بازدید 5792
انتقاد نائب رئیس مجلس به کثرت دانشگاه‌ها در کشور؛

آمریکا به این اندازه دانشگاه ندارد که ما داریم!

چرا با خیل فارغ التحصیلان بیکار مواجهیم؟ این سوالی است که اگرچه مسئولان آموزش عالی در کشورمان سعی دارند دلیل آن را در مختل بودن ارتباط دانشگاه و صنعت یا بازار کار یا بی توجهی به اموری مانند مهارت آموزی در دانشگاه‌ها نشان دهند، اما می‌توان پاسخ‌های ساده تری هم به آن داد.
کد خبر: ۸۸۰۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸ 21 February 2019
چرا با خیل فارغ التحصیلان بیکار مواجهیم؟ این سوالی است که اگرچه مسئولان آموزش عالی در کشورمان سعی دارند دلیل آن را در مختل بودن ارتباط دانشگاه و صنعت یا بازار کار یا بی توجهی به اموری مانند مهارت آموزی در دانشگاه‌ها نشان دهند، اما می‌توان پاسخ‌های ساده تری هم به آن داد.

پاسخی مانند آنچه مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می‌دهد: «متاسفانه در کشور حدود ۲۷۰۰ دانشگاه داریم؛ در هیچ جای دنیا به ویژه در کشور‌های توسعه یافته به اندازه ایران دانشگاه درست نشده است، اما برون‌داد دانشگاه‌های آن‌ها با دانشگاه‌های ایران بسیار متفاوت است. آمریکا به این اندازه دانشگاه ندارد که ما داریم.»

سخنانی قابل تامل که اگرچه بی نیاز از تفسیر به نظر می‌رسد، اما بد نیست نگاهی دقیق‌تر به آن بیاندازیم. نگاهی موشکافانه که نائب رئیس مجلس کوشیده در گفتگو با خانه ملت برخی نتایج نامطلوب آن را یادآوری کند، از جمله مشکلاتی که در زمینه رشد علمی در کشور، حتی با وجود تاکیدات موکد رهبر انقلاب در این زمینه دیده می‌شود.

مشکلاتی که به باور پزشکیان، می‌بایستی تجزیه تحلیل شوند تا علت بروزشان شناسایی شده و سپس به دنبال راهکار مناسب برای رفعشان باشیم، اما این گونه نمی‌شود. تجزیه و تحلیلی که می‌بایست در خصوص کثرت دانشگاه‌ها در کشورمان نیز صورت گیرد. وفور دانشگاه‌هایی که به تاکید پزشکیان، بسیاری از فارغ‌التحصیلان آن‌ها چشم انتظار دریافت پست و سمت از طرف دولت هستند.

دانشگاه‌هایی که روز به روز در حال تکثیر هستند تا جایی که آمار و ارقام حکایت از رقم خوردن وضعیتی عجیب در کشورمان دارد؛ وضعیتی که برای توصیف آن همین بس که اشاره کنیم کشور چین با آن جمعیت بسیار بسیار بزرگش، تنها حدود ۵۰۰ دانشگاه دارد و ایران بالغ بر ۵ برابر آن یعنی حدود ۲۷۰۰ دانشگاه!

آماری که اگر قرار باشد درباره برخی دیگر از کشور‌های جهان هم بیان شود، شاید کافی است اشاره کنیم که انگلیس ۲۹۱ دانشگاه و کشور آلمان ۴۱۲ دانشگاه دارند. اعداد و ارقامی که اگر باشد در میزان تولید علم و دانش مد نظر قرار گیرند، پی خواهیم برد که چقدر وضعیت دانشگاه‌های کشورمان در این حوزه نامطلوب و ضعیف است.

وضعیتی که موجب شده دانشگاه در کشورمان چیزی جز ادامه تحصیلات مدارس نباشد. تحصیلی به قصد دریافت مدرک و پیوستن به صف فارغ التحصیلانی که بسیاری شان چشم انتظار فرصتی مناسب برای استخدام در نهاد‌های دولتی یا وابسته به دیگر قوا هستند. فارغ التحصیلانی که اغلب احساس نادیده گرفته شدن رهایشان نمی‌کند چراکه خواسته هایشان در عرصه اشتغال جامه عمل نمی‌پوشد و مجبورند با چالش بیکاری یا کار در امور غیرمرتبط با تحصیلاتشان سر کنند.

شرایطی که اگرچه امثال نائب رئیس مجلس هم بر نامطلوب بودن و ضرورت تغییر آن تاکید دارند، اما ظاهرا قرار نیست تغییر کند و روز به روز در حال وخیم شدن است؛ وخامتی که برای توصیف آن همین بس که شمار دانشگاه‌های کشورمان در سال ۱۳۹۰ کمتر از ۲۴۰۰ دانشگاه بوده و حالا به حدود ۲۷۰۰ دانشگاه رسیده است؛ افزایشی برابر با کل تعداد دانشگاه‌های انگلیس در هفت سال!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
دانشگاه !!!!!! یا تجارتخانه !!!!!!
بله. خیلی خوب گفتید ولی بهتره که به فکر آموزشهای کاربردی و بهبود شرایط و رشته های هنرستانها کنید. واقعا چه لزومی به ورود همه به دانشگاه است؟ دانش آموزشی که مغزش پر است از حفظیات چه دردی میخواد از خودش دوا کنه؟ اما اگر واقعا هنرستانها تقویت بشن، رشته های کاربردی و مربیان ماهر و آزموده، چه بهتر از این . اینهمه هجوم به دانشگاه ها نخواهیم داشت
این رشد سرطانی دانشگاهها، منجر به بی ارزش شدن تلاشها و اعتبار مدارک دانشگاهای معتبر کشور هم شده است، بچه های دانشگاه های سراسری معتبر کشور سرخورده شده اند. دلیل آن نیز، وجود خیل فارغ التحصیلان دانشگاه های آزاد، علمی و کاربردی و ... هست که اغلب به سرعت فرصتهای شغلی رو پر میکنن هست. البته نه این که لیاقت داشته باشن، بلکه چون به حقوق های ناچیز راضی هستند و با همین کار صرفا چارت لازم وزارت کار یه کارفرما رو پر میکنن و خلاص.... عملا بود و نبودشون فرقی نداره

طیف دیگه هم شاغلینی در مراکز دولتی هستن که به برکت دانشگاهای در پیت در مملکت ارتقای شغلی میگیرن و همیشه سر بچه های درچه یک مملکت بی کلاه میمونه این موقع ها میگن خودتون برین اشتغال زایی کنین.... یه حرف مسخره و بی اساس
و همه فارغ التحصیلان حقوق این دانشگاهها ، کانون وکلا را مسئول اشتغال خود می دانند!!! و دشمنان نهاد وکالت هم با اینکه می دانند چنین چیزی شدنی نیست ، اشتغال این عزیزان را بهانه هزارن حمله و هجمه به این نهاد ۸۰ ساله مردمی کرده اند واقعا جای تاسف دارد
عمده اینها در واقع بنگاه های درآمدزایی هستند و از اصالت و هدف دانشگاه دور افتاده اند
دانشگاه چیزی رو درس میده که بازار احتیاجی به اون چیز نداره من از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر فارغ التحصیل شدم الان آبادان تو یه شرکت نیمه ایرانی استخدام شدم احتیاج یه اطلاعات حقوق دریا و مکاتبات با زبان انگلیسی دارم اما هیچدام را در تحصیل دانشگاه یاد نگرفتم در دانشگاه به من آمار و دروس سخت اقتصادی و اقتصاد سنجی و ادبیات و غیره درس دادند اما بازار این معلومات را نمیخواهد....
اکثر اینها دانشگاه نیستند بلکه بنگاه اقتصادی هستند که فقط برای کاسبی از شهریه های دانشجویان تاسیس شده اند و جالبه که با کاهش آمار دانشجویان از بیشتر این دانشگاهها فقط یه ساختمان باقی مانده و عده ای کارمند که حالا بیکار میشوند .
دانشگاه؟بگو یه پله بالاتر از دبیرستان.یا شایدم همان دبیرستان غیر انتفاعی.
بابا اسمن دانشگاس .
1. محل جذب سرمایه و درامد برای یک عده
2. مرکز چاپ و نشر انواع مدرک بدون تخصص
3.ایجاد سرگرمی و اشتغال کاذب برای جماعت بیکار به مدت چندسال
اینا همش نعمته قدر بدونین . دیگه
بیزنس چاپ مدرک تحصیلی بی پشتوانه به حدی داغ است که به اسانی در این مملکت نمیتوان از ان چش پوشید
اگر بجای اینهمه دانشگاه کیفیت آنها را بالا می بردیم خیلی بهتر بود . واقعا بخشی از دانشجویان که فارغ التحصیل می شوند به اندازه کلاس دهم مدارس اروپایی دانش ندارند مدارک آنها ارزش ندارد . سواد کار و سواد تحصیلی و سواد اجتماعی ندارند. فقط نام و مدرک دارد که بدرد هیچ کاری نمی خورد.
چون‌در امریکا دانشگاه مدرک‌فروشی وجود ندارد؟؟؟!!! افتخار میکنید که با تاسیس هزار نوع دانشگاه (ازاد .پیام نور و...) دارید در این مملکت مدرک فروشی میکنید ؟؟؟!! تا حالا در کلاس دانشگاه ازاد نشسته اید که ببینید چگونه تحصیل میکنند.فروش ترم ایا میخواهید حضور داشته باشید یا نه میخواهید امتحان بدهید یا نه و.... هر کدام نرخ خودر را دارد؟؟؟!! بله در غرب اینگونه بی در و پیکر دانشگاه وجود ندارد .اما فارغالتحصیلان ان دانشگاه ها کجا و فارغ تلتحصیلی دانشگاه ۶ای ایران کجا!!!!!!!! پس بی خودی سرخودتان و سر ملت شیره نمالید.
نگو دانشگاه بگو دکانهای تولید بیکاران بیسواد .
دانشگاه های بقیه کشورها تجارتخانه نیستند برای همینه تعداشون به اندانزه جمعیتشونه
اقای پزشکیان یکی از دلایل تعدد دانشگاهها فشار زیاد همکاران شما در تاسیس دانشگاه در حوزهای انتخابیه خود است و فشار زیاد بر دایر بودن انها حتی بدون وجود دانشجو است. ایا خود شما حاضر هستید در حوزه انتخابیه خود تعداد دلنشگاهاتون کم بشه. نه.
پس شما نماینده ها اول از خودتون شروع کنید
سیستم دانشگاهی ایران شده کپی پیست و دزدیدن آثار علمی بقیه...فقط کافیه یه قدمی تو راسته ی کتاب فروشی انقلاب بزنید، ببینید پایان نامه نویس ها و آی اس آی نویس ها چه پولی دارن به جیب میزنن، تمام ژورنال های معتبر دنیا به مقالاتی که از طرف ایران ارسال میشن با دیده ی تردید نگاه می کنن چون تعداد زیادی از مقالات ارسالی از ایران داده سازیه و تمام داده های موجود در مقاله ساختگی هست، طرف باید هزار تا مدرک براشون بفرسته که آقا من واقعا این پژوهش رو انجام دادم... مجلات داخلی هم که اصلا حرفش رو نزنیم بهتره
کوته بینی شما و بی عرضگی دولت که همه مشاغل را در دست خودش گرفته را رها کردی چسبیدی به تعداد دانشگاه ها. دول خارجی از همین دانشگاه ها و ظرفیت آموزشی خالی از طریق دانشجوی خارجی دلار بدست می آره.
ای کاش یک چیز خوبی از این دانشگاهها در می اومد!!!!!!!!
فقط فله ای مدرک می دهند!!!!!!!
من از رییس شریف مجلس عذرخواهی میکنم.. اگر اطلاع داشته باشید مدتهاس عدده ای از مردم با هم تصمیم میگیرند پولهای خود را روی دایره میریزند و تصمیم به تاسیس دانشگاه میگیرند...هر چقدر مسيولان دلسوز به مردم هشدار میدهند متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد.. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از قضا کاری از دستش بر نمیاید... به نظر بنده ی حقیر باید به شکل ضربتی با مردم برخورد و از تاسیس دانشگاه های بیشتر بدون نظارت جلوگیری کرد.
ما به اندازه هارت وپورتمون داریم اونها به اندازه علم وعملشون
یکی از دلایل عدم رشد اقتصادی ما همین افزایش بی حساب و کتاب فارغ التحصیلان دانشگاهی هست در حالی که باید 5 دیپلم به سر کار بروند تا برای یک لیسانسیه شغل ایجاد شود . همه چیز در مملکت ما کاذب شده مثل همین تحصیلات .
یکی نیست بررسی کنه که این همه دانشگاه غیرانتفاعی تاسیس شده درایران بعدازانقلاب متعلق بهچه کسانی است وچگونه تاسیس گردیده اند؟
همه فقط حرف میزنند کسی عمل نمیکند. وضع از اینکه گفته میشه بدتره خیلی هم بدتره.
لطفا آقای پزشکیان بفرمایند هر دانشگاه آمریکا یا چین چند نفر دانشجو دارد این در حالی است که اکثر دانشگاههای ما هرکدام بیش از 1000 تا 3000 دانشجو ندارند فکر نکنم تعداد دانشجویان آنها هم مثل دانشگاههای ما باشد لطفا عوام فریبی نکنید اطلاعات را درست و کامل به مردم بدهید چون همه به اندازه خود قدرت درک دارند که سخنان باد هوا را از راست تشخیص دهند
دانشگاه آنجا را بازنگری مقایسه میکنی؟?؟

اینجا بعد از تمام شدن درس اینقدر بی‌سوادن که حال آدم بهم میخوره چون با التماس و رشوه نمره گرفتن
و اینکه در هر دهات کوره دوتا صندلی گذاشتن کنار یک سوپری و اسم دانشگاه آزاد روش گذاشتن
خجالت نمی کشید این حرفهار و میزنید؟
فارغ التحصیلانی که فقط مدرک را با پرداخت شهریه های سنگین گرفته اند و جیب متولیان دنشگاهی را پر کردند و قربون بی سوادیشون
اونم چه دانشگاه هایی ....
دانشگاه های ما اسم دانشگاه دارند اما نه آزمایشگاه با تجهیزات درست و حسابی دارند نه کارگاه مجهزی.
دانشگاه آزاد و پیام نور و غیره خاکی که بر سر جوانان ریخته شد.
دانشگاه آزاد و پیام نور و غیره
بسمه تعالی
دانشگاه یا تولید مدرک بی علم و عمل، به واقع نام دانشگاه بر دانشگاه های آنها حاکم است.
مردم ایران خودتان انتخاب کردید اینگونه زندگی کنید...!!!!
ما در ایران به اندازه سه کشور آلمان، فرانسه و بلژیک با هم دانشجوی در گردش داریم. حالا جطور میشه برای این همه دانشجو کار ایجاد کرد و اصلا آیا این دانشجویان قادر به حل مشکلات مملکت هستند را زمان ثابت خواهد کرد.
نشان می ده هنوز مونده به ما برسن ...
دانشگاه برای تامین نیروی متخصص مورد نیاز جامعه و دولت تاسیس می شود. در کشور ما منظور از تاسیس وانشگاه چیز دیگری است برای همین برونده آن متفاوت از برونده دانشگاههای عادی در جهان است.
درعوض ما تعداد زیادی فارغ التحصیل بیسواد داریم که امریکا ندارد
دانشگاه تا بخواهی در ایران داریم حتی از سوپر مارکتها هم بیشتر شده اما امار بیکاران افراد تحصیلکرده را هم ببنید .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر