بازدید 10809

سهمیه بندی بنزین، تورم را زیاد خواهد کرد/ طرح مجلس برای سهمه بندی کردن به ضرر مردم خواهد بود

به نظر می‌رسد، هیچ گاه، پایانی برای بحث درباره اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین سوخت در کشور نیست و اکنون نیز پس از رسمی شدن بازگشت کارت سوخت به چرخه طرح سهمیه بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شده است.
کد خبر: ۸۷۴۱۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 29 January 2019

سهمیه بندی بنزین، تورم را زیاد خواهد کرد/ طرح مجلس برای سهمه بندی کردن به ضرر مردم خواهد بودبه نظر می‌رسد، هیچ گاه، پایانی برای بحث درباره اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین سوخت در کشور نیست و اکنون نیز پس از رسمی شدن بازگشت کارت سوخت به چرخه طرح سهمیه بندی بنزین در مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شده است.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر این طرح پیشنهاد شده است، روزانه یک لیتر بنزین به هر ایرانی داده شود. حاجی دلیگانی از طراحان این طرح می گوید: بر پایه این طرح، دولت به جای اینکه سهمیه بنزین را به خودروها اختصاص دهد، به افراد می دهد. بنزین کالایی است که حدود 5 هزار تومان یارانه برای هر لیتر اختصاص داده می شود؛ بنابراین، این عدد یارانه دارد و باید به همه ایرانیان برسد.

این طرح که با امضای شانزده نماینده به هیأت رئیسه مجلس رسیده، دقیقا هنگامی مطرح شد که مجلس در حال بررسی بودجه سال 98 کل کشور است، ولی خبرهای رسیده از داخل کمیسیون تلفیق، حکایت از آن دارد که خبری از افزیش نرخ سوخت نیست.

اما پس از رسانه ای شدن طرح سهمیه بندی شدن سوخت، حتی برخی نمایندگان امضا کننده نیز می گویند، این طرح می تواند باعث گران شدن بنزین در کشور شود. به همین دلیل، بسیاری از امضاکنندگان نیز این روزها ساز مخالف می زنند.

موسوی لارگانی، یکی از امضاکنندگان این طرح می گوید: با این کار، احتمال پدید آمدن رانت وجود دارد و اگر بخواهد چند هزار تومان به مبلغ بنزین اضافه شود، قطعا نمی تواند پاسخگوی تورم موجود باشد، چون افزایش قیمت ها آنقدر زیاد خواهد بود که باز هم قیمت بنزین به نظر کم خواهد آمد.

اما نمایندگان این طرح همچنان حرف خود را می زنند و بر این باورند که اجرای این طرح، باعث کم شدن قاچاق سوخت می شود و یارانه پنهان سوخت نیز با این روش، در میان مردم به ویژه قشرهای ضعیف جامعه که خودرو ندارند، عادلانه توزیع می شود.

ابوالفضل ابوترابی در خصوص این موضوع گفته است: به نظر می رسد، در شرایطی که قاچاق سوخت بین 150 تا 200 میلیون لیتر، معادل 200 میلیارد تومان در روز صورت می گیرد، این راهکار مناسب ترین گزینه باشد. همچنین افراد ضعیف جامعه از این طریق می توانند از یارانه پنهان بنزین حداقل بهره را ببرند.

با این حال انتقادات از این طرح همچنان وجود دارد و کارشناسان اعتقاد دارند، این طرح، بنزین را چند نرخی می کند و به دنبال چند نرخی شدن بنزین، دوباره پدیده رانت جولان خواهد داد و بعد از گران شدن بنزین تورم نیز افزایش پیدا خواهد کرد. خلاصه آنکه این روش از یارانه دادن، فقط برای جایگاه های سوخت و مردم دردسر ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین، اگر یارانه از طریق دیگری به مردم داده شود، شاید سودمندتر باشد.

البته قرار است، وزارت نفت در طرح کنونی، مکلف به ایجاد سامانه ای شود که مانند بورس عمل کند و افردی که نخواهند از سهم خود استفاده کنند، با مراجعه به سایت، مبلغ بنزین را دریافت کنند. البته این نکته را نباید از یاد برد که از آغاز طرح هدفمند کردن یارانه ها تا کنون، میزان آن افزایش نیافته است.

بنابراین، اگر این طرح بخواهد عاملی باشد که مردم از این بابت بهرمند شوند و از یارانه پنهان استفاده کنند، خوب است، ولی چه بسا به بهانه ارایه سی لیتر بنزین در ماه، دوباره خدمات حمل و نقل و تمام کالاها چند برابر شوند و آنگاه است که نه تنها این یارانه، بلکه ده برابر آن هم شاید نتواند کمک حالی برای مردم باشد و برعکس باعث بالا رفتن هزینه های آنها نیز بشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۹
ملت؟!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
خدایا این ملت از طرح و لا یحه های دولت و مجلس جان به لب شده اند و به تو شکایت می کنند.ا
آیا مقصر تفاوت قیمت به دلیل کاهش ارزش پول ملی در داخل و خارج از کشور سوخت و گوسفند و ...... مردم هستند آیا مقصر قاچاق راحت در مرزهای کشور مردم هستند که با آفزایش قیمت سوخت و ..... جبران شود
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
شما چرا با پرچم من آمدی نظر گذاشتی؟ تابناک فقط من حق استفاده از این پرچم رو در اینجا دارم، بقیه قلابی هستن و بلاکشون کن
طرح سهمیه بندی سوخت براساس نفر فقط برای دور کردن افکار مردم از افزایش قیمت سوخت است هم قیمت سوخت افزایش می یابد و هم مشکلات مردم را افزایش می دهد
هر ارگانی به نیت نجات دولت پایش را روی گلوی مردم ایران می گذارد و تورم و گرانی ونارضایتی را هدیه می کند
مجلس واقعی که به رفع مشکلات مردم به پردازد به معنای واقعی وجود خارجی ندارد و هرچه مشکلات در کشور گریبان مردم را گرفته عامل اصلی آن دولت به اصطلاح تدبیر و امید است آنهم به کمک مجلس ،مجلسی که همه و همه به فکر منافع خودشان هستند تا مردم، گویا مردم برده دولت و مجلس هستند که هشتاد میلیون نفر کار کنند وعده قلیل به فکر چپاول دست رنج آنها باشند . خون شهدا گلوی خائنین به نظام و رهبری را بزودی خواهد گرفت چون عده در زبان خود را با نظام و رهبری بعنوان دوست معرفی می کنند ولی در عمل با قلبهایشان دشمن هستند و خداوند از افراد بعنوان منافق یاد می کند . پس یا قمربنی هاشم این منافقین را نابود کن
این بهانه قاچاق بنزین رو دراوردن تا کسری بودجه رو پوشش بدن. و گر نه چطور میشه روزی 200 میلیون لیتر بنزین قاچاق بشه در حالی که مصرف کل کشور 80 میلیون لیتره...اصلا شک نکنید مردم بدبخت میشن با یه گرانی لجام گسیخته ای که ونزوئلا هم به گرد پامون نمیرسه....
قطعا این طرح به نفع اکثریت مردم هست.
شما هم گویا تریبون دیگران هستید...
با توجه به مبانی علم اقتصاد ، هر نوع توزیع پول و منابع مالی در هر بخش ، سبب برهم خوردن بخش های دیگر می شود . جریان مالی میبایست بر اساس روال منطقی برقرار باشد تا سبب یروز مشکلات نشود .
گرانی بنزین یعنی سقوط ملت به پرتگاه مرگ
نه کارت نه سهمیه بندی. قیمت را لیتری 2000 تومان بکنید و سالی 200% افزایش بدهید. کشوری که نفت دارد باید توان افزایش راحت قیمت بنزین را داشته باشد.
با توجه به روابط حسنه ایران و روسیه، یپشنهاد میشود یک لیتر روزانه بنزین سهمیه ای به قیمت ایران به ایرانیان ساکن روسیه تحویل دهید. تشکر از نمایندگان
آفرین، شما اقتصاد دانید!!
تمام تصمیمات مسئولان به ضررمردم می باشد
اخه هزینه بی در و پیکر بودن مرزرا باید مردم دهند
بابا خجالت بکشید.دست بردارید از این طرح های مسخره.حتی بیانش هم مسخره و خنده اور است نفری 45000 هزار تومان به مردم یارانه دادین چند ین برابر همه چیز گران شد.چه به سر این مردم و و کشور دارین درمیارین.گرانی وحشتناکه همین بنزین رو کم داره.مطمین باشین مردم تحمل نخواهند کرد
با هیچ منطق و عقلی نمیشه باور کرد که بنزین گرون بشه هیچ چیز گرون نشه.

فتنه ۹۸ از مجلس شروع نشه انشاالله ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
میگویند 150تا200میلیون لیتر در روز، این افراد یا حساب و کتاب بلد نیستند یا نمی دانند دویست میلیون لیتر یعنی چی؟ مصرف مملکت هشتاد میلیون لیتر است اونوقت این دویست میلیون لیتر از کجا می آید؟ دروغ به این بزرگی؟
به درک که تورم زیادمیشه ،به جای اشگنه نون خشک واب میخوریم
روزی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون لیتر ،واقعا با چه منطقی این ارقام مطرح میشه مگه کل مصرف کشور چند لیتر در روز میشه .
قاچاق سوخت بین 150 تا 200 میلیون لیتر، معادل 200 میلیارد تومان در روز صورت می گیرد، ؟؟؟؟ کل مصرف بنزین و گازوییل کشور کمتر از مقدار قاچاق ذکر شده است .
مردم چه قدر ساده اند که اجازه همچین کاری رو به مجلس میدن.
کدام یارانه توزیع میشود؟یک وام ساده نمیشود گرفت این پول هم به جیب آقایان و زیر مجموعه خواهد رفت.
سلام صورت۱ مسئله اشتباه است۱۲۰میلون لیتر در روز
۲بیشتر کشورهای خلیج فارس قیمت بنزین پایین پس چرا قاجاق ندارند ؟
۳پیدا کنید پرتقال فروش را
قاچاق 200 میلیونذلیتر در روز به واقعیت نزدیک نیست. حمل این مقدار سوخت تو کشور احتیاج به یه ناوگان عظیم تانکر نفت کش داره که اولا توکشور نداریم انقد تانکر و دوم گلیس راحت میتونه جلو شون رو بگیره.
طرح سهمیه بنزین به هر نفر خوب وبجاست
ای خدا این همه کج فهمیها رو کجای دلم بزارم
بابا یک بار به ملت یارانه دادید همون یکبار برای هفت پشتمون بسه شما تورم قبل از هدفمندی یارانه ها رو با الان مقایسه ببینید چند هزار درصد شده باز دوباره میخان دوباره به بهانه گران کردن بنزین به مردم بگن میخایم یارانه بدیم
ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان
باسلام
اگر در بین هزاران طرح بی نتیجه و یا مضر به حال جامعه و مردم یکی رو بخواهیم داری منفعت برای آحاد مردم و به عدالت نزدیک ببینیم همین طرح سهمیه بندی بنزین است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
بابا میلیونر... بابا عقل کل...
همین مونده مردم با یکی یک لیتر بنزین راه بیافتد تو خیابون یکی هم یک کبریت بزنه همه منفجر شیم بریم هوا
مردم!!! چه کلمه پوپولیستی جالبی.تا رانت هست حراج منابع ملی بنام مردم و ملت هست.
مجلس و دولت و صدا و سیما همه باهم و به کمک هم فقط دست تو جیب مردم میکنند و اصلا نمی فهمند مردم تو چه مشکلی هستند.
افزایش قیمت بنزین منجر به شعله ور شدن تورم ایجاد شده می کند . متاسفانه مسولین کشور برای حل مشکلات ساده ترین راه را در نظر می گیرند . برای کاهش مصرف بنزین قیمت ان را بالا ببریم . برای جلوگیری از تقاضای ارز قیمت ا ن را بالا ببریم . بهتر است مسولین یک مقداری به خودشون زحمت بدند بیشتر فکر کنند تا فقط راحل افزایش قیمت را بعنوان تنها راه حل نبینند
شنیده بودیم مصرف روزانه بنزین حدود 80 تا بکصد میلیون هم میرسد. این 150میلیون لیتر یا بیشتر از کجا میرسه که قاچاق میشه.
بابا اگر در سيستان و زاهدان قاچاق مي شود چه ربطي به تهران و ديگه شهرستانها دره خوب ان جا رو سهميه بندي كنيد از تهران كسي بنزين قاچاق نمي كنه كه دوم اينكه ايا ازمان كه سهميه بندي شده بود مگر امار مصرف بنزين امد پايين جمع كنيد اين مسخره بازي رو كم ملت رو ازريت كنيد از خشم مردم بترسيد بقول امام اگر ملت بخوان شما از جا اين طرح ها رو احيا مي كنيد ؟؟؟؟؟/
دور باطل افزایش قیمت دلار و بنزین . الان با افزایش خود خواسته قیمت دلار توسط دولت . دم از ارزان بودن بنزین می زنند وقتی بنزین را گران کردن . به فاصله یکی و دو سال دوباره دلار را گران میکنند . آنوقت دوباره بنزین ارزان به نظر می رسه؟!
یکباربرای همیشه اقتصادراآزادکنید دولت خودشه بکشه کناربزاره عرضه وتقاضا بازاتعیین کننده قیمتها باشه بعدحقوقها روهم به همون نسبت زیادکنیدوبساط یارانه واین حرفهاروهم برای همیشه جمع کنید.
این از طرح سهمیه بندی روزی یک لیتر بنزین
اونم از پیشنهاد افزایش حقوق ثابت 500 هزار تومنی برای کارمندان به جای 20 درصد
این به اصطلاح نمایندگان مردم بهتره اول طرحهای پیشنهادیشون رو روی خودشون و خانواده شون اجرا کنن بعد اگه رضایت داشتن به مردم تعمیم بدن!!!
ملت چرا به همین آدم هایی رای میدن و باعث بدبختی خودشون میشن آخه؟!
نماینده یک شهر نه چندان شناخته شده با یک پیشنهاد یا طرح بیخود برای 80 میلیون آدم میخواد تصمیم بگیره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل