بازدید 16961
۲

ازدواج آسان حقیقت ندارد!

کد خبر: ۸۶۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲ 02 January 2019

جوانان دم بخت برای برگزاری «ازدواج آسان» باید موانع سخت و هفت خوان رستم را رد کنند، چیزی که با قانون مصوب مجلس هم راه به جایی نبرد. همه می‌گویند باید «آسان» گرفت، اما «سخت» می شود کسی را در این دور و زمانه پیدا کرد که آن را به همین راحتی و آسان برگزار کند، مراسم ازدواج را می‌گویم.

به گزارش مهر، ابتدای کار همه چیز آسان پیش می‌رود، خواستگاری و تعیین مهریه و شیربهاء، حتی کسی از داماد نمی‌پرسد که آیا توان پرداخت چند هزار سکه بهار آزادی را دارد یا نه؟ به همین راحتی مراسم خواستگاری با خوبی و خوش برگزار و مراسم عقد به پایان می رسد؛ اما این تازه آغاز ماجراست...

سختی های ازدواج از این به بعد خود را به رخ می کشد، از هفت خوان اخذ وام ازدواج و سختی های پیدا کردن ضامن گرفته تا تهیه جهیزیه و تدارک مراسم عروسی و تالار و آتلیه و... ای وای که چقدر چشم و هم چشمی در این موارد، بیشتر به چشم می آید و خودش «ام الموانع» است!

امروز مشکلات و مسائلی که بر سر راه جوانان وجود دارد به قدری زیاد است که جوانان را بر سر دو راهی قرار داده است، یا باید قید ازدواج را زده آن را به تعویق بیندازند و یا بعد از تلاش های طولانی و مرارت های زیاد یا به سختی به نتیجه خواهند رسید.

ما همه مقصریم

کاهش ازدواج در ایران امروزه به یکی از معضلات فرهنگی اجتماعی کشور تبدیل شده که به طور مسلم نمی توان مسائل اقتصادی را از دلایل این مشکل ندانست.

وزارت ورزش و جوانان برای حل این مشکل، «کانون ازدواج آسان» را راه اندازی کرد تا راهی برای تسهیل ازدواج جوانان در امر ازدواج باشد؛ برهمین اساس کانون ازدواج آسان از سال ۱۳۸۹ در استان آذربایجان شرقی هم آغاز به کار کرد.

برای تامین این نیاز جامعه، موسساتی با عنوان کانون‌ ازدواج آسان اقدام به فعالیت کردند، همه جوانان می توانستند با کمک این کانون ها از خدمات ارزان آن استفاده کنند؛ طرح ازدواج آسان شامل کلیه مراحل ثبت ازدواج رسمی و اجرای مراسم عقد، کارت دعوت مراسم، تالار پذیرایی و یا تالار عروسی مجهز به اتاق عقد، لباس عروس، آرایشگاه عروس، ماشین عروس با تزیین کامل گل ، فیلمبرداری و عکس و پذیرایی با میوه و شیرینی برنامه ریزی شده بود.

افزایش ۷۷ درصدی آمار طلاق

در سال های حدود ۱۳۸۸ با اجرای طرح هایی از قبیل ازدواج آسان، آمار ازدواج در کشور افزایش قابل چشمگیری داشت اما به یکباره بعد از سال ۱۳۹۱ سراشیبی سقوط آغاز شده و میانگین ازدواج کاهش پیدا کرد؛ این در حالی است که آمار طلاق در ۱۰ سال گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده و متوقف نشده بلکه سال به سال نیز رشد نشان می دهد.

این نشان می دهد گرچه در برخی از سال ها با اجرای طرح هایی به افزایش میزان ازدواج کمک کرده ایم اما طرح ها و برنامه های موفقی برای کاهش طلاق نداشته ایم.

مدیرکل امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در حاشیه سفر به استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بر اساس آمارهای موجود از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ آمار طلاق های ثبت شده در کشور ۷۷ درصد افزایش نشان می دهد که زنگ خطر و هشدار جدی برای خانواده ها است.

رضا جعفری با بیان اینکه ۴۰ درصد سبک زندگی مردم ایران به آپارتمان نشینی تبدیل شده است، تغییر در سبک زندگی بدون توجه به نیازها و آسیب شناسی های مربوط به ناهنجاری ها را موجب بروز انواع مدل های بزه در کشور عنوان کرد.

وی افزود: به همین دلیل طی ۱۰ سال اخیر آمار ازدواج ۳۷ درصد کاهش داشته است که این اعداد و ارقام نشانه هشدار در زمینه عوامل ایجاد و بروز و ظهور آسیب های اجتماعی در اشکال نو است.

رتبه کشوری آذربایجان شرقی در ازدواج و طلاق

مدیر کل ثبت احوال آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: تعداد ازدواج ثبت شده در ۹ ماهه امسال در استان ۲۳ هزار و ۲ فقره و تعداد واقعه طلاق ۷ هزار و ۲۰۹ فقره بود.

احد جودی وضعیت این استان از نظر ازدواج و طلاق را نسبت به میانگین کشوری بهتر اعلام کرد و گفت: آذربایجان شرقی از نظر ازدواج دارای رتبه ۱۶ کشوری بوده و از نظر طلاق رتبه ۱۴ کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با مقایسه میانگین کشوری و استانی طلاق گفت: میانگین طلاق در آذربایجان شرقی از میانگین کشوری ۲ پله بالاتر است، شهرستان تبریز و مراغه بیشترین و خداآفرین و ورزقان کمترین نرخ طلاق را در این استان دارند.

مدیرکل ثبت احوال استان آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ ازدواج در استان روند کاهشی داشته است، عنوان کرد: در ۳ ماهه اول امسال ۹ هزار و ۳۱۲ مورد ازدواج در استان ثبت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.

رقم وام ازدواج بیشتر شده اما...

اما ارائه تسهیلات وام ازدواج به جوانان، یکی دیگر از راهکارهای افزایش آمار ازدواج در کشور است، این طرح از سال های پیش هر چند با سخت گیری های بانک ها برای اعطای این وام در حال اجراست، اما برخی معتقدند میزان این وام، کفاف مراسم ازدواج با تورم کنونی را نمی دهد.

مسعود یکی از جوانان که در نوبت دریافت وام ازدواج قرار دارد، می گوید:«متاسفانه نظارتی بر بانک ها وجود ندارد و همین امر منجر شده تا بانک ها در ارایه تسهیلات ازدواج بهانه تراشی های زیادی را انجام دهند.»

وی معتقد است:«باید اهرم های فشار بر بانک ها اعمال شود تا موظف به پرداخت سریع وام ازدواج شوند، رقم وام ازدواج هرچند بیشتر شده، اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور کم است، از این رو نباید سنگ اندازی در مسیر پرداخت آن صورت بگیرد.»

این جوان در شرف ازدواج تاکید می کند:«با سنگ اندازی درمسیر پرداخت وام های ناچیز قرض الحسنه، جوانان از مسیر ازدواج دور خواهند شد».

وی ادامه می دهد:«گاهی والدین آرزوهای بر باد رفته خود را در هنگام ازدواج به فرزندانشان تحمیل می کنند و با بهانه تراشی و گذاشتن شرط و شروط های سختگیرانه مثل تعیین مهریه های بالا، ایراد گرفتن به تحصیلات، قیافه ، محل زندگی، گرفتن عروسی های آنچنانی ازدواج را از مسیر طبیعی آن خارج می کنند.»

ضرورت اجرای قانون تسهیل ازدواج

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت:«ترویج امر ازدواج و ترغیب جوانان به این امر الهی و دینی نیازمند اصلاح نظام آموزشی است.»

محمداسماعیل سعیدی با تاکید بر اینکه رونق امر ازدواج مانع بسیاری از ناهنجاری ها و مفاسد اجتماعی در کشور است، افزود:«بدون تردید انجام کارهای فرهنگی و زیربنایی برای توجیه جوانان به ازدواج باید از نظام آموزشی کشور آغاز شود.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت:«در کنار این موضوع،باید قانون تسهیل ازدواج که از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش آمار ازدواج در بین جوانان خواهد شد، اجرایی شود».

غفلت در اجرای قانون ازدواج آسان

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با قانون تسهیل ازدواج گفت:«این قانون در سال ۸۴ از سوی مجلس تصویب شد که متاسفانه نسبت به اجرای کامل آن برای تسهیل ازدواج جوانان غفلت شد این در حالی است که جوانان ما در زمینه ازدواج با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه هستند.»

سلمان خدادادی همچنین با یادآوری ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری، ابراز داشت:«از آنجایی که در سیاست های ابلاغی نسبت به ایجاد نهضت فراگیر ملی برای تسهیل و ازدواج موفق و آسان برای تمامی دختران و پسران تاکید شده بنابراین به دنبال پیگیری قانون تسهیل ازدواج از سوی دولت هستیم که در این رابطه نامه نگاری و مکاتباتی هم داشته ایم.»

نماینده مردم ملکان در خانه ملت ادامه داد:«با توجه به ابلاغ سیاست های کلی خانواده ازسوی مقام معظم رهبری در جهت قانون حمایت از خانواده از سوی قوه قضائیه هم پیگیری هایی داشته ایم و همچنین نسبت به ارسال نامه به رئیس جمهور برای پیگیری علل اجرایی نشدن قوانین حمایت از خانواده، تسهیل ازدواج جوانان و همچنین مدیریت خدمات کشوری که مکمل همدیگر هستند اقدام کرده و عوامل و موانع عدم اجرای قوانین مذکور را جویا شدیم».

طرح های زیادی برای ترغیب جوانان به امر ازدواج تاکنون مطرح شده بیشتر آن ها بر روی کاغذ طرح های خوبی به نظر می رسید اما در مرحله عمل یا ناقص اجرا شد یا اصلا به مرحله اجرا نرسید.

یک ازدواج موفق می تواند باعث آسایش جسم و آرامش روان فرد و جامعه باشد و به هر مقدار که ازدواج جوانان براساس موانعی که ذکر شد و یا موانع دیگر به تاخیر بیفتد تاثیرات منفی آن دامان جامعه را خواهد گرفت؛ حل این مشکلات نیازمند همدلی همه نهادهای اجتماعی و دولت و خانواده است تا بتوانند جامعه را از بحران تاخیر در ازدواج جوانان برهاند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۲
جالبه که مسکن، هیچ نقشی در این مقاله نداشت!!!
باید نرخ زدواج و طلاق را نمودار کنیم نه عددشو. اینجور گمراه کننده است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان