بازدید 7157

بقعه ادریس‌نبی فرو ریخت

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول از فرو ریختن بقعه تاریخی ادریس نبی در این شهرستان خبرداد.
کد خبر: ۸۶۶۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸ 04 January 2019
رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول از فرو ریختن بقعه تاریخی ادریس نبی در این شهرستان خبرداد.

به گزارش «تابناک» حجت الله آریایی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، گفت: گنبد بقعه ادریس نبی بر اثر بارندگی و عدم استحکام لازم فروریخت. اوایل ماه جاری نیز دو طاق از ضلع غربی و قسمت پیشین این بقعه که از آثار تاریخی ارزشمند بخش چغامیش دزفول است به دلیل نشست زمین ریزش کرده بود.

آریایی نیا در ادامه افزود: جنس مصالح این بقعه از نوع خشت و گل است که همین امر باعث شده بر اثر بارندگی استحکام آن پایین بیاید به گونه‌ای که بر اثر بارندگی‌های سال گذشته قسمت‌هایی از این بقعه دچار آسیب شده بود.‌

وی عنوان کرد: متولی بقاع و اماکن مذهبی، اداره اوقاف و امورخیریه است. سال گذشته نیز نسبت به خطر ریزش این بقعه به اداره اوقاف دزفول هشدار دادیم و خواستار تمهیدات این اداره در راستای استحکام بخشی این بقعه شدیم که متاسفانه توجهی نشد.

رئیس اداره میراث فرنگی دزفول گفت: بدنبال تخریب بخشی از این بقعه طی دو هفته گذشته به همراه اعضای شورای شهر و بخشدار چغامیش و نماینده اداره اوقاف بازدیدی از این بقعه انجام شد که در این بازدید بخشدار چغامیش با توجه به عدم توان مالی اداره میراث فرهنگی و ناتوانی اداره اوقاف در تامین هزینه مرمت بقعه نبی ادریس، اوقاف اعلام کرد که خیران منطقه بخشی از هزینه مرمت این بقعه را بر عهده خواهند گرفت.

وی گفت: با پیگیری های اداره میراث فرهنگی مقرر شد تا اداره اوقاف دزفول به عنوان متولی این بقعه درخواست مکتوبی در جهت استحکام بخشی به این اداره ارسال کند تا عملیات مرمت زیرنظر کارشناسان میراث فرهنگی اجرا شود اما با وجود پیگیری‌های متعدد اداره اوقاف نامه مذکور را ارسال نکرد.

آریایی نیا افزود: متاسفانه پیگیری‌های اداره میراث فرهنگی با توجه به عدم همکاری اداره اوقاف دزفول در نگهداری و مرمت این بقعه تاریخی تاکنون بی نتیجه مانده است.

وی تصریح کرد: از نظر قانونی اداره میراث فرهنگی نمی‌توانست بدون درخواست مکتوب اداره اوقاف دخل و تصرفی در این بقعه داشته باشد.

آریایی نیا در بخش دیگری از سخنان خود درباره ویژگی‌های تاریخی این بنا گفت: معماری این بقعه مربوط به دوره تیموریان است و در سال های اخیر هیچگونه مرمت و بهسازی در آن انجام نشده و تا مدتی پیش خادم این بقعه حفاظت آن را بر عهده داشت ولی با فوت وی در حال حاضر خالی از سکنه شده و اداره اوقاف خادم جدیدی برای آن در نظر نگرفت که در نهایت به ریزش بنا منتهی شد.

بقعه یا قدمگاه ادریس نبی در ۱۵ کیلومتری دزفول در روستای فضیلی بخش چغامیش واقع شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر