بازدید 10670

پارسایی: خرید خودرو از خودروسازهای داخلی ریسک است/ خجسته: این پیش فروش به مثابه غارت مردم است

همین چند وقت پیش بود که ۱۵ هزار تن در طرح پیش‌فروشی شرکت کردند که نه خودرو پیش‌فروش شده معلوم بود چیست و چه قیمتی دارد و نه دقیقا تاریخ تحویل آن مشخص بود. با اینکه انتقادهای بسیاری نیز به این نحوه فروش شد، باز هم خودروسازان پیش‌فروش خودرو را از سر گرفته اند.
کد خبر: ۸۷۸۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 13 February 2019

پارسایی: خرید خودرو از خودروسازهای داخلی ریسک است/ خجسته: این پیش فروش به مثابه غارت مردم استاین روزها، بازار خودرو آنقدر برای جریان نقدینگی جذاب شده که بسیاری از شهروندان حاضرند در طرح‌های ‌پیش‌فروش نامتعارف خودروسازان نیز شرکت کنند، حتی اگر علاوه‌ بر قیمت و زمان دقیق تحویل، مدل خودرو نیز نامعلوم باشد.

به گزارش «تابناک»؛ همین چند وقت پیش بود که ۱۵ هزار تن در طرح پیش‌فروش شرکت کردند که نه خودرو پیش‌فروش شده معلوم بود چیست و چه قیمتی دارد و نه دقیقا تاریخ تحویل آن مشخص بود و خلاصه آنکه با اینکه انتقادهای بسیاری به این نحوه فروش شد، باز هم خودروسازان پیش‌فروش خودرو را از سر گرفته اند.

این در حالی است که تخلفات بسیاری در پیش‌فروش قبلی خودرو‌ها از سوی خودروسازی‌ها شده، به گونه ای که طبق ماده 5 آیین نامه فروش خودرو ـ که توسط هیأت وزیران صادر شده ـ سقف پیش‌فروش و شرایط مورد نیاز نادیده گرفته شده بود.

بنا بر این آیین‌نامه، صدور مجوز پیش‌فروش برای خودرو‌های تولید داخل، منوط به ارائه اسناد معتبر مبتنی بر وجود قطعات منفصله مورد نیاز در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی یا اسناد حمل و یا گشایش اعتبار است، حال آنکه خودروسازها هم اینک ادعا می کنند که دلیل دیرکرد در تحویل خودروهای پیش فروش، اعمال تحریم های جدید بوده است.

با وجود این، بار دیگر خودروسازی‌ها اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند و به نظر می رسد جذب نقدینگی مردم در آشفته بازار اقتصادی کشور به مذاق خودروسازی‌ها ـ که خود را بی رقیب در این بازار می دانند ـ خوش آمده و با اینکه هم اکنون با بحران شدید قطعات روبه رو هستند نیز نمی توانند از خیر این سود کلان بگذرند.

ظاهرا قدرتشان هم آنقدر زیاد هست که انتقادهای چند نماینده مجلس و رسانه های منتقد نیز در آنها اثر نداشته باشد و آنها همچنان یکه تاز بازار بی رقیب و رونق اما پر از دلال باشند.

بهرام پارسایی، از معدود نمایندگان مجلسی است که به این وضعیت اعتراض دارد و این نوع فروش را مغایر با معیارهای اقتصادی و حتی حقوق شهروندی می داند.

این نماینده با انتقاد از آغاز دوباره پیش‌فروش خودرو گفت: براساس قواعد و آیین‌نامه‌های دولت، پیش‌فروش خودرو شرایط خاصی دارد؛ صدور مجوز پیش‌فروش مستلزم آن است که خودروساز، یا قطعات موردنیاز خود را در انبار شرکت یا گمرک جمهوری اسلامی ایران داشته باشد یا اسناد حمل و گشایش اعتبار را در دست داشته باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: هم اکنون خودروسازان عدم تحویل بموقع خودروهای پیش‌فروش شده قبلی را با دلایلی مانند نبود قطعات موردنیاز برای تولید در اثر تحریم، توجیه می‌کنند. در حال حاضر که شرایط تغییری نکرده و قطعه‌ای وارد نشده، شروع مجدد پیش‌فروش خودرو تخلف است و دستگاه‌های نظارتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر اقدامات خودروسازان و پیش‌فروش خودرو نظارت کنند.

وی بیان کرد: در صورتی که دستگاه‌های زیربط به موضوع پیش‌فروش دوباره خودروسازان رسیدگی نکنند، با توجه به مفتوح بودن پرونده خودروسازان در کمیسیون اصل 90، این کمیسیون به این موضوع ورود خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توان هشداری به مردم در مورد ثبت نام یا عدم ثبت نام در پیش‌فروش خودرو داد، اظهار کرد: بازار خودرو در ایران انحصاری است و مردم به جز خرید خودروی داخلی، حق انتخاب دیگری ندارند. در حال حاضر نام نویسی برای خرید خودرو ریسک است، چون خودروسازان تجربه ناموفق پیش‌فروش‌های قبلی را دارند.

پارسایی ادامه داد: به رغم اینکه شرکت در پیش‌فروش خودرو ریسک بزرگی است، مردم ناچارند در این پیش‌فروش‌ها شرکت کنند، چون حق انتخاب دیگری ندارند. رقابتی کردن بازار خودرو تنها راهکار حمایت از مردم و جلوگیری از بروز مشکلات مجدد در این حوزه است.

همچنین امیر خجسته عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع، گفته است: این شرکت‌ها 400 هزار تعهد دارند، ولی به هیچ یک از آنها عمل نکرده‌اند و از تمام مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند؛ باید گفت، هرچند خودروسازان مشکلاتی دارند، نباید با غارت مردم منابع مالی خود را تأمین کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از فروش خودرو، آن هم 5 درصد زیر قیمت بازار آزاد، خاطرنشان کرد: این روش قیمت‌گذاری منطقی نیست چراکه قیمت ها در بازار توسط دلالان تعیین می‌شود و با تشکیل باند و شبکه های اقتصادی، قیمت‌های موردنظر خود را بر بازار حاکم می کنند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان به رغم عمل نکردن به تعهدات، دوباره پیش فروش خودرو را شروع کرده‌اند؛ این پیش فروش به مثابه غارت مردم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۰
چنین افرادی هدفشان همین صنعت نیم بند و بیکار شدن چند صد هزار کارگر است. آقای پارسایی سعی کند مشکلات را حل کند نه آنرا از بین ببرد
خودرو ساز خارجی رو که بستید
خرید از خودروساز داخلی هم که ریسکه
پس چی؟
مردم بمیرن؟
زمان ثبت نام:بهمن 96 به مناسبت دهه فجر
موعد تحویل :1 تیر 97
نوع خودرو :دنا پلاس توربو شارژ
زمان حال:اواخر بهمن 97
وضعیت تحویل: خدا داند
کیفیت خودرو: :-)
نحوه پاسخگوئی ایران خودرو: صبر کنید
علی برکت الله
خدا وکیلی یعنی اینقده ناتوان مستحصل هستید در تولید خودرو؟!
چرا اجازه نمیدهید نیروهای انتقلابی بیایند پای کار و این صنعت بیمار را درمان کنند ؟!
تا کی میخواهید با لابی گری و مافیا بازی صنعت حقیر را سرپا لگهدارید .
این مافیا بازی داره به ضرر اعتماد مردم نسبت به مبارزه با فساد و انحصار گری تموم میشه
لطفا دست از سر این صنعت بیمار بردارید تا شکوفا بشه.
مردم همه چیز را میفهمند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
خب میخواستی نخری
سعدی فرموده:

چو منعم کند سفله را روزگار .... نهد بر دل تنگ درویش بار
دزدی در روز روشن با چراغ سبز دولت و خرید کورکورانه مردم.

لیاقت خریداران بهتر از این نیست.حقشان همین است.
صدبار کمپین را شکستند و در آخر قربانی شدند. حقتان همین است
آقا مردم که ثبت نام میکنند .دیگه چی میخوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این ملت همیشه در صحنه غلام این خودروسازی هستن... ریسک و این جور چیزها حالی شون نیست...
2
ملت به رغم انتقادها به خودروساز داخلی بسیار اعتماد دارند.
چیزی را که نه معلوم است چیست؟ نه قیمت آن چقدر است و چه وقت تحویل میدهند را هم پیشاپیش ابتیاع می فرمایند.
صد در صد وقتی ما مردم تفکر کافی در مواجهه با این اجحاف رو نداریم! لیاقتمون همین خودروساز داخلی هست! هر وقت عاقل شدیم باید کالای بهتر طلب کنیم! و از ماست که بر ماست...
اونهایی که علیرغم اینهمه تجربه تلخ و هشدار، میرن توی طرح های پیش فروش مضحک و غارتگرانه ثبتتام میکنن هم جزو عوامل خرابی اوضاع خودرو هستن.
مراجع تقلید در باره این نوع بیع که نه مورد خرید و فروش و نه قیمت مشخص نیست و بیع مجهول است هیچ نطری ندارند؟ آیا این نوع معامله اصلا حلال و مباح است یا حرام؟
تنها راه نجات از شیاطین خودرو سازی ایران آزاد سازی واردات خودرو است وبس در اینصورت پوزه شون به خاک مالیده میشود.در عجبم کشوری که مسولان کشور دم از عدالت میزنند ولی چشم خودشون رو به غارت مردم توسط این زالو صفتان بسته اند.
تو پیش فروش زده قیمت غیر قطعی! رنگ نامشخص! تحوبل 8 ماه دیگه!
حالا 8 ماه دیگه ممکنه پراید 40 میلیونی بشه 80 میلیون. (طبق روال)!
قطعا ریسک بالایی داره. مخصوصا برای مصرف کننده. که معمولا قشر ضعیف جامعه است. و موقع تحویل کلی پول باید جور کنه تا ماشین تحویل بگیره.
قیمت ها در این بازارهای شیر در شیر توسط خودروسازان و دلالان و فرصت طلبان دست در دست یکدیگر انجام میشود تا آخرین لایه پوست ملت هم کنده شود. جناب وزیر مربوطه که با برنامه بی سر و ته وعده کاهش منظم و مکرر پنج در صدیهای قیمت خودرو را داده بودند آیا این قافله را به سر مقصدی رسانده اند یا همچنان مثل قوم حضرت موسی (ع) نیازمندان به خودرو سرگردان صحرای تور و سینا بمانند؟
غارت مردم بی پناه چه فرقی با حمله کشور خارجی داره؟
پولش میره توجیب مافیای خودرو
همین چندهزار میلیارد تومنی که میخوان به این فرغون سازا کمک کنن رو با خط تولید همین فرغونا واگذار کنن به یه شرکت خارجی، کارگر ایرانی هم که به لطف آقایون شده ارزونترین کارگر دنیا توو خط تولید مشغول باشن، اونوقت ببینین همین کارخونه هایی که مدیراش هرروز میگن ضررده هستن چطور به سوددهی و تولید خودروی خوب میرسن.
خود کرده را تدبیر نیست
چه گویم که از نا گفتنش بهتراست..هرچه بر سر ما مردم بیاورند حقمان است...کی از خواب بیدار شویم خدا داند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار