بازدید 25339
«نشنال اینترست»؛

با زرادخانه هسته‌ای پنهان اسرائیل آشنا شوید

اولین تسلیحات هسته‌ای اسرائیل احتمالاً بمب‌های سنگینی بوده که توسط هواپیماهای جنگنده بارگیری شده. احتمالاً فانتوم F-4 اولین سیستم بارگیری است؛ این فانتوم به‌عنوان یک جنگنده قوی با دو موتور، احتمالاً اولین هواپیما در نیروی هوایی اسرائیل بود که قادر به حمل یک سلاح هسته‌ای نسل اول بود.
کد خبر: ۸۶۳۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶ 25 December 2018

در یک ایمیل خصوصی که در سپتامبر سال 2016 عمومی افشا شد، کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین و بازنشسته ارتش ایالات‌متحده، اشاره کرده بود که "اسرائیل زرادخانه مجهز به 200 سلاح هسته‌ای دارد. در حالی ‌که این تعداد ظاهراً اغراق به نظر می‌آید، بدون شک اسرائیل دارای ذخایر هسته‌ای کوچک اما قدرتمند است که در میان همه نیروهای مسلح آن گسترش ‌یافته است. تسلیحات هسته‌ای اسرائیل، این رژیم را در مقابل همه نوع تهدید از جمله شکست در جنگ‌های متعارف تا به جلوگیری از حملات هسته‌ای، شیمیایی و جنگی محافظت می‌کند. صرف‌نظر از همه این‌ها، هدف یکی است: جلوگیری از نابودی دولت یهود.

اسرائیل در سال 1950 اقدام برای پیوستن به باشگاه هسته‌ای را آغاز کرد. گزارش شده که دیوید بن گوریون به ‌شدت به دنبال تولید بمب هسته‌ای به‌ عنوان ضمانتی در برابر دشمنان اسرائیل بوده است؛ هرچند این مورد، هدف بلندپروازانه ای برای چنین رژیم کوچکی است ـ که در ابتدا هم فقیرنشین بود ـ اسرائیل هیچ تضمین امنیتی با دولت‌های بزرگ و قدرتمند، به‌ ویژه ایالات‌متحده نداشت. اسرائیل خودش بود و خودش، و حتی دست به خرید سلاح‌های متعارف از بازار سیاه برای مجهز کردن نیروهای دفاعی جدید خود می‌زد. سلاح‌های هسته‌ای، فرم نهایی ضمانت برای کسانی است که تحت تعقیب بوده، اما اکنون به‌واسطه آن ابزار برای کنترل سرنوشت خود را دارند.

با زرادخانه هسته‌ای پنهان اسرائیل آشنا شوید

بن گوریون به ارنست دیوید برگمن، مشاور ارشد خود دستور داد، تا هدایت نیروهای مخفی هسته‌ای اسرائیل و تأسیس و اداره کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل را صورت دهد. شیمون پرز، که بعدها به‌عنوان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر اسرائیل خدمت کرد، ارتباطات خود را با فرانسه که به شکلی ویژه با اسرائیل همراه بود، توسعه داد که موجب موافقت دو کشور برای عرضه یک راکتور هسته‌ای بزرگ آب‌سنگین و یک کارخانه زیرزمینی پردازش پلوتونیوم شد، که سوخت رآکتور را به عناصر کلیدی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای تبدیل می‌کرد؛ این راکتور در دیمونا در صحرای نِجِو ساخته شده است.

در اواخر دهه 1960 ایالات‌متحده آمریکا موضوع در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای توسط اسرائیل را یک مسأله «احتمالی» در نظر گرفت و تلاش‌های این کشور برای کاهش سرعت در برنامه هسته‌ای و اضافه کردن اسرائیل به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، راه به جایی نبرد. سرانجام در سپتامبر 1969، نیکسون و نخست‌وزیر اسرائیل، گلدا مایر، رسماً یک توافق سری صورت دادند که بر اساس آن ایالات‌متحده به درخواست‌های خود برای بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل و آوردن این رژیم در پیمان منع گسترش پایان دهد و در عوض اسرائیل تسلیحات هسته‌ای خود را اعلام یا آزمایش نکند.

اسرائیل نیازی به انتظار طولانی برای اولین بحران هسته‌ای خود نداشت. جنگ یوم کیپور در سال 1973، ارتش‌های عربی را به یک شگفتی استراتژیک رساند و نیروهای زمینی اسرائیلی را در اطراف صحرای سینا و ارتفاع‌های جولان مستقر کرد. سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل در معرض هشدار قرار گرفته و روی موشک‌های زمین به زمین جریکو 1 و فانتوم های F-4 بارگیری شد. اما تلاش‌های ضد حمله‌ای اسرائیل این رژیم را در هر دو جبهه پیشتاز قرار داد و سلاح‌ها نهایتاً مورد استفاده قرار نگرفتند.

در مورد سلاح‌های اولیه اسرائیل، به ‌ویژه میزان تولید و اندازه زرادخانه، اطلاعات بسیار زیادی در دست نیست. وضعیت استراتژیکی که طی آن اسرائیل سلاح‌های متعارف کمتری داشت، اما هیچ دشمن هسته‌ای نداشت، به این معنی بود که اسرائیل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کوچک‌تری برای نابودی توده‌های مهاجم تانک‌های عربی، پایگاه‌های نظامی و فرودگاه‌های نظامی در اختیار داشته. بااین‌حال، فاصله نسبتاً اندک بین اسرائیل و همسایگانش به این معنا بوده که موشک جریکو تنها با برد 300 مایل همچنان قادر به هدف‌گیری قاهره و دمشق از مسیر بیابان نجو باشد.

اسراییل داشتن سلاح‌های هسته‌ای نه تأیید می‌کند و نه انکار. کارشناسان به‌طورکلی اسرائیل را بازیگری می‌شناسند که دارای حدود هشتاد سلاح هسته‌ای، و کمتر از کشورهایی مانند فرانسه، چین و انگلستان است، اما همین تعداد تسلیحات هسته‌ای هم با توجه به آنکه دشمنان اسرائیل هیچ سلاح هسته‌ای ندارند، زیاد ارزیابی شده است. این تسلیحات با توجه به نسخه استراتژی هسته‌ای اسرائیلی به نام «سه‌گانه» هسته‌ای میان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی پراکنده شده‌اند تا از حمله اتمی غافلگیرانه جلوگیری کنند.

اولین تسلیحات هسته‌ای اسرائیل احتمالاً بمب‌های سنگینی بوده که توسط هواپیماهای جنگنده بارگیری شده. احتمالاً فانتوم F-4 اولین سیستم بارگیری است؛ این فانتوم به‌عنوان یک جنگنده قوی با دو موتور، احتمالاً اولین هواپیما در نیروی هوایی اسرائیل بود که قادر به حمل یک سلاح هسته‌ای نسل اول بود. نسل جدید و کوچک‌تری از بمب‌های هسته‌ای احتمالاً بر روی جنگنده‌های F-15 و F-16 بارگیری می‌شود. درحالی‌که برخی ممکن است استدلال کنند که بمب‌های سنگین با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی موشکی اسرائیل منسوخ شده است، استفاده از یک هواپیمای مجهز به تسلیحات هسته‌ای اجازه می‌دهد تا حتی در آخرین لحظه دستور حمله لغو شود.

اولین سلاح هسته‌ای مستقر بر زمین اسرائیل، بر اساس موشک‌های جریکو1 که در همکاری با فرانسه توسعه‌یافته، ساخته شده بود. اکنون اعتقاد بر این است که جریکو 1 بازنشسته شده و با موشک‌های بالستیک جریکو 2 و 3 جایگزین شده است. جریکو 2 دارای بردی برابر با 932 مایل است، درحالی‌که جریکو 3، طراحی شده برای در معرض تهدید نگاه‌داشتن ایران و دیگر کشورهای دورتر، دارای برد حداقل 3106 مایل است. تعداد کل موشک‌های بالستیک اسرائیل ناشناخته است، اما کارشناسان تخمین زده‌اند که تعداد حداقل دو جین را شامل می‌شود.

مانند سایر بازیگران مسلح هسته‌ای، گزارش شده که نیروی دریایی اسرائیل مجهز به سلاح هسته‌ای بر روی بادوام‌ترین پلتفرم دریایی است: زیردریایی‌ها. اسراییل دارای پنج زیردریایی کلاس دلفین ساخت آلمان است که به گفته کارشناسان مجهز به موشک‌های کروز هسته‌ای هستند. گفته می‌شود که این موشک‌های کروز بر اساس موشک‌های هوا به زمین Popeye یا موشک ضد شناور گابریل هستند. این به معنای تضمین "قابلیت حمله ثانوی" است - تا زمانی که یک زیردریایی هسته‌ای در حال گشت زنی باشد، برخی از بخش‌های بازدارنده هسته‌ای اسرائیل همچنان در برابر یک حمله اولیه‌ی هسته‌ای آسیب‌پذیر نیستند، و توانایی اقدام به یک ضد حمله هسته‌ای را فراهم می‌کند.

استقرار استراتژی سه‌گانه هسته‌ای نشان می‌دهد که اسرائیل به‌طورجدی به بازدارندگی هسته‌ای می‌اندیشد. این بازیگر احتمالاً خود را به این زودی‌ها یک نیروی هسته‌ای اعلام نخواهد کرد. ابهام در خصوص در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای به‌خوبی به این رژیم کمک کرده است. برنامه جامع اقدام مشترک 2015 (برجام) و بی‌ثباتی کلی در خاورمیانه اطمینان داده است که احتمالاً در یک آینده قابل پیش‌بینی اسرائیل تنها بازیگر مسلح هسته‌ای در منطقه خواهد ماند، اما فروپاشی این توافق یا برنامه هسته‌ای جدید می‌تواند به‌راحتی این وضعیت را تغییر دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۶
و این یعنی در جنگ احتمالی بین ایران و اسراییل ایران از این ناحیه به شدت اسیب پذیر است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
اصلا چه دلیلی برای درگیر شدن ما با اسراییل است ؟
خود فلسطینی ها دارند با اسراییلی ها زندگی میکنند و مشکل جدی ندارند
الان خودمان در تهیه ارزاق معمول مردم و کوچکترین نیازهای مردم گیر افتادیم و وارد شدن به هر جنگی عین استباه است
ناشناس
| Spain |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
زیردریایی مجهز به تسلیحات اتمی دارند. یعنی میتواند از دریای مدیترانه با موشک ایران را هدف حمله اتمی قرار دهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
مشکل ندارند؟ یعنی چرت ترین چیزی که من شنیدم!
ناشناس
| Spain |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
البته فلسطین و اسرائیل با هم مشکل دارن ولی ما چه کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
لطفا طرح جلد نشریه نیوزویک را ببینید تا ابر قدرت را بفهمید
خیبر یهودیها اینبار فتح شدنی نیست،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
هِ هِ هِ هِ مثل همون گنبد آهنی که با موشک های دست ساز فتح شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
خیبر قدیمی هم فتح شدنی نبود ولی نه در مقابل دست و بازو حیدری
سران و مسوولین اسراییل تونستن با ساخت سلاح هسته ای و تضمین امنیت در سایه این سلاح ها و گسترش دموکراسی ، خودشونو به خاورمیانه تحمیل کنن و پیشرفته ترین کشور خاورمیانه رو بسازن ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
شوروی خیلی بیشتر سلاح هسته ای داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
چند گرفتی این اراجیف رو بنیویسی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
اسرائیل قدرت تو خالی بیش نیست که از پس حزب الله لبنان با ابتدایی ترین سلاح ها برنیامد .این ها همش تبلیغات برای ترسوندن دیگران است. فعلا که هنوز از حمله تازه موشک های فلسطین دارند می لرزند
کدام توافق!؟کدام برجام!؟مگرتوافقی مونده؟؟؟
چه عاملی مانع می شود که اسرائیل همین الان شیراز را با استفاده از بمب هسته ای از نقشه جهان نابود کند؟؟
متاسفانه ما عامل بازدارنده ای نداریم!
پاسخ ها
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
حالا چرا شیراز . کاکو ؟
ناشناس
| Spain |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
حالا چرا شیراز؟؟؟؟؟؟ اینهمه شهر مهم هست، شیراز هم شد شهر؟؟؟؟؟ شیرازی ها با این رانندگی عجیب و غریبشون روزانه تلفات میدهند نیازی به حمله اتمی ندارن والا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
اسرائیل اگر کاری بلد بود همون حزب الله که کنار گوشش هست رو نابود میکرد
حالا اگه ما بودیم 2000 بار فیلم و عکس میگرفتیم و روش نقاشی می کشیدی و یه کاری میکردیم lمشخص باشه چند تا داریم
همه چیز لزوما تسلیحات نیست. لازم به یادآوری است که همین اسرائیل که زمانی رؤیای نیل تا فرات را در سر داشت حدود هفتاد سال است که در فلسطین زمین گیر شده و مقابل حزب الله لبنان شکست خورد. به اذعان خود مقامات اسرائیلی همین الآن اسرائیل دچار بحران موجودیت شده و روند مهاجرت نگران کننده ای دارد.
اگر لازم باشد موشک های ایران پیش از آن که هواپیماهای اسرائیل بتوانند از جایشان بلند شوند کلا اسرائیل را از نقشه جغرافیایی محو خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
پاشو دست و صورتت رو بشور برو مدرست عزیزم پاشو
باسد کشورهوی همسایه اسراییل و اسلامی هم بمبهای اتمی داشته باشند. اگه قرار براستفاده هست کل اسراییل هم نابود بشه و سالم نمونه.
پاسخ ها
لی لی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
همون پا کستام مسلمان بمب داره کافیه دارن همو میخورن از گشنگی
چرا استفاده نمیکنه ...
اگر همین سلاحها دست تروریستها بیفتد بدون شک ایران و تمام منطقه را تهدید خاهند کرد...
وقتی کیهان تیتر میزند نابودی اسراییل استراژی رسمی جمهوری اسلامی است وبرای ملت ایران نسخه می پیچد. باید بداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
امام خميني فرمودند : اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود.
دقيقآ رژيمي كه بصورت نامشروع و با غصب سرزمينهاي مسمانان اعلام موجوديت كرده و هنوز دست از خون ريزي بر نمي دارد بايد از بين برود و دولتي با مشاركت همه اقوام آن سرزمين و بازگشت آوارگان فلسطيني تشكيل شود.
قبول کنیدکه درحال حاضرهم اسراییل وامریکاو...تنها ومهمترین نگرانیهایشان فقط داشتن موشکهای دوربرد ایران است که میتواندتمام بمبهای هسته ای انها رازمینگیرکندوبایدگفت زنده باد ایران ودرود برایران بدون هیچگونه وابستگی حزبی یاگروهی.
واقعا متاسفم برخی تو لفافه میخواد بگه اسراییل مظلوم بوده و حتی نمیتونسته برا خودش اسلحه از کشورها بخره. در حالی که تاریخ ضد اینو میگه و اراده به غاصب بودنش از روز اول توسط کشورهای مستکبر و دجال صفت حمایت میشده.
بهایی ها چه لشکر مجازی ای دارن،کدوم بمب اتم،کدوم قدرت،مال غلطی بودن غلطشونو هزار بار انجام داده بودن این اسراییلیهای مرده خور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
همین اسرائیل توی این چند ماه گذشته بارها به پایگاه های ما در سوریه حمله کرده کاکو
تابناک. اسرائیل نه. رژیم صهیونی
آقای تابناک که به دولت اندرز میدهی دنبال نفوذی ها باشد. اول باید از خودت شروع کنی که نفوذی های سایت شما چنین مقاله های چرت تبلیغاتی برای اسرائیل منتشر میکنند.
در آستانه خروج آمریکا از منطقه رسما دارند به اسرائیل روحیه میدهند.
ومکروا ومکرالله والله خیرالماکرین
نوام چامسکی، یکی از چهره های مطرح دنیای روشنفکری، نویسنده ای پرکار و بگفته خودش آنارشیست است. به نظر نمی رسد از فعالیت های نوام چامسکی در سن ۸۶ سالگی چیزی کاسته شده باشد. او هنوز در خط مقدم مبارزه با تمام بی عدالتی هایی است که غرب در آن نقش دارد. در این برنامه گفتگوی جهانی به دفتر کار نوام چامسکی در موسسه تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی) در ایالات متحده آمریکا آمده ایم تا درباره بحران های امروز جهان با او گفتگو کنیم.
یورونیوز: بسیار متشکرم که با ما هستند. جهان در سال ۲۰۱۵ جای بسیار آشفته ای به نظر می رسد اما در نگاهی کلی، آیا شما درباره وضعیت کلی جهان امروز خوشبین هستند یا بدبین؟

چامسکی: «در صحنه جهانی ما بسرعت بسمت پرتگاه می رویم و مصمم هستیم که در آن سقوط کنیم. این مسیر به شدت چشم انداز زندگی و بقای مناسب و معقول را به خطر افکنده است.»

تبلیغات




یورونیوز: چه پرتگاهی؟

چامسکی: «در واقع دو پرتگاه. یکی فاجعه زیست محیطی که قریب الوقوع است و ما زمان زیادی برای مقابله با آن نداریم و در حال حاضر در حال حرکت در مسیر اشتباهی هستیم و دیگری که حدود ۷۰ سال سابقه دارد، تهدید جنگ هسته ای است که در واقع شاهد افزایش تهدید ان هستیم. اگر به پرونده این موضوع نگاه کنید، باید بگویم واقعا معجزه است که تاکنون جان سالم بدر برده ایم.»
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار