بازدید 7011

نامه گلایه آمیز متخصصان بیهوشی به وزیر بهداشت

کد خبر: ۸۸۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸ 07 March 2019
به دنبال اعتراضات چند ماه اخیر جمعی از متخصصین بیهوشی سراسر کشور، در آستانه سال جدید، آنان در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار اتمام بی عدالتی اعمال شده براین رشته در سال‌های اخیر شده و اعلام کردند ادامه وضع موجود باعث بی‌انگیزگی شدید و توقف ارتقای علمی و عملی این رشته در آینده‌ای نزدیک خواهد شد.

به گزارش «آزادی/Azaditoday.ir» متخصصین بیهوشی پس از چندین بار اعتراض و حتی حضور گلایه آمیز در مقابل مجلس این بار برای پیگیری مطالبات خود نامه‌ای را خطاب به وزیر بهداشت مرقوم کردند. در نامه آنان خطاب به وزیر بهداشت آمده است:

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر سعید نمکی

با سلام و احترام

همان طور که مستحضر هستید در اتاق عمل مسئولیت حفظ جان بیمار و مدیریت تمامی ارگان‌های حیاتی بیمار (مغز، قلب، ریه، کلیه، کبد...) در طی هر عمل جراحی حتی در عمل‌های جراحی به ظاهر ساده و کوچک برعهده پزشک متخصص بیهوشی می­باشد. متخصصین بیهوشی پذیرنده این مسئولیت مهم و خطیر از همان ابتدا و به خصوص اخیرا علی ­الرغم داشتن حق­ الزحمه نامتناسب با خدمات و جایگاه علمی خود و استرس بالای شغلی، همکاری و انعطاف زیادی به خرج داده اند.

آیا می­توانید روزی را تصور کنید که رشته‌ای به نام تخصص بیهوشی وجود نداشته­ باشد؟ ولی این تصور محال درحال بسترسازی می‌باشد. چگونه؟ چون متاسفانه کاهش مجدد و غیرمنصفانه تعرفه بیهوشی به ­دلیل عدم­ کارشناسی صحیح در طرح تحول سلامت با هدف اولیه کاهش هزینه، با نابودی عدالت بین رشته‌ای زمینه را برای نابودی این رشته فراهم کرده­ است و این مشکل به­ تدریج باعث کاهش کیفیت خدمات به بیماران نیازمند جراحی خواهد­شد، چنانکه درحال­ حاضر نیز این اتفاق افتاده­است.

اکنون پاره‌ای از مشکلات متخصصین بیهوشی خصوصا متخصصین جوان را به شرح ذیل به استحضار میرساند:

١-متاسفانه در طی سال‌های اخیر دو مرتبه کاهش غیرمنصفانه تعرفه بیهوشی اتفاق افتاده ­است که به علت عدم وجود کارشناسی صحیح برای کاهش مخارج در طرح تحول سلامت، نه تنها باعث کاهش مخارج اضافی این طرح نشد، بلکه شاهد از بین­ رفتن عدالت بین رشته­‌ای بودیم که باعث به حاشیه رانده شدن این رشته تخصصی و بالینی و مهم شده­ است.

٢-اخیرا شاهد انصراف چشم­گیر رزیدنت­های بیهوشی و متاسفانه و در کمال ناباوری فوت برخی از همکاران جوان متخصص بیهوشی در حین انجام کار بوده ­ایم که علت عمده آن مسئولیت سنگین و عدم تناسب درآمد این رشته با میزان کار و مسئولیت محوله و همچنین ناشی از استرس‌های شدید ناگهانی و بی خوابی و کشیک‌های سنگین همزمان با بی‌انگیزگی و ناامیدی از آینده می­باشد.

٣-متخصصین بیهوشی اغلب موارد به­ دلیل ارتباط با سرویس ­های مختلف جراحی، ساعات طولانی در طی شبانه ­روز مشغول خدمت­رسانی به بیماران می­باشند و علی­رغم ساعات کاری زیاد به­ علت ناعادلانه تعریف شدن تعرفه­‌های بیهوشی درآمد شایسته‌ای ندارند و حتی درمناطق محرومی که تعداد بیماران ارجاعی به اتاق عمل کم می­باشد، علی­رغم درگیری ٢٤ ساعته متخصص بیهوشی، در کمال تعجب شاهد تفاوت درآمدی حدود ده برابر یا بیشتر بین همکاران جراح یا سابر رشته­‌ها با متخصص بیهوشی هستیم. اگر به صورت اتفاقی هرقسمت از کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت را گشوده و تعرفه تعریف­ شده برای جراحی و بیهوشی را مقایسه کنید، متوجه عمق فاجعه خواهید شد. تفاوت‌های چندین برابری با تعرفه جراح و حتی درکمال ناباوری و بی­ عدالتی، پایه صفر برای بیهوشی درنظر گرفته شده­ است که این علی­رغم مسوولیت سنگین حفظ راه‌هوایی، تنفس، حفظ ارگان‌های حیاتی، کنترل درد حین و بعد از عمل و درکل حفظ جان و سلامتی بیمار از لحظه ورود به اتاق عمل تا خروج از آن است که با هیچ متر و معیاری قابل توجیه نمی­باشد. برای تمام این مسوولیت‌های سنگین، در جراحی‌های غیرگلوبال کد پایه و تنها چند کد تعدیلی ناچیز تعریف شده است که در کمال تعجب آن‌ها هم توسط همکاران محترم بیمه بدون علت مشخص حذف می­شوند! در جراحی‌های گلوبال نیز ارزش این مسوولیت­ها و خدمات خطیر دیده نشده و درمجموع ارزشی کمتر از ۳۰-۲۰% تعرفه جراحی برای بیهوشی درنظر گرفته شده است!

درتمام دنیا حفظ جان و سلامت بیمار حین عمل جراحی اگر از خود جراحی مهم‌تر نباشد ارزش کمتری ندارد، پس برچه اساس تعرفه متخصص بیهوشی در کشور ما اینگونه تعریف شده است؟!

(قسمتی از بی­ عدالتی اعمال­ شده بر تعرفه بیهوشی در سال­‌های گذشته را در جدول زیر مشاهده می ­فرمایید.)
 
نامه گلایه آمیز متخصصان بیهوشی به وزیر بهداشت
 

٤-خدمات ویزیت قبل، حین و بعد از عمل جراحی، تجویز دارو‌های بیهوشی، مایعات و خون و فرآورده‌های خونی، مانیتورینگ (پالس اکسی متری، ETCO ۲) اینتوباسیون و RSI، تهویه کنتروله در حین عمل جراحی، رگ گیری و ... در عمل‌های مختلف برای رشته بیهوشی ارزش نسبی پایه بین صفر تا ده کا تعریف شده هست؛ در حالی که انجام همین خدمات برای رشته طب اوژانس حدود ٢٠ تا ٣٠ کا تعریف شده است. تفاوت ارائه یک خدمت توسط متخصصین مختلف در چیست که باید ارزش متفاوت داشته باشد؟

٥-متاسفانه برخلاف کشور‌های پیشرفته که رشته آنستزیولوژی یک رشته بالینی، پرطرفدار و پردرآمد می­باشد، در ایران به علت سیاست گذاری­‌های نادرست مورد کم ­لطفی قرار گرفته است و این رشته که در ارتباط مستقیم با بیماران بدحال و اورژانسی بوده و به صورت واضح در کاهش مورتالیتی و موربیدیتی بیماران نقش دارد، اینگونه سرخورده شده و در کشور ما جزء کم ­طرفدارترین با پایین­ترین درآمد‌ها بین تخصص­های پزشکی می­باشد.

ما متخصصین بیهوشی باتوجه به­ اینکه هیچ ارتباط مالی به غیر از پرداختی بیمارستان با بیماران نداریم و بدون ایجاد هیاهو و اختلال در روند درمان بیماران بدون وقفه با تحمل این مشکلات به مردم کشورمان خدمت می­ کنیم، اعلام می‌داریم ادامه وضع موجود با این تبعیض آشکار و بدون­ منطق باعث بی‌انگیزگی شدید ما و دستیاران و توقف ارتقای علمی و عملی این رشته در آینده‌ای نزدیک می­ شود که متاسفانه هم سیستم آموزشی و هم درمانی از آن متضرر خواهند شد و انتظار اصلاح هرچه سریع‌تر وضعیت موجود و مشکلات ذکرشده را طبق استاندارد‌های جهانی و اصلاح تعرفه‌های بیهوشی در سال ٩٨ و ایجاد عدالت بین‌رشته‌ای را داریم، باشد تا شاید این رشته علمی، پایه‌ای، بالینی، مهم و نجات‌بخش از این ناامیدی و وضعیت نابسامان خارج شده و به روز‌های خوب و پرامید و روبه­ تعالی خود همگام با علم روز دنیا بازگردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل