بازدید 2871

شرایط نابرابر دانشگاه‌ها برای ورود به عرصه‌ بین‌الملل

کد خبر: ۸۸۰۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 24 February 2019

رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: دانشجویان با توجه به کاهش سهمیه فرصت‌های مطالعاتی، محدودیت ارز دانشجویی و اعتبارات موجود نمی‌توانند به دنبال فرصت‌های مطالعاتی باشند.

به گزارش مهر، نشست هم‌اندیشی طرح «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی» صبح امروز با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این وزارتخانه برگزار شد.

عزیزالله حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی در این برنامه گفت: به اعتقاد من، یکی از کارهای شاخص وزارت علوم، طرح «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی» است، چرا که وزارت علوم باید در راستای رشد دانشگاه‌ها، اهداف بلندی را هدفگذاری کند. ارتقای دانشگاه‌ها یعنی افزایش استانداردها و سطح خدمات.

وی ادامه داد: برای اینکه به این هدف دست یابیم، نیازمند حمایت بیشتری هستیم تا بتوانیم دانشگاه‌های خود را ارتقاء دهیم و به خوبی دانشجویان و اساتید خارجی را پذیرش کنیم.

حبیبی تصریح کرد: در چنین شرایطی، درخواست ما این است که به ارتقای استانداردهای دانشگاه‌ها توجه بیشتری شود. از نظر بین‌المللی شدن، آنچه که تاکنون هدفگذاری شده، در معرض خطر قرار دارد. دانشجویان با اعتبارات موجود، نمی‌توانند به دنبال فرصت‌های مطالعاتی باشند. با توجه به اینکه سازمان امور دانشجویان، تعداد این فرصت‌ها و ارز آن را کاهش داده است، آیا این مسائل برای بین‌المللی شدن، به شاخص‌های دانشگاه‌ها آسیب نمی‌زند؟

در ادامه دکتر علی خاکی‌صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال اخیر گفت: اکثریت دستاوردهایی که در این مدت اعلام شد، مربوط به خانواده آموزش عالی بود. اگر در این ۴۰ سال جایی کارش را درست انجام داده، آموزش عالی بوده است.

وی ادامه داد: در ارتباط با بین‌المللی‌سازی کردن دانشگاه‌ها، برداشت من این است که وزارت علوم به دنبال ارتقای کیفی همه‌جانبه دانشگاه‌ها است و به اعتقاد من، رتبه‌بندی بین‌المللی باید یکی از نتایج این ارتقای کیفی باشد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی افزود: برخی از نظام‌ها فقط بر روی چاپ مقالات تأکید دارند البته من این قضیه که چاپ مقالات را زیر سؤال می‌برند، قبول ندارم اما نباید تمام کارکرد یک دانشگاه برای چاپ مقاله باشد. چاپ مقاله یکی از محورهای جانبی است.

خاکی‌صدیق در بخش دیگری از سخنانش به پذیرش دانشجوی خارجی اشاره کرد و گفت: پذیرش دانشجویان خارجی علاوه بر مزیت‌هایی که دارد، آسیب‌هایی نیز دارد که آیا این درست است که ما برای بین‌المللی شدن، پذیرش دانشجویان خارجی را با توجه به آسیب‌هایی که دارد، افزایش دهیم؟

وی در ادامه به بحث اعتمادسازی برای ورود به مباحث بین‌المللی اشاره کرد و گفت: در این مباحث اعتمادسازی شرط اول است. وقتی تعهداتی ارائه می‌دهیم، اگر نتوانیم به واسطه کمبود اعتبارات، تعهدات لازم را انجام دهیم، آن اعتمادسازی از بین می‌رود و جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

همچنین دکتر محمدجواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی نیز اظهار داشت: ما در تراز جهانی باید برای تراز علم‌سنجی خود تفاوت قائل شویم. در حال حاضر تحریم‌هایی در برخی از رشته‌های علمی گذاشته شده که بسیار بی‌سابقه است. برخی از دانشجویان ما را در برخی از رشته‌ها راه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: باید برای قرار گرفتن در تراز بین‌المللی مواردی را در اولویت کارهای خود قرار دهیم که می‌توان به عالم‌محوری، حرفه‌ای‌گری و سخاوت علمی اشاره کرد. ما باید در سرمایه‌گذاری علمی، سخاوت داشته باشیم و برای تعاملات علمی، آن را گسترش دهیم. باید بر روی آوانگارد بودن سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به دانشجویان دکتری اشاره کرد و گفت: ما باید دانشجویان دکتری را از لحاظ مالی تأمین کنیم و از آنها کار بخواهیم. به اعتقاد من، دوره‌های فرصت‌های مطالعاتی ۸ تا ۹ ماهه که توسط وزارت علوم اجرا می‌شود، بسیار خوب است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
آخرین اخبار
وب گردی