بازدید 19860

جان آدم به قیمت ۶۰ هزار تومان!

کد خبر: ۸۶۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶ 15 January 2019

سه سال پیش بود که پلیس راهنمایی و رانندگی در اقدامی نجات بخش دستورالعمل کنترل جدی نصب حفاظ ایمنی و سپر تکمیلی در کامیون‌ها و برخورد با خودروهای ناایمن را صادر و به تمامی عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور ابلاغ کرد. اما این ابلاغیه فقط به دریافت جریمه از متخلفان خلاصه شد و همچنان در جاده های کشور شاهد رفت و آمد این کامیون های ناایمن و به دنبال آن تصادفات دلخراش و خونین هستیم. تصادفاتی که بارها تصاویر آن ها منتشر شده است. تصاویری از خودروهای سواری که کاملا به زیر کامیون کشیده شده اند و سرنشینان آن ها به فجیع ترین شکل ممکن در لابه‌لای آهن پاره های خودرو له شده اند.

ابزاری جز جریمه نداریم

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، طرح ایمن سازی کامیون ها طی سال های گذشته، توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح و اجرایی شد. مطابق این طرح حفاظ ویژه‌ای از جنس فایبرگلاس در جلو، عقب و دو طرف کامیون های قدیمی نصب می‌شد تا هنگام بروز تصادف نقش ضربه گیر را ایفا و از بروز تلفات سنگین جلوگیری کند. به ویژه آن که در این گونه تصادفات گاهی تمامی سرنشینان خودروی مقابل که در میان آن ها زنان و کودکان نیز هستند در همان دقایق اولیه جان خود را از دست می دهند. تمام این حوادث می تواند با نصب یک حفاظ ایمنی در این کامیون ها کاهش یابد زیرا باعث می شود در موقع تصادفات و شاخ به شاخ شدن خودروهای سواری با کامیون ها، مانع از به زیر کشیده شدن خودروها شود. این درحالی است که آمارها از رقم بالای تلفات جانی در برخورد بین خودروهای سواری و کامیون و تریلر حکایت دارد به نحوی که گفته می شود 99 درصد از این نوع تصادفات منجر به تلفات جانی می شود.

فقط می توانیم جریمه کنیم

جولان کامیون هایی که بدون توجه به این قانون و بدون نصب سپر محافظ در جاده ها تردد می کنند در حالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی هم با جدیت به دنبال اجرای قانون مصوب است اما عملا راهی جز جریمه کردن کامیون های متخلف ندارد.کارشناس معاونت امور حمل و نقل پلیس راه کشور در گفت وگو با خراسان درباره این دستورالعمل با بیان این که در حوزه حمل و نقل عمومی متولی تصمیمات، سازمان راهداری است افزود: آشکار سازی سپر خودروهای سنگین دستورالعملی است که در سال 94 به تصویب رسید و از طریق پلیس راه به تمام پاسگاه های کل کشور ابلاغ شد اما در اجرای این دستورالعمل بخش های مختلفی از شرکت سازنده خودرو تا متولی حمل و نقل عمومی که سازمان راهداری است تاثیرگذار هستند و ما به عنوان پلیس فقط در حوزه اجرا می توانیم ورود کنیم.

60 هزار تومان جریمه

سرگرد حسن طالبی با بیان این که نصب نکردن سپر ایمن برای کامیون ها جریمه 60 هزار تومانی دارد اظهار کرد: چنان چه پلیس راهور گزارشی داشته باشد مبنی بر این که کامیون ها در محور خاصی، این مشخصه را رعایت نکرده‌اند، از مسئولان استان مذکور می خواهیم که طرح مصوب را در زمانی که تعیین می کنیم اجرا کنند. وی تاکید کرد: متاسفانه مشکلی که ما داریم این است که دیگر نهادهای تاثیرگذار در این حوزه به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند و ما به عنوان مجری قانون نمی توانیم برخورد بازدارنده ای جز اعمال جریمه انجام دهیم. در حالی که حتی کارخانه تولید کننده سپر و نوع سپر در تصادفاتی که رخ می دهد و تلفات بالای آن، تاثیر گذار است و هدف از این دستورالعمل هم این است که با جانمایی سپر ایمن به عنوان مانع عمل شود. وی تاکید کرد: مجوز فعالیت یک خودروی حمل و نقل عمومی در بُعد باری بارنامه و در بُعد مسافری، صورت وضعیت است که توسط راهداری صادر می شود. علاوه بر این مدیر فنی قبل از حرکت باید خودرو را از هر لحاظ مورد بررسی قرار دهد و ایمنی خودرو را تایید و در صورت وجود نقص از صدور صورت وضعیت یا بارنامه خودداری کند. تمام این مجوزها توسط راهداری صادر می شود.

پیگیری هایی که بی نتیجه مانده است

طالبی با اشاره به پیگیری هایی که پلیس راهور در این باره تاکنون داشته است، تصریح کرد: برای پیگیری اجرای صحیح این دستورالعمل جلسات مختلفی با مسئولان راهداری داشتیم اما متاسفانه نتیجه ای نداشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
ممنون از گزارش خوبتان . به سردار های راهور و راهنمایی رانندگی و نیروی انتظامی یک پیام کوتاه بدهید که شاید فردا خانواده خود شما گرفتار چنین خطری بشوند یک مهلت یک ماه به رانندگان بدهید و در رسانه ها تبلیغ و اعلام خطر کنید. و سپس جلوی تردد این کامیون ها و تریلی ها را در جاده ها بگیرید. خیلی اسان البته اگر همت کنند. چرا از رسانه ها استفاده نمی کنید.
اگر هر روز کامیون ها رو 60 تومن جریمه کنند میره درست می کنه
با جریمه دیگه کسی تو تصادفات کشته نمیشه.....با جریمه دیگه بجای دود کشنده از اگزوز ماشین ها اکسیژن خارج میشه.....با جریمه دیگه ساختمان بر اثر زلزله مختصر ریزش نمیکنه....!!!!!!!!!!! و...و....و....و....و....
کسی به کسی نیست و هیچ کس خودش را مسئول نمی داند.
فقط پز ریاست را می دهند و از امکانات و مزایای ان پست استفاده می کنند.
تا فردا ببینیم چه پیش می اید.
توی کشور های صنعتی تردد این گونه خودرو ها چندین ساله که ممنوع شده است ، در کشور ما یکی از دلایل اصلی تلفات جانی در تصادفات همین کامیون هاست که قانون گذار اصلا به این نکته کلیدی اهمیت نمیده.
ابن چه حرفیه
الان یه سواری ایراد فنی داشته باشه میبرن پارکینگ
بعد برای همچین ایراد فنی هولناکی فقط جریمه می کنن!!!؟
پلیس مجازه وسیله نقلیه فاقد مشخصه لازم رو متوقف و به پارکینگ منتقل کنه
حالا چرا نمی کنن نمی دونم
متاسفانه تو ايران بدليل عدم برخورد قاطع با متخلفان يا كسانيكه با جان مردم بازي ميكنند، شاهد افزايش جرائم يا تصادفات و ... هستيم. اگراعلام بشه كه مثلا يكماه فرصت دارند اين كارو انجام بدن و بعد از اون در صورت عدم ايمن سازي، ماشينو ميخوابونن و البته باجديت اين كارو انجام بدن، بنظرتون بازم نميرن ماشينشونو درست كنن؟!!
ما ۵ نفر از بستگانمون رو دو هفته قبل بر اثر همین موضوع از دست دادیم،‌اگر مسئولان وظیفشون رو درست انجام میدادن و به کامیون داران فشار میاوردن که سپر نصب بشه ممکن بود این حادثه رخ نده.
پاسخ ها
akbari
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
باسلام چراجریمه؟باباطل کردن معاینه فنی وتوجیه کردن صاحبان کامیونهاآنها راملزم به رعایت قوانین نمایید.
همه اینها برای افزایش جریمه هست. تابناک اخه چی تو جیبت میره که میخای جریمه افزابس پیدا کند
چرا جریمه نقدی آنهم 60 هزار تومان
جریمه یکماه پارکینگ کامیون جواب میده
یا شکایت علیه صاحب کامیون به قوه قضائیه یا حل اختلاف
و یا شکایت علیه اتحادیه کامیون داران
نصب سپر ایمنی اونم از جنس فایبرگلاس !!! هیچ تاثیری در افزایش ایمنی نداره چون یگ سپر فایبرگلاسی مگه میتونه جلوی برخورد و به زیر کشیده شدن یک خودروی سواری حداقل 1000 کیلوگرمی را بگیره ..
باید کلا تولید و واردات کامیون های دماغدار ممنوع بشه (مثل اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر) و کامیون های فعلی هم جمع آوری و اسقاط بشن چون عمرشون هم تموم شده .. ولی از اونجایی که سواره از پیاده خبر نداره ، نباید از مسوولینی که خودشون با ایمن ترین خودروهای چند میلیاردی خارجی رفت و آمد میکنن توقع داشت که به فکر جان مردم باشن
رانندگان در مورد عدم ایمنی کامیون ها مقصر نیستن! این ایراد به مثابه مقصر دانستن صاحبان خودرو پراید به علت ایمنی پایین و انتطار رفع این مشکل بنیادی و سیستمی هست.
تمام انتقادات و انتظارات باید به سازنده این نوع کامیون ها که طراحی و کاربریشون برای این مکان و زمان نیست معطوف شود،متاسفانه بخاطر منافع مالی همچنان تولید این نوع کامیون ها به صورت کاربری بیابانی جاده ای به قوت خود باقیست.
چطور ماشين راننده هاي با سرعت بالا و مست را توقيف مي كنيد ولي كاميون ها را نمي توانيد؟؟؟
بهترین کار ندادن بار به این کامین ها هست.
ترمینال ها به این کامیون ها بار ندن و اگه دادن پلیس جدا از جریمه بالای کامیون، ترمینالی که به این کامیون بار داد رو هم جریمه کنه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل