بازدید 5928
۶
تاملی بر سخنان معاون وزیر در خصوص یک تخلف بزرگ؛

وقتی وزارت علوم به «مهر زن» مدارک دانشجویان تقلیل جایگاه پیدا می‌کند!

ظرفیت دانشگاه یاد شده برای پذیرش دکتری، ۴۰۹ نفر بود، اما در روند بررسی صلاحیت متقاضیان، تنها ۲۵۵ تن واجد صلاحیت و استاندارد‌های لازم برای قبولی در این دانشگاه شناخته شدند و بر این اساس، می‌بایست ۱۵۴ کرسی دیگر این دانشگاه خالی بماند، اما این گونه نشد تا در کمال تعجب، شمار پذیرفته شدگان مقطع دکترا در این دانشگاه ۴۰۹ نفر اعلام شود.
کد خبر: ۸۶۶۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴ 05 January 2019
به فاصله چندماه از انتشار گزارش‌هایی در خصوص بروز و ظهور برخی تخلف‌های بزرگ در زیرمجموعه وزارت علوم، شواهد و قرائن حکایت از چشم پوشی مسئولان وزارت در این خصوص دارد.

به گزارش «تابناک»، مهرماه امسال و با شروع سال تحصیلی جدید، خبری منتشر شد که حکایت از بروز تخلفاتی عجیب در پذیرش دانشجو در مقاطع عالی در برخی دانشگاه‌های دولتی داشت. تخلفاتی که نمونه آن، پذیرش غیرمجاز در دوره دکتری در دانشگاه ارومیه بود که البته وقوع این تخلف مورد تایید وزارت علوم نیز قرار گرفت.

آن گونه که خبر می‌رسید، ظرفیت دانشگاه یاد شده برای پذیرش دکتری، ۴۰۹ نفر بود، اما در روند بررسی صلاحیت متقاضیان، تنها ۲۵۵ تن واجد صلاحیت و استاندارد‌های لازم برای قبولی در این دانشگاه شناخته شدند و بر این اساس، می‌بایست ۱۵۴ کرسی دیگر این دانشگاه خالی بماند، اما این گونه نشد تا در کمال تعجب، شمار پذیرفته شدگان مقطع دکترا در این دانشگاه ۴۰۹ نفر اعلام شود.

مساله‌ای که مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در واکنش به آن به ایلنا گفت: «در این دانشگاه اشتباهی رخ داده که در دست بررسی است. این موضوع به جد در حال پیگیری است و با همکاری سازمان سنجش آموزش و همراهی مدیریت دانشگاه این موضوع حل می‌شود.»

البته آن روز معاون وزیر تاکید داشت که «تخلفی انجام نشده و اشتباه رخ داده است»، اما بعد اخباری در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از بروز چنین تخلف‌هایی در برخی دیگر از دانشگاه‌ها نیز داشت. تخلفاتی که حالا معاون وزیر هم بر «تخلف» خواندنشان تاکید و اصرار دارد، هرچند نسخه‌ای که برای مقابله با آن‌ها ارائه می‌دهد، بسیار عجیب و سوال آفرین است.
 
معاون وزیر علوم، شریعتی نیاسر

او امروز در این باره به مهر گفته: «تمام مراکز دانشگاهی کشور به صورت قانونی باید در محدوده مجاز نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنند. اگر دانشگاهی بدون مجوز نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کند، کار غیر قانونی انجام داده و باید پاسخگو باشد؛ طبعا مدرک چنین افرادی مورد اعتبار و تایید نخواهد بود.»

اظهارنظری که نشان می‌دهد همه واکنش وزارت علوم به تخلفاتی تا این اندازه بزرگ، تاکید خشک و خالی بر "تخلف" و "غیرقانونی" بودن آنهاست و روخوانی از روی قوانینی که تاکید دارند "متخلفان می‌بایست پاسخگو باشند"!

سخنانی که گویی مدیران موظف به عمل به این قوانین، مدیران دیگری در وزارت خانه یا حتی نهاد دیگری هستند نه شریعتی نیاسر و همکاران وی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. افرادی که می‌بایست به تخلفات و اقدامات غیرقانونی بزرگ رخ داده در زیرمجموعه وزارت علوم رسیدگی کنند و با اعلام معاون وزیر، مسئولیت‌ها در این خصوص به ایشان تفویض شده است!

وضعیتی عجیب که می‌شود از آن نتیجه گرفت برخورد‌های مسئولان وزارت علوم با تخلفات کوچک‌تر از این، بی شباهت به تشویق و صدور لوح تقدیر نیست، چراکه معاون وزیر تاکید دارد جذب انبوه دانشجوی دکتری در یک دانشگاه و احتمالا تکرار این دست تخلف‌ها در دانشگاه‌های دیگر، از دید ایشان اتفاق خاصی نیست که نیازمند اقدامات سریع و قاطع باشد.

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که می‌بینیم معاون وزیر علوم تلویحا تاکید می‌کند که برای دانشجویان غیرقانونی پذیرفته شده مدرک نیز صادر خواهد شد، اما این مدرک «مورد اعتبار و تایید ایشان نخواهد بود»؛ اظهار نظری که نشان می‌دهد از دید شریعتی نیاسر و احتمالا همکارانش، وزارت علوم چیزی بیش از «مهر زن» نیست؛ مهری که وزارت خانه دستش گرفته و کنار در خروج از دانشگاه نشسته تا بر مدرک برخی بکوبد و بر مدرک برخی نه!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
لطفا موضوع پذیرش ذر دانشگاههای غیرانتفاعی که عمدتا توسط اساتید دانشگاههای دولتی که ارتباط خوبی با وزرات دارند، تاسیس شده است و به فور و بی ضابطه دانشجو پذیرش می کنند نیز بپردازید.
برید بررسی کنید چه رانتها و پارتی بازیهای در پذیرش دانشجوی دکترا در دانشگاه آزاد اسلامی بویژه تهران مرکز داشته است
کشور اسلام
وزارت علوم بی خاصیت ترین همه مزارتخانه هاست که البته همه شان بی خاصیت هستند ولی وزارت علوم دیگر در بین انها یک شاهکار است.
در واقع تنها کار مهم وزارت علوم تعیین رئیس برای دانشگاهها است که انهم بخشی از اختیارات بعهده وزارت علوم است. رئیس که انتخاب شد دیگر هیچ مسئله مهمی که وزارت بتواند یا بخواهد در ان دخالت کند وجود ندارد. هر مسئله ای هم باشد بکمک اختیارات قانونی هیئت امنای هر دانشگاه حل و فصل میشود.
وزارت صرفا تعدادی بخشنامه بی ارزش معمولا متناقض صادر میکند که اولا همه دانشگاهها بان گوش نمیکنند و ثانیا اگر گوش هم بکنند یا نکنند چیز مهمی نیست.
اصل داستان که سازمان دادن به فعالیت علمی و پژوهشی است مطلقا وجود ندارد بطوریکه وزارت علوم ساختارا کاری باین حرفهای اصلی ندارد.
بهمین دلیل برای انکه بیکار نباشند به مسائل سیاسی گیر میدهند و تنها کار مهم میشود ازاد کردن دانشجویان بازداشتی یا حل مسئله دانشجویان ستاره دار و مسائلی از این قبیل. حتی وقتی که مجلس میخواهد وزیر برای این وزارتخانه توخالی معین کند تنها معیار دعوا همین موارد جزئی است و کسی از مسائل اصلی خبر ندارد و سوال هم نمیکند.
اینها در حالی است که عظیم ترین نیروی محرکه کشور یعنی اساتید دانشمند و با تجربه و دانشجویان جوان و با انگیزه در اینجا وجود دارد اماهمه مان میدانیم که این دم و دستگاه کار اصلیش منفعل کردن این نیروها و بی خاصیت کردن انها است نه بکار گیری انها و پیشبرد کشور.
به یک مدل مسخره وارداتی از مفهوم دانشگاه چسبیده اند و ول کن هم نیستند هرچند بی خاصیت بودن این مدل و غیر منطبق بودنش با شرایط کشور ما دیگر اظهر من الشمس است.
بعنوان یک استاد قدیمی دانشگاه این چند خط را نوشتم تا رفع مسئولیت کرده باشم از خودم و وجدانم!! گرچه میدانم هیچ فایده ای ندارد. یا اصلا تابناک منتشر نمیکند یا اگر هم منتشر کند چند نفر معدود که بخوانند سری تکان میدهند و تمام.
اختاپوس نفوذ غرب در کشور ما مخوف تر از ان است که در این زمینه اقدام بدرد بخوری صورت بگیرد.
با اینهمه ...... جوانان عزیز شما ناامید نباشید و پیگیری کنید. اینجا کشور شما است و سرنوشت ان سرنوشت شما است و کسی بیش از شما برای شما دل نمیسوزاند.
فکر نمی کنم بشود به کسی مدرک داد بعد گفت مدرک تو اعتبار ندارد
بهتر است در این صورت جلوی ادامه تحصیل آنها گرفته شود
یعنی بدتر از از این شریعت برای نابودی نظام آموزشی ما نیومده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل