بازدید 7344
۲

آیا "معافیت‌های نفتی مشتریان ایران" بعد از اردیبهشت ماه هم ادامه خواهد داشت؟

دولت میزان درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه ۹۸ را ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی نمود که این رقم در مقایسه با قانون بودجه ۹۷، ۴۰ درصد رشد داشت. سپس در بررسی‌های بودجه ۹۸ توسط مجلس درآمد‌های نفتی به ۱۵۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش درآمد‌های نفتی برای سال آینده در حالی رخ داده است که گفته می‌شود دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی خرید نفت از ایران را در اردیبهشت ماه به دو کشور کاهش خواهد داد.
کد خبر: ۸۸۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵ 14 March 2019
تابناک اقتصادیدولت میزان درآمد‌های نفتی در لایحه بودجه ۹۸ را ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی نمود که این رقم در مقایسه با قانون بودجه ۹۷، ۴۰ درصد رشد داشت. سپس در بررسی‌های بودجه ۹۸ توسط مجلس درآمد‌های نفتی به ۱۵۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت. این افزایش درآمد‌های نفتی برای سال آینده در حالی رخ داده است که گفته می‌شود دولت آمریکا معافیت‌های تحریمی خرید نفت از ایران را در اردیبهشت ماه به دو کشور کاهش خواهد داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، رئیس جمهور آمریکا در هجدهم اردیبهشت ماه سال جاری، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. وی در سخنرانی خود بعد از خروج آمریکا از برجام وعده داد که تحریم‌های ایران در مدت ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت. تحریم‌هایی که به ترتیب از ۱۶ مرداد و ۱۴ آبان اجرایی شدند. تحریم نفتی ایران در مدت ۱۸۰ روزه گنجانده شده بود. یعنی از تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۹۷ هر گونه معامله با شرکت نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و خریداری نفت، محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ممنوع شد. دونالد ترامپ با وضع این تحریم‌های نفتی به دنبال آن بود که فروش و صادرات نفت ایران را به منظور کاهش درآمد‌های دولت ایران، به صفر برساند.

آمریکا علیرغم تمام تلاش‌های خود هرگز نتوانست فروش نفت ایران را در مهلت ۱۸۰ روزه به صفر برساند و به همین دلیل در آبان ماه سال جاری اعلام کرد که هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، یونان و ایتالیا از تحریم‌های نفتی ایران به مدت شش ماه معاف هستند. برایان هوک، نماینده مخصوص آمریکا در امور ایران طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۹ آبان ماه سال جاری پیرامون این معافیت‌ها گفت: ما در مورد اعمال حداکثر فشار اقتصادی بر ایران، بدون بالا رفتن قیمت نفت دقیق هستیم و این کار را با موفقیت انجام داده ایم. وی افزود: ما این راه را تا صفر کردن صادرات ایران ادامه می‌دهیم. ما مصمم هستیم به حداکثر فشار بدون صدمه زدن به دوستان و متحدانمان برسیم و نمی‌خواهیم قیمت نفت را بالا ببریم و به خوبی آن را سنجیده ایم.

هر چند که این هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند، اما بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت طی مصاحبه‌ای در مورخه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۷ اعلام کرد که بعد از تحریم فقط کشور ترکیه است که از جمع کشور‌های اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند با این که دو کشور اروپایی (یونان و ایتالیا) عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بار‌ها با آن‌ها تماس گرفته ایم، اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.

با این وضعیت، حالا پرسش اساسی این است که آیا بعد از پایان مهلت شش ماهه معافیت نفتی این هشت کشور از تحریم ها، باز هم این معافیت‌ها برای هشت کشور تمدید خواهد شد؟

الیزابت روزنبرگ، مدیر برنامه انرژی در مرکز امنیت جدید آمریکا و مشاور ارشد پیشین امور تحریم‌ها در وزارت خزانه داری امریکا در حاشیه کنفرانس سراویک هیستون به این پرسش پاسخ داد و اعلام کرد که آمریکا حداقل برای ۲ کشور چین و هند معافیت از تحریم‌های نفتی را خواهد داد و این کشور‌ها می‌توانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند. او این اقدام را فقط در راستای حفظ قیمت نفت در محدوده کنونی برشمرد و گفت: تشدید تحریم‌های ایران بر قیمت نفت تأثیر دارد و زمانی‌که دولت آمریکا باید تصمیم بگیرد، این تأثیر بیشتر نیز می‌شود. بازار انتظار خواهد داشت که قیمت‌ها برای این دولت، مهم باشد.

با این اوضاع و احتمالاً عدم تمدید معافیت‌های نفتی برای هشت کشور، دولت و مجلس درآمد‌های نفتی برای سال ۱۳۹۸ را در مقایسه با سال ۱۳۹۷ بیشتر پیش بینی کرده اند. در ابتدا دولت این درآمد‌ها را در لایحه تقدیمی به مجلس با رشدی ۴۰ درصدی در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۷، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد و سپس مجلس در بررسی‌های خود پیرامون لایحه بودجه سال ۹۸ این درآمد‌ها را به ۱۵۲ هزار میلیارد تومان افزایش داد. شایان ذکر است که هر مقدار از این درآمد‌ها تحقق نیابد سال آینده دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد و این موضوع می‌تواند عواقب اقتصادی، چون استقراض از بانک‌ها و چاپ پول و متعاقب آن افزایش نرخ تورم را به همراه داشته باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بازدهی بازارهای ایران دریکسال گذشته:
ارزوطلا ۴۰۰ درصد
مسکن بیش از ۱۰۰ درصد وهمچنان درمسیر رشد
بورس ۶۵ درصد !!!!!!
میدونین مشکل ما چیه؟ 40 سال پول نفت خوردیم و فکر اینده نکردیم و کشورهایی مثل چین و ژاپن و کره جنوبی نفت نداشتند و پیشرفت های چشم گیری از نظر صنعت و تکنولوژی داشتند . الان تحریم شدیم به نظر من دولت بایستی سه شیفت کار کنه . اتاق فکرهایی تاسیس کنند که نیازهای کشور رو در همه ضمینه ها بسنجه بعد به اتاق فکر هایی بدن که راههای تولید و مواد اولیه به طور کاملا بومی رو در اختیار بخش دیگری بدهد که اون بخش اجرایی باشد و با فراخواندن سرمایه گذاران که راهکارهای تولید در اتاق فکر مرحله قبلی و اطمینان از فروش و ... رو بده که یک تولید موفق راه اندازی بشه بعد برای هر تولید نظارت کامل و با این کار کشور ظرف مدت کوتاهی یک کشور صنعتی میشود و رقابت با تبلیغات از سود دهی شرکت ها بیشتر شده که دلالان به جای ورود سرمایه هاشون به بازار های مسکن و خودرو و ارز و سکه میره تو کار تاسیس یک واحد تولیدی . واردات رو هم در هر ضمینه که تولیدی داشتیم به طور کامل ببندیم تا هم حمایت بشه هم ارز بری نداشته باشه . این کار هم سرمایه خوب نیاز دارهخ برای دولت هم کار شبانه روزی . استارت کار رو باید دولت بزنه و هر روز یک نیاز یابی یک راهکار برای اون نیاز ( جمع کارشناسان و دانشمندان خبره) و جذب سرمایه گذار در ان کار و نظارت بر تولید انبوه حتی صادرات. بحثش مفصله فقط دانشمندانمون در همه رشته ها رو بکار بگیرین و حقوق بدین . یا خق
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر