بازدید 7842

ما در بخش استقلال و آزادی از نمره قبولی هم بالاتریم/ جمهوریت نظام باید تقویت شود

در آستانه سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و این در حالی است که بسیاری از مردم به ویژه در روزهای اخیر، نارضایتی های بسیاری دارند و از نظر معیشتی دچار برخی مشکلات عدیده شده اند. دلیل این وضعیت را نیز عملکرد بد مسئولان می دانند و بیشتر تقصیرات موجود را به برخی بی مدیریتی ها ربط می دهند.
کد خبر: ۸۷۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 31 January 2019

ما در بخش استقلال و آزادی از نمره قبولی هم بالاتریم/ جمهوریت نظام باید تقویت شوددر آستانه سالگرد چهل سالگی انقلاب اسلامی هستیم و این در حالی است که بسیاری از مردم به ویژه در روز‌های اخیر، نارضایتی‌های بسیاری دارند و از نظر معیشتی دچار برخی مشکلات عدیده شده اند. دلیل این وضعیت را نیز عملکرد بد مسئولان می‌دانند و بیشتر تقصیرات موجود را به برخی بی مدیریتی‌ها ربط می‌دهند.

به گزارش «تابناک»؛ اما در مقابل بیشتر مسئولان از عملکرد‌ها رضایت دارند و در چهار دهه گذشته برای خود کارنامه درخشانی قائلند و بر این باورند، ایران در این مدت، گام‌های بسیار بزرگی در راستای رشد و شکفایی برداشته است.

اما برخی نمایندگان مجلس به موضوع جور دیگری نگاه می‌کنند و می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران آن گونه که باید در تحقق برخی شعار‌های اصلی خود، موفق عمل نکرده، ولی در بعضی از آن‌ها نیز فراتر از انتظار ظاهر شده است.

قاسم میرزایی نیکو در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: برای بررسی این موضوع، باید برخی شاخص‌ها را تعریف کرد و برای آن متر و اندازه در نظر گرفت. نمی‌شود بدون دلیل ادعا کنیم که ما برتریم یا بهترینیم. باید متر و اندازه داشته باشیم. متر و اندازه ما نیز نباید بر مبنای مقایسه چهل سال الان با چهل سال قبل از آن باشد. مشخص است که در این دوران، تکنولوژی و امکانات با گذشته قابل مقایسه نیست؛ اما می‌توان چهل سال ایران را با چهل سال کشور‌های دیگر مقایسه کرد؛ اینکه شاخص‌ها تعیین و مشخص شود، ما و دیگران چه کار‌هایی کرده ایم.

این نماینده مجلس گفت: همه شاخص‌ها از جمله اشتغال، بیکاری، مسائل فرهنگی، سیاسی و پایه‌های دمکراسی و موارد دیگر باید جزو پایه‌ها بوده و متر و اندازه مشخصی هم داشته باشند و بعد از آن بر اساس همین شاخص‌ها این‌ها را با یکدیگر مقایسه کرد. در این صورت می‌توان گفت، ما در این چهل سال چه کار‌هایی کرده ایم.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: به هر حال ما یک شعار کلی در زمان انقلاب داشتیم و آن «استقلال آزادی و جمهوری اسلامی» بود. به نظر من، ما در بخش استقلال و آزادی بیش از نمره قبولی هم شاید داشته باشیم، ولی در موضوع جمهوری یعنی نقش مردم در حکومت، هر چقدر جلو‌تر می‌رویم، نقش آنان را کمرنگ‌تر کرده ایم.

وی در ادامه این سخن یادآور شد: الان هر کسی را نمی‌شود برای ریاست جمهور انتخاب کرد؛ البته نباید هر کسی را هم رئیس جمهور کرد، ولی به هر حال دایره خیلی بسته است و ما باید از یک تعداد محدود افرادی را انتخاب کنیم؛ در مورد مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و حتی مجلس خبرگان هم وضعیت به همین شکل است. البته تنها جایی که بازتر است، شورای شهر است که آن هم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأیید یا رد صلاحیت می‌شوند؛ بنابراین فکر می‌کنم بخش مردمی و در واقع جمهوریت نظام باید تقویت شود و نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی همچینن ادامه داد: نکته دیگر که باید در اینجا به آن اشاره کرد، نهاد‌های موازی است. ما در این سال‌ها آنقدر نهاد موازی ایجاد کرده ایم و آنقدر در این کار هم ورود کرده اند که مشکلات و معضلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است.
نمی‌شود در یک مجموعه چند مدل حاکمیت و چند جور نظریه وجود داشته باشد، در یک حکومت، یک مجموعه اقتصادی دولتی و یک مجموعه اقتصادی آزاد وجود دارد؛ اما ما این را از هم جدا نکرده ایم و همه چیز درهم شده است. اینکه بنیاد‌ها کجا هستند، ستاد اجرایی کجاست و ... بسیارند. اگر قرار است با اقتصاد آزاد به صورت آزاد برخورد شود، باید با همه آزاد برخورد کرد؛ اما اگر قرار است خصوصی باشند، تعریف مشخص داشته باشند و اگر دولتی هستند تعریف دولتی شوند. نمی‌شود آستان‌ها را جدا در نظر گرفت، نمی‌شود به خودروسازی‌ها دست زد و به شستا ایراد گرفت، در حالی که اقتصاد کشور دست اینهاست؛ حال آنکه نه دولتی هستند نه خصوصی و این شده معضلی برای کشور. البته این موضوع تنها در بخش اقتصادی نیست و به همه حوزه‌ها نیز بسط داه می شود؛ بنابراین، نمی‌توان «به‌به و چه‌چه» کرد، بلکه باید همه این موارد را بررسی کنیم و بعد بگوییم چه کار کرده ایم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار