بازدید 8523
بررسی نیمکت ۲۴ تیم حاضر در امارات؛

۱۰سرمربی بزرگ جهان در جام ملت‌ها/کی‌روش علیه قهرمان جهان و اروپا

در جمع ۲۴ تیم حاضر در جام ملتهای ۲۰۱۹ آسیا، ۱۰ تیم با سرمربیانی وارد این دوره از رقابتها می شوند که در عالم فوتبال شناخته شده تر از بقیه هستند.
کد خبر: ۸۶۴۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ 29 December 2018

هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا از ۱۵ دی تا ۱۲ بهمن در ۷ استادیوم در امارات برگزار می شود و برای نخستین بار ۲۴ تیم در این مسابقات حاضر خواهند بود.

به گزارش تابناک ورزشی، در جمع ۲۴ تیم حاضر در جام ملتهای ۲۰۱۹ آسیا، ۱۰ تیم با سرمربیانی وارد این دوره از رقابتها می شوند که در عالم فوتبال شناخته شده تر از بقیه هستند. از هر گروه دو تیم برتر به همراه ۴ تیم سوم برتر به مرحله یک هشتم نهایی صعود خواهند کرد. در این دوره بر خلاف دوره های قبلی دیدار رده بندی وجود ندارد.

گروه بندی این مسابقات

گروه A: امارات، تایلند، هند و بحرین
کروه B: استرالیا، سوریه، فلسطین و اردن
گروه C: کره جنوبی، چین، قرقیزستان و فیلیپین
گروه D: ایران، عراق، ویتنام و یمن
گروه E: عربستان، قطر، لبنان و کره‌شمالی
گروه F: ژاپن، ازبکستان، عمان و ترکمنستان

نگاهی گذرا به نیمکت تیم‌های حاضر در این مسابقات مشخص می کند اسامی بزرگی همچونمارچلو لیپی، آلبرتو زاکه رونی، کارلوس کی روش، هکتور کوپر و ... روی صندلی رهبری برخی تیم های مدعی نشسته اند و تقابل اندیشه های این مربیان بزرگ رویدادی جذاب را نوید خواهد داد. در ادامه این گزارش به اسامی و افتخارات این ۱۰ سرمربی به ترتیب گروه بندی این مسابقات پرداخته ایم:

۱ - آلبرتو زاکه‌رونی؛ قهرمان جام ملتهای آسیا!

تیم ملی امارات میزبان، در گروه A در این مسابقات با هدایت آلبرتو زاکه رونی حضور پیدا می کند. او از سال ۲۰۱۷ هدایت تیم ملی امارات را در دست گرفته و تاکنون ۱۶ مسابقه روی نیمکت این تیم نشسته است.این ایتالیایی ۶۵ ساله سابقه سرمربیگری در تیم های باشگاهی ونیز، بولونیا، اودینزه، آ. ث.میلان، اینترمیلان، تورینو و یوونتوس را دارد و پیش از این هدایت تیم ملی ژاپن را در دست داشته است.

زاکه رونی با میلان قهرمان سری آ ایتالیا شده و با تیم ملی ژاپن در سال ۲۰۱۱ عنوان قهرمانی جام ملتهای آسیا را بدست آورد و همراه این تیم به جام جهانی ۲۰۱۴ نیز صعود کرده است.قطعا حضور او در رأس کادر فنی تیم امارات با فاکتورهای میزبانی می تواند بخت اماراتی ها برای رسیدن به مراحل پایانی را بیشتر کند.


۲ - مارچلو لیپی؛ قهرمان جام جهانی!

تیم ملی چین که در گروه C این دوره از مسابقات حضور دارد با هدایت مارچلو لیپی به مصاف رقبای خود خواهد رفت.این مربی ۷۰ ساله ایتالیایی سابقه سرمربیگری در تیم های باشگاهی آتالانتا، ناپولی، یوونتوس، اینترمیلان و "گوانگژو اورگراند" چین را دارد. همچنین در تیم ملی ایتالیا نیز سابقه درخشانی در دوران مربیگری از خود برجای گذاشته است.

مارچلو لیپی با تیم ملی ایتالیا در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد. همچنین با تیم فوتبال یوونتوس ۵ دوره قهرمانی سری آ ایتالیا را بدست آورد. ۴ بار قهرمانی در سوپرکاپ ایتالیا، یک دوره قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا، یک بار قهرمانی سوپرکاپ اروپا و یک دوره قهرمانی جام بین قاره ای اروپا و آمریکا هم از دیگر افتخارات این مرد ایتالیایی است.

مارچلو لیپی و ویسنته دل بوسکه سرمربی اهل اسپانیا، تنها دو مربی هستند که موفق شده اند در کسوت مربیگری عناوین قهرمانی جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا را بدست بیاورند.مارچلو لیپی همچنین چندین دوره از سوی فیفا به عنوان مربی سال جهان و اروپا انتخاب شده است.او همچنین در لیگ چین علاوه بر ۳ دوره قهرمانی لیگ برتر با تیم گوانگژو اورگراند با همین تیم در جام حذفی نیز قهرمان شده و سوپرکاپ چین را نیز از آن این تیم کرد. مارچلو لیپی با همین تیم چینی در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۳ هم عنوان قهرمانی را برای چینی ها به ارمغان آورده است و حالا چشم امید ۱.۵ میلیارد چینی به اوست تا در امارات خاطره تلخ نرسیدن به جام جهانی را با عنوان قهرمانی در آسیا به فراموشی بسپرد، چیزی که دور از ذهن به نظر می رسد.


۳ - پائولو بنیتو؛ هموطن کی روش!

تیم ملی کره جنوبی پس از هومبرتو کوئیلیو، برای دومین بار در تاریخ خود یک سرمربی پرتغالی به نام پائولو بنتو را روی نیمکت دارد. مرد ۴۹ ساله ای که هموطن کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان است و قطعا تقابل احتمالی تیم های ایران و کره این بار از این حیث جذابیت هایی ویژه تری هم خواهد داشت.

پائولو بنتو در باشگاه های اسپورتینگ لیسبون و المپیاکوس سابقه سرمربیگری دارد و البته با تیم ملی پرتغال هم در جام ملتهای اروپا ۲۰۱۲ و هم جام جهانی ۲۰۱۴ حضور یافته است. بنتو در یورو ۲۰۱۲ تا نیمه نهایی هم بالا رفت اما در ضربات پنالتی مغلوب اسپانیای قدرتمند آن سال ها که در نهایت به قهرمانی هم رسید، شد.

این مربی پرتغالی به تازگی (از ۴ ماه پیش) هدایت کره ای ها را به دست گرفته و در گروه C و با حضور لیپی (سرمربی چین) و اریکسون (سرمربی فیلیپین) تقابل های جالبی خواهند داشت.افتخارات این سرمربی با تیم اسپورتینگ در مسابقات داخلی پرتغال بوده که ۶ عنوان قهرمانی را برای این تیم ظرف سالهای حضورش در آن باشگاه بدست آورده است. البته بنتو المپیاکوس یونان را نیز قهرمان لیگ برتر یونان کرده است.او در جام جهانی ۲۰۱۴ هدایت تیم ملی پرتغال را در دست داشت ولی نتوانست به خاطر گل زده کمتر با این تیم از گروه خود صعود کند!


۴ - اسون گوران اریکسون؛ قهرمان ایتالیا!

تیم ملی فیلیپین با هدایت اسون گوران اریکسون در جام ملتهای ۲۰۱۹ امارات حضور پیدا خواهد کرد. پیرمرد ۷۰ ساله سوئدی که برخلاف دوران مربیگری باشگاهی اش، در رده ملی هرگز موفقیت خاصی بدست نیاورد.اریکسون در تیم های باشگاهی معتبر بنفیکا، آ. اس. رم، فیورنتینا، سمپدوریا، لاتزیو، منچسترسیتی و لسترسیتی و شانگهای SIPG چین فعالیت داشته و البته روی نیمکت سرمربیگری تیم های ملی انگلیس، مکزیک و ساحل عاج هم نشسته است.

اریکسون اولین سرمربی غیر انگلیسی تاریخ فوتبال انگلیس بود که روی نیمکت این تیم نشست.این سوئدی توانست با بنفیکا ۵ عنوان قهرمانی در جامهای مختلف پرتغال را بدست بیاورد و با همین تیم ۲ بار نایب قهرمانی لیگ اروپا را کسب کرد. او همچنین با لاتزیو قهرمان سری A و سوپرکاپ ایتالیا و ۳ دوره قهرمان جام حذفی شد. اریکسون یک قهرمانی لیگ اروپا و سوپر کاپ اروپا را نیز با لاتزیو در کارنامه دارد.

اسون گوران اریکسون در سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ هدایت انگلیس را در دست داشت و به رغم حضور در دو دوره جام های جهانی ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ و یورو ۲۰۰۴ هیچ توفیقی با این تیم بدست نیاورد. او از اکتبر ۲۰۱۸ سرمربی فیلیپین شده است.بی گمان رقابت این سه مربی (لیپی، اریکسون و بنتو) در گروه C برجذابیت های مسابقات این گروه می افزاید.


۵ - سرکو کاتانچ؛ به ایران باخته است!

تیم ملی عراق همگروه کشورمان در گروه D در جام ملتهای آسیا با هدایتسرچکو کاتانچ وارد مسابقات می شود. مربی یوگسلاو ۵۵ ساله ای که ستاره سابق تیم های ملی یوگسلاوی و بعدها اسلوونی بود.

کاتانچ که در این سال‌ها هدایت تیم باشگاهی المپیاکوس و تیم های ملی اسلوونی، مقدونیه و امارات را در دست داشته است، چند ماه قبل به عنوان سرمربی عراق معرفی شد.این مربی در سال ۲۰۱۱ و جام ملت‌های آن دوره در گروه تیم ملی کشورمان حضور داشت و در مصاف با شاگردان قطبی ۰-۳ شکست خورد. در نهایت هم تیمش با یک مساوی و دو باخت در گروه آخر و حذف شد!

۶ - کارلوس کی روش؛ غریب آشنا!

شاید شناخته شده ترین سرمربی خارجی بین ۲۴ تیم حاضر در جام ملتهای آسیا برای هموطنان مان کارلوس کی روش پرتغالی سکاندار تیم ملی فوتبال کشورمان باشد.کی روش در مدت زمان حدودا ۸ ساله حضورش در رأس کادر فنی تیم ملی کشورمان دو دوره صعود به جام جهانی را در کارنامه دارد و در تیم باشگاهی منچستریونایتد سالها دستیار سر آلکس فرگوسن بود. او همچنین در مقطعی هدایت تیم رئال مادرید را نیز در دست داشت.

کی روش در جام جهانی ۲۰۰۲ روی نیمکت آفریقای جنوبی و در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هم روی نیمکت تیم ملی پرتغال نشست و در حال حاضر بین ۱۰ مربی برتر فوتبال جهان نفر هفتم رنکینگ فدراسیون بین المللی فوتبال است. بسیاری از کارشناسان او و تیمش را کاندیدای اصلی قهرمانی در این دوره از مسابقات جام ملتهای آسیا می دانند.


۷ - خوان آنتونیو پیتزی؛ قهرمان کوپا آمه ریکا!

تیم ملی عربستان در گروه E این دوره از رقابتها با هدایت خوان آنتونیو پیتزی مربی ۵۰ ساله آرژانتینی راهی امارات می شود. سرمربی که با همین تیم عربستان یقه اروگوئه را در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گرفت.

خوان آنتونیو پیتزی در دوران بازیگری با پذیرش تابعیت اسپانیا به عضویت تیم ملی آن کشور درآمد و ۴ سال هم برای تیم ملی اسپانیا بازی کرد. او همچنین بازیکن تیمهای بارسلونا، پورتو پرتغال و لیورپلاته آرژانتین بوده است.این مربی در تیم های باشگاهی والنسیا و تیم ملی شیلی سابقه فعالیت دارد.پیتزی با تیم ملی شیلی قهرمانی کوپا آمه ریکا در سال ۲۰۱۶ را بدست آورد و پس از آن هدایت تیم ملی عربستان را در دست گرفت. او در آن مسابقات با عبور از سد تیم هایی مانند کلمبیا و مکزیک به فینال رسید و در دیدار پایانی برابر آرژانتین و در ضربات پنالتی عنوان قهرمانی را برای شیلیایی ها به ارمغان آورد.


۸ - هاجیمه موریاسو؛ قهرمان جام ملتهای آسیا!

تیم ملی فوتبال ژاپن با هدایت یک مربی ۵۰ ساله وطنی و پرافتخار به نام هاجیمه موریاسو راهی امارات می شود.این مربی به همراه تیم سانفرس هیروشیما ۳ دوره قهرمانی در جی لیگ و ۲ دوره قهرمانی سوپرکاپ و سومی جام باشگاه های جهان را بدست آورده است.او همچنین به همراه تیم زیر ۲۳ ساله های ژاپن در بازیهای آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا اندونزی که امسال برگزار شد مدال برنز این بازیها را بدست آورد.

موریاسو در دوران بازیگری هم در جام ملتهای ۱۹۹۲ با ژاپن قهرمان شد. همان سالی که دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان رودرروی ژاپن جنجالی شده و با اخراج نادر محمدخانی، جمشید شاه محمدی و فرشاد پیوس در نهایت با تک گل میورا ۰-۱ به پایان رسید.

 

۹ - پیم فربیک؛ ایران را حذف کرد!

تیم ملی فوتبال عمان هم با به خدمت گیری پیم فربیک ۶۲ ساله هلندی دنبال کسب نتایجی آبرومندانه در جام ملت‌های آسیاست.این مربی هلندی گرچه افتخارات آنچنانی در دوران مربیگری اش ندارد ولی به واسطه رویارویی‌هایی که با تیم ملی ایران در کسوت مربی یا سرمربی داشته او را در زمره ۱۰ مربی قرار داد که می توانند در جام ملتها مورد توجه ما ایرانی ها باشند.

پیم فربیک در باشگاه فاینورد هلند سرمربیگری کرده و البته درتیم ملی کره جنوبی به همراه افشین قطبی دستیار گاس هیدینگ و سپس ادوو کات بوده است. البته پین فریک غیر از کره جنوبی با ادوو کات به تیم ملی امارات هم رفته است.این مربی هلندی پس از جام جهانی ۲۰۰۶ هدایت کره جنوبی را در دست گرفت و در جام ملتهای ۲۰۰۷ پس از شکست ژاپن در دیدار رده بندی به عنوان سوم دست یافت. او در همان دوره تیم ملی ایران را که هدایتش بر عهده امیر قلعه نویی بود، در دور یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی شکست داد و حذف کرد.

فربیک پس از آن هدایت تیم ملی استرالیا را در دست گرفت و آن تیم را به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برد و پس از جام جهانی سرمربیگری تیم زیر ۲۳ ساله های مراکش را در دست گرفت. همان تیمی که بازیکنانش چند سال بعد در جام جهانی ۲۰۱۸ حریف ایران در گروه مرگ شدند. او حالا حدود ۲ سال است که هدایت تیم عمان را در دست دارد.ناگفته نماند؛ پین فریک در بازیهای آسیایی ۲۰۰۶ دوحه قطر هدایت تیم زیر ۲۳ سال کره جنوبی را در دست داشت که در دیدار رده بندی ۰-۱ به امیدهای ایران باخت و چهارم شد. هدایت تیم ملی ایران در آن سال بر عهده رنه سیموئز بود.

 


۱۰ - هکتور کوپر؛ ۲ دوره نایب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا!

تیم ملی ازبکستان که یک دیدار را با هدایت هکتور کوپر آرژانتینی مربی ۶۳ ساله جدیدش روبروی تیم ملی کشورمان برگزار کرده آخرین تیمی است که از سرمربی سرشناسی برخوردار است.هکتور کوپر در تیم های معروف باشگاهی مایورکا، والنسیا، اینترمیلان، رئال بتیس، و پارما و تیم های ملی گرجستان و مصر سرمربیگری کرده است. کوپر تیم مصر را پس از ۲۸ سال به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه رساند و پس از جام جهانی بلافاصله هدایت ازبکستان را در دست گرفت.

از افتخارات این مربی کسب سوپرکاپ اسپانیا با مایورکا و والنسیاست. او همچنین با والنسیا دو بار در فینال لیگ قهرمانان اروپا حضور یافت که بار اول در سال ۲۰۰۰ با نتیجه ۰-۳ مقابل رئال مادرید تن به شکست داد و در تجربه دوم سال ۲۰۰۱ در ضربات پنالتی به بایرن مونیخ باخت. او البته با تیم لانوس آرژانتینی هم در تورنمنتی در آمریکای جنوبی یک عنوان قهرمانی بدست آورده است.

به نظر می رسد این دوره از مسابقات جام ملت‌های آسیا با حضور این همه سرمربی سرشناس و بعضاً صاحب سبک از جذابیت بالایی برخوردار باشد و علاقه مندان به فوتبال را از دیدن دیدارهای زیبا اقناع کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل