بازدید 10183
۶
پشت پرده دو اقدام جدید دولت انگلیس؛

رقابت «هانت» و «جاوید» برای کسب قدرت در انگلیس با کلید واژه‌های زاغری و حزب الله!

«جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس در اقدامی عجیب و خلاف قوانین و حقوق بین الملل، بامداد جمعه اعلام کرد نازنین زاغری، محکوم امنیتی بازداشت‌شده در ایران را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار کرده است. در اینجا، فارغ از اینکه باید با پرونده نازنین زاغری عادلانه و حقوقی برخورد شود، یک پرسش مشخص قابل طرح است؛ اینکه چرا پرونده نازنین زاغری تا این اندازه برای دولت انگلیس با اهمیت شده است؟!
کد خبر: ۸۸۴۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 09 March 2019

«جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس در اقدامی عجیب و خلاف قوانین و حقوق بین الملل، بامداد جمعه اعلام کرد نازنین زاغری، محکوم امنیتی بازداشت‌شده در ایران را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ این تصمیم، بازداشت این محکوم امنیتی تابعیتی را از یک مسأله کنسولی به یک مناقشه حقوقی فیمابین دولت‌های دو کشور تغییر داده و به دنبال افزایش فشارهای سیاسی برای آزادی او خواهد بود.

در بیانیه جرمی هانت آمده است: «امروز من تصمیم گرفته‌ام انگلیس گامی بسیار غیرمعمول برداشته و برای زاغری حمایت دیپلماتیک اعلام کند. بدین ترتیب، دولت انگلیس رسماً اذعان می‌دارد که رفتارها با او منطبق با تعهدات ایران ذیل قوانین بین‌المللی نیست و مسأله را به مسأله ای رسمی فیمابین دولت‌های دو کشور تبدیل می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «تصمیم من یک گام مهم دیپلماتیک است که به تهران نشان می‌دهد رفتارش کاملاً نادرست است. بعید است این تصمیم معجزه کرده و به نتایج یک شبه منجر شود، اما به کل دنیا نشان می‌دهد که نازنین بی‌گناه است و انگلیس در برابر رفتارهایی تا این حد ناعادلانه با شهروندانش ساکت نخواهد نشست.»

وزیر خارجه انگلیس در پایان این بیانیه ایران را به استفاده از «افراد بی‌گناه» به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک متهم کرده و گفته از دولت ایران می‌خواهد نازنین زاغری را آزاد کند.

«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلیس در واکنش به تصمیم هانت در توئیترش نوشت: «تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولتها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می کنند.»

در اینجا، فارغ از اینکه باید به پرونده نازنین زاغری عادلانه و حقوقی برخورد شود، یک پرسش مشخص قابل طرح است؛ اینکه چرا پرونده نازنین زاغری تا این اندازه برای دولت انگلیس با اهمیت شده است؟

بیشتر بخوانید

پاسخ را باید در بازی سیاست داخلی و رقابت قدرت در انگلیس جستجو کرد. جایی که دولت «ترزا می» به دلیل عدم توافق احتمالی با پارلمان بر سر خروج از اتحادیه اروپا ممکن است سقوط کند و حزب محافظه کار باید نخست وزیر جدیدی را معرفی کند. در اینجا دو گزینه برای جانشینی ترزا می وجود دارد و در محافل سیاسی مطرح شده اند: نخست، جرمی هانت وزیر خارجه فعلی انگلیس و دوم ساجد جاوید وزیر کشور دولت ترزا می.

این دو گزینه، به صورت قابل تأملی دو اقدام مشخص برای جلب حمایت داخلی برای نخست وزیر شدن در صورت کنار رفتن ترزا انجام داده اند. از یک سو، جرمی هانت با طرح موضوع نازنین زاغری و بین المللی کردن آن، توجه زیادی را در بریتانیا به خود جلب و از سوی دیگر، ساجد جاوید نیز برای جلب نظر لابی های اسرائیلی، اعلام کرد که حزب الله لبنان یک سازمان تروریستی است.

در پیام توئیتری وزیر کشور انگلیس در این خصوص ادعا شده است: از امروز حزب‌ الله یک سازمان تروریستی ممنوعه در انگلیس است. هر فردی که عضو این سازمان باشد یا دعوت به پشتیبانی از آن کند، در حال نقض قانون است!

در اینجا ذکر دو نکته در ارتباط با اقدام دولت انگلیس در ارتباط با نازنین زاغری ضروری است:

نخست اینکه، دولت انگلیس با اعطای حمایت دیپلماتیک از زاغری و سیاسی و حقوقی کردن ماجرا، حل این پرونده را پیچیده تر کرده است.

دوم؛ جرمی هانت وزیر خارجه این کشور، به عنوان یکی از گزینه های رهبری حزب محافظه کار در صورت سقوط دولت ترزا می، با تمرکز بر پرونده زاغری، کانون توجه داخلی قرار گرفته و هم اکنون بسیاری از رسانه های انگلیسی اقدام هانت در اعطای حمایت دیپلماتیک از زاغری را برجسته کرده اند.

به صورت کلی، یک رقابت و بازی سیاسی داخلی در انگلیس با افزایش احتمال سقوط دولت ترزا می آغاز شده که در یک سوی آن، جرمی هانت قرار دارد که با برجسته کردن پرونده نازنین زاغری، درصدد جلب حمایت داخلی از خود برای رهبری حزب محافظه کار است و در سوی دیگر، ساجد جاوید که با همین هدف، حزب الله لبنان را یک سازمان تروریستی معرفی کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۶
باز هم دستگاه دیپلماسی فشل ما ساکت مانده و جواب دندان شکنی به این مهملات نمی دهد حتما به خاطر گروگان هایی است که در دست آمریکا و انگلیس دارند ( فرزندانی که در آنجا مشغول تدریس و تدلیس و... هستند).
عده اي فقط به دنبال متشنج کردن روابط ديپلماتيک کشور هستند تسخير و آتش زدن سفارت،حمايت از سازمانها در کشورهاي ديگر و غارت منابع ملت به نفع آنها باعث شده کشور ايران که داراي 9درصد کل منايع جهان را ثروت دارد تبديل به کشوري فقير و انزوايافته شود البته از اين فضا همان دلواپسان رانت و ثروت به نفع خود بهره برداري مي کنند
جفتشون غلط کردن...
این خانم اگر مجرمه با حضور وکیل بطور علنی محاکمه کنید
دولت انگلستان دیپلماسی ایران را مات
مگر دپیلمات مادراروپا امنیت دیپلماتیک دارند مگر دونفر ان اکنون ماههاست در بازداشت نیستند پس دولت انگلیس این فکر بچه گانه را کرده که چی بگه بگه که چون ایشان دپیلمان انگلیس است پس مصونیت سیاسیداره .ایران به راحتی نباید زاغری را از دست بدهد وباید فهمید ایشان چه کارهایی رادر ایران انجامیداه که اکنون بدونه ایشان انجام نمی گیره شاید هم زاغری بهانه ایی لست تا دولت انگلیس
با او مانور سیاسی بدهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل