بازدید 14869
۴

ماجرای شبانه جنجال گشت در نارمک

کد خبر: ۸۷۹۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 17 February 2019

به گزارش «تابناک»، شهرزاد همتي در مطلبی در روزنامه شرق نوشت:

«من کاري خواهم کرد که با کمک پليس زحمتکش کشور در سراسر خيابان‌ها، امنيت واقعي مستقر شود و دختران ما در خيابان احساس امنيت کنند. من نخواهم گذاشت مأموري بي‌نام‌و‌نشان از کسي سؤال کند. دختران جامعه ما خود حافظ حجاب و عفاف هستند»؛ اين بخشي از سخنان حسن روحاني در روزهاي انتخاباتي سال 92 بود؛ انتخاباتي که پس از آن، او با رأي مردم اميدوار رئيس‌جمهور شد. چنين وعده‌هايي پس از تجربه هشت سال دولت پرتنش احمدي‌نژاد که تجارب گشت ارشاد نیز بخشي از آن بود، چشم‌اندازي بهتر از آينده وعده‌داده‌شده نشان مي‌داد؛ اما اکنون و در روزهاي پاياني سال 97، بازهم برخوردهاي گشت ارشاد که در سال‌هاي قبل فعاليت و حضورش کمتر شده بود، دیده می‌شود؛ با اين تفاوت که اين‌بار، کار به اسلحه‌کشي و شليک تير هوايي مي‌کشد.

بر اساس روايت‌هاي منتشرشده از ماجراي اتفاق اخير، پس از اقدام مأموران گشت ارشاد به بازداشت دو دختر جوان، تعدادي از افراد حاضر در محل، شروع به اعتراض به اين ماجرا کرده و تلاش مي‌کنند مانع از بازداشت و بردن آنها شوند. در اين بين، برخي افراد نيز به ون مأموران گشت ارشاد حمله کرده و درِ ماشين را از جا کنده‌اند. کار به برخورد فيزيکي کشيده است و در نهايت، مأموران پليس براي متفرق‌کردن اين افراد اقدام به شليک هوايي کرده‌اند. اين اتفاق در منطقه نارمک واقع در شرق تهران رخ داده است.

روز گذشته فيلم‌هاي اين برخورد در شبکه‌هاي اجتماعي، کانال‌ها و گروه‌هاي خبري در تلگرام دست‌به‌دست شد. در اين فيلم يک‌دقيقه‌اي که با گوشي تلفن همراه گرفته شده، شهروندي مي‌گويد در نتيجه درگيري بين برخي شهروندان با مأموران انتظامي، درِ خودرو ون از جا کنده شده است.

تماس با مسئولان انتظامي تهران بزرگ براي گرفتن خبری موثق در‌اين‌باره تا زمان تنظيم اين گزارش بي‌نتيجه بود. پس از تلاش‌هاي خبرنگار «شرق» براي تماس با مأموران انتظامي، عاقبت همان خبر منتشرشده در خبرگزاري‌ها در گفت‌وگوي تلفني «شرق» با يکي از مسئولان واحد اطلاع‌رساني پليس پايتخت اعلام شد. او با بیان اينکه اين رويداد تأييد مي‌شود و زمان آن جمعه‌شب گذشته بوده است، درباره وقوع اين اتفاق گفت: مأموران گشت امنيت اخلاقي به دو خانم جوان که پوشش و حجاب مناسبي نداشتند، تذکر دادند که بعد از چند دقيقه تعدادي از شهروندان دور آنان جمع شدند تا مانع انتقال آن دو خانم شوند. در اين ميان، چند جوان در کار پليس اخلال ايجاد کردند و مأموران نيز براي متفرق‌کردن افراد، مجبور به شليک هوايي شدند. پس از اين ماجرا، حاضران در صحنه نيز متفرق شدند و موضوع خاتمه پيدا کرد.

اين اولين‌باري نيست که برخورد گشت ارشاد با مردم خبرساز مي‌شود؛ در يک سال گذشته، افکار عمومي، رسانه‌ها و چهره‌هاي شناخته‌شده بارها رفتار گشت ارشاد را نقد کرده‌اند. در يک سال اخير، چند برخورد گشت ارشاد بازتاب گسترده رسانه‌اي داشت. آبان گذشته برخورد ماشين گشت ارشاد با دانشجويان دانشگاه آزاد، افکار عمومي را تحت تأثير خود قرار داد. پس از انتشار ويدئوي اين درگيري در فضاي مجازي، اعتراض‌ها به عملکرد گشت ارشاد و همچنين دانشگاه آزاد آغاز شد. ماجراي ويدئو از اين قرار بود كه يك ماشين گشت ارشاد در محوطه دانشگاه آزاد سوهانك تهران، به سمت دختري كه به سپر جلوي آن چسبيده بود، حركت مي‌كند و هر آن ممكن بود اين دختر زير گرفته شود. از قرار معلوم، ماجرا در پاركينگ دانشگاه و در حضور جمعي از دانشجويان رخ داده و يك نفر نيز از بالاي يك ساختمان مشرف به صحنه، از ماجرا فيلم‌برداري کرده بود. پخش همين فيلم هم ماجرا را رسانه‌اي كرد.

نقدها به اين اتفاق چنان گسترده شد که حتي بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد نيز واکنش نشان داد و اقدام به صدور بيانيه کرد. در بيانيه اين تشکل دانشجويي آمده بود:‌ «بسيج دانشجويي تهران مركز به عنوان يك تشكل انقلابي دانشجويي كه از بدنه خود دانشجويان تشكيل شده و با توجه به وظيفه ذاتي خود، همواره همراه و در كنار دانشجويان قرار گرفته است و جزء لاينفكي از حركت دانشجويي بوده و خواهد بود؛ لذا در مسير اين همراهي، ضمن ابراز تأسف نسبت به اتفاقات پيش‌آمده مورخ 5/آبان ماه/97 كه در اثر رفتار خودسرانه و سليقه‌اي تني‌چند از پرسنل نيروي انتظامي در محوطه بيرون دانشگاه رخ داد، اين عمل باعث آزردگي خاطر و ازبين‌رفتن سلامت فكري دانشجويان شده است. همچنين معتقد است كه هرگونه تذكر و برخورد بايد در چارچوب موازين اسلامي و اخلاقي، با تدابير صحيح و تأثيرگذار صورت بگيرد و از سوي ديگر دانشجو نيز بايستي ضمن رعايت شئونات اخلاقي و اسلامي، در مسير صيانت از حرمت و جايگاه اجتماعي خود، پوششي متناسب با فضاي آموزشي برگزيده تا به واسطه رفتار اشتباه و پوشش نامناسب تعدادي از آنان، شأن ساير دانشجويان نيز خدشه‌دار نگردد».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۰
انتشار یافته: ۴
امر به معروف و نهی از منکر و شرایط آن را خیلی ها می دانند ولی چگونگی اجرای امر به معروف و نهی از منکر خیلی مشکل است، در مواردی ظرفیت چگونگی امر به معروف داشته ام انجام دادم و در مواردی احساس کردم خارج از توانایی بنده است تنها با یک نگاه جدی اکتفا کردم. چگونگی اجرا خیلی مهم است.
روزگار غريبي است نازنين.
در آخر الزمان عوض امر به معروف و نهی از منکر نهی از معروف و امر به منکر می شود به چه علت جلو اجرای قانون توسط پلیس گرفته می شود
درگیری با پلیس ابدا!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار