بازدید 1745

ترامپ الزام گزارش تلفات غیرنظامیان در عملیات‌های اطلاعاتی آمریکا را لغو کرد

رییس‌جمهوری آمریکا با صدور حکمی ضرورت گزارش تلفات غیرنظامی در عملیات‌های اطلاعاتی کشورش در مناطق غیرعملیاتی را لغو کرد.
کد خبر: ۸۸۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 07 March 2019

رییس‌جمهوری آمریکا با صدور حکمی ضرورت گزارش تلفات غیرنظامی در عملیات‌های اطلاعاتی کشورش در مناطق غیرعملیاتی را لغو کرد.

به گزارش تابناک، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی کشورش را ملزم کرده بود که تلفات غیرنظامی در عملیات‌های خود را گزارش دهند.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از لغو ضرورت گزارش تلفات غیرنظامی برعملیات‌های اطلاعاتی خبر داد، اما در عین حال تاکید کرد: دولت آمریکا در قبال به حداقل رساندن تلفات غیرنظامی و مسئولیت‌پذیری در صورت وقوع چنین تلفاتی در جریان عملیات‌ها کاملاً متعهد است.

این سخنگو که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: اقدام ترامپ باعث حذف ضرورت غیرمفیدی می‌شود که در واقع کمکی به شفافیت در امور دولتی نمی‌کند بلکه باعث می‌شود که افراد حرفه‌ای اطلاعاتی ما به مأموریت‌های اصلی خود کمتر تمرکز داشته باشند.

در همین حال، بی‌بی‌سی گزارش داد، رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای فرمانی اجرایی، سیاستی را که در دوران باراک اوباما، رئیس جمهور سابق این کشور اجرا می‌شد، لغو کرد. بر اساس این سیاست، مقامات امنیتی آمریکا موظف بودند شمار غیرنظامیانی را که در حملات هواپیماهای بدون سرنشین در خارج از مناطق جنگی کشته می‌شوند، منتشر کنند.

باراک اوباما این سیاست را در سال ۲۰۱۶ و با هدف شفاف‌سازی اعمال کرد. اوباما در آن زمان به دلیل افزایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین تحت فشار بود. حال دولت ترامپ چنین درخواستی را «غیرضروری و منحرف‌کننده» دانسته است.

قانونگذاران و گروه‌های حقوق بشری از این تصمیم ترامپ انتقاد کرده و گفته‌اند که چنین اقدامی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را مجاز می‌کند بدون آن که پاسخگو باشد، از هواپیماهای بدون سرنشین برای حملات استفاده کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار