بازدید 27131
۳

گوسفند زنده بخریم یا نخریم؟!

کد خبر: ۸۷۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 19 January 2019

«مراکز فروش دام زنده در کلانشهرها ایجاد می‌شود.» این خبری است که شهریار جان‌فدا، مجری طرح عرضه دام زنده در کلانشهرها اعلام کرده و گفته است که با شهرداری ١٦ کلانشهر برای ایجاد این مراکز هماهنگی شده است.

به گزارش «تابناک»، با وجود این اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خرید دام زنده را برای مشتریان به صرفه نمی‌داند و به «شهروند» می‌گوید: «یک گوسفند زنده حدود ٥٠‌درصد وزنش گوشت می‌دهد. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم دام زنده ٣٤‌هزار تومان و گوشت قرمز بدون دنبه شقه‌ای ٨١‌ هزار تومان است. اگر بخواهیم هزینه قصاب و حمل‌ونقل را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که خرید گوسفند زنده به‌صرفه نیست.»

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی به «شهروند» می‌گوید: «قیمت‌ها در یک هفته گذشته به ثبات رسیده است اما این تثبیت نرخ‌ها به دلیل افزایش عرضه و بهبود وضع بازار نیست؛ بلکه ناشی از رکود بازار و نبود مشتری است.» اما علی‌اصغر ملکی در حالی از افزایش بیش از ٥‌هزار تومانی هر کیلو دام زنده در بازار خبر می‌دهد که رئیس شورای تأمین دام نرخ منطقی هر کیلو دام را حداکثر ٢٥‌هزار تومان اعلام می‌کند. نرخی که به گفته خودش هم چندان رعایت نمی‌شود و در بیشتر موارد هر کیلو دام به قیمت ٣٠ تا ٣٨‌هزار تومان فروخته می‌شود. منصور پوریان به تسنیم گفته است که «مهمترین دلیل افزایش قیمت و گرانی‌ دام زنده در کشور به خاطر مشتریانی است که دام ‌را به قیمت بالایی می‌خرند و به خارج از کشور انتقال می‌دهند.»

خرید دام به‌صرفه‌تر است یا گوشت؟

حالا در شرایطی که علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با «شهروند» از کاهش ٥٠‌درصدی خرید گوشت قرمز خبر می‌دهد، برخی از مسئولان خرید دام زنده را برای مردم به‌صرفه‌تر می‌دانند. شهریار جان‌فدا، مجری طرح عرضه دام زنده در کلانشهرها در حالی خرید دام را برای مردم به‌صرفه می‌داند که متولی این صنف می‌گوید: «خرید دام برای مردم به هیچ‌وجه صرفه اقتصادی ندارد. مردم گوشت می‌خواهند نه پوست و آلایش‌های گوسفند را. مراکز عرضه گوشت تمام اجزای گوسفند را فروخته و درآمد از آن کسب می‌کنند اما این کار برای مردم عادی امکان‌پذیر نیست.»

اما جان‌فدا معتقد است: «اگر خانواده‌ها حتی به صورت تجمیعی نیز از گوشت دام بهره بگیرند به نفع آنها خواهد بود؛ چرا که گوشت قصابی‌ها اکثرا از گوسفندهای ماده است اما دام زنده و گوسفندهای به فروش رفته ‌نر هستند و گوشت گوسفندهای نر از نظر کیفیت بهتر خواهد بود.»

او همچنین از راه‌اندازی ۱۶ پایگاه فروش دام زنده با مشارکت شهرداری‌های ۱۶ کلانشهر خبر داد و گفت: «هدف از اجرای این طرح، تسهیل دسترسی هموطنان به مراکز عرضه دام، قیمت مقرون به صرفه دام، فروش دام بهداشتی و همچنین جلوگیری از تقلب‌های پیچیده و گاه عجیب در بازار فروش گوسفند خواهد بود.»

صادرات ممنوع شد، قاچاق رونق گرفت

«دام زنده هم دو نرخی شد.» آن‌گونه که رئیس شورای تأمین دام کشور اعلام کرده است: «قیمت بازار مصرف داخلی و خرید برای خروج غیر قانونی از کشور فاصله زیادی یافته است و عمده دام داخلی به نرخ بازار دوم که بیشتر از ۳۰‌هزار تومان است، به فروش می‌رسد.» اما در حالی این روزها قاچاق دام حسابی رونق پیدا کرده که منصور پوریان می‌گوید وقتی که امکان صادرات مشروط دام وجود داشت، شرایط به مراتب بهتر بود. او با اشاره به این‌که قبل از تیر ‌سال جاری صادرات دام به صورت مشروط امکانپذیر بود، گفت: «در شرایطی که صادرات دام به صورت قانونی امکانپذیر بود، به ازای واردات دو کیلوگرم گوشت خالص اجازه صادرات یک کیلوگرم گوشت داده می‌شد که این امر باعث شده بود تعادل بازار به هم نخورد.» به گفته او، در شرایط صادرات قانونی تنها اجازه صادرات دام نر داده می‌شد اما در این شرایط ذخایر ژنتیکی و دام ماده نیز از کشور خارج می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور ادامه داد: «تلاطم‌ ارزی و بالارفتن نرخ آن نیز جذابیت صادرات یا خروج غیر قانونی این محصول را افزایش داده و باعث خیزش صادرات و پدیده قاچاق شده است.»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۳
البته بر اساس تجربه من از خرید گوسفند در تهران برای چندین مراسم در گذشته، نسبت گوشت به وزن گوسفند یک سوم بود که طبق ادعای فروشندگان به دلیل نژاد گوسفند است! نه دستکاری ترازو یا پر کردن شکم گوسفند از آب و علف و نمک. الله اعلم.
با توجه به گرانی های اخیر گوشت بجای سکه ودلار گوسفند بخریم بهتر است
گوسفند که مثل موادنیست تو لفافه جاسازی بشه بعد قاچاق ! گ.سفند به اون بزرگی ان هم به تعداد زیاد چطور از مرز رد میشه ؟الله واعلم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان