بازدید 1832

همه چیز یا هیچ چیز؛ رویکرد ترامپ در قبال کره شمالی

دونالد ترامپ به رغم ناموفق بودن نشست دومش با رهبر کره شمالی و ایجاد فضای شک و تردید در پی آن، همچنان به دنبال رویکرد "همه چیز یا هیچ چیز" در قبال مساله خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بوده و روی صمیمت شخصی خود با کیم جونگ اون برای نجات از این بن‌بست حساب باز کرده است.
کد خبر: ۸۸۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹ 09 March 2019

دونالد ترامپ به رغم ناموفق بودن نشست دومش با رهبر کره شمالی و ایجاد فضای شک و تردید در پی آن، همچنان به دنبال رویکرد "همه چیز یا هیچ چیز" در قبال مساله خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بوده و روی صمیمت شخصی خود با کیم جونگ اون برای نجات از این بن‌بست حساب باز کرده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره تحولات مربوط به سیاست دولت آمریکا در قبال کره شمالی می‌نویسد:

«دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست با رهبر کره شمالی در شهر هانوی به نحوی عمل کرد که هر گونه فرضیه در خصوص تمایل او برای انعقاد یک توافق موقت با کره شمالی بر سر خلع سلاح هسته‌ای را مردود نشان داد.

ترامپ روز جمعه به رغم تلاش‌های دستیارانش برای کم اهمیت نشان دادن شکست دومین نشست رهبران آمریکا و کره شمالی آن هم بدون دستیابی به یک توافق مختصر بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ تاکید کرد که رابطش با کیم جونگ اون "خوب باقی مانده است".

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: در دولت ترامپ هیچ کس از رویکرد گام به گام حمایت نمی‌کند. به عبارت دیگر واشنگتن خواهان آنچه که مقامها یک "معامله بزرگ" خوانده‌اند است. مقام وزارت خارجه آمریکا در توضیح خواسته آمریکا گفت: این یعنی نابودی کامل سلاحهای مربوط به برنامه کشتار جمعی آنها.

در ازای آن واشنگتن از فشار تحریم‌های فلج کننده‌ای که اقتصاد کره شمالی را خفه ساخته‌اند خواهد کاست. فرانک اوم، مشاور سابق پنتاگون اخیراً در یک گردهمایی "انستیتو صلح" ایالات متحده آمریکا گفت: اکنون واقعاً به نظر می‌رسد دولت رویکرد همه چیز یا هیچ چیز را نسبت به کره شمالی دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این رویکرد خواهان نوعی عقب نشینی از سوی حکومت کیم جونگ اون است که برای این حکومت چندان قابل قبول نیست.

بسیاری از ناظران از مشاهده این موضع و این که چطور دولت ترامپ قبل از این نشست تلویحاً تمایلش را برای رویکرد تدریجی در مذاکرات با کره شمالی نشان داده بود متعجب شده‌اند.

ترامپ بارها در خصوص موضعش نسبت به کره شمالی گفته است که "هیچ عجله‌ای ندارد" و مایک پنس معاون ترامپ هم به شکلی مشابه گفته است: ما همواره به این واقف بوده‌ایم که این می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد.

استفان بیه‌گون، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور کره شمالی گفت، آمریکا آماده ادامه دادن به تعهدات خود همزمان و به موازات وجود فضا برای مانور بر تحریم‌ها است.

این اظهار نظر این تلقی را ایجاد کرد که واشنگتن ممکن است از خلع سلاح هسته ای گام به گام و همراه با کاهش تحریم‌ها که مورد تمایل پیونگ یانگ است حمایت کند.

اما زمانی که کیم جونگ اون پیشنهاد برچیدن تأسیسات هسته‌ای یونگ بیون را در ازای برداشته شدن تحریم‌های اصلی آمریکا داد ترامپ آن را رد کرد.

در واشنگتن این وضعیت به نحوی یک پیروزی برای جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت ترامپ به عنوان یک چهره جنگ طلب در قبال کره شمالی در رقابتش با مایک پامپئو و بیه‌گون تلقی شده است.

در حالی که واشنگتن هرچه بیشتر توجه خود را صرف مساله انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی می‌کند، دولت آمریکا هدفی را که مدتها پیش زیرخاک دفن شده بود و کارشناسان آن را غیرواقع بیانیه می‌دانند از زیر خاک بیرون کشیده است یعنی: خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی تا پایان دوره اول ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۲۱.

جنی تاون یک کارشناس اندیشکده ۳۸north می‌گوید: عدم دستیابی حتی به یک توافق مقطعی به این معنی است که ما انرژی ناشی از روند نزدیک شدن دو طرف را که در سال گذشته ایجاد شد از دست داده‌ایم. او گفت: اکنون شما می‌بینید که همه چیز وارد یک سیر نزولی شده است.

اخیرا گزارش شد که تصاویر ماهواره‌ای تحلیل شده توسط سازمان ۳۸north نشان داده‌اند که پیونگ یانگ شروع به بازسازی یک مکان پرتاب موشک دور برد خود که قول برچیدن آن را داده بود کرده است. خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز اخیراً به صورت مستقیم آمریکا را از بابت شکست نشست اخیر در هانوی مقصر دانست.

جنی تاون گفت: رویکرد همه چیز یا هیچ چیز همواره شکست خورده چون در آن دو بازیگر بی اعتماد به یکدیگر وجود دارد.

جوزف یون، یک نماینده ویژه سابق آمریکا در سیاست مربوط به کره شمالی در جریان کنفرانس برگزار شده از سوی انستیتو صلح آمریکا گفت: چیزی که این دولت دارد انجام می‌دهد این است که نشان دهد نیت خصمانه‌ای وجود ندارد.

وی افزود: اما این چیزی است که اثباتش سخت است و ما در این راه گرفتار شده‌ایم. و به همین دلیل مقام‌های کره شمالی از ما می‌خواهند رویکرد گام به گام را در پیش بگیریم تا یک بنیان بهتر برای این اعتماد درست شود.

اما در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

واشنگتن امیدوار است مذاکرات در سطح کاری در سریع‌ترین زمان ممکن از سر گرفته شود و به شیوه‌ای سنجیده نسبت به گزارشهای افشاگرانه اخیر درباره بازسازی سایت پرتاب موشک در کره شمالی واکنش نشان داده است.

مقام‌های آمریکا می‌گویند در حال حاضر هدف اصلی اطمینان حاصل کردن از عدم از سرگیری آزمایشات تسلیحاتی از سوی کره شمالی به هر شکل از جمله پرتاب موشک‌ها به فضا است. حتی ترامپ برای نشست سوم با کیم جونگ اون آماده است و مثل همیشه مطمئن است که روابط شخصی اش با کیم جونگ اون در نهایت تفاوتی را به وجود خواهد آورد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل