بازدید 7711
رئیس سازمان سنجش خبر داد:

کاهش متقاضیان آزمون دکتری ۹۸

از لحاظ تعداد داوطلب در مقایسه با سال گذشته با کاهش متقاضی مواجه شده‌ایم، به گونه‌ای که امسال ۲۲۳ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند، اما برای سال ۹۸ تعداد ۱۹۵ هزار و ۶۰۰ متقاضی داشتیم.
کد خبر: ۸۷۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶ 06 February 2019
آمار متقاضیان کنکور دکتری ۹۸ حکایت از کاهشی چشمگیر دارد؛ کاهشی که البته چندسال پیش در ابعادی بسیار بزرگتر هم بروز کرده است.

به گزارش «تابناک»، دکتر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری امروز که به منظور تشریح نحوه پذیرش دانشجو در آزمون سراسری سال ۹۸ برگزار شد، از کاهش تعداد متقاضیان آزمون دکتری ۹۸ خبر داد و گفت: تعداد متقاضیان این آزمون در سال جاری به ۱۹۵ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به جزئیات برگزاری آزمون دکتری سال ۹۸ گفت: این آزمون سوم اسفند ماه جاری برگزار می‌شود و از لحاظ تعداد داوطلب در مقایسه با سال گذشته با کاهش متقاضی مواجه شده‌ایم، به گونه‌ای که امسال ۲۲۳ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند، اما برای سال ۹۸ تعداد ۱۹۵ هزار و ۶۰۰ متقاضی داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۵۷ درصد متقاضیان، مرد و مابقی خانم‌ها هستند، در خصوص نتایج این آزمون گفت: نتایج اولیه این آزمون هفته پایانی فروردین ماه ۹۸ اعلام می‌شود و اوایل اردیبهشت ماه نیز انتخاب رشته صورت می‌گیرد. در نتیجه اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه پذیرفته شدگان به منظور انجام مراحل مصاحبه به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی معرفی می‌شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ظرفیت پذیرش در آزمون دکتری نهایی نشده است، افزود: در خصوص ظرفیت پذیرش در این آزمون هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. ظرفیت پیش بینی شده در این آزمون در همه زیرنظام‌های آموزش عالی حدوداً ۲۲ هزار نفر می‌باشد که این آمار شامل دانشگاه آزاد اسلامی نیز خواهد شد.

کاهش متقاضیان آزمون دکتری در حالی است که نیم نگاهی به آمار و ارقام سال‌های گذشته نشان می‌دهد که پیشتر نیز چنین کاهشی تجربه شده است؛ کاهشی که به مراتب بیشتر بوده و در سال ۱۳۹۵ رخ داده است؛ کاهشی ۴۰ درصدی که کاهش امسال قابل قیاس با آن نیست.
 
 

سال آزمون

تعداد متقاضیان

98

223000

97

195600

96

260083

95

158253

94

201335

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
بلای مدرک گرایی . کنار سایر مصائب . آخر سالی 22000 دکتر . که بالای 90 درصد این فارغ التحصیلان توانایی و تسلطی به زبان انگلیسی هم ندارند . کسی هست پاسخگوی این استراتژی تولید دکتر باشد ؟؟؟؟؟؟؟ آیا بجز یک منبع درآمد زایی چیز دیگری نیست ؟؟؟ خوب چرا این سرمایه گذاری بر روی تقویت کاردان فنی و سطح فوق دیپلم نمیشه ؟؟؟
تابناک جان در تحلیل درصد ها هم به اشتباه رفتی
دکترا بگیران بیان برن سر یه کاری که دیپلم هم براش زیاده. تعداد نفراتی که فوق لیسانس و دکترا میگیرن باید محدود باشه. بهترین ها باید برن دکترا. بعد هم بودجه تحقیقاتی بهشون بدن که یه نتیجه ای داشته باشه. نه هر که از راه رسید بگه من دکترم
باید از این هم خیلی کمتر باشه..
مردم دیکه متوحه شدن که عمرشون تلف میشه با این ارتقای مدارک....
واسه چی بخونن؟
نكند سنجش از تعداد شركت كننده يك سال بعدش خبر دارد و پيش پيش اعلام ميكند؟
جای تاسف است که نمی توانید یک آمار درست ارایه دهید. خجالت آور است برای رسانه و اینهمه اشتباه! جدول با متن متفاوت است.
همین فرمون برید چتد سال دیگه همه دکترا دارن.
انکار در جدول امار ۹۷و ۹۸جابه جا شده
آمار جدول اشتباه است با متن نمی خواند
ظرفیت دانشگاه ها باید برای رشته های فنی و انسانی به صورت عمده کاهش پیدا کنه. در همه مقاطع. در مقابل با سرانه پایین تعداد پزشک و پرستار و کادر درمانی مواجه هستیم و پذیرش توی این رشته ها مخصوصا توی تخصصها باید بیشتر بشه. این کارها رو میشه پلکانی در چند سال انجام داد که فشاری هم به هیئتهای علمی دانشگاه ها نیاد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان