بازدید 2887

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد توقیف و از بین بردن فساد

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد توقیف و از بین بردن فساد
کد خبر: ۸۸۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 03 March 2019

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)
توقيف و از بين بردن وسائل فساد
سؤال: همانطور كه مستحضريد، يكى از سنتهاى ملّى ملت ايران برپائى عيد نوروز است، كه پيرايه هائى نيز براى آن قرار داده شده، كه از جمله مراسم چهارشنبه سورى و سيزده بدر است، كه در طول سالهاى اخير برپائى اين برنامه ها علاوه بر بجا گذاشتن تلفات و خسارات جانى و مالى، موجب هتك حرمت مسائل شرعى شده و در روز سيزده بدر در صحراها و بيابانها برخى علاوه بر اختلاط محرم و نامحرم به رقص و پايكوبى و انجام برخى محرمات ديگر مى پردازند، از آنجائى كه متأسفانه روز به روز اين گونه سنتها در حال رواج است، خواهشمند است نظر مبارك را در مورد اين عيد و پيرايه هاى آن بيان فرمائيد، تا متديّنين وظيفه خود را در قبال آن بدانند.

جواب: رقص و اختلاط محرم و نامحرم در هر روز و هرجا حرام است خواه در عيد نوروز باشد يا سيزده و يا غير اينها و همچنين هر عملى كه موجب هتك حرمت اسلام باشد و همچنين آتش بازى در چهارشنبه سورى و يا هر وقت ديگر و شخص مسلمان بايد اسلام را بر همه شؤون و مراسم مقدّم بدارد و آنچه كه ايرانيان قبل از اسلام مذكوره بنام مراسم ملّى و غيره انجام ميداده اند محكوم اسلام است و اسلام بر آن خط بطلان كشيده و كسيكه مجدّداً بخواهد تحت هر نامى و عنوانى آنرا احياء كند بر خلاف وظيفه اسلامى خود عمل كرده است. والله العالم.

سؤال: توقيف نمودن اشيايى كه جنبه حرام دارند مانند فيلم ويدئو، عكس نامشروع و نوار ترانه كه از نظر شارع مقدس حرام شمرده مى شوند همچنين مواد مخدر بدون اجازه صاحبش و از بين بردن آنها چه حكمى دارد؟ چنانچه به آنان حرام بودن موارد فوق تذكر داده شود و آنان لجاجت به خرج دادند آيا مى توان اشياء آنان را غصب نمود؟

جواب: اگر اصرار بر استفاده از وسائل مذكوره به نحو حرام داشته باشند چنانكه ممكن باشد و فسادى توليد نشود عكس را مى توانيد از بين ببريد و نوار يا وسائل ديگر را در صورت امكان پاك كنيد و بعد از پاك كردن به جاى خود برگردانيد و از بين بردن هروئين نيز اشكال ندارد چون منفعت عقلائيه ندارد.

سؤال: برادرم با ويدئو و با ضبط صوت علاوه بر گوش دادن و ديدن نوارهاى مبتذل و فيلمهاى مربوط به خوانندگان مبتذل و فيلمهاى نيمه برهنه از زنان، اقدام به تكثير نوارها براى افراد مختلف كرده است تصميم گرفتم كه در قالب يك نمايش اين ابزار را كه باعث فاسد شدن خودش و بچه هاى خواهرم و خانواده ام و افرادى كه برادرم براى آنها تكثير مى كند را از خانه دور كنم.

به اين ترتيب كه تظاهر كنيم وقتى كه آنها براى مهمانى از خانه بيرون رفته اند دزد وسايل را ربوده است. و بعد آنها را به جايى كه از آنها استفاده درست مى شود (مثل مدرسه يا مؤسسه تبليغات اسلامى و...) بدهيم. از نظر شرعى با توجه به بسته بودن راههاى ديگر نهى از منكر عمل ما را درست مى دانيد يا خير.

جواب: در فرض سؤال اگر بدون دور نگه داشتن وسايل مذكور از او نهى از منكر امكان ندارد مى توانيد آن وسايل را در محلى كه از بين نرود و محفوظ باشد بگذاريد تا هر وقت مقتضى شد در دسترس و اختيار او قرار دهيد ولى استفاده حلال ديگران از آن اگر چه براى تبليغات اسلامى باشد چون بدون اذن مالك است جايز نيست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل