بازدید 20131

۶ درس و عبرت از یک رؤیای بر باد رفته: ونزوئلا

جعفر محمدی *
کد خبر: ۸۸۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲ 24 February 2019

قصه ونزوئلا را شاید مردم ایران بیش از بقیه جهانیان دنبال می کنند، از این رو که روزگاری نه چندان دور و در دوران محمود و هوگو، دو کشور رمانتیک ترین روابط را داشتند؛ چاوز دم به ساعت به ایران می آمد و در کنار احمدی نژاد مشت گره می کرد و با انگشتانش علامت پیروزی نشان می داد. روی فرش، عکس او و همتای ایرانی اش را می بافتند حتی به حرم امام رضا(ع) بردندش و بانکی هم تأسیس کردن به نام ایران-ونزوئلا.

ایران هم در ونزوئلا کارخانه خودروسازی زد و برای این که خط تولید نخوابد و مردم از چاوز ناراضی نشوند، حتی با هواپیما هم که شده قطعات سمند را برایشان می فرستادند ولو این که پولش را هم نگیرند!
چاوز که مُرد، همتای ایرانی اش عزادار شد تابوتش را بوسید و به مادرش سرسلامتی داد بدان گونه که بعدها به عنوان "بغل کردن مادر چاوز توسط احمدی نژاد" رسانه ها بدان پرداختند.

ایران و ونزوئلا اما بعد از احمدی نژاد و چاوز، دو مسیر جداگانه را در پیش گرفتند. ایرانی ها به رأی به گفت و گو با جهان به برجام رسیدند و چند صباحی ثبات و رشد نسبی اقتصادی و جذب سرمایه گذاری خارجی و آمدت توریست و ... را تجربه کردند تا این که ترامپ آمد و بازی را به هم زد و نگرانی ها را بازگرداند، خاصه آن که جریانی در داخل از بر هم خوردن توافق ایران با جهان بر سر ذوق آمده است و انزوای ایران را می پسندد.

در ونزوئلا اما در، بی وقفه بر همان پاشنه پیشین چرخید: مادورو که دست پرورده شخص چاوز بود زمام امور را در دست گرفت، اقتصاد ضعیف ونزوئلا با سرعت بیشتری رو به زوال گذاشت و تورم به عدد عجیب و غریبی 1.3 میلیون درصد رسید، فروشگاه ها از مواد غذایی خالی شد، آنان که می توانستند از کشور خارج شدند، آمار تبهکاری و سرقت تصاعدی بالا رفت و وحشت و ناامیدی بر بزرگ ترین کشور دارنده منابع نفتی در آمریکای لاتین مستولی شد.

در چنان وضعیت هولناکی، فردی به نام "خوان گوایدو" که ریاست پارلمان ونزوئلا را بر عهده دارد خود را رئیس جمهور خواند و هوادارانش را به خیابان ها کشاند. "مادورو" اما رئیس جمهور خودخوانده را نپذیرفت و حامیانش را به تجمعات شهری دعوت کرد و در میان این لشکر کشی های خیابانی، "نان شب" همچنان مسأله اول مردم است.

همین بی نانی، بهانه خوبی شد تا کشورهای حامی گوایدو و مادورو، با محموله کمک های دارویی و غذایی سراغ این کشور و در واقع سراغ رئیس جمهور دلخواه شان بروند. آمریکایی ها کوشیدند کامیون های مواد غذایی را از طریق کلمبیا وارد ونزوئلا کنند، امری که با استقبال گوایدو و ممانعت مادورو روبرو شد و حتی دو کامیون نیز در مرز به آتش کشیده شدند.اما روس ها به راحتی کمک های خود را از طریق هوا و با موافقت مادورو به این کشور رساندند.

ونزوئلا که روزگاری نه چندان دور، کشوری مرفه و ثروتمند بود و مردمان آمریکای جنوبی به آن رشک می بردند، اینک به مصیبت "صدقه ها و مداخلات سیاسی" گرفتار آمده است و عبرتی است زنده، تمام عیار و دردناک پیش روی جهانیان و یک رؤیای بر باد رفته.

در این باره چند نکته را باید با تأمل بیشتر و دیده عبرت بین تری کاوید:

1 - قصه تلخ ونزوئلا با صدای بلند به همه جهان می گوید دوران شعارگرایی به سر رسیده است. روزگاری فیدل کاسترو در کوبا و کیم ایل سونگ در کره شمالی با شعارها و نطق های شورانگیز، مردم را زنده و امیدوار نگه می داشتند اما امروز جهان نه آن دنیای پهناور قبلی که دهکده ای کوچک شده است و ملت ها همدیگر را می بینند و مقایسه می کنند و خواستار آنند که حاکمان شان به جای آن همه شعار به فکر آب و نان و توسعه باشند.
هم از این روست که جهان سوم، ناراضی ترین عصر خود در تمام تاریخ را می گذراند: عصر مقایسه.

2 - ماجرای ونزوئلا می گوید اقتصاد قانون خود را دارد، بی هیچ تعارفی.
اگر حکومتی بخواهد قوانین جهانشمول اقتصاد را نادیده بگیرد آخر و عاقبت اش می شود "ونزوئلا، حکومتی مایه عبرت و مردمی به غایت گرسنه".

3 - داستان ونزوئلا فریاد می کشد اگر حکومتی درگیر حاشیه شود، قدرت های جهانی برای به حاشیه راندن آن و سیطره بر کشور حاشیه محور، وارد عمل خواهند شد کما این که غربی ها منافع خود را در به قدرت رساندن گوایدو می بینند و روس ها نیز ادامه حکومت مادورو را ضامن نفع خویش، هر چند که همه طرف های ماجرا دم از مردم ونزوئلا می زنند!

اگر مادورو بماند، طبق آنچه صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است تورم ونزوئلا در سال جاری میلادی به عدد فوق نجومی 10 میلیون درصد خواهد رسید و اگر گوایدو بیاید، رسماً یک بدعت جدید شکل گرفته است که طی آن هر فردی می تواند به پشتوانه قدرت های خارجی و بی هیچ رفراندوم و انتخاباتی، خود را رئیس کشور بخواند و همه آموزهای دموکراسی را به سخره بگیرد.

این "دو راهی دو سر ضرر" را البته چاوز بنیان گذاشت، مادورو تحکیم اش کرد و اکنون گوایدو و حامیان غربی اش از آن بهره می برند و زیان اش البته نصیب مردمی است که همه طرف های دعوا ادعای طرفداری شان را دارند.

4 - حکایت ونزوئلا تکرار می کند که پوپولیست ها هر چند از تجمع شورانگیز هواداران شان ذوق زده می شوند و هر چند برای مدتی می توانند پیش بروند اما در نهایت هم خود را به باد فنا می دهند و هم کشورشان را.
معروف ترین پوپولیست قرن بیستم آدولف هیتلر بود که وقتی سخن می گفت کل آلمان برای شنیدن اش سکوت می کرد، هم او که بخش اعظم اروپا را به تصرف "نژاد برتر" در آورد و تا دروازه های مسکو رفت اما سرانجام خودکشی کرد و از آلمان که سرآمد کشورهای جهان از نظر علم و تکنولوژی نیمه اول قرن بیستم بود تلی از خاکستر بر جای گذاشت. چاوز، مادورو و پوپولیست های دیگر که از هیلتر سرآمدتر نیستند.

5 - روایت ونزوئلا یادمان می آورد که جهان امروز، جهان تعامل با همه است؛ تکیه بر یک قدرت خارجی، باعث می شود قدرت تکیه گاه به خود اجازه استعمار دهد و قدرت رقیب خواهان نفوذ و براندازی شود. این اشتباهی است که حاکمان ونزوئلا به آشکاری آن را مرتکب شدند و کشورشان را عملاً به مستعمره روس ها تبدیل کردند و از آن سو، با آمریکا در افتادند.
ایستادن بر پای خود بی تکیه بر قدرت ها در عین ارتباط سالم به همه آنها، فرمول خردمندانه ای است اما شگفتا که نه "سرهنگ دوم چاوز" به آن رسید و نه "راننده سابق مادورو".

(مادورو پیش از فعالیت سیاسی، راننده اتوبوس بود.)

* سردبیر عصر ایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۵
دیر متوجه شدید، ولی بازهم خوبه که این گزارش رو نوشتید. گرچه یه عده هنوز هم خوابند!
ایران ونزوئلا آینده
داری به در میگی که ما بشنویم؟
بالاخره ما نفهمیدیم برجام خوب بود یا بد ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دریک کلام داره میگه بااین شرایطی که داریم دوراز ذهن نیست ونزوئلا بشیم.کمااینکه تاحدودی هم شدیم که گوشت120هزارتومان و سکه5ملیون و پراید50تومان.شب دراز است وقلندر بیدار
نتیجه سالها رانت و مدیران رابطه ای چیزی جز شرایط کنونی نیست.هنوزهم دیرنشده اما فردا دیر است
نتیجه میگیریم مشکلات اقتصادی در واقع تقصیر این دولت و آن دولت نیست و کار از جای دیگر می لنگد
تابناك جان ميتوني بگي بعد از برجام كجا ايران سرمايه گذاري خارجي شده
راهی که شما میرید نیز عین همین است مستعمره روس و چین بی آنکه ختی یه عدد سوخو به ما بدهند
امریکا هرگز تا دو هفته پیش نفت و اقتصاد مادورو را تحریم نکرده بود. این فاجعه اقتصادی نتیجه میل بی پایان ایشان به خدمت است . و امریکا در واقع از وجود مادورو و خارج شدن نفت ونزویلا به دلیل سو مدیریت از بازار سود هم کرده. ولی چرا حالا امریکا تصمیم گرفته به مردم ونزویلا کمک کنه تا کمی وضع ونزویلا سر و سامان بگیره؟ چون به خاطر سو مدیریت مادورو عملا سه میلیون از مردم ونزویلا شروع به مهاجرت کردند و اگر وضع بهتر نشه چندین میلیون نفر دیگر هم شروع به مهاجرت خواهند کرد. فکر می کنید مقصد نهایی انها کجاست؟ قطعا روسیه یا کوبا یا پاریس و چین یا ایران نخواهد بود. مقصد انها مرز امریکا و مکزیک. پس امریکا برای امنیت ملی خود مجبور به دخالت شده مگر نه تمام این سالها بهترین هدیه از سوی چاوز و مادورو برای صنعت شیل نفتی امریکا این بود که انها با سو مدیریت خود تولید نفت ونزویلا را بیشتر و بیشتر کاهش دادند!
زیاد نمیخواد به دور دست ها نگاه کنید یه کمی هم دور و برتون رو ببینید شاید یه کشور دیگه رو هم دیدین.رفاه نسبی که با پول نفت و پخش و پلا کردن اون بین خودی ها ایجاد شده و با نبودش بزودی همه چیز به فنا میره
لالایی بلدید اما خوابتون نمی بره ؟!!!!
"تکیه بر یک قدرت خارجی، باعث می شود قدرت تکیه گاه به خود اجازه استعمار دهد و قدرت رقیب خواهان نفوذ و براندازی شود. این اشتباهی است که حاکمان ونزوئلا به آشکاری آن را مرتکب شدند و کشورشان را عملاً به مستعمره روس ها تبدیل کردند و از آن سو، با آمریکا در افتادند."!
به در زدید که دیوار بشنود؟!
مطلب بسیار خوبی بود تشکر از دست اندر کاران سایت تابناک
عجب تحلیل مزخرفی،! یعنی چون ونزوئلا اینگونه شده است، ایران هم بایدسر در آخور سرمایه داری و لیبرالیسم جهانی بکند تا چنین بلایی سرش نیاید،! ما رویکرد چپ گرایانه ونزوئلا را قبول نداریم و صد چندان سرمایه داری جهانی را نیز قبول نداریم، مگر نه اینکه مشکلات امروز کشور ما از همین لیبرال مسلک ها و اعتماد به غرب است؟
"اگر گوایدو بیاید، رسماً یک بدعت جدید شکل گرفته است".
چنانچه مردم تحت فشار شدید باشند دیگر برایشان فرقی نمی کند چه کسی بیاید .مهم برایشان این است که از وضعیت امروزشان بگذرند و وضعشان بهتر شود.حالا شما اسمش را بدعت بگذار!
گزارشی جالب ودر خور بود.آنرا حس کردم و با تمام وجود با آن همزاد پنداری کردم.
کلماتی مانند پوپولیست و حاشیه و شعار گرایی و تعامل و اقتصاد واژگانی هستند که به خوبی آنها را در کشور خودمان تجربه کردیم.باشد که اینگونه گزارشات تلنگری برای کشورمان باشد
جالب بود
تحليل بسيار خوبي بود انشالله مسئولين ما درس بگيرند
مقاله عالی بود ولی خوب که فکر میکنم می بینم که مافیای قدرت در هر کشور پوپولیستی تا آخرش ایستادگی میکنه !!!
تابی جان تو که مدتیه نظرها رو منتشر نمی کنی ولی مقاله بسیار پرمحتوایی بود.
افرین بر نویسنده
تابی جون! به در میگی دیوار بشنوم
کو گوش شنوا....و کماکان شعار و کماکان نان...
ایکاش مسئولین ما قدرت فهم این مسائل رو قبل از تبدیل ایران به یک ونزوئلا دیگه پیدا کنند. که متاسفانه با توجه به تخصص های غر مرتبط اکثریت آن ها این موضوع کاملا بعید به نظر می رسه
تحليل كاملاً درستي بود . اين جملات را بايد با آب طلا نوشت .
بسیار خردمندانه حرف دل ما ایرانیان بود
جالب بود . . . . . عجب تحلیلی . . . . بسیار جالب . . . ومتاسفانه بسیار آشنا و نزدیک برای ما ایرانیها . . . . .
خدایا کی دیگه نوبت مام میشه از این فلاکت دربیایم
یهو بگو چون آمریکا ممکنه دخالت کنه بشینیم سر جامون کشک بسابیم هر بلایی هم سرمون اومد تحمل کنیم. یعنی تحلیلت منو کشته!!!!
خیلی حرف تو این مطلب بود تابی جون!
خوبه که فکرتون اینقدر بازه
امیدوارم گوش شنوایی باشه
احسنت بسیار زیبا وعالی

قابل توجه مسئولین محترم کشور
قدرت مردم راهیچگاه فراموش نکنید
از تابناک بعیده که توجه نمی کنه زیر تابوت آمریکا داره سینه می زنه به خاطر کینه قدیمی به محمود
زمان، زمان تعامل و گفتگو است
مثل تعاملی که ایران با اروپا و آمریکا کرد و امروز میوه رسیده و آب دیده اش را می چیند!!!!
چه تحلیل زیبایی و چقد هشدار برای کشور عزیزمان ایران در آن نهفته است.
به خودتون بگيد
بله به امید روزی که بقیه هم عبرت بگیرن قبل از انکه روسیه و آمریکا وارد کارزار شوند.
تحلیل قشنگ ، واقعگرایانه و بدور از شعار بود. تابناک کم کم داری حرفه ایی میشی!
و کشورشان را عملاً به مستعمره روس ها تبدیل کردند و از آن سو، با آمریکا در افتادند..............چقدراین جمله درمورد وضعیت فعلی ایران ماهم درسته وصدق می کنه
احسنت عالی بود
آب که سربالا بره قورباغه ابوعطا میخونه
حکایت ونزوئلا خیلی چیزای دیگه هم داره که ظاهرا آقای نویسنده بهش نپرداخته
ونزوئلا حکایت خیانت بعضی سرسپرده است که با خیانتاشون کشورشون رو در اختیار کشورهای دیگه گذاشتن
الان چند ساله با دل خوش کردن به برجام تمام اقتصاد نداشتمونو از بین بردیم اونوقت میگید با برجام وضعمون بهتر شد
واقعا بهتره یکم فکر کنیم که ترامپ برجام رو بهم زد یا از اول بهم خورده بود میخوام بدونم اون موقع که ما برجام داشتیم چه گلی به سرخودمون زده بودیم
فقط برای نویسنده سردبیر عصر واقعا متاسفم
اون آقایونی که از وضع ونزوئلا این همه درس گرفتن بهتره یک درس هم از برجام بگیرن که اعتماد به آمریکا سرانجامی جز بدبختی نداره
بسیار بسیار مقاله عالی بووود
قابل توجه تمام سیاستمداران ما
فاعتبرو یا اوللابصار
مطالب بالا درست ولی در حال حاضر کشور ما نیز مشابه شرایط کشور ونزوئلا نیست که تمام تفکرات نظامی و در دامن قدرت شرقی است؟
هان! ای ایران عبرت بین؛ عبرت بین.
ونزوئلا و ایران نداره قدرت و دولت باید به مردم برگرد این اتفاق در ایران هم بزودی می افتد.
بسیار تاسف بار است به مسلخ رفتن شعائر ،،،،
یعنی تنفر از احمدی نژاد به حدی است که کودتای شنیع را توجیه میکنید
مردم رو از چه میترسونید واقعا خجالت نمی کشید با کثافت کاری غرب گرایان در ونزوئلا فاجعه درست شده متاسفانه همیشه عده ای منفعت طلب راه رو برای اعمال زور استکبار اماده میکنند
در ایران نیز مردم نگرانند و در ترکیه و.... خانه می خرند
و البته مجلس تصویب کرد نرخ بنزین ما مثل ونزوئلا پایینتر از بقیه کشورها باشد
در چنین شرایطی فقط میتوان دعا کرد
بسیار عالی. به قول شاعر " هان ای دل عبرت بین ..."
مولی حضرت علی (ع) نیز در توصیه به فرزندش تاکید بر مطالعه و عبرت گرفتن از تاریخ می کند اما آیا در میان ما و مسئولان ما کسی هست؟!
روایت عجیب و عبرت آموزی است .
اتفاقا آمریکایی ها همه کارهایشان را با تبلیغات و همان شعار پیش میبرند...
بجای اینکه هزینه های نظامی و انسانی کنند اول با بوق و هوار و دار دار ملتها را نابود میکنند... بعد ....

متن مقاله کمی مشکل دارد... خیلی یک طرفه نوشته شده...
بی نظیر بود.
این مقاله با واقعیت منطبق نیست.
امثال امریکا( و در اینده نچندان دور چین) دنبال غلام حلقه بگوش هستند. هیچوقت ب یک رابطه محترمانه و برابر راضی نمیشوند. یا تسلیم میشی یا با تمام قوا باهات میجنگند.
تنها راه حل واقعی نابودی صهیونیستم بین المللی هستش ک عین یک انگل به جان بشریت افتاده و انسانیت رو از مسیر واقعی منحرف کرده
سند الگوی پیشرفت اسلامی.
تابی چه عجب! در زمینه روابط بین الملل یه مقاله بیطرفانه و درست و حسابی کار کردی.
اگر مادورو اقتصادش را از دست داد عزتش را نگه داشت ما که با فریب یک کلید و یک ورق پاره ی توافق، هم اقتصادمان را از دست دادیم هم هسته ای مان را هم فضایی مان را و هم عزتمان را
امیدوارم دولتمردان ما عاقل شوند
متاسفانه چه بخواهیم و نخواهیم بر همین مدار ونزوئلا داریم پیش می رویم منتظر همین فاجعه باید باشیم.
کو گوش شنوا؟ تا مملکت را بر باد نداده ایم دست از شعار نخواهیم کشید.
مقاله جالبی بود. ولی چطور می توان از به قدرت رسیدن پوپولیست جلوگیری کرد که کشور ما به این مصیبت نیفتد. لطفا ان را هم در مقاله ائی توضیح دهید.
نتیجه اخلاقی این که برجام گُل است، fatf باید تصویب بشود، در دهکده جهانی دَم کدخدا را باید دید و در کل؛ خواهی نشوی رسوا همرنگ جامعه جهانی باش!
در این تحلیل هیتلر بزرگترین دیکتاتور تاریخ و پدر نازیسم و فلسفه گرایی و علم و صنعت در جامعه المانی را با چلمنگی هایی مثل خوایدو و مادورو مقایسه شده است امریکا هنوز از بیدار شدن حس نژاد پرستی المانها و سرعت رشد صنعت و نظم انها وحشت دارد المان بود اروپا را از بحران اقتصادی نجات داد
این تحلیل سردبیر عصر ایران بسیار اشتباه است. اول اینکه مشکل اصلی کشور ونزوئلا صرفا به خاطر این نیست که جهان دهکده کوچکی است و ونزوئلا در حاشیه بود و خودش را خارج از این دهکده دانست ولی ایران راهش را جدا کرد! شاید این تحلیل سردبیر این سایت یکی از آبکی ترین تحلیلها است که تا حالا از سایت تابناک خواندم. و متاسفم که سایت تابناک این تحلیل سخیف را بازنشر داد.
عالی
احمدی نژاد پول مردم بدبخت را برد اونجا برای یک دیکتاتور پرحرف حروم کرد
تابناک یک بار از تحلیلت خدشم امد ای کاش اینها را سران کشور ما گوش کنند و به سرنوشت مادورو گرفتار نشوند .40سال پیش کشورهای همسایه ما ارزوی داشتن یک خیابان ماننو ولی عصر را داشتند و امروز ما حصرت یک روز زندگی مثل عربهای بادیه نشین
عالیه
اما یک نکته مهمتر هم دارد، اگر بخواهیم با ایران مقایسه بکنیم، در ایران از سوی ضد انقلاب ،اغلب مشکلات به پای دین و روحانیت نوشته میشود، حال که در ونزویلا روحانیت و دینی به شکل ایران وجود نداشته اما مشکلات بزرگ‌ترند.پس دین و حکومت بر مبنای دین دلیل اصلی مشکلات ما در ایران نیست بلکه دلیل اصلی همان عدم توجه به واقعیات و شعار زدگی و...است.
چقدر این مقایسه ها به نظر آشناست. همش تو این مملکت شعار داده میشه. کی میخواهیم بفهمیم که باید سیستم طوری اصلاح بشه که دیگه مملکت با شعار اداره نشه
مشکل وتوزلاازموقعی حادشدکه مادوریول نفتش راازچین بجای دلار،یوان قرارداد.
شما که لالایی بلدید چرا خوابتون نمی بره؟ این قصه ونزوئلا در ایران هم در حال اجراست. سرتونو از زیر برف بیرون بیارید.
ندرتا در تابناک مقاله معقول چاپ میشود این یکی استثنا بسیار منطقی بود
داداش 5 درسه نه 6 تا، شمردنم بلد نیستی
آفرین
بسیار مقاله بی منطق و آسمان و ریسمان بافی بود.
بی برنامگی مادرو و را در کنار با برنامگی هیتلر و رشد هیرت آسایش گذاشتن هیچ تناسبی ندارد.
اگر مرادتان رشد اقتصادی است؛ که هیتلر زیاد داشته است. اگر تند روی است یا سقوط که جوجه را آخر پاییز می شمارند و همه قدرتها سقوط می کنند.
بریتانیا یک صدم سرزمین 100 سال پیشش را دارد، چرا ازش بد گویی نمی کنید؟!
معلوم میشه هنوز از حمدی نژاد کینه به دل دارید!!!!
بهتراست به سیاستمداران خودمان این بگی
لابد اگر نوکر امریکا بود همه چیز حل می شد واقعا قصد شما از چاپ چنین مقاله ای بدون راهکار چیست. ایا از برجام عبرت نگرفتید. با امریکا می شود بدون استعمار و نوکر شدن روابط سالم داشت واقعا کشور ما چه خطری برای امریکا دارد که چنین تحریم های بی سابقه ای را شاهدیم .آیا وقتی امریکا با کودتا دولت قانونی مصدق را سرنگون کرد ما انرژی اتمی داشتیم و یا تهدیدی برای اسراییل بودیم ویا سپاه پاسدارانی وجود داشت وووو- کمی واقع بین باشیم و از تاریخ عبرت بگریم
احسنت احسنت احسنت
ممنون تابناک
این که 5 تا درس عبرت بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید رکورد بزنیم...
این مقاله بسیار آموزنده و واقع گرایانه بود. به تابناک بابت درج چنین مقالاتی تبریک میگویم
به سهم خود از بازنشر این مقاله زیبا بسیار متشکرم . . .
احسنت
فاعتبروا یا الوالابصار
شما ظاهرا همه تقصیر ها را انداختید گردن چاوز و امریکا و بقیه را بی تقصیر و خوب جلوه دادی خیلی پر رو و وقیح هستی کسی که چنین تحلیل من دراوردی را درآوردی . برای اینکه به مردم ایران بگویی که اگر می خواهید مثل ونزوئلا نشوید باید با آمریکا کنار بیایید و هر چه خواست بگویید بله قربان !!!!!!!
خوب اگر اینطور است چرا چشم هایت را بر روی مصر بسته ای که نوکر حلقه بگوش امریکا است اما مردمش 50 درصد زیر خط فقر هستند و اوضاع اقتصادش از ایران هم بدتر است
چرا مکزیک را نمی گویی که رابطه خوبی دارد اما وضع مردم و اقتصادش به روایت آمار جهانی از ایران بدتر است !!!!!!!
روایت ایران ماراهم دیگران نقل می کنن!!!!!
این نوشته متاسفانه تحت تاثیر مطبوعات و تبلیغات غلط غربی ها نوشته شده است و از سلطه وقلدری امریکا در مقابل تمام کشورهای جهان صحبتی نمیکند .
متاسفانه همه موارد بالا در کشور ما دارد انجام می شود
ایران باید کلاه خود را محکم بگیرد تا باد نبرد البته اگر دیر نشده باشد و راه برگشتی مانده باشد.
خوب خدا را شکر ما نه چاوز داریم نه مادرو
رییس مجلس هم که اهل این حرفها نیست
ما فقط و فقط یک احمدی نژاد داریم
چرا نمگید در ایران هم مصداق داره و ما با انها مشابه هستیم از لحاظ اقتصادی و بی کفایتی مسئولان
یعنی FATF رو قبول کنید !!!
ایکاش بفرموده حضرت علی(ع) که فرمودند از تاریخ باید عبرت گرفت نه اینکه عبور کرد توجه می کردند و می دانستند که کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من و متوجه میشدند که سخن پیامبر بزرگوار اسلام که فرمودند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است و می دانستند که در دنیای امروز که فضای مجازی همه اطلاعات را در اختیار مردم قرار داده است فریب و دروغ و نیرنگ ممکن است برای عده ای محدود کار ایی داشته باشد ولی برای همیشه ندارد و بهتر انکه با تعامل با دنیا بفکر منافع ملی خود شد
راه دور نریم ایران خودمون هم داره به همین وضع دچار میشه.
زیبا و منطقی بود.
چه عجب تابناک حرف از تعامل با همه!!!!زدی..چه عجب مشت گره کرده مانند کیهان نشان ندادی
بیشتر مصیبت ونزوئلا از آلرژی آمریکا به کلمۀ سوسیالیست و ستون های سیستم سرمایه داری آمریکایی از نوع اسکناس چاپ کن 5 برابر پول واقعی خلق پول توسط بانک های آنها پایه هایش سست شود.
یعنی اگه ترامپ نبود مشکل ما حل میشد ! نه تابناک عزیز در دنیای امروز تعامل سازنده به این شکل که نگارنده این مطلب گفنه معنایی نداره ، هرچی داشتیم دادیم ، مابه ازایی هم که گرفتیم معلومه ! قطعا هیچ عقلی سلیمی نمیگه با دنیا دربیفتید ولی ...
و نه ما
بی هیچ شک و تردیدی حرف حق را زدید
جالب بود و عبرت اموز
معنی نه شرقی نه غربی هم همین هست
در تأیید و تکمیل نظر نگارنده مطلب:
در عصر حاضر در صحنه سیاست بین الملل چیزی به نام دوست یا دشمن وجود ندارد. هرچه هست بحث منافع است.(منافع ملی). ما هم داریم چوب دلارهای نفتی اعراب را میخوریم. دلارهای نفتی که به جیب امثال ترامپ سرازیر است تا یک چندم آن دلارها را صرف فشار بر ما کند و با بقیه اش چرخ اقتصاد آمریکا را بگرداند. و در این میانه هنرمندیِ تمام عیاری لازم است. دشمنی آمریکا با امثال ما و کره شمالی خیلی به صرفه اش شده است.
سلام جناب محمدی . بسیار عالی بود. ولی اعظم پوپولیست قرن بیستم ماهستیم نه آلمان حالا مهم هم نیست مااولیم یا آلمان ولی آنچه مسلم است پوپولیست گرائی آلمان یک دهه نشد ولی ما داریم به نیم قرن پوپولیستی عمل کردن کشور را اداره می کنیم وکسی هم مانع نیست و برعکس آلمان که قدرتهای بزرگ را عملا به مبارزه طلبید و در جنگ رودرو شکست خورد ما قدرتهای بزرگ را که نه فقط یک قدرت را به مبارزه خوانده ایم ولی همه دنیادر حال تلاش برای حفظ شرائط موجود هستند هرچند در این جنگ تیرهای هوائی وگاهی زمینی هم بما میزنند.و...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان