بازدید 2452

روابط سوریه و عربستان در حال گرم شدن است

منابعی در سوریه از پیشرفت در روابط میان ریاض و دمشق و همچنین رویکرد دوستانه میان نمایندگان دو کشور در جریان نشست اتحادیه پارلمان عربی در امان خبر دادند.
کد خبر: ۸۸۲۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 04 March 2019

منابعی در سوریه از پیشرفت در روابط میان ریاض و دمشق و همچنین رویکرد دوستانه میان نمایندگان دو کشور در جریان نشست اتحادیه پارلمان عربی در امان خبر دادند.

به گزارش تابناک، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، منابع آگاه سوریه اعلام کردند که نمایندگان پارلمان سوری شرکت‌کرده در نشست اتحادیه پارلمان عربی در امان و همچنین همتایان سعودی شرکت‌کرده در این نشست دستورالعمل‌های دقیقی مبنی بر این امر دریافت کرده بودند تا علیه طرف دیگر اظهارنظرهایی را مطرح نکنند و تعامل آنها با یکدیگر دوستانه باشد. این امر طی فعالیت این نشست که سوریه در آن برای نخستین بار از زمان تعلیق عضویتش در پارلمان عربی در سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت کرده بود، آشکارا نمود پیدا کرد.

عربستان و امارات از ادامه حمایتشان از ساختن مقر پارلمان عربی در دمشق که از سال‌ها پیش فعالیتش متوقف شده است، خبر دادند. پس از این تعلیق فعالیت، یک مقر موقتی در بیروت، پایتخت لبنان جایگزین مقر پارلمان عربی در سوریه شده بود. اما سوریه این مقر را نگه داشت و در خیابان "ابو رمانه" در دمشق ساختمانی با عنوان "مقر پارلمان عربی" وجود دارد. حمایت ابوظبی و ریاض از آماده ساختن این مقر در دمشق به این معناست که مقر دائم پارلمان به دمشق باز می‌گردد.

از سوی دیگر، عربستان در این نشست به جانبداری از دمشق در مقابل خواسته‌های برخی از اعضای پارلمان از دمشق برای پرداخت حق و حقوق‌های مالی پارلمان ایستاد. طبق خواسته این اعضا، دمشق می‌بایست سهم خود را از حمایت‌های مالی از طرح پارلمان عربی پرداخت می‌کرد، اما دمشق با پرداخت این مبالغ مخالفت کرد، چرا که تعلیق عضویتش بنا به خواست خود نبوده و در هیچکدام از نشست‌های پارلمان طی این سال‌ها شرکت نکرده بود. هیأت سعودی از این موضع سوریه دفاع و اعلام کرد که هیچ بندی در دستور کار این نشست مبنی بر درخواست از سوریه برای پرداخت این مبالغ وجود ندارد و بدین ترتیب، بررسی این مساله به شش ماه بعد تا زمان برگزاری نشست آتی موکول شد.

همزمان با این همگرایی که میان سوریه و عربستان در امان آشکار گشت، تحویل پرونده حجاج سوری به دست دولت سوریه علنی شد؛ چراکه در گذشته گفتگوها در خصوص آن به دور از چشم رسانه‌ها انجام می‌شد. وزارت کشور سوریه از طریق تلویزیون رسمی خود اعلام کرد که دریافت درخواست‌های حج برای سال جاری را آغاز کرده است و این امر بدین معناست که ریاض پرونده حجاج سوری را از ائتلاف مخالف سوری پس گرفته است.

در همین حال، یک منبع آگاه در ریاض اعلام کرد که این تصمیم به نفع دو طرف است، زیرا که ریاض نسبت به باقی ماندن پرونده حج به دست ائتلاف مخالفان سوری هراس دارد و به نفع ریاض نیست که هویت اخوان المسلمین بر حجاج سوری اهمیت بیشتری داشته باشد، اما این رویکرد جدید ریاض این احتمال را نیز ایجاد می‌کند که تنشی میان عربستان با ترکیه به عنوان حامی اخوان المسلمین ایجاد شود.

محافل رسانه‌ای و سیاسی سوریه نیز از بازگشت کارمندان سعودی به سفارت کشورشان در دمشق خبر داده‌اند که ماموریت آنها دادن ویزا به حجاج سوری در دمشق است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی