بازدید 2858
۱

مشکل صادرات گندم روسیه و قزاقستان به ایران حل شد

ایران، روسیه و قزاقستان یادداشت تفاهم همکاری در تجارت گندم امضا کردند که به موجب آن مشکل مالی صادرات گندم به ایران حل شد.
کد خبر: ۸۷۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲ 15 February 2019

به گزارش فارس به نقل از رویترز، دبیرکل انجمن‌های صنایع غذایی ایران گفت: ایران، روسیه و قزاقستان در سازماندهی تامین هزینه قرارداد گندم که می‌تواند عرضه گندم به ایران را 2 برابر یا 3 برابر کند، پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

این مذاکرات سال گذشته آغاز شد، اما به علت مسائل مالی متوقف شد. بر اساس این قرارداد روسیه و قزاقستان، گندم آسیابان های ایران را تامین و در عوض آنها آرد حاصل از این گندم ها را به عراق ارسال می کنند؛ بازاری که در اختیار ترکیه و کشورهای دیگر است.

ایران، روسیه و قزاقستان روز سه شنبه یادداشت تفاهم همکاری در تجارت گندم امضا کردند. این یادداشت تفاهم بخشی از یک مذاکرات گسترده تر در زمینه ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران، روسیه و قزاقستان و دیگر کشورهای همسایه است.

کاوه زرگران به رویترز گفت: «در این توافق نامه جدید سه جانبه، ذکر شده که خریدار می تواند از یک خط اعتباری که توسط بانک گشایش یافته، استفاده کند. از این رو تامین مالی این قرارداد که سال گذشته نگرانی اصلی بود، تامین می شود.» وی نام بانک‌هایی که می‌توانند چنین خط اعتباری را بگشایند، ذکر نکرد.

وی افزود: «در این مورد، ترانزیت و سوآپ گندم از روسیه و قزاقستان افزایش خواهد یافت.»

ایران تا زمانی که در سال 2016 به خودکفایی گندم رسید، یکی از بزرگ ترین بازارهای گندم روسیه بود. با این حال، آسیابان های خصوصی ایران که اجازه ندارند از گندم داخلی برای صادرات آرد استفاده کنند، هنوز به واردات گندم نیاز دارند.

زرگران توضیح داد: ایران می تواند آردی تولید از گندم روسیه را به کشورهای عراق و افغانستان صادر کند.

وی ادامه داد: «در این رابطه، واردات گندم به ایران 2 یا 3 برابر می شود.» 137 هزار و 500 تن گندم در سال تجاری 18-2017 از روسیه به ایران صادر شده است.

زرگران ایران در سال به 7.5 میلیون تن ذرت نیاز دارد و همچنین در نظر دارد تا 3 میلیون تن از این میزان را سال آینده شمسی از روسیه وارد کند.

وی افزود این کشور همچنین به 3 میلیون تن جو نیاز دارد که انتظار می رود 1.5 میلیون تن از آن را از روسیه وارد کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ما گندم وارد میکنیم؟ مگه خود کفا نبودیم...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار