بازدید 5210

رسانه ملی خشونت علیه زنان را تئوریزه می‌کند؟

کد خبر: ۸۸۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳ 23 February 2019
برنامه ساز‌ها در رسانه ملی به نحوی خشم مردم را برمی‌انگیزند که گاهی گمان می‌رود این رویه عامدانه دنبال می‌شود و عده‌ای در بخش مدیریتی این سازمان اصرار دارند هر روز بیشتر از جامعه فاصله بگیرند. نگاهی به واکنش‌ها به برنامه «فرمول یک» مصداق این مدعا است. علی ضیا مجری این برنامه میزبان خانواده‌ای است که مرد آن با افتخار از کتک زدن همسرش می‌‎گوید. قصه از این قرار است که همسر او بعد از ۲۷ بار مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست طلاق از این کار منصرف شده و با پادرمیانی فامیل به همان خانه‌ای که بازگشته که سال‌ها خشنونت و ظلم را به او روا داشته بود.

به گزارش «آزادی»، عجیب‌ترین بخش برنامه آنجا است که هیچ نشانه‌ای از پشیمانی و ندامت در رفتار و حرف‌های مرد خانواده نیست و همچنان که با آقای مجری خوش و بش می‌کند، از کتک زدن همسرش می‌گوید! دوربین رسانه به اصطلاح ملی نیز این رفتار وقیحانه را پخش می‌کند و موجی از اعتراض و خشم علیه خود را به راه می‌اندازد. بسیاری از کاربران فضای مجازی و مسئولین این اقدام را ترویج خشونت علیه زنان ارزیابی کرده و از صدا و سیما انتقاد کردند. به عنوان مثال معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان نیز در واکنش به این برنامه در کانال تلگرامی خود نوشت: «در شرایط تلاش برای تقویت و تحکیم بنیاد خانواده، این مصاحبه چه معنایی دارد؟ ... تصویر این چنینی زندگی مشترک را برای تشویق جوانان بویژه دختران به ازدواج، ارائه می‌دهید؟ یا طرح این الگو‌ها برای عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان است؟»

آذر منصوری، قائم مقام دبیرکل حزب اتحاد ملت ضمن ابراز تاسف از این اقدام صدا و سیما به «آزادی» گفت: «خشونت علیه زنان به عنوان یکی از نماد‌های آشکار فقدان امنیت زنان و البته یکی از نماد‌های تبعیض علیه زنان است از دهه‌های قبل مورد توجه مجامع بین المللی قرار گرفته است. به همین دلیل مجموعه کشور‌های عضو‌موظف هستند در برنامه‌ها و سیاست گذاری‌ها و قوانین خود ترتیبی اتخاذ کنند تا این ظلم تاریخی علیه نیمی از جمعیت کشور‌ها که بدون تردید بر نیمه دیگر جامعه انسانی اثر گذاشته و مکرر باز تولید می‌شود، در دستور کار خود قرار دهند.»

وی با تاکید بر اینکه «در قوانین ایران نیز این مسئله مورد توجه قرار گرفته است» گفت: «برای کاهش خشونت علیه زنان در ایران که طبق اخبار موجود تقریبا بیشتر از دو سوم زنان ایران اشکالی از آن را تجربه کرده اند، از یک سو نیاز به قوانین بازدارنده‌تر وجود دارد و از سوی دیگر مبادی رسمی و غیر رسمی آموزشی کشور باید با دقت کاهش اشکال خشونت علیه زنان را در دستور کار خود قرار دهند.»

به گفته وی، صدا و سیما به عنوان فراگیرترین رسانه کشور که تا دور افتاده‌ترین روستا‌های ایران نیز می‌تواند بر ذهن و باور بینندگان اثر گذار باشد، یکی از منابع و‌مبادی آموزشی کشور محسوب می‌شود.

منصوری افزود: «جای تأسف است که این رسانه سهوا یا عمدا دست به تولید برنامه‌هایی می‌زند که رسما خشونت علیه زنان را تئوریزه و تشدید می‌کند. نشان دادن زنی که بار‌ها توسط شوهر خود کتک خورده در کنار فرزندان و شوهری که با افتخار از فتوحات خود می‌گوید و زنی که با این همه این خشونت را پذیرفته است و به عنوان نماد صبوری معرفی می‌شود، نتیجه‌ای جز تداوم و‌تشدید این باور و رفتار در جامعه به جا نمی‌گذارد.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار