بازدید 5118
دبیر شورای صنفی علم و صنعت:

دانشجویان حق تحصیل رایگان دارند

کد خبر: ۸۶۷۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸ 08 January 2019

دبیر شورای صنفی دانشگاه علم و صنعت ایران با انتقاد از کاهش سنوات آموزشی دانشجویان گفت: سنوات رایگان تحصیل در دوره کارشناسی در حالی به هشت ترم کاهش یافته که دانشجویان روزانه طبق قانون اساسی از حق تحصیل رایگان برخوردارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، معید مهدیان اظهار کرد: در علم و صنعت از لحاظ تغذیه مشکل خاصی نداریم. مشکلی که در حوزه‌ رفاهی داریم قدیمی و خراب بودن سرویس‌های اتوبوس از خوابگاه به دانشگاه است که مسئولان می‌گویند پول خرید دستگاه های جدید را نداریم. این دستگاه ها در حدی خراب هستند که دود اگزوز به داخل ماشین می‌آید و امنیت جانی دانشجویان را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر این مشکلات حوزه آموزش در دانشگاه، افزود: دانشگاه از هر فرصتی استفاده می‌کند که کمبودهای مالی خودش را از جیب دانشجو پر کند. به عنوان مثال سنوات رایگان تحصیل در کارشناسی به هشت ترم رسیده که بر اساس آن باید چهار میلیون شهریه در ترم 9 داده شود. همین طور اگر دانشجوی ارشد ترم پنج خود را تا بهمن ماه دفاع نکند باید به ازای هر هفته 110 هزار تومان جریمه بپردازد. نکته جالب این است که روزهای تعطیل هم باید جریمه داده شود. برای هر واحد دروس ارشد که دانشجویان حذف کنند یا بیفتند، باید 250 هزار تومان جریمه پرداخت شود.

مهدیان ادامه داد: همه‌ اینها در شرایطی است که ما دانشجویان روزانه هستیم و طبق اصل 30 قانون اساسی حق تحصیل رایگان داریم. همچنین در مقطع ارشد اگر دیر دفاع کنید نمره کسر می‌کنند که این خلاف دادنامه 476 دیوان عدالت اداری کشور است. در بحث اسکان دانشگاه ما تا سال قبل مشکلی نداشتیم، اما چون نسبت خوابگاهی‌ها زیاد شد، دانشگاه نتوانست پاسخگوی دختران خوابگاهی باشد و آنها در وضعیت اسفناکی زندگی می‌کنند.

وی درباره سیاست های پولی دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه ما در جواب همه‌ سیاست‌های پولی که درست کرده است، یک جواب دارد؛ پول نیست. اما برای اردوی معارفه‌ دانشجویان جدیدالورود چند صد میلیون هزینه کرد و 124 تن را به عنوان کادر اجرایی از تشکل های خاص به مشهد فرستاد‌. معاونت فرهنگی ما که یک معاونت منفعل است سالانه میلیون‌ها تومان برای کارهای بی اهمیت خرج می‌کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: معاونت دانشجویی تا حد امکان با ما همکاری می‌کند، اما معاونت فرهنگی اصلاً این طور نیست و دلیلش همان انفعالی است که در معاونت فرهنگی شاهد هستیم.

 

** عزمی راسخ برای پولی سازی آموزش عالی وجود دارد
علی اسماعیلی دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت هم درباره مسأله سنوات مجاز دانشجویان به ایرنا گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر اکثریت دانشگاه های کشور و دانشجویان با آن مواجه هستند، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، مسئله سنوات مجاز تحصیلی است. این مسئله در دانشگاه علم و صنعت با مصوبه هیئت امنای دانشگاه مبنی بر هشت ترم شدن سنوات آموزشی به یک چالش جدی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی کشور باعث شده دانشگاه ها نیز مانند بسیاری دیگر از ارگان ها با مشکلات زیادی در زمینه بودجه مواجه شوند. از این رو تلاش می کنند تا با کاهش سنوات مجاز آموزشی و اخذ هزینه تحصیل از دانشجویان سنواتی علاوه بر جبران مبلغی از این کسری بودجه از جیب دانشجویان، به گفته ریاست دانشگاه، فشاری را برای اتمام هر چه سریعتر دوره تحصیل فراهم آورند و از این طریق بتوانند هزینه ها را مدیریت کنند.

وی افزود: حال سوال اینجاست که چرا باید هزینه های عدم تخصیص بودجه مناسب به دانشگاه ها و سیاست های اشتباه در حوزه جذب دانشجو را دانشجویانی بپردازند که به دلایلی گوناگون و بعضا خارج از اختیار خود، قادر به اتمام تحصیل در هشت ترم نیستند.

اسماعیلی در مورد دیگر مشکلات کاهش سنوات آموزشی و فشار بر دانشجویان برای اتمام تحصیل گفت: این طرح دانشگاه را تبدیل به یک مدرسه بزرگ می کند و جای هرگونه مهارت آموزی در حوزه های گوناگون را برای مشارکت فعال دانشجو در جامعه خالی می کند. همچنین مشکل جدایی دانشگاه از صنعت را بیش از پیش تقویت می کند؛ چرا که دانشجویی که تنها به فکر هرچه سریعتر گذراندن واحدهای درسی خود باشد، دیگر تلاشی برای فعالیت های پژوهشی و ارتباط با صنعت نخواهد کرد و این امر فاصله ای دوچندان بین علم و صنعت ایجاد خواهد نمود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر