بازدید 6260

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد احکام شیر دادن

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله) در مورد احکام شیر دادن
کد خبر: ۸۷۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶ 22 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)


احکام شیر دادن
سؤال: آیا مادر مى تواند بعد از دو سال شیر به بچه اش بدهد یا خیر و در صورت منع آیا حرام است یا مکروه؟

جواب: شیر دادن بیشتر از دو سال حرام نیست ولى مذموم است.

سؤال: اگر زنى بچه دخترش را شیر دهد دخترش بر شوهرش حرام است، آیا شیر کامل و همراه با شرایطش منظور است یا یکمرتبه شیر دادن هم نشر حرمت مى کند و همچنین شیر دادن که باعث حرمت است در صورتى است که قبل از 2 سال باشد آیا منظور 2 سال شمسى است یا 2 سال قمرى؟

جواب: منظور شیر کامل است و کمتر از آن اثرى ندارد و منظور از دو سال مذکور، سال قمرى است.

سؤال: پسرى از خانمى شیر خورده است خواهر این پسر مى تواند با پسر آن زن شیر دهنده ازدواج بکند یا خیر؟

جواب: در فرض سؤال، ازدواج آن دو اشکال ندارد.

سؤال: چنانچه زن بى شوهرى که شیر داشته باشد به اختیار خودش پسرى را با شیر پستان خود قبل از اینکه دو سالش تمام شود شیر بدهد. آیا همین پسر مى تواند با همین زن بى شوهر عقد دائم بکند یا خیر؟

جواب: رضاعى که موجب محرمیت است آنستکه شیر را از پستان زنى بخورد که بواسطه حمل شیر دار شده است و در فرض سؤال که زن بدون شوهر شیر داده محرمیت حاصل نشده است.

سؤال: اگر زن مقلد شخصى است که ده مرتبه شیردادن را موجب حرمت در رضاع میداند و مرد مقلد کسى است که 15 مرتبه شیردادن را موجب نشر حرمت میداند در این فرض اگر مادر زن نوه دخترى خود را ده مرتبه شیر داده باشد تکلیف شرعى زوجین چه خواهد بود؟

جواب: در فرض سؤال احوط واولى این است که زوج، او را طلاق دهد و دیگر با او ازدواج نکند و اگر نخواهد او را طلاق بدهد باید زوجین مراجعه به حاکم شرع جامع الشرائط بنماید و طبق آنچه حاکم شرع در مقام قضاوت حکم مى کند عمل کنند. والله العالم.

سؤال: در فرض سئوال قبل اگر مقلّد زوج حکم را نافذ نداند و به حاکم شرع جامع الشرائط مراجعه نمودند و حاکم هم ده مرتبه شیردادن را موجب نشر حرمت در رضاع دانست وظیفه شرعى زوجین چه خواهد بود؟

جواب: حکم مجتهد جامع الشرائط در مرافعات و دعاوى باجماع نافذ است مع ذلک در اینصورت زوج با وجود حکم حاکم در مواردى که امتناع از اداء حقوق زوجه موجب ردّ حکم حاکم نمى شود باید بوظیفه شرعى شخصى خود عمل کند. والله العالم.

سؤال: احتراماً به اطلاع مى رساند که اینجانب در سن دوماهگى مادرم را از دست دادم و بعد از آن از سینه مادربزرگم که مادر پدرم مى باشد شیر خوردم و شیر خوردن از سینه مادربزرگم تا موقعى بود که مرا از شیر گرفتند، یعنى شیر کامل از سینه مادربزرگم خورده ام در آن موقع مادربزرگم فرزندى روى دست داشت و آن هم از سینه مادرش شیر مى خورد حال مى خواهم بدانم که دختر عمویم که دختر پسر مادر بزرگم است بر من حلال است یا خیر. (در ضمن موقعى که من از سینه مادر بزرگم شیر مى خوردم، دختر عمویم هنوز بدنیا نیامده بود یعنى عمویم ازدواج نکرده بود)؟

جواب: در مورد سؤال ازدواج شما با دختر مذکوره صحیح نیست.

سؤال: اگر مادر زن نوه دخترى خود را با شرائطى که در رضاع گفته شده شیر کامل بدهد با توجه به اینکه علم دارد این شیر دادن موجب حرمت دخترش به شوهر خواهد شد وجدائى زن از شوهر موجب ناراحتى داماد مى شود آیا در فرض سؤال جائز است مادر زن به نوه دخترى خود شیر دهد یا خیر؟

جواب: در فرض سؤال جائز نیست مادر زن نوه دخترى خود را شیر دهد. والله العالم.

سؤال: خانمى به نوه دخترى خودش شیر داده است حال بعد از 30 سال که صاحب فرزندان زیادى شده اند مثلاً 8 الى 9 تا فرزند فهمیده اند که به همدیگر حرام مى باشند وباید از هم جدا شوند ولى خانواده او و فرزندانش ناراحت هستند در این رابطه اگر مى شود راهنمائى فرمائید در ضمن تکلیف بچه ها چه مى شود؟

جواب: در مورد سؤال چنانچه شیر خوردن بمقدارى بوده که باعث نشر حرمت هست دختر بانوى مذکوره به شوهرش حرام ابدى است وباید از یکدیگر جدا شوند و محتاج بطلاق نیست ولى چون بعداً زوجین حکم ویا موضوع را فهمیده اند اولاد آنها که در خلال این مدت بوجود آمده اند در حکم حلال زاده هستند و از آنها ارث مى برند ولى اگر شک داشته باشید که شیر خوردن بقدرى که شرعاً موجب نشر حرمت مى شود بوده یا نه وطریق شرعى هم براى اثبات آن در بین نیست به ازدواج دختر مرضعه با شوهرش ضرر نمى زند و بقوت خود باقى است و تفصیل مسأله را در رساله ملاحظه نمائید.

سؤال: بانوئى، نوه دخترى خود را چند ماه شیر داده است، آیا در اینصورت داماد این بانو با دختر او (یعنى پدر و مادر طفل شیر خوار) با هم، نامحرم مى شوند؟

وآیا خود این بانوى شیر دهنده (که مادر بزرگ طفل شیر خوار حساب مى شود) با شوهرش (که پدر بزرگ طفل است) نامحرم مى شوند؟

جواب: در فرض سوال، چنانچه شیر کامل با شرائطى که در رساله ذکر شده داده باشد پدر و مادر طفل به همدیگر حرام میشوند ولى پدر بزرگ طفل و مادر بزرگ او به همدیگر حرام نمى شوند.

سؤال: بانوئى از دنیا رفته است و خواهر وى جاى او را گرفته، یعنى با شوهر خواهرش ازدواج کرده است، سپس فرزند دختر خواهرش را (یعنى نوه دخترى خواهرش را) چند ماه شیر داده، پدر و مادر طفل شیر خوار با هم نامحرم مى شوند؟

و آیا پدر بزرگ و مادر بزرگ، یعنى خاله مادر طفل شیر خوار (که دایه و شیر دهنده این طفل بوده) با شوهرش ـ که قبلاً شوهر خواهرش بوده ـ نامحرم مى شوند؟

جواب: در فرض سوال، چنانچه خواهرى که جاى خواهر فوت شده را گرفته شیرش از شوهر فعلى (پدر دختر خواهر) باشد پدر و مادر طفل شیر خوار به همدیگر حرام مى شوند ولى اگر شیر از شوهر قبلى او باشد، یا دختر خواهرش دختر شوهر فعلیش نباشد، پدر و مادر طفل به همدیگر حرام نمى شوند و در هر دو صورت پدر بزرگ و نامادرى به هم حرام نمى شوند.

سؤال: اگر خاله نوه خواهر خود را اشکال ایجاد مى شود یا خیر؟

جواب: در فرض سوال، آن بچه فرزند رضاعى مرضعه محسوب است، و با فرزندان مرضعه نمى تواند ازدواج کند. والله العالم.

سؤال: از زوجینى که چندین سال است ازدواج نموده اند و بچه دار نشده اند و پزشکان متخصص حاذق به آنها پاسخ منفى داده اند چون خیلى آرزوى فرزند دارند پسرى یا دخترى نزد خود آورده و به عنوان فرزند آنرا بزرگ مى کنند. آیا بعد از بلوغ که طفل مزبور نسبت به زوجین نامحرم مى شود تکلیف زوجین چیست و چنانچه کسى مایل به این کار باشد ابتداءً چه وظائف شرعى را باید انجام دهد؟

جواب: در فرض سوال طفل مذکور بر زوجین نامحرم است به این معنى اگر پسر باشد بر زوجه نامحرم است و اگر دختر باشد بر زوج بلى در صورتى که طفل قبل از دو سالگى از شیر خواهر و یا از شیر زوجه برادر به مقدار رضاع محرّم شیر بخورد محرمیّت نسبت به کسى که خواهرزاده و یا برادر زاده رضاعى او شده حاصل مى شود و در هر صورت آن طفلاز آن زوجین ارث نمى برد. والله العالم

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر