بازدید 6364

آمار‌های عجیب دانشگاه علمی کاربردی در حیطه‌ای خارج از اهدافش!

نتیجه‌ای که ولو ممتاز هم باشد، نه قابل ارتباط با مدیران این دانشگاه است و نه با هدف کلی این دانشگاه که مهارت آموزی شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است، همخوانی دارد و تنها فایده آن، کارنامه سازی است!
کد خبر: ۸۷۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۶ 05 February 2019
آمار منتشر شده از سوی مسئولان ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی طی سال‌های اخیر، حکایت از آن دارد که ۷۰ درصد دانش آموختگان این مراکز شاغل هستند؛ آمار‌هایی که گاه متفاوت هستند و تعجب آفرین.

به گزارش «تابناک»، به عنوان مثال، محمد حسین امید، رئیس دانشگاه علمی کاربردی در سال گذشته از اشتغال بیش از ۷۵ درصد دانش آموختگان مراکز علمی کاربردی در بازار کار خبر داده بود در حالی که حالا در تازه‌ترین اظهاراتش به آمار ۷۰ درصدی در این خصوص تاکید کرده است.

تناقضی که اگرچه کوچک و قابل چشم پوشی به نظر می‌رسد، اما این سوال را به دنبال دارد که آیا رقم قابل توجه اشتغال به کار دانش آموختگان مراکز علمی کاربردی، مرهون برنامه ریزی و تلاش مسئولان این مراکز در مهارت آموزی و اجرای صحیح رسالت هایشان است یا عوامل دیگری در شکل گیری این آمار نقش آفرینی کرده‌اند؟

برای پاسخ به این سوال نگاهی به اهداف تأسیس این دانشگاه می‌تواند راهگشا باشد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به منظور افزایش سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی و همچنین ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی هستند، تشکیل شده است؛ یعنی یکی از اهداف اصلی این دانشگاه مهارت آموزی به شاغلان بخش خصوصی و دولتی بوده و هست.

مساله‌ای که می‌شود این گونه تفسیر و تعبیرش کرد: براساس اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی، بخش قابل توجهی از دانشجویان و فارغ التحصیلان مراکز جامع علمی کاربردی را شاغلان تشکیل می‌دهند، یعنی همان‌هایی که قبل از دانش آموخته لقب گرفتن و فارغ التحصیل شدن از دانشگاه علمی کاربردی و حتی پیش از ورود به این دانشگاه هم صاحب شغل بوده‌اند و فقط برای ارتقای مهارت یا جایگاه خود، اقدام به تحصیل در مراکز جامع علمی کاربردی کرده‌اند.

شاهد این مدعا، فعالیت مراکز علمی کاربردی وابسته به ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی در سطح کشور است که فقط از میان شاغلان این ارگان‌ها اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند (اگرچه پایین بودن سطح کیفی این مراکز، ابلاغیه توقف فعالیت این مراکز را درسال گذشته از سوی رییس جمهوری به همراه داشت.)
 
آمار‌های عجیب دانشگاه علمی کاربردی در حیطه‌ای خارج از اهدافش!

اینجاست که با توجه به شاغل بودن تعداد زیادی از دانش آموختگان مراکز جامع علمی کاربردی پیش از ورود به دانشگاه، بپرسیم معنای آمار منتشر شده از سوی رییس دانشگاه طی دو سه سال اخیر و تأکید بر جذب شدن ۷۰ تا ۷۵ درصد دانش آموختگان این دانشگاه، چیست؟ آیا در ارائه این آمار، تعداد شاغلان پیش از ورود به دانشگاه هم لحاظ شده که اگر با آمار ۷۰ تا ۷۵ درصدی جذب دانش آموختگان این دانشگاه به بازار کار ادغام شود، اوضاع اشتغال دانش آموختگان این دانشگاه رویایی خواهد شد؟

ابهاماتی مهم که با مرور برخی مسائل، جالب توجه‌تر به نظر می‌رسند. از جمله یادآوری سخنان معاون پژوهشی این دانشگاه که در ابتدای سال جاری از آغاز به کار طرح رصد اشتغال در این دانشگاه طی دو مرحله خبر داد. برنامه‌ای که بر اساس آن قرار بود در فاز نخست این طرح، ورودی‌های سال ۱۳۹۰ به بعد، طی یک فراخوان پیامکی، برای ثبت وضعیت شغلی خود فراخوانده شوند و در فاز بعدی، باشگاهی مربوط به دانش آموختگان تشکیل شود و فصل جدیدی از خدمت رسانی به دانش آموختگان این دانشگاه انجام شود.

به عبارت دیگر، بحث رصد اشتغال دانش آموختگان مراکز جامع علمی کاربردی، طرحی است که قرار بوده از ابتدای سال جاری انجام شود و مشخص نیست که به کجا رسیده، به ویژه آنکه قرار بوده فراخوان پیامکی شود. این در حالی است که سخنان مسئولان به گونه‌ای است که گویی این طرح نه تنها در فاز نخست، که در فاز‌های دیگر نیز پایان یافته و به نتیجه رسیده است؛ نتیجه‌ای که در کمال شگفتی، تقریبا مشابه نتیجه سال قبل از آب در آمده است!

نتیجه‌ای که ولو ممتاز هم باشد، نه قابل ارتباط با مدیران این دانشگاه است و نه با هدف کلی این دانشگاه که مهارت آموزی شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی بوده است، همخوانی دارد و تنها فایده آن، مثبت جلوه دادن کارنامه مدیران این دانشگاه است. مدیرانی که ظاهرا اصرار دارند خود را کارآمد نشان دهند، ولو با اعلام نتیجه طرح‌هایی که هنوز فرجام نیافته و به نتیجه نرسیده‌اند!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
سلام عمده دانشجویان علمی کاربردی شاغلان هستند نه اینکه دانشجویانش دارای شغل شدند
عزیزم شاغل نیستن.کلا دانشجوهای علمی کاربردی شاغل وارد میشن جهت گرفتن مدرک و افزایش حقوق.شاغل هم خارج میشن...
کسانی که در مراکز علمی کاربردی تحصیل می کنند افراد شاغل می باشند و شغلشان بواسطه تحصیل در این مراکز نمی باشد . آنها به این مراکز رو آورده اند تا بتوانند مدرکی بگیرند شاید ارتقاء شغلی پیدا کنند . متاسفانه عمدتا فقط مدرک می گیرند و بهیچ وجه ارتقاء دانش پیدا نمی کنند .
تقریبا درست است زیرا سطح تحصیلات این دانشگاه چندان با کیفیت نیست و کسانی که در این دانشگاه هستند معمولا از قبل شاغل هستند
جالبه که بیش از 70 درصد دانشجویان علمی کاربردی ، اصلا شاغل هستند و بیشتر دنبال گرفتن مدرک هستند تا پایه حقوقی خودشون رو بالا ببرن
قبل از دانشجو شدن شغل دارند نه اینکه بعد از فارغ التحصیلی از این دانشگاه
به عنوان مدرس دانشگاه جامع اعلام میکنم متاسفانه مراکز علمی کاربردی چون خصوصی هستند به منظور تامین هزینه ها و سود خود به صورت واضح و علنی مدرک فروشی می کنند
آقا بخدا راست می گندصددرصد شاغلند
باسلام
تعدادزیادی ازمتقاضیان ورودبه مراکز علمی کاربردی ازقبل مشغول به کاربوده اندوغالبا برای کسب مدرک آمده اندنه کسب علم ومهارت ......
تعداد واحدهای درسی که در طول چهار سال در این دانشگاه پاس میشه 200برگه هم نمیشه یعنی دویست صفخه بخون و با پرداخت پول مدرک بگیر تنها کارایی این دانشگاه اینه که بازار پایان نامه نویسی را رونق داده است من الان سربازم و خرجی ام باپایان نامه نویسی درمی آرم.
نه آقا اکثر دانشجو های این مراکز شاغل هستند نه اینکه بعد از فارغ التحصیلی شاغل شده باشند
مگر وزیر ارتباطات لیسانس علمی کاربردی نداره؟
حالا هر چی که باشه مثل دانشگاه ازاد که مدرک فروشی نمیکنه
اهداف را ولش کن 100 در صد افردای که به این مثلا دانشگاه میایند کارمند و کارگر دولت هستند و ان هم بعد از کار خسته و کوفته به اینجا میروند تا یک مدرک اضافه تر بگیرند تا حقوق بالاتر و ترفیع بگیرند از کارمند بانک و اداره گرفته تا گروهبان راهنمایی و رانندگی تا مجروح جنگ تا کارگر شهرداری ووو خدایش همشان هم بعد از کار درب و داغان و با زن و بچه و خانه کرایه ای و کلی قسط و بدهکاری و ووو و چیزی هم از درس نمیفهمند و مثلا معلمشان هم بهشان نگوید از صفحه چند تا صفحه چند بهتان سوال میدهم همشان رد میشوند و در خیلی موارد حتا معلم سوالهای که قرار بیاید بهشان میگوید. حال تو اسم اینجا را میگذاری دانشگاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این دانشگاه محل دقیق گسترش فساد علمی کشور هست.
من در دانشگاه علمی کاربردی مدرس بودم. بله اکثرا شاغل هستن منتها 99 درصد بدون ارتباط با رشته تحصیلی . کارگری، کار در پمپ بنزین ، راننده .....
تعداد زیادی از دانش آموختگان دانشگاه علمی کاربردی قبل از دانشجو شدند کارمند بوده اند خواهشا با شعور مردم بازی نکنید اقای رئس دانشگاه از شما بعید است درود برشما
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل