بازدید 4162

آمریکا «پ.ک.ک» را در لیست تروریست‌ها حفظ کرد

کد خبر: ۸۸۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲ 02 March 2019

وزارت خارجه آمریکا نام گروهک «پ.ک.ک» را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی حفظ کرده و مدعی شد که با ترکیه برای مبارزه با آنها همکاری می‌کند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که علی‌رغم حمایت‌های واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، اما گروهک حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک» در لیست گروه‌های تروریستی باقی می‌ماند.

در این بیانیه آمده است: «وزارت خارجه بعد از بررسی مجدد، نام حزب کارگران کردستان را در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی حفظ کرد... پ.ک.ک ابتدا در سال 1997 یک سازمان تروریستی خارجی شناخته شد».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وزارت خارجه آمریکا با اطمینان دادن به افکار عمومی داخلی و جامعه بین‌المللی درباره باقی‌ماندن پ.ک.ک در لیست گروه‌های تروریستی، توضیح داد: «علاوه بر تداوم وضعیت کنونی، پ.ک.ک همچنین از سال 2001 تحت دستور اجرایی 13224، از نظر جهانی نیز به‌عنوان (سازمان) تروریستی خاص شناخته می‌شود».

علی‌رغم حمایت‌های تسلیحاتی و لوجستیکی مداوم آمریکا از یگان‌های مدافع خلق (YPG) در سوریه، این بیانیه اما ادعا می‌کند که واشنگتن با ترکیه و دیگر متحدانش تلاش کرده تا تهدیدات تروریستی پ.ک.ک را خنثی کرده و قویا متعهد است تا در نبرد ترکیه با منابع مالی پ.ک.ک همکاری کند.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه چند روز پیش گفته بود که آنکارا ارتباط بین واشنگتن با پ‌.ک.ک و یگان‌‌های مدافعین خلق را در روزهای آینده برملا می‌کند.

گروهک حزب کارگران کردستان، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. طبق آمار دولتی، تا کنون بیش از 40 هزار نفر در جریان عملیات‌های پ.ک.ک جان خود را از دست داده‌اند.

ترکیه همچنین بارها مخالفت خود را با حمایت‌های نظامی و تجهیزاتی آمریکا از گروه پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافعین خلق اعلام کرده است. رابطه آنکارا با واشنگتن به خاطر خرید سامانه موشکی «اس -400 » ساخت روسیه و ماجرای «فتح‌الله گولن» رهبر اپوزیسیون ترکیه که اینک در آمریکا حضور دارد، دچار فراز و فرودهایی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار