بازدید 3251
عبده تبریزی:

میزان تامین مالی ابزار ارزیابی کارایی بازار سرمایه

استاددانشگاه و اقتصاددان گفت: در گذشته شاخص بورس به عنوان معیاری برای ارزیابی کارایی بورس مطرح بود، ولی امروزه توانایی و قابلیت بورس برای تامین مالی گویای کارایی بازار سرمایه است.
کد خبر: ۸۷۹۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ 18 February 2019

میزان تامین مالی ابزار ارزیابی کارایی بازار سرمایهاستاددانشگاه و اقتصاددان گفت: در گذشته شاخص بورس به عنوان معیاری برای ارزیابی کارایی بورس مطرح بود ولی امروزه توانایی و قابلیت بورس برای تامین مالی گویای کارایی بازار سرمایه است.

به گزارش تابناک اقتصادی، دکتر حسین عبده تبریزی با تاکید براین مطلب مهم که شرایط اقتصادی تعیین کننده ابزارهای مالی بورسی گفت: در زمان استفاده از این ابزارها لزوم توجه به شرایط اقتصادی و هدف از طراحی این ابزار‌ها باید در نظر گرفته شود. علاوه بر این موضوع توجه به درجه متفاوت تاثیر این ابزارها در بازارهای مختلف مستلزم تحقیقات کافی برای انتخاب ابزارهاست.

عبده با اشاره به تحریم‌ها و نقدینگی به عنوان مسایل محوری اقتصاد کشور، افزود: در خصوص تحریم‌ها دولت اقدامات مختلفی در این زمینه انجام داده و پیش‌بینی می‌شود که راهکارهای مقابله با تحریم‌ها از سوی دولت تعبیه شود.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص تاثیر سیاست‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه، جذابیت ابزارهای مالی بازار سرمایه برای تامین مالی را به چند دلیل دانست.

عبده تبریزی ادامه داد: نخستین عامل به تنگناهای اعتباری بانک‌ها بر می گردد، بحران بانکی طی چند سال اخیر شرایطی را به وجود آورده که تامین مالی از طرف بازار پول چندان ممکن نبوده، دومین عامل لزوم نقدینگی بیشتر در جامعه بوده و با توجه به رشد نرخ ارز طی یکسال گذشته نیاز به سرمایه در گردش، دولت را مجاب می‌کند که به سمت ابزارهای مالی بازار سرمایه حرکت کند.

عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه سومین عامل نیاز‌های ضروری بوده، گفت : دولت برای تکمیل پروژه‌های عمومی خود نیاز به استفاده از ابزارهای مالی مختلف دارد. در این شرایط، تنوعی که در بازار سرمایه وجود دارد، گزینه بسیار مناسبی برای دولت به شمار می‌رود. همچنین توسعه بازار سرمایه از اوایل دهه ۸۰ نیز مزید بر علت است که دولت‌ها از پشتیبانی بازار سرمایه بیشتر بهره‌مند شوند.

مزایای استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه برای دولت

عبده تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مزایای استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه برای دولت پرداخت و تصریح کرد: هزینه‌های جانبی کمتر، بازار محورتر بودن در این مفهوم که سیستم عرضه و تقاضا در این ابزارها قابلیت تنظیم موثرترهزینه‌ها را داراست.

وی با تاکید براین موضوع که تامین مالی به وسیله ابزارهای بورسی اهرم بسیار قوی برای افزایش وجوه خصوصی بوده، اظهار کرد: این موضوع از یک سو با خصوصی سازی و افزایش گسترده حضور مردم و از سوی دیگر با تامین مالی بسیار پایدارتر از کمک‌های دولت به پروژه‌های بزرگ عمومی، اطمینان از تداوم جریان نقدینگی را افزایش دهد.

عضو شورای عالی بورس رشد نرخ ارز طی یکسال گذشته و نیاز دولت به سرمایه در گردش را محرکی برای حرکت به سمت استفاده از ابزارهای مالی بازار سرمایه دانست.

وی با اشاره به سیاست ها و تلاش های دولت و بانک مرکزی طی ماه های اخیر برای هدایت و کنترل نقدینگی گفت: دولت باید صادرات را به هر نحو ممکن ادامه دهد و راهکارهای تعامل با دیگر کشورها را بیابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر