بازدید 5547

وزیر دفاع آمریکا در زمان عملیات طبس درگذشت

کد خبر: ۸۶۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶ 06 January 2019

«هارولد براون» وزیر دفاع دولت «جیمی کارتر» رئیس جمهوری اسبق امریکا که در سال ۱۳۵۸ تلاش ناموفقی برای آزادی گروگان های آمریکایی بازداشت شده در تسخیر لانه جاسوسی در عملیات موسوم به طبس داشت، در سن 91 سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا،، خبر درگذشت وی شامگاه شنبه (به وقت محلی) و با یک روز تاخیر رسانه ای شد. علت مرگ سرطان پانکراس اعلام شده است.

براون در دوران ریاستش در پنتاگون با ترغیب دولت به افزایش بودجه این نهاد، سامانه‌های نوینی را وارد زرادخانه نظامی آمریکا کرد.

حمله شوروی به افغانستان و تسخیر سفارت آمریکا در ایران به دست دانشجوهای پیرو خط امام، از جمله رویداد مهم دوران مسئولیت وی بود.

در آوریل 1980 (اردیبهشت سال 1359) تیمی از یگان‌های نظامی ویژه آمریکا در عملیاتی که زیر نظر براون و با اسم رمز «پنجه عقاب» انجام شد، به ایران اعزام شده و با استقرار در 125 کیلومتری جاده طبس به یزد، قصد حرکت به سمت تهران و تلاش برای آزادسازی زندانی‌ها را داشتند که با گرفتار شدن در طوفان شن، از اهداف خود بازماندند.

وی در کتاب خود موسوم به «امنیت پرستاره» از این عملیات به عنوان «مایه تاسف و سخت‌ترین درس» دوران وزارتش یاد می‌کند.

براون پس از روی کار آمدن دولت «رونالد ریگان» و خروج از وزارت دفاع آمریکا، به دانشکده مطالعات بین‌المللی دانشگاه جان هاپکینز و اندیشکده «رَند» پیوست و به فعالیت‌های مشاوره‌ای و مطالعاتی پرداخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر