بازدید 6607
۱

سردار استراتژیست

علی احمدی
کد خبر: ۸۶۶۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۷ 04 January 2019

به بهانه توهین یک روزنامه دولتی به سرلشکر پاسدار محسن رضایی

بسیاری از امیران و سرداران نظامی که تجربه میدانی جنگ را در کارنامه خود دارند به دلیل اشتغال ذهنی با موقعیت‌های دشوار آفندی و پدافندی و پیش‌بینی مداوم حرکات دشمن و طراحی سناریوهای دفاعی و امنیتی، قدرت تفکر راهبردی ویژه‌ای پیدا می‌کنند که حتی پس از دوران خدمت نظامی خود، از ابتکارات و تجربیاتشان در سایر عرصه‌ها استفاده می‌شود. به طوری که هم اکنون بسیاری از نظامیان برگشته از جنگ یا بازنشسته غربی و به ویژه آمریکایی هم اکنون مسئولیت مهم ترین نهادهای تصمیم گیر، سیاستگذار و اندیشکده های اثرگذار را برعهده دارند.

در ایران سرلشکر محسن رضایی برجسته‌ترین فرمانده استراتژیست و بنیانگذار بسیاری از نهادهای راهبردی ملی است. کسی که پس از پایان جنگ با درکی مثال زدنی از تهدیدات و فرصت های پیش روی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به نهادسازی در سطوح استراتژیک نمود. به همین جهت، به جرات ایشان را باید "بنیانگذار تفکر استراتژیک در دوران پسا انقلاب" در نظر گرفت.

در واقع ایشان این افتخار و لیاقت را کسب نموده که در چهار دهه اخیر در دوران زعامت و رهبری امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای عهده دار وظایف خطیر و موسس مهمترین نهادهای نظامی، علمی و راهبردی باشند.

از جمله سازمان اطلاعات کشور پس از فروپاشی ساختاری ساواک با نیروهای جوان سازمان اطلاعاتی کشور را در سپاه پاسداران بوجود آورد و درسال 1362آنرا به دولت منتقل کرد و به عنوان وزارت اطلاعات بر اقتدار نظام افزوده است.

سرلشکر محسن رضایی سپاه را از یک نیرو با ۳۰ هزار داوطلب و کمترین تجهیزات به بازویی با یکصد و سی هزار پاسدار آماده رزم تبدیل کرد و با موافقت امام امت، نیروهای زمینی، دریایی و هوایی مستقل و توانمند را در آن تشکیل داد. تشکیل سپاه حفاظت از پروازها و فرودگاه های کشور هم از اقدامات این فرمانده ارشد کشور است. به همین جهت و از سوی دیگر، ایشان را باید "بنیانگذار ساختارمند کردن نیروهای امنیتی و نظامی" کشور نیز دانست.

سرلشکر رضایی بود که با همراهی شهید شفیع زاده و شهید طهرانی مقدم، سپاه را با توپخانه به غنیمت گرفته شده از رژیم بعثی مجهز کرد و در ادامه موشک را به دکترین تدافعی ایران افزود تا بعد از تنبیه صدام، هیچ دشمنی به آب، خاک و آسمان ما چشم طمع ندوزد.

او دانشگاه امام حسین(ع) و دانشگاه پزشکی بقیه الله(عج) را تاسیس کرد تا سپاه در پرورش فرماندهان و کادر پزشکی و درمانی در بالاترین سطح منطقه و در تراز قوی‌ترین ارتش‌های جهان باشد.

با چنین سوابقی بود که پس از دفاع مقدس در دهه هفتاد به دانشگاه تهران رفت و دوباره مشغول تحصیل شد و بجای مهندسی مکانیک اقتصاد را تا مقطع دکتری دنبال کرد. او مطمئن بود که جنگ آینده جنگ اقتصادی است. در این سالها بود که به دبیری مجمع تشخیص مصلحت منصوب شد و بنیاد آن را طوری نهاد که به اصلی ترین نهاد سیاستگذاری کشور تبدیل شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایالتهای اقتصادی و اقتصاد مقاومتی را راهکاری برای پیشرفت اقتصاد ایران معرفی کرد و در این موصوعات دو کتاب نوشت و سخنرانی‌های فراوانی را در مجامع دانشگاهی و نخبگی انجام داد و معتقد است اگر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشور اجرایی شود، میزان تاب‌آوری اقتصاد ما در برابر تکانه‌های داخلی و خارجی بالاتر می رود. او پس از نزدیک شدن داعش به مرزهای غربی کشور با عنایت به فرمایش رهبر معظم انقلاب که پاسداری از انقلاب، بازنشستگی ندارد، جامه ی سبز پاسداری را بر تن کرد و بارها اعلام کرد که به عنوان یک سرباز شهادت در لباس سپاه و دفاع از اسلام و مردم کشورش را آرزوی خود می‌داند.

باید دید که چرا یک روزنامه وابسته به دولت و چند رسانه دیگر که با بودجه عمومی منتشر می شوند با سیاسیون لندن‌نشین و برخی سیاست‌بازان محکوم شده در اغتشاشات و فتنه۸۸ هم‌صدا شده اند و به تخریب سردار استراتژیست و سرباز دین و وطن می پردازند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دلیل روشن است
مقاومت در برابر فشارهای حامیان تصویب چشم بسته فتف و سی اف تی و پالرمو
خداکند مقاومت نشکند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل