بازدید 3205
۱

گام بعدی حذف کلی کنکور است

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تجربه اکثر کشورهای دنیا تاکید کرد: گام بعدی حذف کلی کنکور است.
کد خبر: ۸۶۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ 14 January 2019

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: اگرچه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب کرده که امسال 85درصد ورودی دانشگاه‌ها بر اساس معدل باشد، ولی این گام اول است و باید به سمت حذف کلی کنکور پیش رفت.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: ایده کلی مجلس بر حذف کنکور است؛ اما به صوت قدم به قدم زیرا نمی‌توان به یک باره همه را حذف کرد.

برگزاری کنکور برای صندلی خالی دانشگاه‌ها معنایی ندارد

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: امسال سازمان سنجش باید به سمت برگزاری کنکور صرفا برای 15 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها گام بردارد و 85 درصد داوطلبان را بر اساس معدل گزینش کند تا در صورتی که کارها به خوبی پیش رفت و ساماندهی انجام شد، از سال بعد کنکور به کلی حذف شود.

وی توضیح داد: وقتی صندلی خالی در برخی دانشگاه‌ها از جمله پیام نور و آزاد وجود دارد ولی داوطلب نیست، برگزاری کنکور معنایی ندارد؛ البته در پذیرش 97 نیز کنکور نداشتند و هر داوطلبی می‌توانست روی این صندلی‌ها بنشیند و کنکور فقط برای 15 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها که رقابت در آن شدید است، برگزار شد.

کوچکی‌نژاد تاکید کرد: در هیچیک از کشورهای دنیا کنکور متمرکز وجود ندارد بلکه هر دانشگاهی بر اساس مجوز خود که تعداد پذیرش آن در سنجش مشخص است، آزمون برگزار می‌کند و هر فردی که معدل او نصاب لازم را برای تحصیل آن دانشگاه دارد، در آزمون دانشگاه شرکت و دانشگاه قبولی او را اعلام می‌کند.

مجلس پذیرای ایده‌ پذیرش مستقل دانشگاه‌هاست

وی بیان کرد: در کشور ما هم اگر قرار است در نهایت کنکور حذف شود، باید همین روش را در پیش گرفت زیرا نمی‌توان هم کنکور و هم آزمون را برای ورودی‌ها حذف کرد بلکه مصاحبه و آزمون به صورت توأمان وجود دارد.

کوچکی‌نژاد گفت: اگر امسال بتوان 85درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به خوبی از طریق غیرکنکور پذیرش کرد، به یقین سال بعد مجلس مصوبه‌ای می‌آورد که دانشگاه‌های بزرگی که رقابت دوطلبان برای ورود به آنهاست، سال بعد آزمون برگزار کنند و هر دانشگاه مستقلا پذیرش داشته باشد.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه مجلس چنین ایده‌ای را می‌پذیرد، افزود: در گام بعدی به دنبال اجرای این ایده هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
برای حذف سهمیه ها هم فکری بکنید واقعا ناعادلانه است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار