بازدید 2527

فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) در مورد مسائل متفرقه مسجد

فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره) در مورد مسائل متفرقه مسجد
کد خبر: ۸۷۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 09 February 2019

فتاوای آیت الله العظمی گلپایگانی (قدس سره)

مسائل متفرقه مسجد
سؤال 106 - ساختن حوضخانه در زير جاده براى مسجدى كه حوضخانه ندارد (با رعايت سفت كارى جاده بطورى كه به عابرين ضرر نرسد) جائز است يا نه؟.
جواب: اگر مضر به عابرين نباشد اشكال ندارد

سؤال 107 - در مواليد حضرات ائمه صلوات الله عليهم اجمعين در مسجد، مجلس گرفته اشعار مىخوانند و موقع خواندن اشعار، كف مىزنند، كف زدن در مسجد چه صورت دارد؟.
جواب: به نظر اينجانب، خالى از اشكال نيست ممكن است جزء لهويات، محسوب شود

سؤال 108 - آيا كمك مسلمانى را كه به نماز و روزه و احكام ديگر پابند نيست براى ساختن مسجد و حمام مىتوان پذيرفت يا نه؟.
جواب: مانعى ندارد

سؤال 109 - دهى كه مردم آن، مسيحى بوده‌اند و فعلا متوارى شده‌اند و مسلمانان بجاى آنها ساكن و متصرف شده‌اند كليسائى دارد آيا مىتوان اين كليسا را كه بدست مسيحى ساخته شده و يقين به نجس بودن مكان آن دارند مسجد نمود؟.
جواب: جائز است كليسا را مسجد نمود و با احتمال آن كه بناء و عمله، مسلم بوده‌اند و نجس نشده اشكال ندارد، و با فرض علم به نجاست، در صورت تمكن، ظاهر آن را تطهير كنند كافى است

سؤال 111 - در پشت مسجد جامع يزد، زمينى بائر افتاده و مالك آن مجهول است ولى از قديم، شهرت تامه داشته كه متعلق به مسجد جامع است آيا اجازه مىفرمائيد در آن زمين كتابخانه عمومى بسازند؟.
جواب: اگر محتمل است مالك داشته باشد احتياطا بابت مظالم به فقيرى بدهند و او براى كتابخانه، واگذار نمايد بعد مجازند براى مسجد كتابخانه بسازند

سؤال 113 - زمينى است موقوفه براى مسجد معينى كه در حدود، دويست هزار تومان ارزش دارد، چون در وسط آبادى قرار گرفته، مزبله اى است براى محل و اهالى روستا، و مسجد مزبور هيچ گونه احتياجى ندارد. و جهت آب لوله كشى، اهالى در مضيقه قرار گرفته‌اند، اجازه مىفرمائيد، زمين مذكور را فروخته و براى مخارج آب لوله كشى استفاده نمايند؟.
جواب: فروش موقوفه مسجد جائز نيست، ولى اجاره دادن آن به مال الاجاره عادلانه و صرف آن همه ساله در همان مسجد مانعى ندارد

سؤال 114 - در اثر توسعه مسجد، توالت سابق آن در حياط مسجد واقع گرديده كه فعلا معدوم و زمين آن موزائيك كارى و تميز شده بعضى از مؤمنين در نماز خواندن روى چنين زمينى كه سابقا جاى توالت بوده احتياط مىكنند متمنى است حكم آن را بيان فرمائيد.

جواب: در فرض سؤال كه زمين مزبور براى انتفاع در جهت مخصوص بوده آن را جزء صحن مسجد قرار دادن كه منافى با آن جهت است جائز نبوده و حكم مسجد را ندارد و لكن نماز خواندن در آن مكان مانع ندارد. والله العالم

سؤال 115 - چند سال قبل كليميان خرم آباد به اسرائيل مهاجرت نمودند. فعلا فقط دو خانوار از آنها باقى است و كنيسه‌اى از كليميان باقى مانده كه به علت عدم استفاده، بواسطه نبودن يهودىها تدريجا، مخروبه گرديده و اكنون محل تجمع معتادين شده است تكليف چيست؟.
جواب: معابد مذكوره، در حكم مساجد مسلمين است، مؤمنين آنجا را مسجد قرار دهند و احكام مسجد بر آنجا جارى مىشود

سؤال 116 - اگر شخص جنب، براى شغلى، مانند بنائى و نقاشى، داخل مسجد شود، اجرتى كه مىگيرد چه صورت دارد؟.
جواب: نظر به اين كه توقف جنب در مسجد حرام است، نقاشى يا بنائى جنب، در مسجد كه مستلزم توقف است نيز حرام و بنابر اين مزد او نيز حرام است به دليل اين كه (ان الله اذا حرم شيئا حرم ثمنه) و همچنين استيجار جنب براى بنائى يا نقاشى مسجد باطل است

سؤال 117 - آيا در بناء مسجدهاى سنيها، مىتوانيم كمك بكنيم يا خير؟.
جواب: بلى در بناء مسجد مىتوانيد كمك كنيد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست