بازدید 2814

دیوار بین مسئولان و صاحبان اندیشه فرو ریخته

کد خبر: ۸۶۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵ 08 January 2019

وزیر علوم از تشکیل خوشه های علمی با کمک دولت خبر داد و گفت: دانشگاهیان با تشکیل این خوشه ها بیشتر از قبل می توانند نظرات خود را به مسئولان منتقل کنند.

به گزارش مهر، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در حاشیه بازدید از پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم گفت: جشنواره فارابی یکی از جشنواره های مهم در سطح ملی است و توجه خاصی به علوم انسانی دارد ما در حوزه علوم انسانی شخصیت های علمی و بسیار ارزشمندی داریم که این جشنواره فرصتی فراهم می کند تا این شخصیت ها را به نسل جوان معرفی کنیم تا جوانان بتوانند از نگاه امروز و تجربه این افراد استفاده کنند.

وی ادامه داد: جشنواره فارابی ۹ دوره برگزار شده و دوره بعدی آن نیز به زودی برگزار می شود و پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم با اینکه عمر زیادی نداشته و زمان زیادی از تشکیل آن نمی گذرد در زمینه مسئولیت هایی که داشته و برگزاری جشنواره مذکور زحمات زیادی کشیده و کارهای خوبی داشته است.

وزیر علوم تاکید کرد: پژوهشکده های ما باید مساله محور بوده و تخصصی کار کنند و مراکز پژوهشی خارج از وزارت علوم باید موضوع مطالعات و مشاوره مدیران دستگاه های اجرایی کشور باشند و این مراکز با کارهای تخصصی که انجام می دهند به تصمیم سازی حوزه های مربوطه کمک کنند. غیر از این کار این پژوهشکده ها توجیه دیگری ندارد.

غلامی ادامه داد: پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی حوزه فکری وزارت علوم است و مدیران ما در سیاست گذاری های اجرایی و آینده نگری ها نیاز دارند که این بخش فکری و تخصصی در کنار آنها باشد تا بتواند به کمک آنها تصمیم گیری درست داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت علوم در مقطع زمانی است که نیاز به اخذ تصمیمات مهمی دارد که از جمله می توان به بحث تحول در آموزش عالی و ساماندهی آموزش عالی اشاره کرد که کارهای خوبی در زمینه ساماندهی آموزش عالی صورت گرفته است که با توجه به پیوست های فرهنگی در حال اجرایی شدن است. همچنین ازدیگر برنامه هایی که در وزارت علوم وجود دارد ورود به دانشگاه های نسل جدید و چهارم و توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در کنار برنامه ریزی های آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر علوم تصریح کرد: در حوزه فناوری و توسعه مبنی بر فناوری های جدید باید نقش مهمی برای دانشگاه ها تعریف کرد و همچنین برای انجام کارهای علمی در پژوهشکده ها برنامه ریزی کرد. همه ما باید تلاش کنیم مسیر برنامه ریزی و مدیریت این ظرفیت علمی به خوبی انجام گرفته و جایگاه اصلی آن را به آن بدهیم تا نهادینه شود.

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وزارت علوم سعی کرده در سطوح مختلف بین اساتید و مسئولان اجرایی ارتباط برقرار کند بر همین اساس خوشه های علمی را به کمک دولت تشکیل داده است و نشستی که اخیرا با دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و نظرات اساتید به مسئولان منتقل شد حاصل جمع بندی نظرات اساتید در این خوشه های فکری بود.

وی یادآور شد: به نظر من دانشگاه ها با ایجاد این خوشه های علمی بیشتر از قبل می توانند نظرات خود را منتقل کند و به اعتقاد من دیوار بین مسئولان و صاحبان فکر و اندیشه فرو ریخته و این اتفاقی است که افتاده و باید از آن استقبال کرد و این ارتباطات را نهادینه کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل