بازدید 5101
۲

حضور دلالان برای خارج کردن دام زنده در ایلام

کد خبر: ۸۷۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰ 19 January 2019
حضور دلالان برای خارج کردن دام زنده در ایلام باعث گران شدن چندباره گوشت قرمز در استان شده است، هرچند مسئولان استان خروج دام زنده را در استان ممنوع اعلام کرده اند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم استان ایلام یکی از مهمترین مراکز پرورش دام سبک و سنگین است، اما به دلیل فروش و انتقال دام زنده به دیگر مناطق و در برخی موارد به خارج از کشور بر گرانی قیمت گوشت و کمبود آن تاثیر گذاشته است.

گرانی گوشت قرمز در استانی که خود تولیدکننده آن است دغدغه امروز شهروندان شده است. در این راستا با حمایت امور دام و مسئولان استان بخشی از گوشت گرم وارداتی بر تعادل و تنظیم بازار به استان ایلام کمک کرده است.

مردم استان از این کار راضی و برخی تاحدودی از توزیع نامتناسب آن ناراضی هستند، بر همین اساس درخواست مردم از مسئولان این است که این کار به گونه‌ای باشد که گوشت گرم وارداتی به دست مصرف کننده واقعی برسد و به نحو مناسبی توزیع شود تا بتواند هم در پایین آمدن قیمت گوشت اثرگذار باشد و هم مردم بتوانند از گوشت سالم و بهداشتی مصرف کنند.

رئیس صنف قصابان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هم اکنون قیمت گوشت قرمز در استان تا مرز ۷۰ هزار تومان رفته و این قیمت در ایلام نسبت به دیگر استان‌های همجوار بیش از ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان پایین‌تر است.

جواد رسولی افزود:، اما این قیمت نسبت به قیمت‌های قبلی در استان ایلام افزایش یافته، به دلیل این که خروج دام در استان بیش از اندازه است و از دامداران حمایت‌های لازم نمی‌شود.

وی افزود: باید به قیمت ارزان‌تر و یارانه علوفه، مواد بهداشتی و دارویی در اختیار دامداران قرار گیرد و از آن‌ها حمایت شود تا بتوانند دام را در داخل استان با قیمت‌ها مناسب به فروش برسانند.

رسولی اظهار داشت: دامداران باید دام را به قصابان استان بفروشند که در کشتارگاه کشتار و مورد مصرف استان قرار می‌دهند، باید دامداران با ما هماهنگی داشته باشند و دام را به قیمت پایین تری به ما بفروشند که ما نیز به قیمت پایین تری به مصرف کننده تحویل دهیم تا تعادل در بازار ایجاد شود.

رسولی عنوان کرد: توزیع گوشت دولتی قبلا در داخل ماشین‌های یخچال دار در خیابان توزیع می‌شد، اما با تدبیر اندیشیده شده در این زمینه هم اکنون توزیع گوشت توسط ۱۰ تا ۲۰ قصابی مشخص شده انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: بعضی از مواقع گوشت گرمی که وارد استان می‌شود کفاف استان نیست، چون مصرف گوشت در استان بالا است.

توزیع ۸۱۵ تن گوشت در استان

مدیر کل پشتیبانی امور دام ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قیمت کالا‌های اساسی معمولا به صورت کشوری تغییر می‌کند، در رابطه با گوشت قرمز شرکت پشتیبانی امور دام با واردات تلاش زیادی برای تعادل قیمت داشته است.

مهدی پورسیابیدی افزود: در ظرف کمتر از سه ماه تاکنون ۸۱۵ تن گوشت گوشت در استان ایلام توزیع شده، قیمت گوشت منجمد قبل از بحث تحریم‌ها در بازار ایلام حدود ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان بود اکنون در تمام نقاط استان ایلام و کشور به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

وی عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل‌های دامپزشکی، گوشت گرم ۳ روز و در نهایت ۶ روز زمان مصرف آن است یعنی بلافاصله بعد از این مدت باید فریز شود، طبق قراردادی که شرکت خصوصی با شرکت پشتیبانی دام کشور داشتیم گوشت گرم روزانه به مقدار محدودی وارد می‌شود، زیرا وارد شدن گوشت گرم باید به صورت هوایی باشد.

مدیرکل پشتیبانی امور دام ایلام بیان داشت: جمعیت استان ایلام کمتر از ۶۰۰ هزار نفر است، ولی معادل استان کرمانشاه شاید هم بیشتر گوشت گرم به استان وارد شده، اگر بر اساس جمعیت حساب شود ۲ تا ۳ برابر سهم استان ایلام گوشت وارد شده است.

وی افزود: در ایام ایام سرد سال که فصل پرواربندی است، کشتار دام انجام نمی‌گیرد و تا خرداد ماه سال آینده فروش ندارند و هم اکنون فقط در کشور استرالیا گوشت وجود دارد که باعث محدودیت‌هایی در توزیع گوشت در کشور شده است.

وی تصریح کرد: ایلام خود تولید کننده گوشت و دام است و قطعا باید گوشت استان‌های پر جمیعت اول تامین شود و بعد توزیع به استان برسد، در حال حاضر در سطح کشور توزیع گوشت در تمامی استان کم شده که علت آن به دلیل ورود فصل سرد است و این شش ماه آینده گوشت در آسیای میانه به علت سردی هوا وارد نمی‌شود.

نظارت بر بازار گوشت استان

معاون اموربازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صنعت معدن تجارت ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای احترام به مصرف کننده و تنظیم بازار، شبکه توزیع گوشت در داخل استان و شهرستان‌ها و حتی بخش‌ها تعریف شده است.

سعید شریفی افزود: در ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۸۱۵ تن گوشت منجمد و گوشت گرم در داخل استان توزیع شده است.

وی تصریح کرد: بنا به شبکه توزیعی که استان مشخص شده در نقاط مختلف و پراکنده شهر قصابی‌های مختلف برای توزیع گوشت ساماندهی شده اند.

معاون اموربازرگانی و توسعه و تجارت سازمان صنعت معدن تجارت ایلام عنوان کرد: روزی حداقل پنج تن گوشت در ایلام توزیع شده و بعد از توزیع، چون که تامین گوشت به عهده امور پشتیبانی دام است و توزیع آن بر عهده سازمان صنعت معدن و تجارت، بازرسی برای نظارت قرار داده شد که گوشت به دست مصرف کننده واقعی برسد.

وی عنوان کرد: در خصوص گرانی قیمت گوشت هم اکنون قیمت در استان ایلام نسبت به استان‌های همجوار نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان پایین‌تر است، اکنون قیمت متعارف برای گوشت گرم در داخل استان ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان است در صورتی که در استان کرمانشاه نزدیک به ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است.

وی افزود:وارد کردن گوشت منجمد به بازار استان باعث شده قیمت گوشت از این قیمت بالاتر و افزایش نداشته باشد.

وی در خصوص قاچاق دام از استان افزود: نیروی انتظامی و ناظران بر این اساس پای کار هستند تا از خروج دام زنده جلوگیری شود و قاچاق دام صورت نگیرد تاکنون چنین موردی رخ نداده و بسیار کم پیش آمده که دام زنده در استان خروج کند.

با همه تلاش‌های انجام شده در استان ایلام که خود قطب دامداری است متاسفانه به دلایل مختلف از جمله قاچاق دام زنده قیمت گوشت هر روز در حال افزایش است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲
سامانه ای باشد برای آمار دام و طیور که تعدادشان معلوم شود برای کشور جزو اولویت ها می باشد در حال حاضر و مسولان آنها هم معین شود که مربوط به کی می باشد.و وصل به بانک مرکزی باشند و از آن طریق فروش آنها هم معلوم می گردد. البته یک سامانه جامع و کامل برای همه باشد . طوری نشود طرف هم صنعتگر و کارمند و دلال و کشاورز باشد بایستی مشخص شود در سامانه . بدین طریق دلالان حرفه ای به دام می افتند. مثلا پول را از کجا آورده
چرا برخورد جدی نمیشه ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار