بازدید 5334

واکنش وزیر علوم به آمار مهاجرت دانشجویی

به رغم نگران کننده خواندن آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی، وزیر علوم بر «عادی» بودن روند خروج ایرانیان از کشور برای تحصیل اشاره می‌کند و حتی از آن فراتر، تاکید دارد که این روند با مشکلات اقتصادی کند هم شده است.
کد خبر: ۸۸۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷ 23 February 2019
به رغم نگران کننده خواندن آمار مهاجرت دانشجویان ایرانی، وزیر علوم بر «عادی» بودن روند خروج ایرانیان از کشور برای تحصیل اشاره می‌کند و حتی از آن فراتر، تاکید دارد که این روند با مشکلات اقتصادی کند هم شده است.

به گزارش «تابناک»، مهاجرت ایرانیان به قصد تحصیل در دیگر کشور‌ها که بسیار درباره آن شنیده‌ایم و گاه با تعاریفی مانند فرار مغز‌ها توصیف و تشریح می‌شود، همواره یکی از مشکلات بزرگی بوده که مورد گوشزد منتقدان قرار گرفته و بر اساس آن، از مسئولان، به ویژه متولیان آموزش عالی در کشور خواسته می‌شود تا مانع از وقوع آن شوند.

انتقاداتی که اخیرا به نوعی از زبان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تکرار شده است، هرچند که انتظار نمی‌رود این دست انتقادات به شکل گیری واکنشی موثر منجر شود که اگر این گونه بود، پیش از این طرح‌های مفصل و جامعی برای کند کردن و توقف مهاجرت‌های وسیع دانشجویی صورت می‌گرفت.

واکنشی که این بار برخلاف انتظار، با عادی توصیف شدن ماجرا همراه شده است؛ واکنشی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به نگران کننده خواندن خروج دانشجویان از کشور از خود نشان داده و در توصیفش گفته: «از منظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خروج دانشجویان برای تحصیل یک روال عادی دارد و بین کشور‌های دیگر هم آمار خروج دانشجویان ما خیلی بالا نیست.»

ادعایی که غلامی در تشریح آن به ایلنا می‌گوید: «آمار خروج دانشجویان از کشور دو بخش دارد؛ یک بخش آن‌هایی هستند که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند و وزارت علوم تا حدودی آمار آن‌ها دارد، زیرا اقدام به تایید مدرک و آزادی سازی مدارک تحصیلی‌شان می‌کنند [و بخش دیگر]کسانی که به صورت آزاد اقدام به گرفتن ویزا می‌کنند و برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند که طبعا وزارت علوم آمار آن‌ها را ندارد.»

اظهار نظری که نشان می‌دهد وزارت علوم آماری از خروج از کشور به قصد تحصیل ندارد و ادعای عادی بودن میزان خروج از تحصیل به قصد تحصیل، تنها با تکیه بر آمار آن دسته از دانشجویان است که از پیش از مهاجرت به وزارت علوم مراجعه می‌کنند. آماری که البته بنا بر سخنان وزیر، همه این دسته دانشجویان را هم شامل نمی‌شود!

وضعیتی که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت که اظهارنظر وزیر علوم می‌تواند به هیچ عنوان درست نباشد. موضوعی که خود وزیر نیز تلویحا آن را تایید می‌کند، اما زمانی قابل تامل است که بدانیم وزارت علوم به عنوان متولی آموزش عالی در کشور، می‌بایست آمار دقیقی در این خصوص در اختیار داشته باشد و علاوه بر آن، برنامه ریزی برای کاهش و توقف این مهاجرت‌ها را در دستور کار قرار دهد.

مهاجرت‌هایی که به نوعی نشان از اشکالاتی بنیادی در آموزش عالی کشورمان دارند؛ اشکالاتی که می‌شود در اظهار نظر وزیر نیز به وجودشان پی برد، به ویژه اگر بدانیم وقتی از وزیر علوم پرسیده شده «بیشتر متقاضیان ادامه تحصیل در چه رشته‌هایی خروج از کشور را در پیش می‌گیرند؟»، باز پاسخ وزیر حکایت از بی اطلاعی کامل وی دارد. بی اطلاعی فردی که سکاندار آموزش عالی در کشورمان است و مدعی است آمار مهاجرت دانشجویی از کشور عادی است، اما هیچ گونه اطلاعات خاصی در این خصوص ندارد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
عیب ندارد عوضش گوسفند وارد میکنیم
سر زیر برف فروبردن درهمین موارد به کار میرود برای آقای وزیر
کاش توی گزارش دو تا عدد هم میبود . تا خواننده خبر هم حداقل قضاوت شخصی خودش رو میداشت . کلمه آمار میاد در تیتر خبر اما ......
مهاجرت به دلیل اشکالات آموزش عالی نیست به علت مشکلات اجتماعی و اقتصادی و بیکاری قشر تحصیلکرده است
خوش به حال شما که موفق شده اید با بوجود آوردن مشکلات اقتصادی برای مردم ایران روند مهاجرت را کندتر کنید. واقعاً باید به همه شما مسئولین جمهوری اسلامی جایزه نوبل بدهند. البته اگر جایزه نوبلی برای بهترین راه برای نابود کردن یک ملت وجود داشته باشد
شما از این دولت چیزی بجز انکار حقایق و پاک کردن صورت مسئله و حرف درمانی شنیده اید. آقای وزیر یک سر بیا کانادا تمام دانشجوهای ایرانی اینجا هستند. این دولت باید زودتر برود وگرنه فاجعه درست می کند. نمی دانم چرا مجلس سکوت می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
این دولت تا نابودی ایران ادامه می دهد...
وزیر علوم و اینقدر ساده انگاری؟
عزیز من شاید فقط گروه اندکی از دانشجویان باشند که بخاطر علم و دانش مهاجرت میکنند، بقیه شون هدف خروج از کشور و شروع زندگی در یک کشور امن رو دنبال میکنن که این کار برای قشر تحصیلکرده و نخبه که معمولا سطح زندگی شون متوسط هست فقط از راه گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه های خراج میسر هست و اینجوری میشه که شما میگید مهاجرت دانشجویی زیاده!
یه تحقیق جامع انجام بدید تا بفهمید بچه ها فقط بخاطر دانشگاه میرن یا اینکه به قصد مهاجرت همیشگی میرن
یک وزیر معرفی بقرمائید بر اموراتش تسلط داشته باشد .
اصلا مگه مهمه کی میره بیرون از این کشور
وزارت علومی که فقط خودش بر اساس مدرک گرایی! و نوع دانشگاه استخدام میکنه مگه میتونه تو این زمینه نظر بده، حداقل 4 تا از دوستای من که دانشگاه آزاد درس خونده بودن بخاطر بی توجهی و توهین های همین آقایون تو زمینه دانشگاه هایی که درس خونده بودن رفتن خارج در حالی که اینجا بیکار بودن الان اونجا مدیر موثر در حوزه های تخصصی شون هستن با حقوق های بالای 5000 دلار. خودم بعد از برگشت از خارج از 6 سال پیش دوبار تا حالا دعوت به همکاری تیم های خیلی قوی تو حوزه درمان بیولوژیک از تیمهای تحقیقاتی تو اروپا و هند گرفتم بخاطر فعالیت هام تو حوزه درمان دیابت، و لی اینجا تو ایران کارمند رده صفر هستم به خاطر مدرک تحصیلی از دانشگاه آزاد اونم 12 سال پیش فارغ التحصیل شدم. بهتره همه برن این یک پیشنهاده صد درصد مهم برای هدر ندادن عمر و در اختیار قرار دادن هدیه خدا که تواناییشون هست به مردم زمینه.
منو بزارین وزیر علوم درستش می کنم
وقتی تو ایران، انواع سهمیه ها برای تبعیض قرار گرفتن بین داوطلبین کنکور سراسری ایجاد شده است!؟ و شایسته سالاری علمی معنایی ندارد و رقابت علمی ملاک نیست!؟، انتظار دارید آنهایی استطاعت مالی دارند، اینجا بمانند !!!؟؟
نخبگان را نابود کردید....یا خانه نشین یا فراری...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها