بازدید 3806
سخنگوی سازمان ملی انرژی اتمی:

نگذاریم تهدیدها بر فرصت ها بچربد/ نمی‌شود با اقتصاد دولتی، اقتصاد فعالی داشت/ موتور اقتصاد هر جامعه‌ای مردم آن کشور هستند

کد خبر: ۸۸۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 03 March 2019

بهروز کمالوندی، با بیان اینکه اگر بخواهیم به وضعیت مطلوب برسیم، سال های طولانی با همت همه مردم امکان پذیر می‌شود، افزود: تا مردم دست به دست هم ندهند نمی توانند این بهم ریختگی را درست کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان ملی انرژی اتمی درادامه گفت: البته پیش‌تر ما دنبال مسائل سیاسی بودیم و خیلی به مسائل اقتصادی توجه نداشتیم. من خودم تازه فارغ‌التحصیل از دانشگاه شده بودم. بعد از جنگ متوجه شدیم که نمی شود بخواهیم اقتدار داشته باشیم و یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت یعنی اقتصاد را نداشته باشیم. اهمیت اقتصاد امروز بر هر کسی واضح است و شاید بتوانم با  تجربه بیست و هفت، هشت سال کار در حوزه های دیپلماتیک بگویم ما در ابعادی در حوزه های سیاسی خیلی موفق بودیم و امروز جای تردیدی نیست که جمهوری اسلامی ایران در منطقه حرف اول و آخر را می زند. 

نگذاریم تهدیدها بر فرصت ها بچربد/ نمی‌شود با اقتصاد دولتی، اقتصاد فعالی داشت/ موتور اقتصاد هر جامعه‌ای مردم آن کشور هستند

سخنگوی سازمان ملی انرژی اتمی در دهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور با تاکید بر این نکته که ما در زمان نظام دوقطبی دنیا انقلاب کردیم و ارزش های جدیدی را مطرح کردیم، افزود: اما ما نتوانستیم این ارزش ها را درست مطرح کنیم. زمانی که من در اندونزی سفیر بودم از من می پرسیدند چارچوب اقتصادی این نظام اسلامی که شما تشکیل دادید چیست؟ اجازه بدهید بگویم جواب های ما دیپلماتیک بود چون هر چقدر می پرسیدیم اطلاعاتی به ما نمی دادند. 

وی در ادامه اظهار کرد: در این مدت انواع فشارها بوده و به نظر من کشور فرصت نکرده به حال مسائل اقتصادی فکری بکند. ولی نکته مهم این است که توازن قوا الان در سطح منطقه و دنیا به نفع جمهوری اسلامی ایران عوض شده و یک فرصت طلایی پیش آمده که ما می توانیم جهشی داشته باشیم که صدها سال آینده ما را تضمین کند. ایران اسلامی درموقعیت ویژه ای است فرصت های زیادی دارد ولی بعضی از آنها خطرناک هستند و باید سعی کنیم اجازه ندهیم این فرصت ها به تهدیدی برای کشور تبدیل شوند.

کمالوندی در ادامه گفت: کشور ما یک دشمن قدار در آن طرف دنیا داریم که الان دیگر نقاب را کاملا برداشته و حرف هایی که می‌زند که شاید قبلا تصور شنیدن آنها سخت بود. در موضوعات مختلف به راحتی تعهدات خودش را زیر پا می گذارد؛ درباره یونسکو، تعهدات مربوط به کنوانسیون  آب و هوایی و برجام و... تقریبا به هیچ چیزی پایبند نیست و حتی انتظار دارد بخش مهمی از دنیا هم با او همراهی کنند. البته که ظاهرا اگر همراهی نیست با سکوت با او همراهی می کنند. به نظر می رسد دنیا به هیچ وجه این وضعیت را نمی پسندد اما اگر برخورد نمی کند برای این است که نمی تواند. آنها هم مترصد فرصت هستند که بتوانند بر شرایط غلبه پیدا کنند. 

بهروز کمالوندی در ادامه با اشاره به سوابق دیپلماتیک خود در کشورهای مختلف گفت: انسان ها فطرتا عدالت طلب هستند. ما مجبور هستیم اگر می خواهیم ارزش های انسانی را حاکم کنیم باید اول از خودمان الگوی خوبی نشان بدهیم. نمی شود درون خانه را مرتب نکرده باشیم بخواهیم به بیرون پند و اندرز بدهیم. در جنگ تحمیلی همه دنیا یک طرف بود و همه ما در کنار هم یک طرف. این موازنه از نظر علمی اصلا قابل درک نبود اما در انتها ما بودیم که پیروز شدیم. علتش این بود که همه آحاد جامعه با هم بودند. ایثار و فداکاری ارزش داشت و تا زمانی که این ایثار مثل شرکت فیروز و آقای موسوی وجود داشته باشند می تواند فضا را در سطح دنیا عوض کند.

وی در ادامه با اشاره به بیانیه رهبر معظم انقلاب اسلامی که در 40 سالگی انقلاب منتشر شد اظهار کرد: این بیانیه تا اندازه زیادی راه آینده را مشخص می کند. همیشه نقاط ضعف وجود دارد. نیمه خالی یا نیمه پر را دیدن در روش و منش افراد در جامعه می تواند تاثیرگذار باشد. اگر این آمار و ارقام به خصوص در حوزه های اقتصادی و صنعتی حاصل شده به برکت افرادی مثل شما بوده و الان هم شرایط ویژه ای است که لازم است در میدان باشیم. در دو فراز از بیانیه رهبری به علم و پژوهش و اقتصاد اشاره مستقیم داشتند.

کمالوندی سپس تاکید کرد: در سرمایه گذاری اشاره کردند که اگر در دویست سال اخیر غرب تسلط داشتند به این دلیل بوده که سرمایه گذاری بسیار انجام شده. ولی در کشور ما ما چندصد سال پیش نظامی گفته توانا بود هرکه دانا بود. روند رشد علمی در کشور ما مشخص است اما به نظر می رسد هدایت شده در یک حوزه و راه درست نیست. ما در سازمان انرژی اتمی جواب بعضی سوالات آژانس را می دهیم که آش نخورده و دهان سوخته است. طرف با دیدگاه خودش می گوید وقتی شما مقاله ای در حوزه چرخه سوخت دارید حتما این را نوشتند که استفاده کنید.

او این حرف را بر این مبنا می گوید که از هر یک مقاله در آلمان یک پترن صنعتی درمی‌آید در حالی که در صد مقاله ما یک پترن هم درنمی آید. این چرخ دنده ها با هم جور نیست. دانشگاه برای خودش کار می کند، صنعت برای خودش و طرف اروپایی با ذهنیت خودش می آید می گوید به من جواب بدهید. دانشگاه برای خودش مواد هسته ای آورده در حالی که باید این را اعلام کند ولی نمی گوید و این نگفتن برای کشور هزینه ایجاد می کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهار کرد: نمی خواهم همه کارهای ارزشمند دانشگاه ها را در حوزه هسته ای رد کنم ولی میزان اگر بخواهیم بگیریم خیلی نسبت مقالات با کارهایی که انجام شده بی تناسب است. هفت درصد منابع جهانی داریم در حالی که یک درصد جمعیت داریم. 40میلیون نیروی فعال تحصیلکرده داریم که 14میلیون تحصیلات عالیه دارند. این سرمایه بسیار بزرگی است که در کشور ما موجود است. موقعیت ویژه جغرافیایی و ارتباط با شرق و غرب دنیا یک ظرفیت دیگر است. 

وی افزود: در حوزه صنعت هسته ای هزارات دانشمند متخصص جوان داریم که با یک تفاوتی نسبت به عبعضی از حوزه های دیگر با یک انگیزه خاصی کار می کنند. انگیزه شان حقوق نیست. می خواهند که بشود. می گویند خواستن توانستن است. با یک انگیزه بالایی و خواستن بزرگی منشا کارهای بزرگی شدند. ما جز 13 کشور دنیا هستیم که غنی سازی می کنیم. تولید اکسیژن 18 که حدود 30هزار دلار هر کیلوی آن است. انواع رادیوداروها که به ده کشور دیگر صادر می کنیم در صورتی که شرکت های ما در تحریم هستند. امریکایی ها می گویند دارو و موادغذایی در لیست تحریم نیست ولی فردی که این کار را میکند در تحریم می گذارند. 

بهروز کمالوندی درپایان گفت: نمی شود اقتصاد فعالی داشته باشی و این اقتصاد دولتی باشد. مردم هستند که می توانند موتور این اقتصاد باشند و هر چقدر که بشود در این زمینه کار کرد به نظر می رسد کم است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار