بازدید 8073

پاسخ آذری جهرمی به فیلترشدن اینستاگرام

کد خبر: ۸۶۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷ 04 January 2019

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا اینستاگرام فیلتر می‌شود، تصریح کرد: چیزی که من متولی آن نیستم، چگونه جواب دهم که می‌شود یا نه.؟

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه بازدید از نمایشگاه شهر هوشمند در محل نمایشگاه بین‎المللی مشهد در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تجربه نشان داده که مباحث مربوط به حوزه سالم‌سازی شبکه‌های اجتماعی با فیلترینگ حل نمی‌شود. اینکه ما بیان می‌کنیم با بحث فیلتر مخالف هستیم، مفهومش این نیست اتفاقاتی که رخ می‌دهد را نادیده می‌گیریم، اتفاقاتی رخ می‌دهد، اشکالاتی هست و مخاطراتی جدی وجود دارد که می‌تواند بستری باشد برای اینکه جوانان جهت توسعه کسب و کار خود از آن استفاده کنند. از بُعد مسائل امنیتی ممکن است بحث کلان داده‌ها مهم باشد اما واقعیت این است که تجربه نشان داده فیلتر جواب نمی‌دهد و باید به عنوان یک مساله جدی و در همه ابعاد از جمله فرهنگ‌سازی به آن نگاه کرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه این یک کار کوتاه‌مدت و زود بازده نیست که امروز تصمیم بگیریم و فردا جواب دهد، عنوان کرد: به این راحتی محقق نخواهد شد، بلکه مجاهدت و تلاش نیاز دارد. وزارت ارتباطات نمی‌تواند داخل گود برود و عده‌ای در مسائل فرهنگی و حوزه‌های دیگر بودجه‌هایی بگیرند که وظیفه آن‌ها کار فرهنگی است و اینکه آن را انجام می‌دهند یا نه موضوع دیگری است و بعد نیز مطالبه کنند که وزارت ارتباطات چه کاری انجام می‌دهد؟ در آخر نتیجه مطالبه این است که باید ببندید. این راهکار و صورت مساله جواب نمی‌دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر ما واقعا بخواهیم فضای مجازی را در خدمت رشد و توسعه کشور استفاده کنیم، به سمت استقلال در این فضا پیش برویم و سهم خود را در فضای جهانی داشته باشیم، با حرکت همسو و هم جهت همه مسئولین و توجیه و همراه‌سازی مردم پاسخ می‌دهد.

وی بیان کرد: دو راه حل برای این موضوع قرار داده شده که راه حل اول بحث کارگروه تعیین مصادیق در قانون است که متشکل از 6 نماینده از دولت، دو نماینده از مجلس و چهار نماینده از نهادهای عمومی شامل صداوسیما، سازمان تبلیغات، نیروی انتظامی و دادستان است که از دولت نیستند. به این دلیل که دولت با این رویکرد موافق نیست، در کارگروه طرح و جلسه‌ای تشکیل نشده است. دولت نظر مساعدی در خصوص این مساله ندارد.

آذری جهرمی اضافه کرد: یک راهکار نیز این است که قوه قضاییه حکم صادر کند. این ساختاری است که قانون قرار داده و ممکن است حکم صادر شود که در فیلتر تلگرام نیز همین اتفاق افتاد، تاکنون حکمی صادر نشده است. مسئولین قضایی صحبت‌هایی می کنند، فصل‌الخطاب موضوعات قانون است و برخی به لحاظ حقوقی اعتقاد دارند اینکه یک قاضی برای کشور در خارج از حیطه صلاحیت خود حکم کند، قانونی نیست اما در حال حاضر اجماعی در رابطه با این مساله وجود ندارد.

وی در خصوص افتتاح اولین پارک توسعه اقتصاد دیجیتال، گفت: در این پارک شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر می‌شوند. پارکی است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها را برای رشد خودشان توانمند می‌کند. شرکت‌هایی با 500 میلیون درآمد سالانه وارد این حوزه می‌شوند و با توانمندسازی‌ها و تسهیلاتی که در اختیارشان قرار می‌گیرد به شرکت‌هایی با حدود 5 میلیارد تومان درآمد سالانه می‌رسند و بعد از پارک بیرون می‌روند. این یک فضای حمایتی برای رشد شرکت‌ها در مرحله خاصی بوده که طراحی شده و اولین مورد آن نیز در دهه فجر در مشهد راه‌اندازی خواهد شد.

آذری جهرمی در خصوص توسعه ارتباطات در روستاها، عنوان کرد: طبق برنامه ششم توسعه ما موظف هستیم که برای90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار خدمات ارتباطی فراهم کنیم که در حال پیگیری است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی امشب در مراسم رونمایی از پروژه‌های هوشمندسازی شهرداری مشهد در هشتمین نمایشگاه شهر هوشمند در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، اظهار کرد: صفت هوشمندی در شهر هوشمند تنها به شهر برنمی‌گردد، بلکه به مدیریت شهری بر می‌گردد، در شهر هوشمند شهروندی داریم که با المان‌ها، ابزارها و پل‌های توسعه‌دهنده فناوری آشنایی داشته و آن‌ها را در اختیار دارد و افرادی که باید از آن استفاده کنند.مردم باید ملموس احساس کنند که در شهر هوشمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است، چه پیشرفت‌هایی وجود دارد و ما قرار است تا سال آینده به کجا برسیم؟

آذری جهرمی با بیان اینکه شهر هوشمند از دو جهت حایز اهمیت است، عنوان کرد: یک مورد اینکه شهر مشهد ویترین جمهوری اسلامی است، بخش زیادی از توریست‌ها ابتدا وارد مشهد می‌شوند و اولین مواجهه آن‌ها با ایران و اولین محل اقامتشان، مشهد است، آن تصویری که از مشهد در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد می‌تواند معادل تصویر ایران باشد. دوم اینکه هوشمند کردن مدیریت شهری به معنای ایجاد بازار کار برای جمع فناور است که خلاقیت‌های خود را بروز دهد. هوشمندسازی مدیریت شهری می‌تواند به عنوان یکی از پروژه‌های حوزه اشتغال باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: مشهد ظرفیت‌های خوبی در نیروی انسانی و جوان دارد. استارت‌آپ‌هایی از شهر مشهد به موفقیت رسیدند. در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر، اولین پارک توسعه اقتصاد دیجیتال کشور به عنوان اولین نهاد توسعه اقتصاد دیجیتال را در شهر مشهد افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه مشهد هم ظرفیت اقتصادی برای توسعه هوشمند و هم نیروی انسانی داشته و هم دولت به این شهر توجه دارد، تصریح کرد: ما در عرصه مدیریت شهری و پروژه هوشمندسازی آن باید اهداف خود را به صورت شاخص مشخص کنیم. شورای شهر باید به عنوان اکوسیستم مدیریت هوشمند شهری تصمیمات ویژه‌ای بگیرد، اگر ساختمانی باید مطابق با استانداردهای هوشمندسازی باشد، باید تخفیف‌های ویژه داد، این تخفیف‌ها اقتصاد را بزرگ‌تر می‌کند. تخفیف‌ها، درآمد حوزه خدمات شهری را کاهش نمی‌دهد. یک سال ممکن است اینگونه باشد اما بعد وضعیت بهبود می‌یابد و جنس آن سرمایه‌گذاری است.

آذری جهرمی ادامه داد: باید تکالیف شهردار مشخص شود که باید در حوزه هوشمندسازی به دنبال چه چیزی برود؟ بخشی از ماموریت‌های هوشمندسازی دستاورد استفاده از فناوری اطلاعات در عرصه مدیریت است. شفافیت اتفاق خوبی بوده که در مشهد رخ داده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هوشمندسازی مدیریت شهری با تصدی‌گری مجموعه اجرایی مدیریت شهری به جایی نمی‌رسید. انحصار و رانت در اجرای پروژه‌های شهری مخالف اهداف هوشمندسازی است. باید مجموعه مدیریت شهری در هوشمندسازی، رقابتی در اختیار جوانان قرار دهد تا خلاقیت خود را بروز دهند. باید این شرایط فراهم شود. باید در شورا مقرراتی ایجاد شود، شهرداری تسهیلات دهد و آن‌ها این فرایند را انجام دهند. لازمه فعالیت این جوانان داده‌های شهری است.

وی اضافه کرد: اقدام بزرگ شهرداری مشهد رکورد ۱۱ میلیارد است که در قالب داده‌های باز در اختیار قرار می‌دهد. اطلاعات متعلق به شهرداری‌ها نیست، بلکه سرمایه‌های کشور است و باید عادلانه و شفاف در اختیار همه قرار گیرد. این اقدام یکی از اقدامات تسهیلگر و توانمندساز این شهر در رقم زدن مدیریت شهری هوشمند بوده و این دستاوردها دستاوردهای کشور است، نه تنها مشهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر