میراث فرهنگی پیگیری می کند که آسیب نبیند. ما هم در حال پیگیری هستیم اگر مردم شاهد تحولاتی بودند به ما اطلاع بدهند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۲۲
مشكل اين خانه چيست
متولي ومالك آن شخصي است ياحقوقي
چراهنوز ماازكارهاي دوباره وهزينه هاي بي خود عبرت نمي گيريم
آن آقاي محترم پيشنهاد ساخت مسجد ميدهد يا نمي داند چه ميگويد يا.....
متوجه حضورمردم درمساجد و موقعيت منطقه نيست
درپايان پيشنهاد ميگردد اگر مالك آن شهرداري يا هر نهاد ديگر است اجازه بدهند به همين شكل بماند ومركز تفريحي براي مردم باشد.
هرجای دیگه دنیا بود این بنای زیبا رو روی چشمشون میگذاشتن و حفظ میکردن اما اینجا.........
گذشته از بنای آن. واقعا موقعیت قرار گیری فعلی این ملک در خیابان نلسون ماندلا کشش تخیب و ساخت برج تجاری اداری را دارد؟
باید از شورای شهری ها و شهردار و وزیر راه ومسکن پرسید قرار ما تهرانی ها با این قوانین و عملکرد نفسی بتوانیم بکشیم یا خیر؟؟
این چه کاری هست اگر این خانه زیبا و محوطه آن بصورت موزه برای عموم استفاده شود هم درآمد برای مالکان خواهد داشت و هم جاذبه گردشگری پایتخت خواهد بود. آیا در کشور های دیگربناهای زیبا را تخریب میکنند ؟
با توجه به نوع ساختمان و فضای در اختیار ؛ پیشنهاد می شود به عنوان مرکز هنری شهر با عنوانی مناسب و ... استفاده شود .
بنیاد جانبازان باید این ساختمان را به فرهنگسرا تبدیل کند ، از نظر ترافیکی بهیچوجه آن منطقه توانایی تحمل بار اضافه را ندارد، در ضمن اینکه منطقه امانیه دچار کمبود فضای سبز در سمت بلوار نلسون ماندلا دارد
واسه چند شنبه بازار هم خوبه ها.
مدیریت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست!!!
نماز در ملک غصبی به نظرم از لحاظ شرعی ایراد دارد و نمازگزاران گناه مرتکب میشوند
همین بنا میشه اسمی مثل کاخ ورسای ۲ روش گذاشت و تو خوده فرانسه تبلیغ کرد و گردشگر اورد اینجا و کلی یورو و خیلی کارای دیگه فقط فکر تخریب و مرکز تجاری هستند بعضی از این مدیدان که به پولی بزن به جیب و خمین پولو بدیل به دلار و یورو برن فرانسه و اروپا تو بناهای تاریخی اونا خرج کنن
ناهید کجا و کاخ کجا . خیبان ناهید چند کوچه پایین تر از کاخ ثابت پاساله. همین جوری یه چیزی می نویسی .
مالکان چه کسانی هستند؟ بنیاد مستضعفان یا ستاد اجرایی فرمان امام؟!؟؟! این حضرات فقط به فکرمنافع سهتند. این بنا تبدیل به موزه بشه و از محوطه اتن نیز به عنوان یک فضای سبز کوچک فرهنگی استفاده بشه که خیلی بهتره.
این دو نهلد حکومتی فقط به فکر ثروت اندوزی هستند و با ساخت چند مدرسه و .. پولشویی می کنند.
باید جزی از میراث فرهنگی نگه دارن
این همه مسجد تو تهران هست کسی هم میره توش نماز بخونه که اینم میخوان مسجد بسازن .......
نباید خراب شود بلکه بعنوان یک مرکز فرهنگی در شان کشورمان تبدیل گردد.
بجای تخریب ازش پول دربیارین مرمتش کنید وبرای بازدیدعموم بلیط بفروشین درآمدزایی خوبی هم داره
به گفته مهدی چمران، ساخت بخش تجاری در مسجد نیز پیشنهاد شده تا بتواند هزینه‌هایش را دربیاورد
اي تير غمت را دل عشاق نشانه مقصود تویی (اي بخش تجاري) کعبه و بتخانه بهانه!
تابناک عزیر : ابه بهانه ساخت تجاری مسجد سازی می کنند ! لازم بذکر است 1 - در فاصله کمتر از 400 متری این بنا یک مسجد بزرگ ونوساز بتازگی ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته 2 - ایا در ملک قصبی امکان ساخت مسجد یا خانه خدا جایز است ؟ و لطفا نام مالک فعلی و روش خرید از این ملک از وراث ثابت پاسال را نیز تحقیق و گزارش نمایید شاید رد پای سلطاتن های ساخت ساز و بانک های خوش نام ! در میان باشد تا مردم و مسئولان قبل از اتقاق جلوی مشکل و حیف میل بیت المال را بگیرند.البته اینشالله .
این همه مسجد داریم چند درصد مردم در ان نماز میگذارند این همه مجتمع تجاری در سراسر ایران به چه درد می خوره جز زمینه ای برای پول شویی این بنا را بزارید ودر آمد گردشگری ازش داشته باشند
دقیقا اینهم مثل پلاسکو که غصبی بود به بنیاد مستضعفان وفا نخواهد کرد
مگه ما تو مملکت مسجد کم داریم ،این بنای تاریخی و ارزشمند هویت کشور ماست گیریم مسجد نبود مردم توی خونه هاشون نماز نمیخونن ،هر چیزی جای خودش خوبه ،فرهنگ ،آثار تاریخی ،موزه ،مسجد ، فقدان هر کدام نقص محسوب میشود ،آثار ارزشمند و تاریخی را باید نگه داشت که آیندگان بدانند هویت کشورشان چی بوده است.
اگر دستشون می رسید راه اهن شمال جنوب، دانشگاه تهران، ورزشگاه آزادی را هم تخریب می کردند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی