بازدید 2103

سهم تفریح برای حضور در بزرگترین ماراتن علمی

کد خبر: ۸۷۲۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 23 January 2019
یکی از رمز‌های موفقیت در کنکور داشتن برنامه‌ریزی مناسب برای تفریح، استراحت و مطالعه و رعایت توازن در این سه مقوله است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور یکی از آزمون‌های مهم زندگی هر فرد و جزو خاطرات فراموش نشدنی زندگی ماست؛ خاطراتی که می‌تواند شیرین  یا حتی تلخ باشد؛  نکته مهم و قابل توجه برای موفقیت در این آزمون سرنوشت‌ساز این است که نباید در سال کنکور فقط به مطالعه درس‌ها پرداخت و باید زمانی را برای استراحت و تفریح هم در نظر گرفت تا ضمن افزایش بازدهی مطالعه، باعث دلسردی داوطلبان از مطالعه برای کنکور نشد.

برای اینکه بدانید کنکور غولی نیست که شما در ذهن ساخته اید و می‌توان با آرامش کامل و برنامه ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی با آن رفتار کرد؛ قصد داریم از این پس با بسته‌های ویژه کنکوری‌ها شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی در زمینه کنکور آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، تمام روش‌های رسیدن به موفقیت را کسب کرده و نتیجه مطلوب و قابل قبولی را در کنکور به دست آورید.

برای بررسی راه‌های رسیدن به پیروزی و کامیابی در کنکور با سروش سعیدی مشاور تحصیلی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

سروش سعیدی مشاور تحصیلی درباره چگونگی تفریح و استراحت در سال کنکور اظهار کرد: ویژگی مهم و قابل توجه کنکور و تاثیری که بر زندگی داوطلبان می‌گذارد، ایجاد نظم در برنامه روزانه و هدفمند کردن آن است؛ در این شرایط تعدادی از برنامه‌های روزانه بنا به اهمیتی که کنکور دارد ممکن است کمرنگ یا حذف شود، ولی این موضوع به معنای حذف دائمی این برنامه‌ها از زندگی روزانه داوطلبان نیست.

لزوم داشتن خواب کافی برای داوطلبان کنکور
وی افزود: داوطلبانی که قبل از کنکور روزانه ۱۱-۹ ساعت استراحت و خواب داشتند باید آن را کاهش دهند، البته باید در سال کنکور خواب کافی داشته باشند و روزانه حدود ۷-۶ ساعت بخوابند؛ زیرا کم‌خوابی یا بی‌خوابی باعث کاهش راندمان مطالعه و یادگیری می‌شود و داوطلب به نتیجه مطلوب و دلخواه در کنکور نخواهد رسید.

سعیدی بیان کرد: همچنین داوطلبانی که عادت دارند هر روز ظهر ۳- ۲ساعت بخوابند، باید این مدت زمان را تا ۴۵ دقیقه کاهش دهند، ولی آن را حذف نکنند تا ضمن برطرف شدن خستگی مطالعه، راندمان و بازدهی آنها افزایش یابد.
بیشتر بخوانید: جزئیات آزمون سراسری ۹۸ اعلام شد

کاهش راندمان یادگیری با مطالعه بی‌وقفه و بدون استراحت
این مشاور تحصیلی درباره چگونگی تفریح در سال کنکور گفت: در سالی که داوطلبان برای کنکور مطالعه می‌کنند برخی از تفریحات روزانه کمرنگ می‌شود، ولی به هیچ عنوان نباید این تفریحات را حذف کرد و کنار گذاشت، زیرا کنکور یک ماراتن طولانی مدت و خسته کننده است و اگر داوطلب تمام تفریحات را از برنامه خود حذف کند و مطالعه را به صورت جدی و بدون وقفه انجام دهد، بعد از مدتی خسته می‌شود و بازده یادگیری کاهش می‌یابد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی داوطلبان کنکور باید به گونه‌ای باشد که بعدازظهر هر روز زمان مطالعاتی تمام شود و به هدفی که در آن روز دنبال می‌کردند رسیده باشند. در این حالت داوطلب ۲-۴ ساعت از زمان اضافه را با توجه به علایق و سلیقه خود به انجام فعالیت غیردرسی از جمله بازی، بیرون رفتن با دوستان، مهمانی‌های خانوادگی و غیره  می‌پردازد.

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: کار اصلی در سال کنکور، مطالعه برای این آزمون مهم است و تفریحات جزو مسائل حاشیه‌ای، ولی لازم و ضروری است.

محدود شدن تفریحات داوطلبان در سال کنکور
سعیدی افزود: اگر داوطلبان به دنبال موفقیت در کنکور و کسب نتیجه عالی هستند باید تفریح یا ورزشی که قبل از کنکور انجام می‌دادند به ۳-۲ ساعت در هفته محدود کنند، همچنین اگر ورزش حرفه‌ای و دائمی را دنبال می‌کنند در سال کنکور آن را موقتا کنار بگذارند، ولی حتما یک تفریح جایگزین در حد ۳ ساعت در هفته برای آن در نظر بگیرند.

اعتدال در مطالعه؛ مهم‌ترین اصل موفقیت در کنکور
این مشاور تحصیلی بیان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که باید داوطلبان کنکور به آن توجه کنند این است که نباید در مطالعه خود افراط و تفریط داشته باشند و اعتدال را در کار‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در نظر بگیرند.

وی افزود: دانش آموزان زرنگ و درس‌خوان در سال کنکور فقط به درس خواندن فکر می‌کنند و تمام زمان خود را به این کار اختصاص می‌دهند، این کار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و تمام داوطلبان باید یک فعالیت غیردرسی را در برنامه روزانه خود بگنجانند؛ زیرا افراط و زیاده‌روی در هر کاری حتی مطالعه کنکور باعث دلزدگی، خستگی و کاهش راندمان و بازدهی مطالعه می‌شود.

روش‌های ایجاد انگیزه در داوطلبان کنکور
سعیدی درباره چگونگی ایجاد انگیزه در داوطلبان کنکور اظهار کرد: معمولا در سال کنکور مطالعه کردن با برنامه‌ریزی است و زمان‌های درس خواندن یادداشت می‌شود، به همین دلیل داوطلبان از میزان مطالعه خود و مطالب خوانده شده و خوانده نشده اطلاع دارند.

این مشاور تحصیلی گفت: یکی از کار‌هایی که برای ایجاد انگیزه در داوطلبان توصیه می‌شود این است که با توجه به آگاهی داوطلبان از میزان مطالعه ماهانه خود، در پایان ماه روند مطالعاتی خود را ارزیابی کنند و در صورت داشتن کیفیت مطالعه درس‌ها و ایجاد رضایت در داوطلب، به خودش جایزه بدهد.

وی افزود: این جایزه و تشویق می‌تواند یک روز کامل استراحت یا پرداختن به برنامه‌های مورد علاقه داوطلب باشد که به ارتقای  کیفیت مطالعه می‌انجامد.

بازه‌های زمانی طلایی برای داوطلبان کنکور
سعیدی بیان کرد: ۳ بازه زمانی شامل شهریورماه، دی ماه و عیدنوروز دوران حساسی است که بسیاری از مشاوران تحصیلی آن را گذرگاه یا دوران طلایی می‌نامند؛ در این دوره داوطلبان می‌توانند به پیشرفت‌های مهم و قابل توجهی دست پیدا کنند.

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: در ایام عیدنوروز داوطلبان باید ۲-۴ روز به خودشان استراحت بدهند، به طور مثال از ۲۸ اسفند تا ۲ فروردین را به تفریح، استراحت و مسافرت اختصاص دهند تا ذهنشان از درس رها شود و آرام بگیرد، ولی از ۲-۱۵ فروردین که مدارس باز شده و تعطیلات تمام می‌شود، باید به طور جدی مطالعه صورت بگیرد.

وی گفت: در شهریور و دی‌ماه هم این روال ادامه دارد و داوطلبان باید یک تا ۲ روز استراحت داشته باشند تا برای امتحانات ترم آماده شوند و  امتحانات یک جمع بندی کامل و جامع از درس‌های خوانده شده باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر