بازدید 2613

منطق دولت از واگذاری شستا معلوم نیست

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ناکارآمدی دولت نسبت به بخش خصوصی گفت:منطق دولت از واگذاری شستا و فروش شرکت‌ها حتی به شکل رایگان در شرایط کنونی کشور مشخص نیست.
کد خبر: ۸۸۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 09 March 2019

مهدی تقوی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، پیرامون واگذاری شستا و شرکت‌های تابعه آن حتی به قیمت رایگان گفت: تأمین اجتماعی و دارایی‌های آن متعلق به مردمی است که بخشی از سرمایه عمر و زندگی خود را برای تأمین معیشت دوران بازنشستگی در سنوات گذشته سپرده‌اند.

وی افزود: دولت بدون تردید همواره در اداره بنگاه‌های اقتصادی ناکارآمد تر از بخش خصوصی عمل کرده و به دلیل حقوق بگیر بودن مدیران و پرسنل دولتی ، هیچ گاه انگیزه‌ای برای مدیریت بهینه شرکت‌ها و درآمد زایی وجود ندارد.

به گفته این کارشناس اقتصادی در حالی که دولت روحانی بر واگذاری شستا و شرکت‌های تابعه آن حتی به رایگان به بخش خصوصی اصرار می‌کند که منطق دولت از این واگذاری‌ها در شرایط کنونی اقتصاد ایران مشخص نیست.

وی ادامه داد: اگر مقصود دولت از واگذاری‌ها و ادغام شرکت‌ها و یا حتی بانک‌ها، بازگشت دوباره مدیران دولتی و یا انتصاب اشخاص مدنظر خود در هیات مدیره ها است، چنین واگذاری فایده‌ای ندارد.

به باور تقوی هر چند ادغام بانک‌ها در یکدیگر از توجیه لازم در شرایط کنونی برخوردار است، اما از منظر اقتصادی، نمی‌توان از انگیزه و دلایل روشن واگذاری شستا و شرکت‌های تابعه آن سخنی گفت.

این استاد دانشگاه استناد به واگذاری بنگاه‌های اقتصادی حتی به رایگان را تفکری غیر علمی عنوان کرد و افزود: نمی‌توان اقتصاد و شرایط کسب کار دنیا از جمله در آلمان یا آمریکا را با ایران مقایسه کرد و بدون تحقیقات علمی از الگوهای خصوصی سازی غربی تبعیت کرد.

به گفته وی، باید دید آیا در دولت اقتصاددان‌هایی همچون نهاوندیان چه تعریف علمی و منطقی از واگذاری شستا دارند و اینکه برنامه مدون برای این اقدام در قبل و بعد از واگذاری‌ها چیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار