بازدید 3088

اندر احوالات مجلس در آستانه بررسی بودجه 98

اعتراض نمایندگان استان های خوزستان و چهار محال بختیاری به روند انتقال اب به سایر استانها از یک سو و استعفا نمایندگان استان اصفهان با انتقال به یزد و عدم تامین آب زاینده رود از سوی دیگر مطرح شده است و بودجه 98 هم دردست بررسی است که گویا منابع بودجه ای انتقال آب را پیش بینی کرده است.
کد خبر: ۸۶۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳ 30 December 2018

اعتراض نمایندگان استان های خوزستان و چهار محال بختیاری به روند انتقال اب به سایر استانها از یک سو و استعفا نمایندگان استان اصفهان با انتقال به یزد و عدم تامین آب زاینده رود از سوی دیگر مطرح شده است و بودجه 98 هم دردست بررسی است که گویا منابع بودجه ای انتقال آب را پیش بینی کرده است.

هفته گذشته رییس جمهور با حضور در صحن علنی مجلس لایحه بودجه 98 را تقدیم مجلس کرد. طبق سنت و قنون رییس جمهور در خصوص اولویت ها و نکات مدنظر دولت در تدوین لایحه سخنرانی کرد اما نادر و تعجب برانگیز رفتار برخی نمایندگان متعلق به استان های خوزستان و چها رمحال بختیاری بود.

نمایندگان این استانها به انتقال آب به استان های دیگر مخالف بودند و این را با ایجاد سرو صدا و ممانعت از سخنرانی رییس جمهور بیان می کردند.

گویا اکنون دیگر مسئله آب جدی شده است و باید فکری به حال آن کرد. چند سالی است که کارشناسان نسبت به از دست رفتن منایع آبی کشور هشدار میدهند اما گوش شنوایی نبوده است.

چند هفته گذشته نیز نمایندگان استان اصفهان در اقدامی اعتراضی نسبت به انتقال اب به یزد استعفای خود از نمایندگی را اعلام و استعفا نامه خود را تحویل هیات رییسه کردند. از 20 نماینده اصفهان 19 نفر استعفا داده اند فقط بختیاری نماینده گلپایگان و خوانسار این اقدام دسته جمعی را انجام نداده است.

این استعفاها در اعتراض به عدم تامین آب استان اصفهان و آب زاینده رود بیان شده است. یعنی درست نقطه مقابل اعتراض نمایندگان استان های خوزستان و چهار محال بختیاری. در این که دولت موظف به تامین آب شرب برای مردم اصفهان مانند مردم سایر استانها می باشد حرفی نیست، اما یک نگاه به به برخی نکات خالی از لطف نیست.

1- اولویت اول در آب مصرفی، آب شرب است. متاسفانه آنچه مورد توجه برخی قرار نگرفته مصرف کشاورزی و گسترش بی رویه و خلاف آمایش سرزمین است که مشکل ایجاد کرده است.
2- آب زاینده رود از سرچشمه های استان چهارمحال بختیاری تامین می شده است و به واقع خود اصفهان منبع آبی چندانی ندارد. و در طول این سالیان اصفهان هیچ حق آبی به استان چهار محال پرداخت نکرده است و فقط مصرف کننده بی رویه آب بوده است.

3- در طول مسیر زایدنده رود تا پیش از ورود به شهر اصفهان کشاورزی های بسیاری راه اندازی شده و برداشت های بی رویه آب برای حتی شالیزاری انجام گرفته است که زایده رود را در سالهای بی آبی تهدید کرده است، اما متاسفانه فکر برای ان انجام نشده و یا در مراحل اجرا ناکام مانده و به طور کامل اجرا نشده ا ست.

4- در سال جاری نیز که قرار شد اب استانهای اصفهان، یزد و سمنان و چهار محال بختیاری مدیریت شود تا بی آبی در فلات مرکزی مدیریت و چاره اندیشی شود لوله انتقال آب کوهرنگ واقع در استان چهار محال بختیاری در نقاطی در استان اصفهان تخریب شد و نه یک بار و دو بار که 22 بار تخریب صورت گرفت. کسی هم به این روند اعتراض نکرد و نمایندگان یزد هم استعفا نکردند.

5- اکنون که وزارت نیرو با انتقال آب به یزد برای تامین آب شرب مردم این استان جدی است و برگزاری جلسات متعدد بین نمایندگان مجمع استانهای اصفهان و یزد و ... تصمیم وزارت نیرو به قوت خود باقی است نمایندگان اصفهان تصمیم به استعفا گرفته اند حال سوال اینست که هر استانی اگر نتوانست به صورت کارشناسی و جلسات متعدد با وزرا و دولت مشکل مردم را حل کند باید دست به استعفا و یا اعتراض در هین سخرانی رییس جمهور بزند. در این صورت و تداوم آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟

6- طبق آیین نامه مجلس استعفا از نمایندگی باید در صحن علنی مجلس بررسی و اعتبار نامه نماینده مستعفی به رای گذاشته شود. نماینده مستعفی حدود یک ساعت فرصت دارد تا ادله استعفای خود را بیان کند. بررسی استعفای 19 نماینده مستعفی اصفهان 19 ساعت وقت می خواهد یعنی 5510=19*290 آیا واقعا 5510 ساعت وقت برای یافتن راه حل منطقی است ؟ آیا یک صدم این وقت صرف شده و به نتیجه نرسیده است؟!. نظر وزارت نیرو دراین خصوص چیست؟

7- آگر قرار بر کمبود آب شرب بود باید در فصل تابستان رخ می داد که وزارت نیرو با مدیریت مصرف نگذاشت مردم به زحمت مضاعف بیفتند اکنون که فصل زمستان است و کمبود آبی وجود ندارد و فرصت برای بررسی فصل کم آبی 98 هم باقی است. چرا استعفا و یا اینگونه اعتراض ؟!

8- بررسی استعفا 19 ساعت وقت در اختیار نمایندگان اصفهان قرار می دهد تا ار تریبون مجلس فقط مسایل این استان را طرح کنند خارج از نتیجه رای نمایندگان به استعفاها، ایا میتوان این رویه را برای سایر اسانها در پیش گرفت؟! بالاخره هر استانی مشکلات عدیده خود را دارد.

9- در نظر بگیری نمایندگان سایر استانها نیز بخواهند با روش نمایندگان استان خوزستان حرف خود را با رییس جمهور و دولت بزنند در این صورت شان مجلس ورییس جمهور چه می شود؟!. تا کنون هم خیلی رعایت نشده است.

10- به نظر جلسات بین مجمع نمایندگان استانها با رییس جمهور و وزرا بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد. به خصوص وقت جلسات رسانه ای شود تا مردم از موارد مطروحه در جلسات مطلع شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها