بازدید 3891

وابستگی زندگی ۳ میلیارد نفر به حیات‌وحش دریایی

کد خبر: ۸۸۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳ 05 March 2019

مدیر اجرایی کنواسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری با اشاره به ممنوعیت خرید و فروش لاک‌پشت‌های منقارعقابی و لاک‌پشت‌های سبز گفت: زندگی سه میلیارد نفر در جهان به حیات وحش دریایی وابسته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، با توجه به اینکه امسال در روز جهانی حیات وحش گونه‌های دریایی مورد توجه جهانی قرار گرفت، رضا فرجی- مدیر اجرایی کنواسیون سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) در ایران - در گفت وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر اهمیت گونه‌های دریایی در بهره‌برداری‌های اقتصادی گفت: در کل دنیا سه میلیارد نفر به منابع دریایی (ماهی‌، صدف، میگو، لابستر، مرجان، علف و …) وابسته هستند. ارزش بازاری منابع ساحلی و دریایی و صنایع وابسته به آن سه تریلیون دلار در سال برآورد می‌شود و همین موضوع لزوم حفاظت از منابع دریایی را نشان می‌دهد و برای بهره‌برداری پایدار از این منابع، حتماً باید موضوع حفاظت از آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه گونه‌های دریایی اهمیت بالایی برای کنواسیون «سایتیس» دارد، گفت: امسال شعار روز جهانی حیات وحش با محوریت گونه‌های دریایی انتخاب شد چراکه لاک‌پشت دریایی، وال‌ها، دلفین‌ها، سفره‌ماهی‌ها و برخی کوسه‌ها (که اخیراً وارد لیست سایتیس شده است)، برخی گونه‌های ماهی، نمونه‌هایی از صدف‌ها، مرجان‌ها واسب‌های دریایی وضعیت حفاظتی - جمعیتی وخیمی دارند و کنواسیون سایتیس «وضعیت جمعیتی و حفاظتی اینها را کنترل می‌کند.»

مدیر اجرایی کنواسیون سایتیس در ایران با بیان اینکه گونه‌های دریایی در جهان وضعیت حفاظتی مطلوبی دارند، گفت: تا سال‌های اخیر سطح برداشت و تجارت لاک‌پشت‌های منقارعقابی، لاک‌پشت‌های سبز و کوسه‌ها در سطح دنیا بسیار بالا بود و خوشبختانه کنترل یا منع تجارت بین‌المللی این گونه‌ها از طریق کنواسیون سایتیس، توانست تا حد زیادی به حفاظت آنها کمک کند.

فرجی با تاکید بر اینکه سایتیس با جدیت روال حفاظت گونه‌های مختلف از جمله گونه‌های دریایی را در سطح دنیا کنترل می‌کند، اظهارکرد: متاسفانه سطح برداشت و تجارت گونه ارزشمندی مثل لاک‌پشت‌های منقار عقابی در سال‌های قبل دربرخی کشورهای جهان خیلی بالا بود بنابراین کنواسیون سایتیس به عنوان یک ابزار کنترلی مهم وارد کار شد و در شرایط حاضر تا حد چشمگیری تجارت این گونه‌های ارزشمند در سطح دنیا ممنوع شده است.

وی در پایان با بیان اینکه در سال ۲۰۱۳، سوم مارس از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی حیات وحش اظهار کرد: امسال، شعار «حیات زیر آب؛ برای مردم برای سیاره» برای روز جهانی حیات وحش انتخاب شد تا اهمیت گونه‌های دریایی و ضرورت حفاظت از آنها را برای جامعه جهانی تثبیت کند.

به گزارش ایسنا، کنوانسیون سایتیس (CITES)، کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض است که در سال ۱۹۷۳ برای حفاظت از برخی گونه‌های در خطر انقراض از طریق برقراری محدودیت‌هایی در تجارت آنها در واشنگتن به تصویب رسید.

این کنوانسیون یکی از مهم‌ترین کنوانسیون‌های بین‌المللی محیط زیست در راستای حفظ تنوع زیستی جانوران و گیاهان است که تاکنون ۱۶۰ کشور را به عنوان عضو رسمی دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۳۵۵ به عضویت این کنوانسیون درآمد و مرجع رسمی ملی برای پیگیری مواد کنوانسیون در ایران سازمان حفاظت محیط زیست است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل