بازدید 11030
دکتر پدرام سلطانی در گفت وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح کرد؛

دلار ۴۲۰۰ برای واردات کالا‌های اساسی، جلوی افزایش تورم را نگرفت/ سیاست ارزی دولت، پشت جبهه‌های تولید داخلی را زمین می‌زند/ نتیجه ارز دولتی؛ رانت، فساد و زیرمیزی است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: اگر در آینده فشار تحریم باعث شود ما در تأمین کالا‌های اساسی با سختی بیشتری روبه رو شویم، باید به پشت جبهه‌ها که در داخل است، نگاه کنیم که متأسفانه با این برنامه و سیاست، به تولیدکننده داخلی لطمه زده‌ایم و دیگر توان تولید و تأمین کالا‌های اساسی را به میزانی که ظرفیتشان است، نخواهند داشت و این نتیجه، بسیار زیانبارتر خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۰۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲ 22 February 2019

تابناک اقتصادیاین روز‌ها بسیاری از کارشناسان نسبت به ادامه روند تخصیص ارز دولتی برای واردات کالا‌های اساسی انتقاداتی داشته و بر این باورند، این سیاست نتوانسته است تأثیر مثبتی بر تأمین سبد کالا‌های اساسی خانوار‌ها داشته باشد؛ برای نمونه گوشت قرمز از جمله کالا‌هایی است که دولت برای واردات آن، ارز ۴۲۰۰ تخصیص داده است، اما در عمل این سیاست باعث نشده تا قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش یابد و روزانه شاهد تشکیل صفوف طولانی برای خرید گوشت با قیمت وارداتی هستیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تا مرداد ماه سال جاری، سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات همه کالا‌ها و خدمات، به منظور ثابت نگه داشتن قیمت آن ها، ادامه داشت تا اینکه در شانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ و با رونمایی از بسته جدید ارزی مشخص شد، این ارز تنها برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی اختصاص خواهد یافت.

دلیل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی توسط عبدالناصر همتی در پانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۷ این گونه عنوان شد که دستور رئیس جمهور این است که قیمت این کالا‌ها تا پایان فروردین ماه ۹۸ تغییر نکند و خود آقای روحانی روزانه پیگیر خواهند بود تا در این زمینه مشکلی پیش نیاید.

اما آنچه مسلم است، این که این سیاست نتوانسته تأثیر مثبتی بر تأمین سبد کالا‌های اساسی خانوارها داشته باشد. به عنوان نمونه، گوشت قرمز از جمله کالا‌هایی است که دولت برای واردات آن، ارز ۴۲۰۰ تخصیص داده است، ولی در عمل این سیاست باعث نشده تا قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش یابد و روزانه شاهد تشکیل صفوف طولانی برای خرید گوشت با قیمت وارداتی هستیم. در این روزها، بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی نسبت به این رویکرد دولت انتقاداتی داشته و بر این باورند، ادامه این روند، نه تنها به صورت هدفمند باعث افزایش قدرت خرید خانواده‌ها نخواهد شد، بلکه نتیجه این نوع سیاست ارزی دولت، تنها هدرمندی ذخایر ارزی کشور خواهد بود.

در این میان، دکتر پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، به زوایای دیگری از اجرای سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی همچون لطمه به تولید کننده کالا‌های اساسی در داخل کشور اشاره داشته و معتقد بود این برنامه ارزی، تولید کننده داخلی را به زمین خواهد زد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد بود، در اوضاع کنونی اقتصاد ایران، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی به شیوه کنونی، سیاستی اشتباه است.

دلار ۴۲۰۰ برای واردات کالاهای اساسی جلوی افزایش تورم را نگرفت/ سیاست ارزی دولت، پشت جبهه‌های تولید داخلی را زمین زده‌ است/ نتیجه ارز دولتی؛ رانت، فساد و زیرمیزی است

سلطانی در ادامه صحبت های خود به یکی از مهم‌ترین عواقب این سیاست اشاره کرد و با بیان این موضوع که دولت با اجرای این سیاست، یعنی تخصیص میلیارد‌ها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، نتوانست به اهداف تعیین شده خود دست یابد، افزود: متأسفانه در شرایط کنونی، تولید کننده کالا‌های اساسی در داخل، مجبور است با تورم حدود ۶۳ درصدی شاخص بهای تولید کننده، محصول خود را تولید کند که شما اگر نرخ ارز سال گذشته را با نرخ امسال مقایسه کنید، مشخص می‌شود که حداقل قیمت تمام شده ارز برای تولید کننده داخلی، حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است؛ در نتیجه می توان این پرسش را مطرح کرد که در حال حاضر، این تولید کننده داخلی، چگونه می‌تواند با واردات کالا‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت کند؟

به بیان دیگر، ما داریم با این سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، تولید کننده داخلی را به زمین می‌زنیم و معنا و نتیجه این کار در آینده مشخص خواهد شد؛ زیرا اگر در آینده فشار تحریم باعث شود که ما در تأمین کالا‌های اساسی با سختی بیشتری مواجه شویم، باید به پشت جبهه‌ها که در داخل است، نگاه کنیم که متأسفانه با این برنامه و سیاست، به تولیدکننده داخلی لطمه زده‌ایم و دیگر توان تولید و تأمین کالا‌های اساسی به میزانی که ظرفیتشان است را نخواهند داشت و این نتیجه، بسیار زیان‌بارتر خواهد بود.

سلطانی در پاسخ به این که تیم اقتصادی دولت در صحبت‌های خود اظهار داشته‌اند در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، با تورم بسیار وحشتناکی روبه رو خواهیم شد اظهار داشتند: بنده مدعیان این فرضیه را به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ارجاع می‌دهم. این گزارش که به تازگی منتشر شده است، نشان می‌دهد، به رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی، شاهد تورم ۴۰ درصدی کالا‌های اساسی از ابتدای سال تا دی ماه ۹۷ بوده‌ایم. این در حالی است که مطابق با همین گزارش، تورم عمومی یا به عبارتی شاخص بهای مصرف کننده در این مدت، ۷۰ درصد بوده است.

اما آنچه در این گزارش نشان داده شده است، تأثیر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات بر شاخص تورم بوده است؛ بنابراین، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی، در شاخص عمومی مصرف کننده صرفاً اثر ۶ درصدی داشته است. یعنی ببینید که ۶ درصد در ۷۰ درصد چه سهم و میزانی داشته است؟! و در آن طرف ترازو، مابه‌التفاوت عظیم دلار ۴۲۰۰ تومانی با بازار آزاد است که عملاً این مبلغ قابل توجه به عنوان یارانه ارزی در این روش حمایتی هزینه شده است. در نتیجه سؤال اساسی اینجاست که آیا این نوع سیاست، ارزش این کار را داشته است؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این که راهکار جایگزین چیست و بهتر است در این شرایط چه برنامه‌ای عملیاتی شود تا حداقل قشرهای آسیب پذیر حمایت شوند، اظهار داشت: دولت می‌توانست این مبلغ عظیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صورت یارانه مستقیم به قشرهای آسیب پذیر اختصاص دهد؛ یعنی تمام این ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سامانه نیما برای واردات کالا‌های اساسی عرضه می‌کرد و در نهایت مابه‌التفاوت نرخ ارز در بودجه ۹۷ یعنی رقم ۳۵۰۰ تومان را از نرخ فروخته شده در سامانه نیما محاسبه و مبالغ به دست آمده را در یک صندوق مثلاً صندوق هدفمندی یارانه‌ها یا در یک صندوق مشخصی واریز می‌کرد و از آن صندوق به قشرهای آسیب پذیر متناسب با شرایط اقتصادی، در هر ماه پرداختی صورت می‌گرفت.

دکتر پدرام سلطانی در پایان با تأکید بر ناکارآمدی روش دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی در جهت حمایت از قشرهای آسیب پذیر اظهار داشتند: متأسفانه این روش نه جلوی افزایش تورم را گرفته و نه کمکی به قدرت خرید قشرهای آسیب پذیر جامعه کرده است.

به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، این نوع سیاست ارزی، باعث رانت، فساد، زیر میزی و لطمه به تولید کالا‌های اساسی در داخل کشور شده است و ادامه این روش تأثیر مثبتی در معیشت مردم نخواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
آقای دکتر سلطانی بخشی رو درست میگن، اما پرداخت مابه التفاوت به نیازمندان بزرگترین اشتباهیست که از دولت احمدی نژاد شروع شده و اقتصاد دانان هنوز رو این پافشاری میکنند،به تولید برسید، سوبسید یا وام به تولید کننده داخلی‌ بدید ، و بذارید بازار هم نرخ ارز رو کم و بیش تعیین کنه،

منظورم کم او بیش این نیست که دولت بازار ارز رو رها کنه، اما چون از فروش و ذخیره ارزی اطلاع دارد،

کنترل مختصری انجام بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
روی محمود که سفید بود اینها سیاه نمایی کردند اما روی فتعلی شاه را سفید کردن اینها
ناشناس
| Canada |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
رانت ارزی درست نیست ولی نه آزادسازی ارز و نه کنترل دولتی به حل مشکل کمک میکند. مشکل در شعارهای بی پشتوانه دولتمردان با اقتصادی ورشکسته و وابسته به نفت و چین است.
سیاستهای شکست خورده را اصلاح کنید و فرهنگ تلاش را همچون ژاپن، آلمان و کره جنوبی در کشور توسعه دهید. نتیجه قانون گرایی، کار گروهی و حرکت بسوی اقتصادی ساختاریافته خواهد بود.
نتیجه اعتماد بر آزادسازی ارز دلار 50000تومانی و تورم هزار درصدی است.که میشویم ونزوءلا و بعد جنگ داخلی..آزاد سازی ارز در زمان کاهش فشارها معنی میداد که با سیاستهای فعلی کشور فشارها تشدید میشود و ارز به آسمان هفتم صعود میکند
خشت اول چو معمار نهد کج تا ثریا دیوار رود کج
این انتقاد را کیهان و جلیلی و .. میزدند ولی کسی گوش نکرد
استاد چرا زودتر این حرفها را نزدید؟
شاید دولت حیامیکرد
که البته بعید میدانم
ما را بلاتشبیه گوسفند میدونه
ما دلا فروش و تاجر نیستیم ولی کارگاه تراشکاری داریم و بیکار شده ایم و می دانیم مسبب این کار بانک مرکزی که کلیه کارها را قفل کرده است .خدا خانواده اشان را بیکار کند . اصلا چرا با این بگیر ببند ها می خواهد ارز را ارزان جلوه دهد اگر راست می گویند نیاز های مردم را براورده کنند . بدروغ می گویند بخاطر دلار است چون دلار ارزان شد ولی هیچ چیز ارزان نشد بلکه گرانتر شد .و تولید هم بکلی خوابید ......
بانک مرکزی دلار ارزان را برای خود و حاکمیت می خواهد نه برای مردم .می بینیم که اجناس و خوراک مردم بسیار گران و گرانتر می شود ولی دلار ارزان هیچ کمکی نکرد بلکه همه را از کار بیکار کرد.ودلار ارزان برای برادران و ...که جنس برای خودشان بیاورند نه مردم .در ضمن نباید تجار پولشان را به بانک مرکزی بدهند....
بسم الله الرحمن الرحیم
شاهد حضور چهره سرداران اقتصادی در این زمان جنگ اقتصادی نیستیم،چیزی که حس نمیشود،الگوی ظاهری و معنوی با اون چیزی که خواسته می شود دیده نمی شود،
همه این عزیزان مانند خودروسازان به فکر نهایت سو استفاده و حد اکثر سود از این شرایط هستند ولی با نام دلسوزی برای مردم
اتاق بازرگانيها شما با چه قيمتي از دلار راضي ميشويد كه دست از سر مردم برداريد به خدا شما با دلار صدهزارتومان هم راضي نخواهيد شد دلار ٤٢٠٠ هنوز دو برابر قيمت واقعي دلار در شرايط سالم اقتصاديست تا استناد شما به همان دو سه درصد قيمت كاذب كوچه و پس كوچه هاست اين داستان فاصله ي بين قيمتها تا قيام قيامت ادامه خواهد شد بس كنيد فريب مردم را با اين تؤريهاي عوام فريبانه و بي پايه ي علمي و بشدت سودجويانه را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
در بحران ارزي آقاي سيف رييس اسبق بانك مركزي با صراحت اعلام كرد آقاي دكتر نهاونديان معاون رييس جمهور گفته دلار را تا هشت هزار تومان ببر كه فنرش در رفت نتونست نگه داره سيف ...اقاي نهاونديان علقه خاصي به اتاق بازرگاني دارد .
من که حوصله نکردم تمام متن خبر رو بخونم و فقط راجع به تیترتون نظر می دهم. این چیزی که جناب کارشناس گفتند برای مردم مثل روز روشن است و مردم یک قدم جلوتر دلیل اصرار دولت به ادامه این روند رو هم می دانند و فقط تنها چیزی که نمی دانند این است که چه کار می شود کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
دوست عزیز متن را بخوانید. پاسخ سوال داده شده
یارانه مستقیمم باز تورم درست میکنه ما یه شبه به این روز نیفتادیم که یه شبه حلش کنیم تولید اقتصاد ازاد میخواد حتی چین کمونیست تا درو محدود برا سرمایه باز نکرد تا بخش خصوصی بیاد دنبال سود نتونست تکون بوخوره مگه بچه بازی با ژن خوب تولید راه بندازی
مگر رانت چیز بدی است؟ شما دستت نمی رسه فکر می کنه بده، نمی دونی چه طعم شیرینی دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
رفيقاش در اتاق هاي بازرگاني طعمش رو چشيدن و ول كن اتاق ها نيستند ...هرچند به شخصه خود پدرام سلطاني انسان سليم التفسيه و اهل اين کارها نيست
نظرات كارشناسان رو ميشنوند و دقيقا برعكسش عمل ميكنند. اينها رو ميگذارى فشار خون ملت بره بالا تابى جان؟!
ساز و کارهای بازارهای ارزی در کشور با عملکرد هارمونیک صرفا برای اختلاس طراحی شده و هر عمل دیگری که در آنها انجام میشود یا هر توجیه برای علت وجودی این بازارها تنها بعنوان پوشش و بهانه استفاده میشود.

بازار پاک ارزی کشورها متشکل است از بانک با نرخ خرید و فروش رسمی + صرافی با نرخ ارزی حداکثر ١% اختلاف با نرخ رسمی ارز ولاغیر.

همه کشوزهای دنیا داد و ستد بین المللی داردند
همه کشورهای دنیا استیحصال ارز دارند
توی همه ی کشورهای حهان ارز استیحصالی کشورهای بسیار روان، ساده و حجیم در بانکها و صرافی با نرخی رسمی و مشابه هم جاری و ساری است الا دو، سه تا کشور که بدبختانه ایران هم جزء آنهاست.

چرا ارز استحصالی ایران سر از بازار سیاه درمیاورد ولی ارز تقریبا همه کشورها سر از بازار سیاه در نمی آورد !؟

چرا دولت متاثر از نرخ ارز بازار سیاه همواره بطور رسمی از ارزش پول ملی بنحو افتضاحی می کاهد ؟

اساسا بازار سیاه ابزار و مکانیسمی برای هم اختلاس و هم کاستن از ارزش پول ملی و هم دست درازی به جیب، حساب و سفره مردم.

این یک پدیده ی پیجیده ای نیست که نتوان دریافت که هر کالا یا خداماتی از جمله ارز که مورد نیاز و تقاضای جامعه باشد اگر در میزان عرضه آن کمبود صورت بگیرد قطعا این کمبود در عرضه منجر به افزایش قیمت شده و سر از بازار سیاه درمیاورد و دولت از این مکانیسم برای افزایش نرخ ارز و در واقع کاستن از ارزش ملی (ریال) سوء استفاده می کند.
خیلی وفت پیش ها باید نظارت میشد
دلار4200 تومانی جلوی تورم را نمیگیرد چون این پول در اختیار کسانی گذاشته میشود که گرگ هستند در لباس میش.به انها این مبلغ پرداخت میشود و انها مقداری از کالای مورد نظر را وارد میکنند و بقه پول را می دزدند. و همان مقدار کالایی هم که وارد می کنند با دلار 9000 تومان عرضه میکنند. نمونه ها هم همین مفسدین اقتصادی درشت و ریزی که مدام در تلوزیون صحبت از اونها هست. متاسفانه خیلی از دزدها اسلام را پله کردند و بالا رفتند.
ارز جهانگیری اگر از اقشار آسیب پذیر حمایت نکرد اما برای رانت خواران ویژه مائده آسمانی بود.
فساد را سالیان مدیدی است که فساد و دزدی را در مسائل ارزی نهادینه کرده اند.
شما اصلا حرام و حلال، گناه و جرم را می فهمید یعنی چه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
نه میفهمند نه میخواهند که بفهمند چون صرف نداره در ثانی این اقایون اگر خدا را میشناختند وقبول داشتند این همه به مردم و کشور خیانت نمیکردند
ایشان راه حل ندارند. عمل به حرف ایشان یعنی ابر تورم ۱۰۰ درصد که البته باعث افزایش قیمت کالاها شده که دوباره باعث سود آوری واردات می گردد. با افزایش حجم ارز در کشور کاهش پیدا کرده و دوباره دلار گران می شود و همان سیکل قبلی.
انتنقاد کردن آسان هست. اگر راه حل دارید ارائه دهید.

آنچه باید در کشور ما انجام شود افزایش بهره وری تولید هست که نیاز به فناوری روز دنیا دارد و این فناوری با تنش با دیگر کشورها وارد کشور نخواهد شد.

کمی از چین یاد بگیرید بد نیست.
ضمن موافقت با ایراد گرفته شده توسط آقای دکتر سلطانی متأسفانه را حل ایشان قابل قول نیست. قبل از پرداختن به این موضوع یک نکته و یا سؤال که همواره ذهن خیلی ها را درگیر کرده مطرح می‌کننم. آقای دکتر سلطانی عنوان کرده اند که تأکید و یا دستور رییس جمهوری به رییس بانک مرکزی این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالای اساسی تخصیص یابد و مرتباً هم پیگیر این موضوع هستند. حال سؤال این است که علی رغم اصرار بر حفظ استقلال بانک مرکزی که آلته منظور استقلال در سیاست گذاریهای پولی، مالی ، بانکی و ارزی از دولت و سایر مراکز قدرت است آیا رییس جمهوری قانوناً اختیار دستور به رییس کل بانک مرکزی برای اعمال چنین سیاستی مثلاً تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای گوشت قرمز را دارند؟ اگر هم دارند تکلیف استقلال عمل بانک مرکزی چیست؟
اما در مورد راه حل پیشنهادی آقای دکتر سلطانی بری پرداخت مایه التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز ۷۷۰۰ تومانی به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر از طریق صندوقهای موجود و یا ایجاد صندوق جدید ، این پیشنهاد به چند دلیل عملی نیست. اول از همه اینکه فبلاً هم برای افزایش بعضی از کالاها مانند آب و برق و انرژی و غیره نیز همین سیاست اجرا شد که دست آخر و در عمل تشخیص افراد واجد شرایط دریافت یارانه نا ممکن شد و همه مشمول دریافت آن شدند در نتیجه مبلغ یارانه نه تنها جبران افزایش هزینه ها نشد که باعث افزایش نقدینگی و تورم شد. متأسفانه پس از یک دهه از برقراری یارانه و سعی دولت‌ها در یافتن دقیق جامعه هدف یعنی قشر آسیب پذیر هنوز موفقیتی بدست نیامده و شاید هم دولت از این مقوله منصرف شده باشد. دوم اینکه کمک به اقشار آسیب پذیر باید در غالب سیاستهای پایدار باشد و جز در موارد خیلی خاص از اعمال سیاست کمکی مقطعی خودداری شود. پیشنهاد ایشان حداکثر برای شرایط حال می‌باشد که چون ازموده را ازمودن خطاست ره به جایی نمیبرد. در دو دهه گذشته ، همواره کشور در شرایط ویژه قرار داشته است آلبته با درجات مختلف. با توجه به شرایط اعلامی سایر کشورها و همچنین سیاست اعلامی خودمان بهتر آن است که حداقل برای دهه پیش رو شرایط را به همین منوال فعلی در نظر بگیریم و بر اساس آن سیاست حمایتی نه تنها از بخش آسیب پذیر فعلی بلکه‌ از کلیه کسانیکه در معرض ورود به این قشر هستند ، را اتخاذ کنیم.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
عزیز این پو ل باید به عنوان یارانه حقوق به جای افزایش حقوق به کارگران و کارمندان کم حقوق و افراد تحت پوشش کمیته امداد پرداخت شود ولو غیر و نه بدون شرط و شروط
عامل اصلی سفوط ساعت به ساعت ارزش پول ملی سیاستهای غلط دولت تدبیروامیداست
با هشتک شکست را بپذیریم که الان شما باید تو آمریکا باشی ....!
اقای دکتر سلطانی حاضرید تضمین بدهید که با روش شما تورم ایران مثل ونزوئلا نمی شه ؟و ما ارزوی تورم چهل درصدی را نکنیم ؟ چرا کسی تضمین نمی دهد ؟ چون عوامل موثر در تصمیم گیری های اقتصادی اغلب خارج از قدرت دولت هستند حرفهای قشنگ زدن کاری ندارد چون یک جنبه را می بینی . اما یک مملکت غیر از غذا هزاران چیز ضروری دیگر دارد که نمی شود همه را تعطیل کرد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
تورم ما هنوز مانند انجا نشده منتهی اجناس ۳ برابر شده تورمش را من روم نمیشود بگم ولی باخودت حساب کن ببین چه قدر میشود.
نقدینگی اقتصاد ایران را زمین گیر کرده، مثل گاوی در داخل باتلاق افتاده و هرچه زور میزند بیشتر داخل باتلاق فرو میرود. چون موسسات مالی بدون کار کارشناسی تاسیس شدن، چون دولت حجیم است و نیاز به تزریق نقدینگی دارد، چون اقتصاد ما اقتصاد تولید محور نیست و دلال محور است. اینها باعث نقدینگی وحشتناک در ایران شده.
سلام
با نظر آقای دکتر سلطانی کاملا موافقم . متاسفانه پرداخت یارانه های غیر هدفمند و بی حاصل و قیمت گذاری دستوری باعث علائم غلط اقتصادی و کاهش بهره وری میشود کاش دیدگاه آقای دکتر سلطانی که شبیه دیدگاه مهاتیر محمد و میلتون فریدمن است بر اقتصاد کشور حاکم شود تا کشور ما هم هر چه سریعتر به کشورهای توسعه یافته ملحق شود.انتخاب فردی مثل ایشان یا به طریق اولی خود ایشان به ریاست جمهوری همانگونه که مهاتیر محمد توانست مالزی را از یک کشور با درآمد سرانه ۱۵۰ دلار طی سی سال به یک کشور پیشرفته با درآمد بیش از ۱۶۰۰۰ دلار تبدیل کند راه نجات ایران است. جالب اینکه دکتر سلطانی و مهاتیر محمد هر دو پزشک هستند و دیدگاه های توسعه ای و اقتصادی مشابهی هم دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
چرا موافقي برادر من ...ميخاي پول يارانه ها هم بشه ارز 4200 بدهند خدمت تجار ؟؟؟به نظر من تا لابي و رانت خواري در اين مملكت ريشه كن نشود هيچ چيزي درست نميشود ...يك قوه قضاييه قدرتمند ميخواهد كه خودش كاملا عاري از هر گونه ناپاكي باشد و در ضمن يك سيستم كاملا هوشمند داشته باشد كه كسي داخل خود قوه قضاييه نتواند تخلف كند بعد از ان قوه ورود كند به بحث مفاسد اقتصادي و به هيچ متخلفي رحم نكند و حتي فرزندات مقامات را به جرم فساد في الارض اعدام كند ...ظرفيت قضايي برخورد وجود ندارد اما ميبينيم كه رانت خواران روز به روز چاق تر ميشوند زيرا اراده اي براي برخورد نيست.....پس اقاي سلطاني و اقاي سهرابي بدانيد مشكل كشور با اين همه ثروت يارانه نيست ...مشكل با كشور چند ده هزار نفر رانت خوار و ويژه خوار است
آقای تاجر اقتصاد دان!
اینکه شما در سرازیری متوجه شوید ترمز خودرو نمی تواند خودرو را کاملا مهار کند دلیل آن نمی شود که پا را از پدال گاز برداری و روی پدال گاز بگذاری
با سلام. این قبیل مصاحبه ها با ارائه یکی دو راهکار صرفاً اظهار نظر است و مدل یا برنامه اقتصادی جهت بهبود وضعیت اقتصادی محسوب نمی شود. واقعیت این است که دولت دوره اول با بکارگیری یک اقتصاددان کاربلد و دارای برنامه و الگو برای مهار تورم (البته به بهای رکود نسبی) نسبتاً موفق عمل کرد. اما در مرحله بعد با کنار گذاشتن وزیر مربوطه بعنوان یکی از بهترین وزرا کابینه و چسبیدن به تفکرات اقتصاد دانهای نئولیبرال و طرفدار بازار آزاد در بدترین زمان ممکن، در طول یکسال و اندی اقتصاد را بسوی وضعیت فعلی سوق داده است. ضمناً بدلیل عدم توجه کافی به موضوع مهم اقتصاد مقاومتی و نداشتن برنامه و الگوی عملیاتی برای آن، نتوانست بموقع از این ظرفیت استفاده نماید. لذا خود کرده را تدبیر نیست!
آقای تاجر من یک پیشنهاد بهتر دارم و آن اینکه پول را بدهند به شما تا دست از سر مردم بردارید. چون اگر نظر شما اجرا شود و به جای اختصاص ارز به کالاهای اساسی به قشر آسیب پذیر پرداخت شود تورم سر به فلک خواهد کشید.
اگر دولت نمیتواند اجزایی را که مامور واردات کالاهای اختصاصی کرده کنترل کند و جلوی رانت را بگیرد. اگر اجزا و بدنه دولت، کالا با دلار ۴۲۰۰ وارد می کند و با دلار ۸۰۰۰ و ۱۰۰۰۰۰ به مردم می فروشد اگر بانکها دلار۴۲۰۰ دریافت می کنند و از طریق کوچه پشتی آنرا به قیمت بالاتر می فروشند بهتر است تعطیل کند. شما به جای پیشنهاد اصلاح بدنه دولت و محاکمه عناصر خاطی، دارید آدرس غلط به دولت می دهید. ۴۰ سال است به بهانه حمایت از تولید کننده داخلی بصورت مداوم و دوره ای از ارزش پول ملی کاسته اید و هربار بجای اینکه تولید کننده داخلی تولید را بهبود بخشد قیمت محصول خروجی اش را گران کرده است و از کیفیت کالایش کاسته است بجای اینکه صادراتش را افزایش دهد احتکار کرده است. تولید داخلی مرده است. شما برای نجات یک مرده، شانس خوشبختی و زندگی را از مردم جامعه گرفته اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
كاملا موافقم بهتر است آقاي پدرام سلطاني اصلاح را از اتاق بازرگاني شروع كند ...فرار مالياتي كه كار مردم ...اخذ ارز 4200 و عدم واردات كالا و با شركتهاي صوري ارز را در انسوي مرزها نقد و انتقال به داخل كشوذ و فروش به چهار برابر قيمت كه كار ما نيست تجار عزيز دارند انجام مي دهند
دلار 4200 که درست نبود بلکه خیانت بزرگی بود . جالب که ادامه دار هم شده با دلار 5700 .
نتیجه این تصمیم غلط را که همه دیدند چرا در بودجه امثال دلار را به 3200 بر نگرداندند ؟ این است نمایندگانی که به مجلس فرستادیم.
خب خب چه عجب یک مسئول خوش تیپ و متفاوت و شایسته رو دیدیم.
ما همه می دانیم که بالارفتن قیمت اجناس به ضرر مردم و پایین امدن دلار هم به سود دولت و حاکمیت است که این دو بشدت اتفاق افتاده است و اقای همتی و تیمش تمام و کمال دنبال همین هستند و در کنار این کلیه تولید کنندگان و کارگاه های تولید خوابیده و بیکاری کسب و کار بشدت افزایش یافته است .خدا به داد ما ن برسد و تازه هیچ وسایل خانگی و نیاز های اولیه کارگاه ها هم وارداتش را به صفر رسانده است برای اینکه دلار برای خودشان جمع کنند
نرخ ارز را هر چقدر می خواهند بکنند ولی یا ارزش ریال را به همان اندازه با دادن کوپن و سهمیه و.... بالا ببرند برای طبقه متوسط مثل کارمندان و کارگران ساده و یا مبلغ پرداختی جهت حقوق و مزایا به سقف 6 میلیون تومان در ماه برای سال 1397 و 1398 برسانند و یک معافیت مالیاتی برای کسبه و کشاورزان خرد 2 الی چند ساله پیش بینی کنند و به مدیریت بلند مدت نگاهی نداشته باشند ...
در کشوری که پس از 8 سال هنوز قادر به شناسایی نیازمندان نیست تا یارانه را بدرستی توزیع کند چگونه می شود در پرداخت مورد اشاره شما آنها را شناساییی کرد. روش مناسب تر همان شناسایی کالاهای وارداتی و کنترل توزیع آنها تا جامعه هدف است تا بتواند اثر خود را فشار تقاضا بر کالاهای اساسی بگذارد .
در عرصه اقتصاد و بازار و در شرایط استاندارد خودش مثل باز بودن بازار برای همه و ...
عرضه و تقاضا قیمت را مشخص میکنه یعنی اگر عرضه بیشتر از تقاضا باشه قیمت خود به خود میاد پائین به طور مثال عرض میکنم همین گوشت دولتی که مثلا برای تنظیم بازار عرضه میشه را در نظر بگیرید اگر در قصابی ها به وفور یافت بشه ظرف یک هفته وضعیت بازار را به تعادل میرساند شما فکر کنید هر زمان به قصابی مراجعه کنید میتوانید گوشت را با قیمت x ریال بخرید نه بحالت صفی که صبح برید تا ظهر بتونید دو کیلو بخرید ها، قطعا هم قیمت میاد پائین و هم وقتی اطمینان دارید که فردا هم هست پس فردا هم هست زیاد نمی خرید پس بازار به تعادل میرسه البته با عدم ثباتی که در بازار ایران بوجود آمده و به راحتی مردم به بازار اطمینان نمیکنند قدری طول میکشه تا به ثبات برسه ولی میرسه
در طرف دیگر اگر عرضه کمتر از تقاضا باشه مثلا فرض میگیریم مردم بیست کیلو گوشت نیاز دارند ده کیلو وارد بازار میشه خوب براش صف میکشند این کسری به فردا هم سرایت میکنه فردا کمبود بیشتر میشه و صف طولانی تر
در بحث دلار هم همین فرمول حاکمه
اگر دولت داشته باشه و عرضه کنه به مقداری بیشتر از تقاضای بازار قیمت دلار میاد پائین نه اینکه بالا بره شعاری هم نیست عملیه
ولی وقتی عرضه نکنه روز به روز اوضاع بدتر میشه و اعتماد مردم هم از روزهای قبل کمتر میشه و اوضاع را خرابتر میکنه
همه این بی ثباتیها به علت ایجاد انحصار و عدم مدیریت و عدم تخصص است که حادث شده به نظر شما کسی که وجدان داشته باشه میاد کاری را که نمیتونه را به عهده بگیره و به مردم کشورش این همه آسیب بزنه
آقاي سلطاني شما عضو هييت رييسه اتاق بازرگاني ايران هستيد لطفا در مورد يارانه نظر ندهيد و بگوييد در ارتباط با دلارهاي 4200 كه همكاران شما در اتاق هاي بازرگاني براي واردات كالا گرفتند و كالايي وارد نكردند و با شركتهاي صوري ان طرف مرز ها دلارها را گرفتند و در بازار سياه عرضه كردند چه مكانيزم كنترلي طراحي كرديد؟؟؟احتمالا بگوييد وظيفه دولت است ....بله وظيفه دولت است اما متاسفانه با فشار و لابي امثال شما در اتاق بازرگاني كه فرياد وامصيبتاي دخالت دولت در امر تجارت برمي آوريد اين نظارت هم توسط وزير عافيت طلب صنعت معدن و تجارت انجام نميشود ....اما آقاي سلطاني سالها تنها چيزي كه از بخش خصوص و همصنفان تاجر شما ديديم منفعت طلبي و فرار از نظارتهاي دولتي و رانت و سو استفاده بود ...ببينيد براي عضو شدن در اتاق هاي بازرگاني چه لابي هايي در اتاق هاي بازرگاني تهران و شهرستان صورت مي ژذيرد و متاسفانه افراد داراي پرونده هاي متعدد تخلف و رد صلاحيت شده با لابي و فشار نمايندگان مجلس وارد عرصه انتخاباتي شما ميشوند ......بعنوان يك استاد اقتصاد دانشگاه ريشه همه مسايل در رها شدن و عدم نظارت لبر بخش خصوصي است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر