بازدید 4034

وضعیت قاچاق دام در استان مرزی سیستان و بلوچستان

کد خبر: ۸۸۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲ 11 March 2019

یک مقام مسئول ضمن تشریح وضعیت قاچاق دام در سیستان وبلوچستان، گفت: با توجه به اینکه احشام در این استان از سال ۹۲ هویت‌دار شده اند شاهد کاهش قاچاق و افت۵۸ درصدی کشفیات دام در سال ۹۷ بودیم.

محمد محبی، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت قاچاق دام در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های مرزی مهم کشور، با اشاره به دستورالعمل هیأت دولت برای هویت دار کردن دام بومی کشور، اظهار داشت: بر اساس مصوبه ۱۳۹۰/۶/۸ دولت، هیچ دام زنده‌ای حق خروج از استان سیستان و بلوچستان را ندارد مگر اینکه تحت نظارت شبکه دامپزشکی بوده و دام بومی باشد.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در شرق کشور داشتیم و شاهد ورودی قاچاق دام از این مسیر بودیم که عموماً هم از شبه قاره هند وارد پاکستان و سپس وارد سیستان و بلوچستان می‌شد، سعی کردیم ضمن ساماندهی واردات در این استان، از ابزارهای نظارتی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۹۲ که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان با یک اقدام ابداعی، طرح هویت دار کردن دام را شروع کرد، از آن زمان روی دام وارداتی ما یک پلاک بارکدخوان جداگانه‌ای تحت نظارت شبکه دامپزشکی استان نصب می‌شود و بلافاصله به کشتارگاه می‌رود.

محبی اظهار داشت: روی ۸۵ هزار رأس دام سنگین از نوع گاو و گوساله و ۳۲ هزار شتر بومی منطقه در سیستان و بلوچستان پلاک هویت‌دار نصب کردیم.

وی ادامه داد: همچنین ما یک سند بلندمدت را با وزارت جهاد کشاورزی منعقد کردیم که تأمین ۵۰ هزار تن گوشت برای تأمین مایحتاج کشور باید از استان سیستان و بلوچستان انجام شود که از این محل بالغ بر ۲۵ هزار تن را از طریق واردات رسمی تأمین کرده‌ایم. درواقع با اجرای طرح هویت دار کردن دام، توانستیم با حمایت مجموع ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، اعتبار لازم را برای اجرای این طرح در سیستان و بلوچستان بگیریم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون شاهد کاهش ۸۲ درصدی کشفیات قاچاق بودیم، گفت: هویت دار کردن دام، موجب شد شناسایی دام قاچاق برای کاشفین در قالب یک پیامک باشد از این رو به راحتی تشخیص صورت می‌گیرد. البته باید در این مساله مراقب بود تا در فاز اجرا فساد پیش نیاید.

آمار کشف دام قاچاق طی ۱۱ ماه ۹۶ و ۹۷

نوع کالا مرزبانی انتظامی جمع کل سال ۹۶ جمع کل سال ۹۷ درصد تغییرات
احشام (رأس) ۱۱ ماه ۹۶ ۱۱ ماه ۹۷ ۱۱ ماه ۹۶ ۱۱ ماه ۹۷ ۴۶۴۹ ۲۷۲۵ ۵۸.۶۱-
۱۱۸۸ ۱۳۳ ۳۴۶۱ ۲۵۹۲

محبی تصریح کرد: با توجه به اینکه میزان قاچاق از سیستان و بلوچستان کم شده، میزان کشف نیز به همان نسبت کاهش یافته است زیرا قاچاقچیان نتوانسته‌اند دام قاچاق کنند از این رو شاهد کاهش ۵۸.۶۱ درصدی کشف دام قاچاق طی ۱۱ ماه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز موجب شد در استان‌های مرزی قاچاق معکوس صورت گیرد، یادآور شد: در یکی دو ماه اخیر بحث قاچاق دام رونق گرفته که با سامانه هویت دار کردن دام سیستان و بلوچستان و اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های نظارتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلیس، کشفیات خوبی در استان داشتیم.

محبی تاکید کرد: با اجرای این سامانه و نهادینه شدن آن در سیستان و بلوچستان، ریسک قاچاق دام بسیار بالا رفته است زیرا تشخیص قاچاق لحظه‌ای شده است و هر دامی که فاقد مجوز حمل باشد و پلاک هویت نداشته باشد به راحتی به عنوان دام قاچاق شناسایی و به کشتارگاه عزیمت داده می‌شود که در این راستا چندین باند قاچاق شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شدند.

نوع دام نقل و انتقال دام زنده و فرآوده های دامی
    ۱۱ ماه ۹۷ ۱۱ ماه ۹۶ درصد تغییرات
گاو و گوساله واردات ۱۴۷۸۷ ۶۵۴۱۰ ۲۲۶-
میزان تولید گوشت (کیلوگرم) ۳۲۸۸۶۷۴ ۹۲۲۰۱۳۹ ۳۵-
زنده حمل شده به خارج از استان ۲ ۱۷۳ ...
شتر واردات ۵۴۳۴ ۷۰۹۳ ۷-
میزان تولید گوشت (کیلوگرم) ۱۴۳۳۱۵۷ ۱۷۸۰۸۱۷ ۱۳۰-
زنده حمل شده به خارج از استان ۳۴۱۴ ۶۸۷۹ ۵۰-
گوسفند و بز واردات ۲۴۰۹ ۲۰۰۲ ۸+
میزان تولید گوشت (کیلوگرم) ۲۲۴۶۰ ۲۷۵۸۴ ۸-

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل خشکسالی صنعت دامپروری در سیستان و بلوچستان رونق ندارد، گفت: تولید گوشت در سیستان و بلوچستان از طریق واردات است که عمدتاً این دام‌ها از کشورهای افغانستان و پاکستان به استان وارد می‌شوند. در همین راستا و برای تنظیم بازار شب عید، به زودی ۶۰ هزار رأس دام هم از بندر شهید بهشتی وارد و در استان کشتار خواهد شد.

جمع کل تولید گوشت دام وارداتی (کیلوگرم)
۱۱ ماه ۹۷ ۱۱ ماه ۹۶
۴۷۴۴۲۹۱ ۱۱۰۲۸۵۴۰
۴۳ درصد کاهش
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار