بازدید 3591

نگاه برآیندی روزنامه خراسان، تاکتیک یا راهبرد؟

کد خبر: ۸۶۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳ 14 January 2019
صالح مشفق: چند روز پیش به دنبال حضور وزیر محترم امور خارجه کشورمان جناب آقای دکتر ظریف در مراسم جشن ۲۰ هزارمین شماره روزنامه خراسان که با سخنرانی و امهار تمبر یادبود مراسم از سوی ایشان همراه بود، روزنامه کیهان در یک مقاله توهین آمیز، اقدام روزنامه خراسان در دعوت از دکتر ظریف را اقدامی در جهت اعتماد سازی برای وزیر خارجه توصیف و آن را بنحوی زیر سوال برد.

سردبیر روزنامه خراسان، در پاسخ به نقد حرمت شکنانه کیهان مطلبی را منتشر ساخت که می‌توان آن را در راستای دلجویی از دوستان کیهانی و نوعی توجیه گرایی حرفه‌ای قلمداد نمود. جناب آقای احدیان، نقد توهین آمیز کیهان را نقدی از سردلسوزی و محبت تلقی نموده و از نویسنده آن تشکر کرده است.

ایشان با ارائه دیدگاه "نگاه برآیندی" تلاش کرده اند تا خود را از اتهام کیهان مبنی بر دوگانگی در رفتار رسانه‌ای مبرا سازند در حالیکه برای افکار عمومی کاملاً مبرهن است که قند حضور ظریف در مراسم جشن روزنامه خراسان، ذائقه مدیریت روزنامه را با هدف جلب نظر افکار عمومی شیرین کرده است.

• اگرچه مدیریت این روزنامه به درستی از جایگاه رسمی و مردمی وزیر محترم امور خارجه آگاه است و بر همین اساس بود که با پیگیری‌های متعدد و ده‌ها بار تماس، از ایشان برای حضور ر. در مراسم دعوت بعمل آوردند، اما سردبیر محترم برای تبرئه خود در نزد همکیشان رسانه ای، با خلق رویکردی نوین با عنوان "نگاه برآیندی"، تلاش نموده اند تا خود را در ارزیابی تحولات ملی و داوری نسبت به عملکرد شخصیت‌های ملی و تأثیرگذار بر تحولات، منصف و واقع بین نشان داده بنحوی که با پرهیز از نگاه دوقطبی (بزعم آقای احدیان) قادرند ضعف‌ها و قوت‌های کارکردی سیاست خارجی و عملکرد وزیر محترم را در یک پیکره‌ی واحد مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

• در این خصوص جای سؤال است اگر چنین رویکردی از موضع باور قلبی و صداقت حرفه‌ای مطرح می‌شود، شاید انجام مصاحبه حضوری با وزیر محترم خارجه و درج آن در روزنامه برای این مقصود کفایت میکرد بگونه‌ای که همکاران روزنامه بتوانند با طرح سؤالات مورد نظر و پاسخی که می‌شنوند، زمینه دستیابی افکار عمومی به یک داوری منصفانه از طریق ارائه نقاط قوت و ضعف کارکرد‌ها و رویکرد‌های سیاست خارجی را فراهم سازند. اما اینکه بلافاصله پس از برگزاری مصاحبه و درج آن در روزنامه، با پیگیری‌های متعدد و تماس‌های مکرر و مکاتبات عدیده دست به دامان وزیر امور خارجه برای حضور در مراسمی میشوند که عمیقاً جنبه نمادین و تاریخی آن (مناسبت ۲۰ هزارمین شماره) بر افکار عمومی پوشیده نیست و بیشتر یک رویکرد تبلیغاتی محسوب می‌شود تا اقدامی حرفه‌ای و در راستای تقویت کنشگری رسانه ای، می‌تواند شائبه استفاده ابزاری از شخصیت و جایگاه وزیر محترم امور خارجه را برای جلب نظر افکار عمومی نسبت به روزنامه خراسان به ذهن‌ها متبادر سازد. شاید بخاطر اتخاذ همین رویکرد است که دوستان کیهانی شما برآشفتند و این دعوت را در راستای اعتبار بخشی و اصلاح وجهه‌ی تخریب شده‌ی وزیر خارجه‌ای قلمداد کردند که مورد تایید رهبری نظام است و جایگاه ویژه‌ای در میان افکار عمومی ایران عزیز داشته و در میان نخبگان منطقه‌ای و بین المللی مورد تکریم و احترامی سزاوار است.

• به نظر می‌رسد بهتر است دوستان خراسانی ما لباس صداقت برتن کرده و نیات خود را از این دعوت که براستی برای آن‌ها آبرو، اعتبار و منزلت ویژه‌ای به ارمغان آورده است، شفاف و روشن و به دور از هرگونه جهت گیری جناحی مطرح سازند تا از این طریق بتوانند جایگاهی معتبر و پایدار در میان افکار عمومی پیدا نمایند. اگرچه ممکن است اتخاذ این رویکرد سبب ناراحتی و دلخوری برخی از رسانه‌هایی شوند که عادت به نگاه دوقطبی داشته و همه تحولات را در قالب سیاه و سفید ارزیابی و تحلیل می‌نمایند.

به باور ما، منافع و مصالح عمومی کشور بر منافع و مصالح جناحی و گروهی ارجح بوده و رسانه‌ای که بتواند منویات خود را با این رویکرد عمومی هماهنگ سازد، در نگاه افکار عمومی مقبول‌تر و معتبرتر است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان