بازدید 22436
همراه با تصاویر؛

اقدام دیرهنگام اما مثبت میراث فرهنگی و رونمایی از مظلومیتی تاریخی

البته ما اکنون نیز که این اقدام خوب صورت گرفته است، آن را قابل تحسین دانسته، اما این انتظار از بقایی می‌رود که با تشکیل کمیته‌ای ویژه و حتی به نظر ما با همکاری دادستانی کل کشور بررسی نمایند که رؤسای سابق موزه ملی و مدیران مرتبط با آن در سال‌های گذشته، به چه سبب چنین کوتاهی کرده و ضربه جبران ناپذیری به بخشی از هویت تاریخی این مرز و بوم زده‌اند.../ هنوز هم گمان می‌کنیم شجاعت اقای بقایی برای تجدید نظر در انتصاب جدید، می‌تواند به عنوان اقدامی ماندگار در پرونده مدیریتی وی ثبت شود.
کد خبر: ۸۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۷ 02 March 2010
سرویس فرهنگی ـ گویی جنجال‌های انتصاب رئیس جدید و جوان موزه ملی، کمترین خیری که داشت باز شدن درهای انبار موزه ملی پس از سالیان طولانی بود. روز گذشته با ورود خبرنگاران و زیر نظر دکتر خوش‌نویس، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، به نوعی از سال‌ها مظلومیت آثار باستانی و اکتشافی کشورمان در انبارهای موزه ملی رونمایی شد.



                      معاون سازمان و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در حال توضیح به خبرنگاران

به گزارش «تابناک»، این اقدام هرچند دیر، سرانجام انجام گرفت تا درهای انبار موزه ملی باز شده و به گفته مدیران این سازمان پس از سالها اجازه بازدید از اکتشافات تاریخی و باستانی که بخشی از هویت ملی ایرانیان است داده شود؛ کاری که آغاز آن قابل تقدیر است و امید می‌رود وعده‌های داده شده در این مراسم هم به شکل تقدیر آمیزی عملی شود.

هرچند ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم مدعی است، تاکنون سه بار در سال‌های قبل از این انبار بازدید کرده و خواهان رسیدگی به وضع نامناسب اشیای موجود در انبارهای موزه ملی شده، به نظر نمی‌رسد این موضوع خیلی پذیرفتنی باشد که قائم مقام سابق و رئیس کنونی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قدرت آن را نداشته است که بتواند با فوریت دستور رسیدگی و اعلام نتایج حاصل از آن را به افکار عمومی بدهد.



                                           انواع گچبری های دوره های مختلف تاریخ ایران


البته ما اکنون نیز که این کار خوب انجام گرفته است، آن را قابل تحسین دانسته و تلاش نداریم به تخطئه آقای رئیس بپردازیم، اما این انتظار از وی می‌رود که با تشکیل کمیته ای ویژه و حتی به نظر ما با همکاری دادستانی کل کشور بررسی کنند که رؤسای سابق موزه ملی و مدیران مرتبط با آن در سال‌های گذشته به چه سبب چنین کوتاهی کرده و ضربه جبران ناپذیری به بخشی از هویت تاریخی این مرز و بوم زده‌اند؛ بنابراین، رسیدگی جدی به این موضوع و ارایه گزارش کامل و البته فوری در این زمینه، می‌تواند درسی باشد برای دیگرانی که چنین با میراث هویتی یک ملت برخورد می‌کنند.



                                      بسته بندی نامناسب و سفال های تاریخی شکسته شده


این گزارش می‌افزاید: اقدام شایسته دیگری که در این مراسم صورت گرفت، استفاده از دکتر خوشنویس بود برای دادن توضیحات و روایت آنچه بر این آثار رفته است. وی که معاون سازمان و رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی است، از نیروهای علمی و متخصص در حوزه میراث فرهنگی به شمار می‌رود و دارای دکترای معماری است و البته بیان این موضوع به آن سبب بود تا به آقای بقایی بار دیگر یادآوری کنیم که حوزه میراث فرهنگی و از جمله موزه ملی ایران به افرادی متخصص و فنی نیاز دارد و این دقیقا، موضوعی است که سبب شد تا آقای بقایی برای مراسم بازدید از انبارهای موزه ملی ترجیح دهد به جای رئیس تازه کار و غیر متخصص موزه ملی از یکی دیگر از مدیران متخصص سازمان استفاده کند.


                                  استفاده از گونی های معمولی برای نگه داری اشیاء تاریخی

همانگونه که در توضیحات معاون سازمان در هنگام بازدید از اشیای موجود در انبارهای موزه ملی آمده است، متأسفانه برخی از این اشیا و آثار اکتشافی نابود شده یا آسیب جدی دیده است و همچنین هیچ طبقه‌بندی مناسبی وجود ندارد و همانگونه که بقایی نیز افزوده است، لیست‌برداری نیز از این اشیا و آثار صورت نگرفته که امیدواریم سازمان یادشده به قولی که داده هرچه سریعتر عمل کرده و به ساماندهی آنچه در انبارها وجود دارد بپردازد.


                                بسته‌های اشیایی که مشخص نیست متعلق به کدام دوره تاریخی است‌



                        نمونه‌ای از جعبه‌های نگهداری اشیای تاریخی و باستانی ایران زمین!



                                  كارتن‌هاي مادربرد برای حفاظت از بقایای شهر سوخته!



                                         گچبری‌های تاریخی در جعبه های معمولی مقوایی 
 


                                سرنيزه‌ها متعلق به كاوش‌هاي تپه حسنلو در سال 1353





                                                                     بدون شرح!



                                    بسته‌بندی فله‌ای و چیدمان اشیای تاریخی و باستانی




                                      بسته‌بندی فله‌ای و چیدمان اشیای تاریخی و باستانی



                                      چینش نامناسب و درهم اشیای تاریخی در بسته‌های مقوایی

اما اشاره به چند نکته نیز در این باره خالی از لطف نیست؛ نخست این که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر خلاف وعده‌ای که در جوابیه‌اش به یکی از خبرهای «تابناک» درباره انتصاب رئیس جدید موزه ملی داده بود، هیچ دعوتی از «تابناک» برای حضور در این بازدید نکرده و نشان داد که نقد دلسوزانه این پایگاه خبری ـ تحلیلی بر سازمان یادشده سخت آمده است.

دوم آنکه «تابناک» بر پایه رسالت خود، همانگونه که هر اقدام نامناسبی را نقد می‌کند در قبال اقدام‌های خوب و مناسب نیز وظیفه خود می‌داند تقدیر کند؛ بنابراین، ما این از این کار شایسته تقدیر کرده و البته بر خلاف ادعای ناجوانمردانه آن سازمان، مبنی بر باجگیری «تابناکٱ در نقد عملکردها در پیشگاه خداوند شهادت می‌دهیم ـ همچون همیشه و درباره هر شخص و سازمانی ـ برای این تقدیر و تشکر، ریالی از سازمان متبوع آقای بقایی نگرفته‌ایم و فکر می‌کنیم ایشان نیز این موضوع را تأیید کنند.

 و نکته آخر این که نقد «تابناک» به انتصاب خانم اردکانی نه مبتنی بر دشمنی شخصی یا منفعت طلبی بوده، بلکه تنها از سر دلسوزی بیان شده است و هنوز هم فکر می‌کنیم شجاعت آقای بقایی برای تجدید نظر در این انتصاب، می‌تواند به عنوان اقدامی ماندگار در پرونده مدیریتی وی ثبت شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۰
چه عجب بالاخره فهمیدین کارتن مادر برده و جعبه شیرینی نیست!
واقعا نمیدونم چی بگم در کجای دنیا با میراث فرهنگیشون اینطور برخورد میشه ما اینجا داریم برای سید سیوند و تنگه بلاغی توی سرمون میزنیم دریغ که هزاران سفالینه و گنجینه در زیر زمین به اصطلاح موزه ایران باستان با مدیریت بی نظیر آقایون نابود میشه واقعا مایع سرافکندگی و شرمساریه
بهتر نیست بزاریم خارجی‌ها ببرن فکر کنم از سازمان میراث فرهنگی بهتر نگهداری میکنند شاید برای آیندگان چیزی بمونه
چرا مسولين ما اينقدر بي تفاوت هستند؟ اخه ما چه گناهي كرديم كه اين افراد مسولين ما شدن؟!
این تنها خبر خوبی بود که در چند وقت اخیر در مورد میراث فرهنگی خواندم حداقل انکار نشد امیدوارم بقیه اثار تحت تخریب سالم بمانند و فکری به حالشان شود
ارزش تاریخ کشورمون رو فهمیدیم.
وقتی سازمان میراث فرهنگی اینطوری از این اشیا مراقبت میکنه بهتره بدیم به موزه های خارجی
اونا هم بیشتر به این چیزا علاقه دارن هم بهتر نگه میدارن
سلام كاركنان محترم تابناك خسته نباشيد قضاوت عجولانه پيامدهاي ناخوشايندي دارد اگر خوب دقت كنيد اين بسته ها داراي شماره و كد هستند و هر بخش از دوره هاي تاريخي افراد با سابقه اي داشته كه بعنوان پژوهشگر ان دوره از تاريخ جمعدار اشيائ و نگهدار چك ليستهاي اين اموال بودند . اگر نگهداري اين اثار در شرائط غير فني اشكال دارد كه واقعا دارد نبايد يكطرفه قضاوت كرد . اگر به درخواستهاي ميراث فرهنگي از زمان تشكيل ان كه از سازمان مديريت و مجلس و دولتهاي گذشته داشته مراجعه كنيد متوجه خواهيد شد كه سازمان هميشه دچار فقر در بودجه وكارشناس و امكانات بوده و هنوزم ادامه دارد .اين گناه كشوري است كه داراي پهنه وسيع حيات فرهنگها و تمدنهاي دورههاي مختلف تاريخ بوده و مظلوم واقع شده.انشااله شما همت كنيد و ميراث فرهنگي را دريابند.
دوست عزیزی که گفتن یک طرفه قضاوت نکنید.
کمبود بودجه و همه مشکلات درست. ولی حداقل میشد این اشیا منطم تر چیده بشه یا حداقل درست حسابی بسته بندی بشه.

بعید می دونم این چیزا به بودجه ربطی داشته باشه.
بنده هم يك زماني از اينكه فقط 1 طبقه در موزه لوور پاريس بطور كامل به ايران اختصاص دارد تاسف ميخوردم اما وقتي كه اينگونه مسائل را بارها ديده ام و الان در عكسهاي بالا نيز تاييد ميشود بسيار خوشحالم كه آثار ما با بالاترين استانداردها لااقل در آنجا حفظ ، مرمت و نگهداري ميشود. در نظر بگيريد خداي ناكرده زلزله اي ، آتش سوزي چيزي رخ بده اونوقت اين آثار مهم و بخش مهمي از حافظه تاريخي ما يكجا ازبين ميرود. راستي مطلب مهم ديگري هم هست ، از آثار سرپا و موجود در بيرون مانند تخت جمشيد، پاسارگاد ، پلهاي اصفهان و غيره چطور نگهداري ميشود؟! آيا ميدانيد كه حفاريها و لرزه ها در سبزه ميدان اصفهان كه طرح احياء ميدان عتيق نام دارد ، در حال نابودي مسجد جامع اصفهان است! براي ماشين TBM كه در عمق خاك در 40 متري 33پل رها شده چه فكري و چه اقدامي نمودند!! دوستان در ايران باور كنيد كه آثار تاريخي اصلا حفظ و نگهداري نميشود و فقط شعار داده ميشه.
خدا را شکر که این رئیس جوان ، جسارتی به خرج داد که سیاستمداران پیر از بازگو کردن و دیدن این صحنه ها ، فراری بودند ، چشم دولتمردان فعلی و به خصوص قبلی روشن .
هرچند شاید قصد خروج آن را داشته اند و فرصت نکردند آنها را از هم جدا کرده و درست بسته بندی کنند.
از رئیس جمهور محترم و معاونین وی درخواست می کنیم که هرچه زودتر در این مورد اقدام کنند .
اصلا عجیب نیست وقتی یک عده می خوان هویت تاریخی ما رو از بین ببرن باید این کارا رو بکنن.
احتمالا کارکنان میراث فرهنگی چندان دلشلان به حال آثار ما نسوخته
شاید هم تخصص کافی ندارند و با پارتی استخدام شده اند حداقل به جای گونی معمولی می توانستند از یک وسیله بهتر استفاده کنند مگه چند پولش بود؟
اگر به شهر ما آیید خوشحال میشد که توی این موزه حداقل یک گونی دور وسایل می پیچند توی شهر ما آثار زیر آفتاب و باران هستند
به نظر نظر بعضیها میراث فرهنگی فقط آثار تخت جمشید و تمدن به اصطلاح 2500ساله است و هر اثر دیگری که قدمتی بیش از 2500سال داشته باشد(مانند آثار بدست آمده از تپه حسنلو یا شهر سوخته ویا شوش و...) وادعای به اصطلاح تمدن بزرگ پارس را زیر سوال ببرد! سر نوشتی بهتر از این نخواهد داشت!(با کمال میل سانسور کنید!)
من به سهم خودم خوشحالم که بخش بسیار زیادی از آثار باستانی ایران به تاراج رفته و در موزه های معتبر دنیا از جمله لوور، متروپولیتن و ارمیتاژ نگهداری می شود، چون:

۱. آن آثار به بهترین شکل ممکن و استاندارد نگهداری می شوند.

۲. در معرض بازدید عموم مردم جهان قرار دارند.

۳. تمام آن آثار دارای شناسنامه های معتبر هستند و نزد محافل علمی و دانشگاهی و متخصصین میراث باستانی جهانی به عنوان آثار کاملا ایرانی شناخته شده اند و امکان هیچگونه بهره برداری سیاسی از آنها وجود ندارد.
این اقایان که با این ادعا رفتند این انبار را باز کردند 5 سال است که مدیریت انجا را در اختیار دارند. حالا بجای توضیح به ملت فرار به جلو کرده اند و طلب کار هستند.
من بسيار متاسفم به مليت ما اصلا توجه نمي شود وزندگي وحماسه هاي اجداد ما نا شناخته مانده است تمام جهان تاريخ خود را به رخ ديگران مي كشند ولي ما تاريخ خود را در انبار ها پلمپ كرديم و ان را به گردوغبار سپرديم نميدانيم چه بگوييم بايد به تمام بد خواهان كشور اقتدار خود را در طول تاريخ ثابت كنيم وبه انها بگوييم ايرانيان كه بودند وحتي تاريخ خود را به تصوير بكشيم . وحماسه اجداد ماايرانيان را به رخ كشورهاي تازه به دوران رسيده مانند امريكا وانگليس برسانيم
شوكه شدم
بازم خوبه که آقای معاون سازمان میراث فرهنگی یک کاری برای آثار کشورمون کرد ، و الا معلوم نبود اگه یک بی سواد جای ایشون بود چه بلایی سر این ها می اومد . هر چند که به نظر من این موضوع باید تقصیر روسای پیشین موزه ی ملی باشه.
امیدوارم از متخصصین بهره ی بیشتری شود.
این عزیزان میدانند چکار بکنند. ما خودمان از اثار فرهنگی کشور نگهداری می کنیم همانطور که از دین عزیز اسلام نگهداری می کنیم.
کشورهای غربی فقط می خواهند چپاول کنند و ما باید منشور کوروش را به زودی پس بگیریم.
ای تابناکی بلاخره باجو گرفتی . اگه راست می گی نظرمو بذار
ای خدا به فریاد برس؛ تا کی اینا باید همه چی رو به بازی بگیرن؟؟
تا حالا مي گفتم چرا بايد اثار تاريخي ايران تو كشورهاي ديگه نگهداري بشه؟!!!!اما حالا دليلشو فهميدم دلم كباب شد..........
تازه شماها آثاری را که از مرکز شرق شناسی شیکاگو آمده بود ندیدید همان تابلت های معروف همگی در بهترین محفظه های ممکن که حتی نمونه اش را نیز ما نداریم اما زحمت کارشناسان موزه را زیر سوال نبرید لطفا ، چون واقعا بودجه ای برای این کار کنار نگذاشتند به مدیر و اینها نیز نیست باید برای هر کاری پول خرج کرد شاید قفسه بندی اونجا چند صد میلیون باشد الان می گویند می دهیم هر چه که باشد اما چند سال قبل از این پولها خبری نبود در ضمن اگر راست می گویید چرا انبارهای ساماندهی شده را نشان ندادید که در این سالها درست شد ؟ اینها همش غرض ورزی است اگر نبود خوب و بد را باید باهم نشان داد
به نظر شما مدیران قبلی چه مقدار از این اشیا رو برای خود برداشته اند ؟
چقدر ما بي لياقتيم....
این انبار ، نشان و مدال بی لیاقتی مسئولان"عزیز" کشور عزیزمان ایران است.
بارها خدارو شکر می کنم که اشیائ تاریخی مربوط به سپاه اگر اشتباه نکنم کوروش که خودتون تو خبرها آورده بودید در صحرای مصر ، توسط باستان شناسان ایتالیایی کشف شد.
اونها بهتر ازمسئولین ما ارزش این چیزها رو میدونند.
لطفا" در خبرها بگید فکری هم برای پاسارگاد کنند که می گفتند آب سد سیوند داره تخریبش می کند.
خداوند را شاکرم که با وجود زحمات شما عزیزان تابناکی تا حدودی پرده از کم کاری ها و مشکلات ناشی از مدیریت نا مناسب مسئولین حال و گذشته برداشته شده است و امیدوارم به این مقدار بسنده نکنید و بدانید اجرتان نزد رب العالمین محفوظ است.
این جماعت که اعتقادی به تاریخ ندارند؟
سازمان میراث فرهنگی به گفته یکی از مدیران سابق آن که به حق گفتند که این سازمان در هیات دولت مانند یک کاغذ مچاله شده است و هیچ اهمیتی در مدیریت کلان کشور ندارد. سازمانی با اعتبارات اندک که حتی کفاف حقوق کارکنان را هم نمی داده است. ای کاش افکار عمومی همانطور که وضعیت اشیاء انبار موزه ایران باستان را دیده و به قضاوت نشسته است، پای صحبت کارشناسان و صاحب نظران میراث فرهنگی هم می نشست تا یکطرفه به قضاوت نپردازد. ای کاش رسانه هایی مثل تابناک در خصوص جایگاه باستان شناسی و مطالعات میراث فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی کنکاش می نمودند تا ببینند که آنچه فاقد اهمیت و جایگاه است ، باستان شناسی است. که البته اشیاء موزه ماحصل کاوشهای باستان شناسی است.
کافی است یک سوال در مورد بودجه بخش باستان شناسی از مدیریت سازمان میراث فرهگی داشته باشید....
دوستی که نوشتن منشور کورش رو باید پس بگیریم- میشه راهکارهایی بدین که چطور میشه این منشور رو پس گرفت و ؟ با سپاس بسیار فراوان
حداقل از ترکیه یاد بگیرید با نداشتن هیچ گونه تاریخ باستانی چگونه فرهنگ و تاریخ دیگران را به تاراج می برند .
هی میگن سرقت اشیا تاریخی و انتقال آنه به خارج کشور. حداقل اونجا ارزشش میدوند و درست از آنها نگهداری میکنند.
اگه منشور کوروش هم در ایران مونده بود نابود شده بود.
تابناك عزيز در اولين اقدام در بررسي هر اثر تاريخي شناخت اثر وثبت آسيب شناسي آن است. بايد ديد كه اين آثار به چه شكلي وارد اين موزه شده وسپس بررسي كرد كه آيا فضاي مناسبي براي ساخت مخزن وجود دارد ياخير. وپس از طراحي مناسب نسبت به ساخت مخزن اقدام نمود . واين پرسه نياز به اختيار واعتبار مال مورد نظر را دارد . كهدر واقع اين مهم از توانايي سازمان ميراث فرهنگي خارج است . پس زيادي دل خوش نباشيد.
بنظر میرسه میراث باستانیمون رو برگردونیم زیر خاک جاش امنتره
خدا پدر مسئولین موزه بریتانیا را بیامرزد که منشور کوروش کبیر را به ایران قرض ندادند تا...
واقعا متاسفم ...
اي تابناك واقعا كه دو دوزه بازي. قبلا كه شانتاژ كرديد كه اين خانم كيه ديگه. بعدش شانتاژ را ادامه دادي كه اونكه تصميم گرفته كه به اين خانم پستي بده بد بوده. حالا هم همه چيز را برده اي زير سوأل. براي منهم مهم نيست كه اين نوشته ها را چاپ كني يا خير فقط خواستم به شما بگم كه خودتي.
لطفاً به موزه کاخ گلستان در حوالی میدان ارک در تهران هم سری بزنید و به حیاط پشتی کاخ که قسمتی از محوطه کاخ می باشد نیز سری بزنید. چون اصلا هیچ مسئولی در آن قسمت وجود ندارد که مانع ورود شما به قسمت پشتی بنا باشد. وضعیت اسفبار آنجا را که حفره بسیار بزرگی در آن مکان ایجاد و رها شده بود و پر از آب باران بود و همچنین انباری برای زباله های دور ریختنی است عسکبرداری و فیلم برداری نمایید. جای بسی تاسف است این کاخ که مربوط به تاریخ معاصر این کشور است اینگونه بدون توجه رها شده است.
به نظر مياد اين يك بازي جديد است كه آقايان شروع كرده اند. خوب است. به سهم خودم از نگهداري اين اشيا تا حالا خوشنودم. هرچند كوتاهي زياد صورت گرفته است. اما فكر مي كنيد از اين به بعد چيزي باقي بماند حتي با وضعيت بد؟ ورود اين گونه به يك مخزن آثار تاريخي و برگزاري يك "شو" كار پسنديده اي نيست كه هيچ از آن بو هاي بد به مشام مي رسد.
به نظر من ما هرچه می کشیم از این تاریخ طاغوتیمان است. باید همه این آثار نابود شوند و تاریخ شاهان حذف شوند . مرگ بر کوروش و داریوش و...
از اینکه ایرانیم و تمدن 2500 ساله دارم خیلی خوووووششششحاللمم!!!!!!!!!!!!!!!!
از تابناك به جهت اطلاع رساني ممنون و سپاسگزاريم ولي خواهشمنديم به فكر تاريخ پر اقتدار ما ايرانيان باشيد واز ميراث گوهر بار پدرانمان دفاع كنيم
چون تمام كشورها با تاريخ خود زنده اند
اي كاش تمام آثاري كه ما لياقت نگهداري آنها را نداريم به سرقت ببرند لااقل دزدان قدر اموال دزدي را بهتر ميدانند .
شما که تا دیروز می گفتید این خانم به درد این کارها نمی خورد پس معلوم شد خودتان هم خودتان را مسخره می کنید برام جالب بود .
به موزه هابيشتر بها دهيم و ان را پاس داريم وانقدر خشك فكر نكنيم هر چه باشد ما از قوم پارسيم و از قوم متعصب--ممنون تابناك
همون بهتر كه قاچاق چي ها اينها رو از ايران خارج كنند لااقل خيالمون جمع ميشه كه توي يك موزه درست و حسابي خارجي ازشون نگهداري ميشه
به نام خدا
عملکرد مقامات زمان طاغوت که معلوم است. بعد از انقلاب تا انتهای دولت موصوم به اصلاحات هم که خوب می گویند همگی یا حداقل بیشترشان خائن و ضد انقلاب و ... بوده اند. فقط می ماند این حدود پنج سال اخیر که بیشترش آقای مشائی در رأس بوده است. در این دوران چرا کاری نشده یا حداقل این باندهای مافیایی معرفی یا دستگیر و محاکمه نشده اند؟
این کارها نمایش جدید و خنده دار آقای بقایی ست که افکار عمومی از سوی معلم خصوصی زبان انگلیسی شان به سمت و سوی دیگری ببرد شما تابناکی های باهوش چرا به این راحتی بازی می خورید .
حيف كه اشيا پيدا شده در مصر و نميدونم چيزي كه قرار بود از پاريس بگيرند و بيارند و ندادند ، جاشون در عكسهاي بالا واقعا" خاليه!!!
يكي نيست به داد موزه ها برسد آقاي بقايي لطفا به جاي شعار دادن يه كمي به فكر آثار تاريخي باشيد
ایرانیهای عزیز تر و خدا اینقدر خود زنی نکنیم بابا به هاندازه کافی ما رو می زنن به فکر ساختن باشیم به فکر همبستگی باشیم چقدر باید تاوان این دشمنی ها را پرداخت کنیم با هم مهربان باشیم ما خسته شدیم می خواهیم برگردیم
مادر بوردم ما ساختیم قبلنا !!!
ااااااه
من هم با اون نظری که گفته این فقط یه " شو " است موافقم یک ریال بودجه ندادند آن وقت نمایش به راه انداختند با چه هدفی ؟ بروید انبارهای درست شده و بخش های درست شده زمان روسای قبلی سازمان را نیز ببینید چرا سراغ از آنها نمی گیرید ؟ حالا که این خانم آمده می گویند هر چقدر بخواهی به تو می دهیم . هدف چیز دیگری است اشیا بهانه است که در این میان ظاهرا برایش هیچ اهمیتی قایل نیستند
بهتره انبارهای کاخ گلستان هم بررسی شوند
بابا فدای سرتون بی خیال اینقدر از اینا هست. حالا دوتاشم بشکنه. فدای سر اقای بقایی.
دردا دردا ، دردا و دریغا وطن من وطن من
اقای کارگر رئیس موزه بود 5 سال پیش دلش به حال این انبار سوخت بعد تمام اشیائ را دور دنیا چرخاند و نمایشگاه گذاشت حتما شنیدید ژاپن-پرتقال - المان -اسپانیا - مکزیک و 20 کشور و حدود 3 میلیون توریست را به ایران اورد بعد از ایشان سایر مدیران کفایت نداشتند و جالبه همانطور که دوستمان گفته بالا همه اینها فرار به جلو وگرنه یعد 5 سال تازه در موزه باز شد ؟
افتضاح
متاسفیم برای مسئولین بی کفایتی که داریم
فردا تمام این اشیاء سر از موزه های کشور های بیگانه در می آورد !!! افسوس و صد افسوس که خاک ایران زمین بدست چه کسانی افتاده است !!!!!!!!
کاش که اشیارو اروپاییها پیدا میکردن وبه دست اونا می افتاد اونا بیشتر از ما قدر اینارو میدونن ... حیف!!!!!
واقعا خوشحالم که مقداري ازين اشيا در موزهاي غربي وجود دارد .لااقل از بين نميرن
خب آخه شماها نمیفهمید دیگه اگه خب فکر کنید میفهمید که وقتی اینطوری آب گل آلوده باشه و خر تو خره میشه راحت دزدی کرد و فرستاد خارج اگه حساب و کتاب داشته باشه که نمیشه
کاش اینها را هر چه زودتر قاچاقچیها از ایران خارج کنند تا به موزه های بزرگ دنیا راه یابد، وگرنه به سرنوشت هزارن قطعه ی دیگر گرفتار خواهد آمد که اصلا معلوم نیست کجا نگهداری میشود؟؟ کاش به موزه لوور یا بریتیش مییوزیوم میرسید تا برای ما نگاهداری کنند. ما گرفتار موضوعات دیگری هستیم و وقت برای نگهداری این چیزها نداریم. اگر در ایران بماند نابود خواهد شد.
چرا بعد از 5 سال فاش شد؟ توجيهي براي تعويض مديريت؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان